اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 23-07-2011, 02:08 AM
x_hunter2008 x_hunter2008 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

x_hunter2008 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العم الكبير مشاهدة المشاركة
برافو عليك لكن متعملش كده علشان سمعت من حد او عايز تبقى عالم و خلاص عندك كام يوم قبل باب التنسيق ادخ على ويكبيديا و اقرا فى مجالك حمل تجارب ناس تانية خليك رغبتك تمتلكك و اجعلها حافز لاقناع الاخرين من خلال فكرك و وعيك بالمادة اثبت انك بتفكر صح و شوف هدفك قدامك كانه بيتحقق ده مش كلامى كل ده فى كتاب اسمه السر عمل مبيعات خرافية

لا متقلقش خالص من ناحية الموضوع ده الفكرة من دماغى انا وقريت تجارب ناس تانية والموضوع متملكنى للغاية وتقريبا تعمقت فى الكلية حاليا اكتر من الناس اللى دخلوها حتى انا بجد بعشق الكلية دى بس للاسف هى مش وخادة حقها خالص هنا فى مصر بس على الاقل لو انا استفتحت الموضوع بعد كده غيرى واكتر كمان هيعملوا زيى وشكرا على النصيحة وهبقى اشوف كتاب السر ده باذن الله
قديم 23-07-2011, 02:33 AM
Nesma Mohammed Nesma Mohammed غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Nesma Mohammed is on a distinguished road

أنا عارفة قدراتى ومواهبى كويس بس مش وقت ما أقرر أشغلها هاروح أشغلها !! كنا فاكرين مصر ف تطور بعد الثورة اكتشف انوا لألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألأ لألألألألألألألألألألألألألألألألأ مصر هيا مصر
قديم 23-07-2011, 02:37 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nesma mohammed مشاهدة المشاركة
أنا عارفة قدراتى ومواهبى كويس بس مش وقت ما أقرر أشغلها هاروح أشغلها !! كنا فاكرين مصر ف تطور بعد الثورة اكتشف انوا لألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألأ لألألألألألألألألألألألألألألألألأ مصر هيا مصر
لو انتى شايفة كده معلش يبقى ده تفكير سلبى لو مش هتتغير دلوقتى غيريها انتى بانك تتفوقى فى المجال اللى انتى بتحبيه او اللى قدراتك تناسبه!!!!!!!!1
قديم 23-07-2011, 03:03 AM
eng/ yasmine eng/ yasmine غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة

eng/ yasmine is on a distinguished road

علا فكرة الكلام كلوا جميل جدا وفى منتهى الموضوعية
وبجد الناش مش مقدرة كلية علوم العالم احمدزويل خريج علوم وهو من اكبر علماء العالم بس تفتكر انوا لو كان هنا فى مصر كان هيقدر ع الابداع ده والاختراعات دى الاجابة ببساطة لأ
احنا هنا فى مصر مش عندنا الامكانيات اللى تقدر تستغل العقول وانا متاكدة ان فى ملاييين احمد زويل فى مصر بس للاسف احنا مش عارفين نستغلهم ومش عندنا الامكانيات
ومش معنى ان واحد جايب فى اول التسعينات انوا مش كويس وان 99 بس هما المتوفقين مع احترامى ليهم جميعا والف مبروك للجميع بس كلوا واحد موهوب فى حتة ويقدر يبدع فى حتة ولازم يكتشف فى نفسة ايه اكتر حاجة بيحبها
انا مثلا برسم حلو وكنت عاوزة ادخل فنون تطبيقية بس ماقدمتش ع امتحان القدرات للاسف لانها كلية ماحدش بيقدرها ودايما بياخدوا بكليات القمة انا مش فاهمة يعنى كليات القمة كل واحد يدخل كلية هو بيحبها ويبدع فيها اعتقد ان هى دى كلية القمة وياما بيدخلوا كليات طب وهندسة علشان ياخدوا شهادة ولان اهاليهم عاوزين كدا وتلاقيهم بيدرسوا اعلام او مسرح واو اى حاجة تانية
بالنسبة لمصر بعد الثورة هاتبقى احسن كتيييييييييييييييييير صدقونى وانا متفألة وكمان نظم التعليم اكيييد هاتتغير لان ده طريق التقدم
واسفة ع الاطالة
قديم 23-07-2011, 03:11 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmine ibrahim مشاهدة المشاركة
علا فكرة الكلام كلوا جميل جدا وفى منتهى الموضوعية
وبجد الناش مش مقدرة كلية علوم العالم احمدزويل خريج علوم وهو من اكبر علماء العالم بس تفتكر انوا لو كان هنا فى مصر كان هيقدر ع الابداع ده والاختراعات دى الاجابة ببساطة لأ
احنا هنا فى مصر مش عندنا الامكانيات اللى تقدر تستغل العقول وانا متاكدة ان فى ملاييين احمد زويل فى مصر بس للاسف احنا مش عارفين نستغلهم ومش عندنا الامكانيات
ومش معنى ان واحد جايب فى اول التسعينات انوا مش كويس وان 99 بس هما المتوفقين مع احترامى ليهم جميعا والف مبروك للجميع بس كلوا واحد موهوب فى حتة ويقدر يبدع فى حتة ولازم يكتشف فى نفسة ايه اكتر حاجة بيحبها
انا مثلا برسم حلو وكنت عاوزة ادخل فنون تطبيقية بس ماقدمتش ع امتحان القدرات للاسف لانها كلية ماحدش بيقدرها ودايما بياخدوا بكليات القمة انا مش فاهمة يعنى كليات القمة كل واحد يدخل كلية هو بيحبها ويبدع فيها اعتقد ان هى دى كلية القمة وياما بيدخلوا كليات طب وهندسة علشان ياخدوا شهادة ولان اهاليهم عاوزين كدا وتلاقيهم بيدرسوا اعلام او مسرح واو اى حاجة تانية
بالنسبة لمصر بعد الثورة هاتبقى احسن كتيييييييييييييييييير صدقونى وانا متفألة وكمان نظم التعليم اكيييد هاتتغير لان ده طريق التقدم
واسفة ع الاطالة
تفكير جميل مظبوط وايجابى جدا هى دى روح التفاؤل اللى هتغير البلد دى باذن الله وربنا يوفقك فى اختيارك باذن الله ومفيش حاجة اسمها خايب وشاطر كل واحد له حاجة هو موهوب فيها ومحدش يقدر يعملها زيه الشاطر بقى هو اللى يعرف ايه هى الحاجة دى وينتهجها ويبدع فيها كمان . وفيش اطالة ولا حاجة (كل كلامك ادى المعنى )
قديم 23-07-2011, 03:43 AM
الصورة الرمزية 2ad
2ad 2ad غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

