اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 03-10-2011, 02:04 PM
الصورة الرمزية aminvip
aminvip aminvip غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

aminvip is on a distinguished road
افتراضي هذا هو العقل

أولا:- الحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله

ثانيا :- أنا لست من الفلول ولا من أم الخلول ولا أنتمي الي اي حزب أو فصيل سياسي وكمان مبحبش السياسة بحس انها كلها كذب وتدليس للحقائق والواقع

ثالثا :- أنا معلم تعيين 1/7/2011 وكادر 1/4/2011 ومعلم مساعد5/10/2008 وأول عقد 8/10/2006 محافظة البحيرة يعني طلع عيني زيكو والحمد لله هههههه

رابعا :- أرجو من حضراتكم الصبررررررررررررررر وكم صبرنا سابقا البلد بجد في عنق زجاجة وربنا يسترها علي الجميع بجد متعرفش مين الصح ومين الغلط مين بيقول الحق ومين بيقول الباطل

خامسا :- بالنسبة للحافز الجديد بتاع رئيس الوزراء برضو محتاج الصبررررررررررررررر عشان منقعدش نحسب وفي الاخر تحدث الصدمة المعتادة والمعهودة وإن غدا لناظرة لقريب خلال ايام بسيطة سوف تتضح الصورة وكل واحد هيعرف هياخد كام بالظبط ولكن الصبرررررررررررررررررر

سادسا :- بجد والله العظيم كلام من العقل المرتب بجد بدأ يتحسن تحسن واضح إحنا كنا فين وأصبحنا فين من 105 في الشهر الي 597 في الشهر وفي عام 2011 فقط من 310 الي 597 اي يوجد تطور واضح جدا في الزيادة والجاي احسن

سابعا :- أيوة أيوة أنا عارف انك بتقول عليا دلوقتي كلام مش كويس أيوة أنت يالي بتقراء الموضوع عاوز أقولك أنا ..... لا والله أنا زي زيكم ولا أفرق عنكم بل أنا أحقركم في الدنيا

ثامنا :- أقولها وبصوت عالي جدا تكاد تسمعة كل الخلائق مطالب المعلمين مشروعة 100% ولا أحد عاقل يستطيع ان ينكر هذا علي وجة الارض ولكن السؤال هو . هل يصح ما يحدث من أفضل فصيل في أي مجتع( المعلمين ) الآن ؟ وفي هذة الفترة الصعبة علي بلدنا كلها ياجماعة أتظلمنا سنين وعاوزين نغير في يوم حرااااااااااااااااااااااااام

تاسعا :- كل ما أرجوة في نهاية هذة الفضفضة أن نفتح قلوبنا وعقولنا لصوت العقل ونعمل بكل جد وجهد حتي تحيا بلدنا العزيز مرة أخري ونطالب بكل حقوقنا وبقوة شديدة حيث قال الله عز وجل ( خذ الكتاب بقوة ) ( وخذو ما أتينكم بقوة ) وأعرف أن تفسير هذة الايات لا يمد للموضوع بأي صله ولكنها خواطر من جاهل

عاشرا :- علي فكرة الشيخ محمد حسان وهذا رجل لم يختلف علية أحد في مصر كلها بل في الوطن العربي والاسلامي خرج علي قناة الرحمة وحرم الاضراب والاعتصام وقال حرام شرعا وقال الغاية لا تبرر الوسيلة حتي ولو كانت الوسيلة مشروعة والغاية مشروعة ولكن نطالب بطرق أكثر حنكة وتمدن وإمتحانات نصف العام والثانوية العامة ليست منكم ببعيد

شكرا لحضراتكم وآسف علي الاطاله أرجو أن أسمع آرائكم وفي كل الاحوال من وافق ومن عارض كلهم لهم كل التقدير والاحترام أخوكم أمين أحمد

قديم 03-10-2011, 02:53 PM
الصورة الرمزية ابن الأكرمين
ابن الأكرمين ابن الأكرمين غير متواجد حالياً
أخصائي اجتماعى

ابن الأكرمين is on a distinguished road

جزاك الله خيرا اخي الفاضل

وصدق رسول الله صلى الله عليه وسلم (( ماقل وكفى خير مما كثر وألهى ))

أهم شيئ البركة

قديم 04-10-2011, 05:47 PM
صفاء الجمل صفاء الجمل غير متواجد حالياً
عضو نشيط

صفاء الجمل is on a distinguished road

على فكره انا من 2005 بعقد 105 ثم 2008 ب310 وكل التحسن حاليا بعد تربوى وicdl وامتحان كادر 1-4 واجتيازه وبعد التعيين 380 ادارة شرق اسكندريه
قديم 04-10-2011, 06:18 PM
tatateto tatateto غير متواجد حالياً
عضو خبير

tatateto is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aminvip مشاهدة المشاركة
أولا:- الحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله

ثانيا :- أنا لست من الفلول ولا من أم الخلول ولا أنتمي الي اي حزب أو فصيل سياسي وكمان مبحبش السياسة بحس انها كلها كذب وتدليس للحقائق والواقع

ثالثا :- أنا معلم تعيين 1/7/2011 وكادر 1/4/2011 ومعلم مساعد5/10/2008 وأول عقد 8/10/2006 محافظة البحيرة يعني طلع عيني زيكو والحمد لله هههههه

