اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الصيدلة

قديم 10-08-2011, 12:46 PM
الصورة الرمزية cat2007200
cat2007200 cat2007200 غير متواجد حالياً
عضو قدير

cat2007200 is on a distinguished road
Neww1qw1 كلمات غريبه هتسمعها فى الصيدليه - معلش استحمل

اهداء واجب قبل كل شئ
" الى شامبليون الذى فك رموز حجر رشيد"
" الى كل صيدلى دخل الصيدلة برجليه ولقى رموز لسه الباشمهندس شامبليون محلهاش"
" النهاردة - من غيرمقاطعة - هنكمل عمله ومسيرته"

طبعا المصطلحات اللى جاية هى بعض من جزء وعلى راى المثل اللى يعيش ياما يشوف واللى يدخل الصيدليات يشوف اكتر
وهى زى ما قولتلكو منطقية جدا وهتتطلب منك كل يوم فى اى صيدلية ولازم تتعامل معاها بهدوء اولا وثانيا وثالثا

1- برشام "هوا ": هو برشام الزكام وانواعه كثيرة جدا ويلاحظ ان هناك اشاعة محدش يعرف مصدرها ان بعضها بيدمر خلايا المخ
وهناك ايضا اعتقاد ان كل ما كان الصنف اقدم كلما كان اقوى فى المفعول فمثلا يقولك ال" كذا " القديم
ويطلق عليه فى بعض المناطق برشام " وانزا" وتقريبا ده تعريف ام شلبى الداية .
2- برشام " جيض حيوى" : وهو ما نسميه نحن الصيادلة خطأ بالمضاد الحيوى وهناك اعتقاد ان تركيز الكبسولة على قدر المرض يعنى لو مش عيان اوى ممكن تاخد كبسولة 250 ولو عيان اوى تاخد واحدة 500
ومش مهم اى نوع المهم انها 500 والخطأ الثانى ان مش مهم انه ياخد الشريط كله طالما الكبسولة جواها
نوع من تعاويذ القرون الوسطى اللى هتقضى على المرض
3- حرارة داخلية ": ده تشخيص ذكرته ام شلبى الداية فى اخر نشرة ليها وهو عبارة عن حاجة حاسس بيها العيان وملهاش اى اثر طبى
او اعراض ولغاية النهاردة مش قادر افهم هو عرف ازاى انها حرارة داخلية؟.
4- برشام " تمشية" : يعنى حاجة للاسهال بإعتبارها ماشية معاه وعاوز يوقفها وفيه ناس بتسميها " برشام قريطة" باعتبار انه عاوز يقرط على المسائل
5- كبسون بورق شوكولاتة : هو نفسه المذكور فى رقم " 2" وده لان فيه نوع كان بخمسين قرش كان بورقة مفضضه وهو ما يعطى احساس بأنها " انضف".
6- مش عارف " اتفسح" : وهى تعنى انه مش عارف يدخل الحمام و وقد تكون الكلمة مشتقة من مسرحية " ريا وسكينة" لما عبد المنعم
مدبولى بيكلم احمد بدير ويقوله عن الحمام " ابقى تعالى صيف عندنا" على اساس ان دخول الحمام طراوة
وفيه شئ من المتعة زى ما الواحد يتفسح وفيه طبعا تشابه بين المتنزهات الحالية والحمام لا يخفى على احد
7- قطرة " حمار" : بضم الحاء وهى ليست ادوية بيطرية ولكنها لحمار العين وقد يكون اصلها مشتقا من ان لما الواحد يضرب واحد
يقوله " هديك على حنطور عينك" وطبعا الحمار هو اللى بيجر الحنطور