2ad is on a distinguished road

معك حق والله ..كنت اود ايضا التعليق عن هذه النقطة
فليس كل من حص على درجة عالية غش وهكذا
بالفعل يوجد ناس كذا وحسبي الله ونعم الوكيل فيهم
لكن فيه كتيير مجتهدين وربنا اكرمهم ..
والمفروض كلنا نساعد بعض . .
المهم اننا يكون عندنا هدف حقيقي وليس مجرد كلية والسلام
بالنسبة لكتاب "the secret" لا ادري ان كان هذا ماتقصده الكتاب الذي اشتهر
ولكن كانت اختى اخبرتنى بنشر رد عن المشاكل العقائدية والاخطاء التي به ...

والله يجزيك كل خير ويبااارك فيك ..اصبت
قديم 23-07-2011, 05:19 AM
عبير 2011 عبير 2011 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عبير 2011 is on a distinguished road

بجد انا لما قرأت اللى حصل من سب واهانات لبعض وبمين بالاهالى كنت حاسة ان خلاص مصر بضيع بس الحمد لله ان شفت ناس محترمة بجد كله بيناقش فكرته بموضوعية وبيلاقى رد محترم من الاخر وبجد رجعلى الامل تانى بان مصر هتبقى احسن بينا ان شاء الله
قديم 23-07-2011, 07:55 AM
سبيل العالم سبيل العالم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

سبيل العالم is on a distinguished road

السلام عليكم جميعا
بصراحة انا مبسوطة جدا ان فيه عقول زى دى في السن ده الحمد لله فعلا
انا معاكم طبعا ان المفروض يتغير اسلوب التفكير في ان اللى مش في كليات القمة يبقى فاشل فعلا هو اسلوب تفكير سلبي جدا وفرحت جدا لما لقيت ناس جايبين مجاميع عالية جدا بفضل الله بس بتعافر عشان تحقق هدفها ومش في كليات القمة بس الناس دى عايزة تحقق حلمها في اي مكان المهم انها تتعلم اللى هى عايزة تتعلمه بالاسلوب اللى هى تختاره مش بس انا عايزة ادخل الكلية دى عشان هى كلية قمة
انا مثلا جايبة99.3والمفروض انى ادخل طب بس انا رفضت واهلى نفسهم في صيدلة وانا نفسي في كلية دار علوم (كلية ادبية بتقبل مجاميع قليلة جدا)ولولا انى لقيت ان صيدلة مش هاتأثر على حلمى بمعنى انها هتأخرنى كام سنة بس لكن بعدها ممكن باذن الله ادخل الكلية اللى انا بحبها واكمل واحقق هدفي باذن الله
لو كانت صيدلة هتبعدنى عن دار علوم كنت عمرى ما فكرت انى اشوفها اصلا مش كمان اضيع5سنين
فعلا بدون الجيل اللى هيصبر ويحقق هدفه حتى لو الكل عارضه بدون الجيل ده هنفضل بلد متخلفة وعمرنا ما هنتقدم
يعنى لما مثلا علوم يدخلها ناس كان حلمهم طب ولا صيدلة عمرهم ما هينتجوا فيها بالعكس ولو حتى اجتهدوا واتعينوا معيدين برضو هيبقوا ولا كانهم درسوا حاجة اخرهم هيبقوا دكاترة لكن اختراعات وابتكارات يستحيل
كذلك الاداب و دار علوم كل الكليات المبدعة دى لو دخلوها اللى جايبين حاجة وسبعين ولا اقل مين هيبدع ده فيه ناس في دار علوم واداب مبيعرفوش يقروا كويس هيبقوا ازاى ادباء ومفكرين
انا بصراحة نفسي الكليات دى تبقى زيها زى الطب والصيدلة يعنى تبقى اعلى في المجاميع والا هنفضل متخلفين زى ما احنا

العلامات المرجعية