اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 31-07-2011, 05:30 PM
نور الدين على نور الدين نور الدين على نور الدين غير متواجد حالياً
عضو جديد

نور الدين على نور الدين is on a distinguished road
Icon5 علووووووووووم

]ابدا باسم الله وبعدين اتمنى حد يرد عليا ويساعدنى لانى فعلا فعلا انا محتاج مساعده وان شاء الله ربنا يكرمكم انا فى تالته وجبت 90,1 يعنى 369,5 وانا كنت محتار جدا وبعد كده نويت على علوم طب المشكله فين المشكله ان كل الناس مخوفينى من الكليه وتقريبا كل الطلبه اللى اعرفهم فيها واللى سالتهم عليها بيقولوا ان الكليه صعبه خاااااالص وبينصحوا اى حد انه ما يدخلهاش فانا مش عارف اعمل ايييييييييييييييييه انا عايز رايكم وعايز اعرف صعوبتها فى ايه وتيجى بالمذاكره والمجهود ولالا وبصراحه كده انا فكرت اعيد السنه بس مرعوووووووب وخايف وعلى فكره انا اضربت كيميا وفيزيا فى تانيه اضربت جامد اوى فى الكيميا وفى تالته اضربت فيزيا اتمنى تساعدونى

قديم 31-07-2011, 05:44 PM
نور الدين على نور الدين نور الدين على نور الدين غير متواجد حالياً
عضو جديد

نور الدين على نور الدين is on a distinguished road

انا عارف انكم خبره وادرى فيا ريت تفهومونى ايه وجه الصعوبه الشديده فيها وتيجى بالمذاكره ولالا
قديم 31-07-2011, 05:48 PM
scrubs scrubs غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

scrubs is on a distinguished road

بداية كده انا هوجه كلامى لكل الناس اللى داخلة علوم والكلام لازم يكون منطقى ومقنع
مفيش شك ان 98% من اللى داخلين علوم هيدخلوها نظرا لظروف خارجه عن ارادتهم اللى كان نفسه فى طب او صيدلة واللى كان نفسه فى هندسة او حاسبات ومعلومات كـــــــــل الشريحة ديه هتخش علوم وفى منهم اللى هيخش خاص
انا شايف ان كلية علوم من اعلى الكليات كقيمة علمية وده مش مجرد كلام ده واقع
بس النقطة ان الكل بيقول عليها صعبة ...... مفيش شىء اسمه صعب انت هتخش الكلية هتجتهد وتذاكر وتدى الكلية حقها ربنا هيكرمك وتطلع بتقدير كويس ولازم نكون عارفين ان التقدير مهم جدا ..... هتخش ارفان ومخنوق ومش عايز تذاكر وعمال بينك وبين نفسك تقول ياااااااااه بقى اخرتها علــــوم سدأنى هتفضل محلك سر وهيبقى هو ده بداية طريق الفشل ..........الكلية فيها اقسام كتيير ومليانة تخصصات بلهبل وهيبقى عندك فرصة سنة كاملة تتعرف عليهم كلهم........

تعالوا بقى لنقطة مهمه جداً.....اللى هى الشغل ...... ديه بقى بأيد ربنا .... بس فى اسباب لازم تاخد بيها وتعمل اللى عليك خريج علوم راجل عنده من القدرة على الاستيعاب والفهم والتعلم كبيرة جدا نظراً لكمية العلم اللى درسه فى الكلية (كماً وكيفاً)عشان كده تلاقى خريج كلية علوم يقدر يشتغل اكثر من وظيفة وفى اكتر من تخصص غير بتاع هندسة قسم مدنى مثلا فده راجل هيشتغل مدنى بس اما انت يا خريج علوم ادامك مجالات كتير جدا على حسب قسمك فده ميزة كبيرة جدا الناس مش واخده بالها منها

انت هتبقى انسان مرن تقدر تتكيف وتتأقلم على حسب السوق ... وده لأنك خريج كلية علوم فهتلاقى خريج علوم ممكن يتشغل فى مجال الصيدلى او الدكتور او مهندس البترول وفى شركات البناء والتشييد وفى المصانع ومجالات لا حصر لها .........

