اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 06-08-2011, 03:55 PM
truth truth غير متواجد حالياً
عضو جديد

truth is on a distinguished road
افتراضي ده هي المشكله في الصيدله..الحقيقه المره

المشكله هي ان مفيش احترام للصيادله في مصر وبيقولو انهم بيتلزقوا في كلمه دكتور وبيقولوا ان الصيدلي مجرد بياع بامبرز وادويه....
السبب ..ان في مصر تقتصر وظيفه الصيدلي علي بيع الدوا بس رغم ان في الدول الاخري الصيدلي دوره تحديد نوع الدواء بناء علي تشخيص الطبيب للمرض ده طبعا مش بيحصل هنا..الطبيب هنا بيشخص المرض ويحدد الدوا طب والصيدلي يعمل ايه بقه يبيع الدواء وبس......................طب يبقي الصيدلي دكتور في ايه؟؟
وكمان وظيفه مندوب الادويه ده مهينه للصيدلي يعني انه يروح يعرض الادويه علي الطبيب في العياده ده سخيف شويه..ده المشكله في مصر بس الطالب يقول لنفسه بعد تعب سنتين ثانويه عامه تنتهي علي بياع في صيدليه!!!!!!!!
كمان بيقولو ان الوقفه في الصيدليه حاجه ممله والواحد يجيله زهق
قديم 06-08-2011, 04:08 PM
rove angel rove angel غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

rove angel is on a distinguished road
Icon111

قيمة الصيدلى في مصر مهدرة ودى حقيقة وليها أكتر من سبب
اول الاسباب دى ان حصل لبس في التفريق بين دور الطبيب والصيدلى.. ودة له عده اسباب اولها ان كلية الصيدلة كانت كلية واحدة مع كلية الطب ولم يفصلا الا تقريبا في السبعينات ..
ثانيا : نقابة الاطباء دايما عاملة مشاكل مع الصيادلة وبيعتبروهم بياعين على نضيف على الرغم من انهم اكثر خبرة في الادوية وعلى اطلاع بما هو جديد في علم الصيدلة التى لا يعرف عنه الطبيب سوى كورس الفارما قبل التخرج ( إلا من رحم ربي )

ومن الاسباب اللى فاقمت من المشكلة سبب أن الصيادلة نفسهم هما اللى تخلوا عن مكانتهم وقدرهم في المجتمع بانهم سمحوا ان صيدلياتهم يقف فيها اصحاب الدبلومات والمعاهد بمجرد انه بيعرف يقرا روشته الدكتور وحافظ مكان الادوية على الرف (( مع احترامي لهم طبعا )) .. ولكن بسبب هذا التصرف بتحصل بلاوي في الصيدليات وناس بتموت بسبب عدم خبرة اللى واقف في الصيدلية ..

وإحنا من دلوقتي لازم نحل المشاكل دى كلها ولازم نقابة الصيادلة يكون ليها دور إيجابي وترجع تقوم بنشاطاتها للحفاظ على قيمة وكرامة الصيدلى اللي لولا وجوده لما اكتملت المنظومة الطبية

تقبل مروري

ثانكس ع التوبك

قديم 06-08-2011, 05:23 PM
dr.agwa dr.agwa غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

dr.agwa is on a distinguished road

أنا عاوز اسأل سؤال .. هى النقابه مش من حقها تطلب من الاطباء انهم يكتبوا التشخيص وبس زى كل دول الدنيا والصيدلى هو اللى يحدد العلاج .. ياريت حد يقولى النقابه تقدر تعمل كدة ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 06-08-2011, 07:58 PM
الصورة الرمزية محب الجنة 10
محب الجنة 10 محب الجنة 10 غير متواجد حالياً
عضو قدير

محب الجنة 10 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.agwa مشاهدة المشاركة
أنا عاوز اسأل سؤال .. هى النقابه مش من حقها تطلب من الاطباء انهم يكتبوا التشخيص وبس زى كل دول الدنيا والصيدلى هو اللى يحدد العلاج .. ياريت حد يقولى النقابه تقدر تعمل كدة ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محدش مجاوب ما تخافش
قديم 06-08-2011, 08:00 PM
الصورة الرمزية محب الجنة 10
محب الجنة 10 محب الجنة 10 غير متواجد حالياً
عضو قدير

محب الجنة 10 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة truth مشاهدة المشاركة
المشكله هي ان مفيش احترام للصيادله في مصر وبيقولو انهم بيتلزقوا في كلمه دكتور وبيقولوا ان الصيدلي مجرد بياع بامبرز وادويه....
السبب ..ان في مصر تقتصر وظيفه الصيدلي علي بيع الدوا بس رغم ان في الدول الاخري الصيدلي دوره تحديد نوع الدواء بناء علي تشخيص الطبيب للمرض ده طبعا مش بيحصل هنا..الطبيب هنا بيشخص المرض ويحدد الدوا طب والصيدلي يعمل ايه بقه يبيع الدواء وبس......................طب يبقي الصيدلي دكتور في ايه؟؟
وكمان وظيفه مندوب الادويه ده مهينه للصيدلي يعني انه يروح يعرض الادويه علي الطبيب في العياده ده سخيف شويه..ده المشكله في مصر بس الطالب يقول لنفسه بعد تعب سنتين ثانويه عامه تنتهي علي بياع في صيدليه!!!!!!!!
جزاكى الله خيرا على الموضوع

بس المفروض احنا عارفيين قيمة عملنا

ومش ننتظر فلان بيقول وفلان بيقول

لا احنا هنشتغل وننفع الناس ونبتغى مرضاه الله فقط

وباذن الله ربنا يوفقنا
قديم 06-08-2011, 09:15 PM
الصورة الرمزية DR_MOHAMED_97
DR_MOHAMED_97 DR_MOHAMED_97 غير متواجد حالياً
طالب جامعي (صيدلة الاسماعيلية)

DR_MOHAMED_97 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة truth مشاهدة المشاركة

ممكن اسال حضرتك سؤال
هل حضرتك في كلية صيدلة ؟
اذا كنت حضرتك في كلية صيدلة فحضرتك دخلتها بالحظ .
اما اذا كنت مش في صيدلة فبلاش نفتى واحنا مانعرفش حاجة عن الي بنتكلم فية .
فية ناس كتييير هنا دخلت صيدلة بعد عناء ومش اي عناء دا عناء الثانوية العامة
والناس دى دخلت صيدلة عشان تخلى للصيدلة في مصر مستقبل افضل من ذى قبل .
شكرا علي اول مشاركة ليك هنا في المنتدى.
قديم 08-08-2011, 06:32 AM
ندى نيدو ندى نيدو غير متواجد حالياً
عضو جديد

ندى نيدو is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.agwa مشاهدة المشاركة

انا داخلة صيدلة السنادي واول مرة اعرف ان في الدول التانية بيكون دة دور الصيدلي
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

العلامات المرجعية