اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البيطرى

قديم 28-09-2011, 06:38 PM
Dr\memo Dr\memo غير متواجد حالياً
عضو جديد

Dr\memo is on a distinguished road
Icon111 انا بجد زعلان اوى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته....

ازيكوا يا دكاترة يارب تكونوا بخير،انا النهاردة جاى اقولكوا ان ده هيكون اخر يوم ليه فى هذا القسم بجد بجد الف شكر لحضراتكم يا دكاترة الطب البيطرى انا مكنتش ملاحق ارد على تعليقاتكم على الموضوع لدرجة ان مفيش ولا واحد حط تعليق او قال راية فى الموضوع وعايز اشكر دكاترة طب وصيدلة على مشاركتهم فى الموضوع وتعليقاتهم الاكثر من رائعةوزى ما قلت قبل كده وهفضل اقولها دايما مبيقدرش قيمة كليتنا الا الناس المحترمة اللى بتفهم وبتقدر وده اللى انا مستغربة لما الاقى دكاترة طب وصيدلة بيشاركوا وبيبدوا اعجابهم بالموضوع ودكاترة الطب البيطرى متجاهليت تماماوكان الموضوع تافه لايستحق الرد،يبقى اكيد فى حاجة غلط اكيد طبعا عارفين الغلط ده فين ومش محتاجين اقولكم واخيرا عايز اقول نصيحة لدكاترة هذا القسم وخصوصا للملتحقن حديثا بالكلية حاولوا تحبوا الكلية اكتر من كده لان طول ما الانسان مش مقتنع بشىء عمره ما هيقنع اللى قدامه بهذا الشىء مهماعمل وعمره ما هينجع فى الشىء ده ولو صادفه الحظ ونجح فى البداية عمره ما هيقدر يستمر فى نجاحه لان واى حد داخل الكلية ومش مقتنع بيها ولو لواحد فى المية يبقى الافضل انه يحول من الكلية من دلوقتى لان هما دول اللى مشوهين صورتنا قدام الناس ولو ركب دماغة بكرة هيندم بعد ما يدخل الكلية و وهيقول يارتنى سمعت كلام الراجل ده،وانا واحد من الناس داخل الكلية عن اقتناع لانى الحمد لله اعرف كل كبيرة وصغيرة عنها واعرف كمان تجارب حقيقية لناس متخرجة من الكلية دى كان نفسى افيدكوا بيها لكن لقيت ان العطاء من جهه واحدة فقط وفى هذه الحالة بيتحول العطاء الىاستغلال وكفاية كده يا جماعة لان الواحد وهوه زعلان ممكن يقول كلام يزعل الناس منه

قديم 29-09-2011, 02:22 AM
Dr.abo ali Dr.abo ali غير متواجد حالياً
عضو جديد

Dr.abo ali is on a distinguished road

موضوع رائع يا دكتور جزاك الله كل خير
واسال الله ان يعيننا ويوفقنا لما يحبه ويرضاه وان يجعلنا من المتميزين دائما

بس نصيحتى ان الناس اللى داخله بيطرى تقرا عن الكلية وعن مجالاتها ويحاول يحب الكلية لان الكلية فعلا كلية رائعة وياريت ميبنيش افكاره على اراء الناس اللى حوليه لكن يبنيها على اللى يقرأه
قديم 29-09-2011, 06:13 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.abo ali مشاهدة المشاركة
موضوع رائع يا دكتور جزاك الله كل خير
واسال الله ان يعيننا ويوفقنا لما يحبه ويرضاه وان يجعلنا من المتميزين دائما

بس نصيحتى ان الناس اللى داخله بيطرى تقرا عن الكلية وعن مجالاتها ويحاول يحب الكلية لان الكلية فعلا كلية رائعة وياريت ميبنيش افكاره على اراء الناس اللى حوليه لكن يبنيها على اللى يقرأه
لا شكر على واجب يا دكتور انا اللى قلته ده ميجيش واحد على عشرة من اللى كنت ناوى اقوله علشان افيد الناس بيه بس الصراحة لقيت الناس هنا مش بتشجعنى بس انا هعمل اللى علياواللى هيرضى ضميرى وخلاص انا قريبتى فى كلية طب بيطرى وبجدبجد فخور بيها جدا هحكلكوا قصتها مع الكلية هى كانت طول عمرها متفوقة فى دراستها وكان نفسها تدخل صيدلة ولكن فرقت معاها على اتنين من عشرة وساعته اضايقت جداااااااااا وقعدت مدة طويلة متكلش ولا تكلم حد ووصلت لاقصى حالات الاكتئاب وقالت خلاص انا هحول من الكلية دى وبعد محاولات طويلة اهلها اقنعوها انه تروح الكلية دى اسبوع ولا حاجة ولو معجبهاش الوضع تحول ولما راحت الكلية اسبوع ورا اسبوع بأت تتشد للكلية وشهر اتنين تلاتة كمات السنة الاولى والثانية والثالثة وهى حاليا طالعة رابعة وهى اللى اقنعتنى بالكلية وقالتلى انها عمرررررها ما كانت هتحب صيدلة زى ما بتحب كلييتها كده لانها تعرف حجات كتير عن مواد صيدلة وبتفهم فى الادوية البشرية قبل البيطرية.

شوفتوا يا جماعة ربنا لما يريدبيسبب الاسباب فلازم نرضى باللى ربنا قسمهلنا طالما عملنا اللى علينا وبذلنا اقصى ما فى وسعنا ولازم رضانا ميكنش بالقول بس ولكن كمان يكون بالعمل.

والمرة الجاية هقولكوا تجارب اكتر يا رب تفيدكوا ولو انتو كمان تعرفو اتجارب او قصص ناجحة يا ريت تقولوها ونستفاد منها.
قديم 29-09-2011, 09:58 PM
المسلمة الصغيرة المسلمة الصغيرة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

المسلمة الصغيرة is on a distinguished road

شكرا اخى مرة تانية على موضوعك الجميل وعلى النصايح والتجارب اللى بتقولهالنا ويالنسبة ليا هوانا بصراحة لما كنت بتسال انا فى كلية ايه كنت بقول وانا ما كسوفة بس بعدها حبيت الكلية شوية وعرفت ان ربنا ليه حكمة انى ادخلها ودلوقتى بقول ان انا فى بيطرى عادى جدا واسفة على تاخرى فى الرد وربنا يوفقنا كلنا فيها ونبقى حاجة فى المستقبل ان شاء الله
قديم 30-09-2011, 11:48 AM
عضو جديد

شكرا لحضرتك يا دكتورة على كلامك الجميل ،حضرتك بتدينى دفعة لبذل مزيد من الجهدوالعطاء ، همه دول فعلا الدكاترة اللى بجد اللى يستحقوا اللقب ده وان شاء الله ربنا هيكرمهم وهيوفقهم .يا ريت يا دكتورة تتبعينا فى الموضوع الجديد ويارب يعجب حضرتك

العلامات المرجعية