بس انت لازم تحب الكلية وتبقى من جواك مقتنع انت داخل بحر من العلوم وانك انسان محظوظ جداً لأنك هتاخد تعليم مميز الى حد ما عن اى كلية تانية فى مصر كلها ...... بعد سنة اولى اختار تخصص تكون ميال ليه وحاول على قد ما تقدر انك تجيب تقدير... ويا سلام لو تبطل كسل بعد ما تتخرج وقدم على دراسات عليا وخد ماجيستر فى خلال سنتين ......
يعنى هيكون عندك 24 سنة ومعاك ماجيستر فى تخصصك ... زائد الخبرة اللى هتاخدها من الشغل حتى لو اشتغلت شغل صغير فى الاول المهم انك تشتغل وتشوف وتحتك بالسوق

خليك انسان مؤمن بالله وعندك ثقة فى نفسك وقدر قيمة الحاجة فى ايدك ,,,, بأذن الله ربنا هيكرمك
قديم 31-07-2011, 06:44 PM
الصورة الرمزية radium4
radium4 radium4 غير متواجد حالياً
عضو قدير

radium4 is on a distinguished road

انا باذن الله و بامره داخل علوم
ادعولى الحق اسكندرية اهم حاجة
انا و الله كان نفسي اجيب مجموع كبير عشان ابقى داخل بمزاجي
بس كل ده هيتنسي .. المهم انى بحب الكلية و كنت ناوي ادخلها حتى لو جبت مجموع يدخلنى كلية تانية
و اعتقد ان الكلية فيها اقسام تناسب كل الناس
و ربنا يسهلها علينا

قديم 31-07-2011, 07:35 PM
emoo a emoo a غير متواجد حالياً
عضو جديد

emoo a is on a distinguished road

واللهى كلامك جميل اوى ومقنع بس فعلا الناس كلها وكل الطلبه اللى فى كليه علوم مخوفينا منها جدا
قديم 31-07-2011, 07:42 PM
ayaonly ayaonly غير متواجد حالياً
عضو جديد

ayaonly is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة radium4 مشاهدة المشاركة
انا باذن الله و بامره داخل علوم
ادعولى الحق اسكندرية اهم حاجة
انا و الله كان نفسي اجيب مجموع كبير عشان ابقى داخل بمزاجي
بس كل ده هيتنسي .. المهم انى بحب الكلية و كنت ناوي ادخلها حتى لو جبت مجموع يدخلنى كلية تانية
و اعتقد ان الكلية فيها اقسام تناسب كل الناس
و ربنا يسهلها علينا
كلامك رائع جدا
انت علوم ولا رياضه؟؟

وجبت كام

وتتوقع علوم اسكندريه تاخد مك كام السنه دى؟؟؟
انا بججد عيزاها بس قلقانه
قديم 31-07-2011, 08:14 PM
scrubs scrubs غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

scrubs is on a distinguished road

ياااااااااا جماعة اذا ربنا كرمكوا بأذن الله بأى كلية علوم فى اى جامعة فى مصر هيبقى ان شاء الله سهل تحول الى جامعة اسكندرية ما دام انت مقيم فى اسكندرية ..... استعينوا بالله فقط
قديم 31-07-2011, 09:31 PM
الصورة الرمزية radium4
radium4 radium4 غير متواجد حالياً
عضو قدير

radium4 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayaonly مشاهدة المشاركة
كلامك رائع جدا
انت علوم ولا رياضه؟؟

وجبت كام

وتتوقع علوم اسكندريه تاخد مك كام السنه دى؟؟؟
انا بججد عيزاها بس قلقانه

انا علوم .. و جبت 92.5 %
يعنى 379

و الله على حسب نتيجة المرحلة الاولى .. الزيادة في اي كلية مش تزيد عن 4 درجات .. عن 2009
و باذن الله علوم اسكندرية لو زادت بالشكل ده ممكن تاخد من 373 لـ 376 ولا حاجة و باذن الله مش تزيد عن كدة .. :]

و انتى جايبة كام .. و علوم ولا رياضة ؟؟

قديم 01-08-2011, 05:10 PM
ALLALL ALLALL غير متواجد حالياً
عضو خبير

ALLALL is on a distinguished road

انا برده جايبة 379
يلا يا جماعة كلتا ندعى ونصلى واحنا صايمين
والدعاء مستجاب فى الشهر الكريم
وباذن الله هنلحق ويا ريت لو حد عرف حاجة يكتبها

العلامات المرجعية