8- يجعد : معناها انه عاوز يرجع والكلمة محدش عارف اصلها لغاية دلوقتى لكن هنلقيها باشكال تانية فمثلا" يستفرغ"
ودى فى الاوساط " الفافى" او " يطرش" او " يتقايى" او " يعق" وده فى الاوساط الاقل.
9- بنبظ" : والجمع بنابظ وهو ما يدعى " البامبرز" والطبيعى ان تلاقى مخلوقات بتسأل على الوان ومقاسات فيه
والطبيعى ايضا انه يتباع بالحته .
10- برهم : اى مرهم وهو مشتق من برهم الشئ اى جعله مبرهما وهو من اختراع بعض الكائنات فى حوارى القاهرة.
11- مجموعة : نفس استعمال رقم واحد اى الانفلونزا وعبارة عن نصب فى نصب حيث نضع قرص فيتامين من ارخص نوع
وقرص مسكن وقرص مضاد حيوى ومضاد حساسية من شريط فيه عشرين حباية بجنيه واى حاجة تانية عاوز
تخلص منها وتباع بمكسب 100% شرط ان تؤخذ مع بعضها وتنام على جنبك اليمين .... على فكرة دى موثقة
فى كتاب ام شلبى الداية اصدار سنة 1710 فى باب الحالات الحرجة.... احنا ناس اكاديميين
12- صاليلاك : وهو ال****اك بجميع انواعه اما الجربر ومشتقاته فيعتبر من الاكلات بتاعة المناسبات.
13- " حق فوزلين" : وهو كيس الفازلين ابو جنيه ويستعمل لاغراض التجميل حيث يقوم عليه قسم التجميل فى اى صيدلية محترمة
وينصح به كبار خبراء التجميل فى جميع انحاء العالم فمثلا صالون البرنسية فى صفط اللبن او صالون الكرتة فى
الدويقة و استورجى الباشا فى زينهم لانه بيلين الفرشة فى العربية ويمنع تشققها .
14- انبوبة " تلبيط" : وهى القطرة الطبية ودى جاية من فعل " يلبط" لانها بتتحط فى العين فبتلبط الرؤية.
15- مرهم " سمط" : يعنى عيل صغير مسموط اى عنده " حمو النيل" والتسمية غير معرفة الهوية
16- برشام اخضر : على حسب سن اللى قدامك لو صغير عيل يعنى يبقى عاوز ريفو
ولو كبير وفيه علامة مميزة فى وشه يبقى " ترامادول" نوع من ادوية جدول المخدرات
17- بلاطة : نوع من المسكنات قوى جدا وتركيزه 150 مجم ويسمى بالبلاطة لانه مبطط وده جدول مخدرات برضه
18- حقن شد اعصاب : وده اى نوع من ادوية الاعصاب وممكن تديله اى حقنة لونها احمر
19 - بسلين طويل المدد: اللى هو البنسلين طويل المدى وده بيسمى طويل المدد لانه بيتاخد مرة كل شهر " مدد ...مدد"
20- سقف البدن : وهو طبعا ليس اللوز ولكن يشير التعبير الى الام المهبل وطبعا بكده مفيش رجالة عنها سقف بدن

قديم 10-08-2011, 02:21 PM
الصورة الرمزية DR_MOHAMED_97
DR_MOHAMED_97 DR_MOHAMED_97 غير متواجد حالياً
طالب جامعي (صيدلة الاسماعيلية)

DR_MOHAMED_97 is on a distinguished road

تماااااام يا دوكتر احمد
معلومات مهمة جدا
الي الامام دائما
تقبل مروري
قديم 10-08-2011, 04:13 PM
kemohero22 kemohero22 غير متواجد حالياً
عضو جديد

kemohero22 is on a distinguished road

هههههههههههه حضرتك بتتكلم بجد يا دكتور يعنى انا ممكن بعد 5 سنين من التعليم الجامعى اقول الحاجات دى للتماشى مع الناس
قديم 11-08-2011, 12:05 AM
ياسمينااا ياسمينااا غير متواجد حالياً
عضو جديد

ياسمينااا is on a distinguished road

حلوة أوووي
قديم 11-08-2011, 02:20 AM
dr /nada dr /nada غير متواجد حالياً
طالبة بصيدلة طنطا

dr /nada is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cat2007200 مشاهدة المشاركة
اهداء واجب قبل كل شئ
" الى شامبليون الذى فك رموز حجر رشيد"
" الى كل صيدلى دخل الصيدلة برجليه ولقى رموز لسه الباشمهندس شامبليون محلهاش"
" النهاردة - من غيرمقاطعة - هنكمل عمله ومسيرته"