رابعا :- أرجو من حضراتكم الصبررررررررررررررر وكم صبرنا سابقا البلد بجد في عنق زجاجة وربنا يسترها علي الجميع بجد متعرفش مين الصح ومين الغلط مين بيقول الحق ومين بيقول الباطل

خامسا :- بالنسبة للحافز الجديد بتاع رئيس الوزراء برضو محتاج الصبررررررررررررررر عشان منقعدش نحسب وفي الاخر تحدث الصدمة المعتادة والمعهودة وإن غدا لناظرة لقريب خلال ايام بسيطة سوف تتضح الصورة وكل واحد هيعرف هياخد كام بالظبط ولكن الصبرررررررررررررررررر

سادسا :- بجد والله العظيم كلام من العقل المرتب بجد بدأ يتحسن تحسن واضح إحنا كنا فين وأصبحنا فين من 105 في الشهر الي 597 في الشهر وفي عام 2011 فقط من 310 الي 597 اي يوجد تطور واضح جدا في الزيادة والجاي احسن

سابعا :- أيوة أيوة أنا عارف انك بتقول عليا دلوقتي كلام مش كويس أيوة أنت يالي بتقراء الموضوع عاوز أقولك أنا ..... لا والله أنا زي زيكم ولا أفرق عنكم بل أنا أحقركم في الدنيا

ثامنا :- أقولها وبصوت عالي جدا تكاد تسمعة كل الخلائق مطالب المعلمين مشروعة 100% ولا أحد عاقل يستطيع ان ينكر هذا علي وجة الارض ولكن السؤال هو . هل يصح ما يحدث من أفضل فصيل في أي مجتع( المعلمين ) الآن ؟ وفي هذة الفترة الصعبة علي بلدنا كلها ياجماعة أتظلمنا سنين وعاوزين نغير في يوم حرااااااااااااااااااااااااام

تاسعا :- كل ما أرجوة في نهاية هذة الفضفضة أن نفتح قلوبنا وعقولنا لصوت العقل ونعمل بكل جد وجهد حتي تحيا بلدنا العزيز مرة أخري ونطالب بكل حقوقنا وبقوة شديدة حيث قال الله عز وجل ( خذ الكتاب بقوة ) ( وخذو ما أتينكم بقوة ) وأعرف أن تفسير هذة الايات لا يمد للموضوع بأي صله ولكنها خواطر من جاهل

عاشرا :- علي فكرة الشيخ محمد حسان وهذا رجل لم يختلف علية أحد في مصر كلها بل في الوطن العربي والاسلامي خرج علي قناة الرحمة وحرم الاضراب والاعتصام وقال حرام شرعا وقال الغاية لا تبرر الوسيلة حتي ولو كانت الوسيلة مشروعة والغاية مشروعة ولكن نطالب بطرق أكثر حنكة وتمدن وإمتحانات نصف العام والثانوية العامة ليست منكم ببعيد

شكرا لحضراتكم وآسف علي الاطاله أرجو أن أسمع آرائكم وفي كل الاحوال من وافق ومن عارض كلهم لهم كل التقدير والاحترام أخوكم أمين أحمد

حضرتك بتقول الصبر واللي جاي احسن والحال في زيادة أنا مع حضرتكولكن لما تلاقي مرتبك قل 50جنيه عن الشهر اللي قبله وناس نقصت 70 جنيه واحنا طالع عنيينا شغل ولما سألنا مسئوله الماهيات في المدسة قالت ان العلاوات نقصت من108.... الي 38 جنية يبلقي الصبر برضة ولا البلد في عنق الزجاجة علينا احنا بس واللي شغالين في ديوان الوزارة عايشين حياتهم ...ارجوك قولي اجيب الصبر منين ......عذرا الصبر مش هيأكل عيالي لانهم صغيرين ولسه ما يعرفوش الصبر علي المرض لو مرضوا او جاعوا.....حسبي الله ونعم الوكيل فيهم كلهم
قديم 04-10-2011, 06:46 PM
marsho marsho غير متواجد حالياً
عضو نشيط

marsho is on a distinguished road

انا معاك 100% ولكن احب اقول لحضرتك ان احنا لو عملنا اى حاجة فى امتحانات الثانوية العامة يبقى احنا بنخرب الدنيا والعيال ملهاش دعوة وكمان لية اسيب حقى وشايف ان فى ناس وخدة حقها وزيادة وفى الاخر يقولى اصبر ماشى هصبر بس لحد امتى كل انسان وله قدرة تحمل انتا عارف انا تعاقد عقد عادى من 7/12/2006 وحتى الان ........... تخيل حتى الان وانا فى محافظة القاهرة كل زميلى اللى كانوا معايا فى نفس يوم التعاقد اتعينوا وانا وناس كتير حتى مجلناش معلم مساعد حتى الان وسئلت فى المدرية قعدة تسم ان احنا اللى علينا الدور وكان مفيش ميزانية على شان كدة فضيلت عقد عادى طب اعمل اية شايف اللى معايا يتعينوا وانا زى مانا ............والله والله بنفس اللفظ بسئل بتاعت المدرية طب وقرار 75 مش هيتطبق علينا قالت قرار اية بتاع اي ............وبعد ما قولتلها علية قالت و بنفس اللفظ سيبك من الكلام دة دة كلام هو الوزير عارف حاجة طب اعمل اية اصبر لما زميلى درجة تانية وانا بتفرج عليهم اصبر لما الاقى عقود جديدة بتتعمل وانا زى ماانا ..............

العلامات المرجعية