طبعا المصطلحات اللى جاية هى بعض من جزء وعلى راى المثل اللى يعيش ياما يشوف واللى يدخل الصيدليات يشوف اكتر
وهى زى ما قولتلكو منطقية جدا وهتتطلب منك كل يوم فى اى صيدلية ولازم تتعامل معاها بهدوء اولا وثانيا وثالثا

1- برشام "هوا ": هو برشام الزكام وانواعه كثيرة جدا ويلاحظ ان هناك اشاعة محدش يعرف مصدرها ان بعضها بيدمر خلايا المخ
وهناك ايضا اعتقاد ان كل ما كان الصنف اقدم كلما كان اقوى فى المفعول فمثلا يقولك ال" كذا " القديم
ويطلق عليه فى بعض المناطق برشام " وانزا" وتقريبا ده تعريف ام شلبى الداية .
2- برشام " جيض حيوى" : وهو ما نسميه نحن الصيادلة خطأ بالمضاد الحيوى وهناك اعتقاد ان تركيز الكبسولة على قدر المرض يعنى لو مش عيان اوى ممكن تاخد كبسولة 250 ولو عيان اوى تاخد واحدة 500
ومش مهم اى نوع المهم انها 500 والخطأ الثانى ان مش مهم انه ياخد الشريط كله طالما الكبسولة جواها
نوع من تعاويذ القرون الوسطى اللى هتقضى على المرض
3- حرارة داخلية ": ده تشخيص ذكرته ام شلبى الداية فى اخر نشرة ليها وهو عبارة عن حاجة حاسس بيها العيان وملهاش اى اثر طبى
او اعراض ولغاية النهاردة مش قادر افهم هو عرف ازاى انها حرارة داخلية؟.
4- برشام " تمشية" : يعنى حاجة للاسهال بإعتبارها ماشية معاه وعاوز يوقفها وفيه ناس بتسميها " برشام قريطة" باعتبار انه عاوز يقرط على المسائل
5- كبسون بورق شوكولاتة : هو نفسه المذكور فى رقم " 2" وده لان فيه نوع كان بخمسين قرش كان بورقة مفضضه وهو ما يعطى احساس بأنها " انضف".
6- مش عارف " اتفسح" : وهى تعنى انه مش عارف يدخل الحمام و وقد تكون الكلمة مشتقة من مسرحية " ريا وسكينة" لما عبد المنعم
مدبولى بيكلم احمد بدير ويقوله عن الحمام " ابقى تعالى صيف عندنا" على اساس ان دخول الحمام طراوة
وفيه شئ من المتعة زى ما الواحد يتفسح وفيه طبعا تشابه بين المتنزهات الحالية والحمام لا يخفى على احد
7- قطرة " حمار" : بضم الحاء وهى ليست ادوية بيطرية ولكنها لحمار العين وقد يكون اصلها مشتقا من ان لما الواحد يضرب واحد
يقوله " هديك على حنطور عينك" وطبعا الحمار هو اللى بيجر الحنطور

8- يجعد : معناها انه عاوز يرجع والكلمة محدش عارف اصلها لغاية دلوقتى لكن هنلقيها باشكال تانية فمثلا" يستفرغ"
ودى فى الاوساط " الفافى" او " يطرش" او " يتقايى" او " يعق" وده فى الاوساط الاقل.
9- بنبظ" : والجمع بنابظ وهو ما يدعى " البامبرز" والطبيعى ان تلاقى مخلوقات بتسأل على الوان ومقاسات فيه
والطبيعى ايضا انه يتباع بالحته .
10- برهم : اى مرهم وهو مشتق من برهم الشئ اى جعله مبرهما وهو من اختراع بعض الكائنات فى حوارى القاهرة.
11- مجموعة : نفس استعمال رقم واحد اى الانفلونزا وعبارة عن نصب فى نصب حيث نضع قرص فيتامين من ارخص نوع
وقرص مسكن وقرص مضاد حيوى ومضاد حساسية من شريط فيه عشرين حباية بجنيه واى حاجة تانية عاوز
تخلص منها وتباع بمكسب 100% شرط ان تؤخذ مع بعضها وتنام على جنبك اليمين .... على فكرة دى موثقة
فى كتاب ام شلبى الداية اصدار سنة 1710 فى باب الحالات الحرجة.... احنا ناس اكاديميين
12- صاليلاك : وهو ال****اك بجميع انواعه اما الجربر ومشتقاته فيعتبر من الاكلات بتاعة المناسبات.
13- " حق فوزلين" : وهو كيس الفازلين ابو جنيه ويستعمل لاغراض التجميل حيث يقوم عليه قسم التجميل فى اى صيدلية محترمة
وينصح به كبار خبراء التجميل فى جميع انحاء العالم فمثلا صالون البرنسية فى صفط اللبن او صالون الكرتة فى
الدويقة و استورجى الباشا فى زينهم لانه بيلين الفرشة فى العربية ويمنع تشققها .
14- انبوبة " تلبيط" : وهى القطرة الطبية ودى جاية من فعل " يلبط" لانها بتتحط فى العين فبتلبط الرؤية.
15- مرهم " سمط" : يعنى عيل صغير مسموط اى عنده " حمو النيل" والتسمية غير معرفة الهوية
16- برشام اخضر : على حسب سن اللى قدامك لو صغير عيل يعنى يبقى عاوز ريفو
ولو كبير وفيه علامة مميزة فى وشه يبقى " ترامادول" نوع من ادوية جدول المخدرات
17- بلاطة : نوع من المسكنات قوى جدا وتركيزه 150 مجم ويسمى بالبلاطة لانه مبطط وده جدول مخدرات برضه
18- حقن شد اعصاب : وده اى نوع من ادوية الاعصاب وممكن تديله اى حقنة لونها احمر
19 - بسلين طويل المدد: اللى هو البنسلين طويل المدى وده بيسمى طويل المدد لانه بيتاخد مرة كل شهر " مدد ...مدد"
20- سقف البدن : وهو طبعا ليس اللوز ولكن يشير التعبير الى الام المهبل وطبعا بكده مفيش رجالة عنها سقف بدن
بالله عليك تقولي انت بتهظر ولا بتتكلم بجد
قديم 11-08-2011, 05:05 AM
ندى نيدو ندى نيدو غير متواجد حالياً
عضو جديد

ندى نيدو is on a distinguished road

ههههههههههههههههههههههههههههه
اية دة انا خلاص رجعت في كلامي ومش هدخل صيدلة نا ممكن ادخل السجن احسن
قديم 11-08-2011, 11:41 PM
Dr\3beer Dr\3beer غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Dr\3beer is on a distinguished road

انا كنت بدور ع قاموس طبى وبصراحه مش هلاقى احسن من القاموس ده
ميرسى ع التوبيك
قديم 12-08-2011, 06:13 AM
الصورة الرمزية The Genius
The Genius The Genius غير متواجد حالياً
عضو نشيط

The Genius is on a distinguished road

اولا ميرسي ليك على التوبيك يا دكتور
بس على فكره يا دكتور انا داخل تالته صيدلة اهه وفاضلي سنه واحده الحمد لله واتخرج
الكلام دا ملهوش اي اهميه علميه
وانا تقريبا دلوقتي الانجليش بقى ف كل كلامى فصعب انطق عربي وبنطقه علشان بس المريض اللى بيجيلي ف الصيدلية يفهم كلامى لكن الكلام دا انا حاسس اني واقف ف صيدلية ف سوق سوري يعني
قديم 12-08-2011, 08:39 AM
الصورة الرمزية cat2007200
cat2007200 cat2007200 غير متواجد حالياً
عضو قدير

cat2007200 is on a distinguished road

يا جماعه هتسمعوا الكلام ده فى مناطق شعبيه وريفيه وكده لكن فى المدن العاديه مش هتسمع ده وهتجيلك ناس فاهمة
قديم 12-08-2011, 05:35 PM
dr /nada dr /nada غير متواجد حالياً
طالبة بصيدلة طنطا

dr /nada is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cat2007200 مشاهدة المشاركة
يا جماعه هتسمعوا الكلام ده فى مناطق شعبيه وريفيه وكده لكن فى المدن العاديه مش هتسمع ده وهتجيلك ناس فاهمة
يعني بجد الكلام ده

العلامات المرجعية