اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعي > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 22-07-2011, 08:21 PM
أحمد الزنارى أحمد الزنارى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

أحمد الزنارى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tweetyy مشاهدة المشاركة
مجموع 90% كويس اوى ولكن كويس جدا جدا جدا جدا جدا في ادبي .........
ممكن نحسبها في علمى علوم: صيدله ممكن تاخد من 98% يعنى انت لازم تكون نازل في المجموع العام في ثالثه 8 درجات ولكن انت نزلت في 2 ث 20 درجه يعنى لو حتى المستوى اداك 5 درجات هيبقي 15 درجه بس ده بفرض ان جبت 100% السنه الجايه وبكده يبقي مجموعك هيبقي 96% وممكن متلحقهاش معلش ربنا يعلم انا مش قصدى اضايقك ولكن لازم نعرف مصلحتنا فين عشان منرجعش نندم ممكن نحسبها في علمى رياضه: اولا في علمى رياضه قدامك 3 كليات بس حاسبات ومعلومات وهندسه وهندسه زراعيه وممكن تكون هندسه تاخد السنادى من 98% وحاسبات من 97% لان التنسيق متوقع انه يبقي عالى جدا وطبعا انت ناقص 20 درجه في 2ث ولو جبت النهائيه في المستوى والنهائيه في سنه 3 ث هيبقي مجموعك 96% بس يعنى علمى رياضه احتمال ضعيف برده طب نعمل ايه احنا لازم نلعب في المضمون عشان منتعبش وفي نفس الوقت نضمن حاجه لو دخلت ادبي اول حاجه مجموعك كويس اوى ثانيا هتاخد علم نفس وفلسفه وتاريخ عند ناس يحفظهولك صم مرة و2و3 هتكون حفظته جامد وبعدين......... هنجيب مجموع عالى انشاء الله وهيبقي قدامنا كذا كليه من كليات الادبي ولكنى افضل كليه التجارة ودى كليه قمه ادبي ليه ؟ اولا لان فرص العمل فيها اكتر من هندسه وحاسبات ويا حبذا لو اختارت تجارة شعبه محاسبه والله عليك لو اتعينت معيد فيكليه تجارة لان دراسه كليه تجارة مش هقول سهله اوى على كل الناس بس سهله اوى على طالب علمى الى بيحب يفهموالله عليك لو رحت لاى شركه وقلت انا معايا تجارة حاسبات يا خبرررر هيخطفوك هههههههههههههههههههههه او ممكن تفتح مكتب محاسبه او لو عاوز اى كليه ادبيه تانيه براحتك
نصيحه : ممكن تدخل كليه ااقل من مستوى ذكائك بكتييييييير بس لو حققت نجاح فيها وبقيت معيد تبقي زى معيد كليه طب كلكوا في الاخر معيد واللهلو بقيت معيد في كليه التجارة بس لما تبقي معيد ادعيلى وع فكرة ادبي ساعتها مش هيبقي وحش لما تبقي معيد وربنا يوفقك
وبكده لحد دلوقتى ادبي الاضمن والاحسن

ممكن نحسبها تانى :علمى علوم لو مدخلتش طب او صيدله يبقي ملاهاش لازمه وحرام تتعب على الفاضى وف الاخر متلقيش محدش عارف ليه ربنا خلاك تجيب المجموع ده اكيد لان ادبي هيبقي افضل ليك توكل على الله وكمل ادبي وع فكرة مش كل الى بيتمناه الانسان بيحققه ساعات بتجبر الظروف الانسان انه يغير النظام الى كان بيحبه ودا مش بيدل على ضعفه بالعكس دا بيدل على ذكاوءه ان عرف يتفادى مشكلته رغم المشكله الى بتواجهه وربنا يوفقك كمل ادبي ادبي افضل وفرصه احسن للولاد جدا جدا جدا وربنا يوفقك ويوفق اختى يا رب وينجحكم جمعيا
ولو حاسس انك مظلوم في الدرجات اعمل تظلم بس قبل ما تعمله هقولك حاجه عملتها لاختى اختى نقصت درجات كتيرة عربي الاول قبل ما اعمل تظلم دخلت على جوجل وكتبت في المربع "نموزج اجابه امتحان اللغه العربيه 2011+توزيع الدرجات " وجبت النموزج وراجعته معاها وحسبت الدرجات الى ناقصاها لاقيتها متستهلش الدرجه دى دا بعد ما راجعت معاها الحلول 3 مرات واتاكدت بحساب الدرجات انها فعلا مش حقها وهعملها تظلم انشاء الله وانت كمان اعمل كده في المواد الى انت شاكك فيها بص
هتعمل زى ما عملت لاختى هتدخل على جوجل وتكتب "نموزج اجابه امتحان [الماده الى انت عاوزها ]2011+توزيع الدرجات تمام وتراجع وتحسب درجات وربنا يوفقك يارب يارب يا رب انت واختى
ولو ليك درجات وصلتك مثلا ل94 او 93 % كمل علمى رياضه بس نصيحتى تدخل بقي حاسبات ومعلومات لان فرص العمل فيها حلوة بس تجارة اكتر
هندسة 98 اية عمها ما تزيد عن 95

قديم 23-07-2011, 01:12 AM
ঔღঔzozoঔღঔ ঔღঔzozoঔღঔ غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ঔღঔzozoঔღঔ is on a distinguished road

Gamal subhiبص اولا لازم يكون عندك امل فى ربنا كبييييييييير وتعمل اللى عليك فى تالته واهى لسا بادئه وانا على فكره هعمل كده برضوا لسا السنه هتبدا يعنى قدامى سنه كامله ماشى ثانيا والله اى حد عدى التسعين او جابها فانا اشوف انه بامكانه انه يبذل مجهود ويجيب اى كليه هو عيزها على حسب المجموع برضو ا زميلى ده كان اخد العربى مستوى وجاب 9 من 10 واحنا كتير جدا فى المدرسه اخد العربى مستوى وصدقنى ما شاء الله مجموعك جميل وتقدر بس باصرار مش كسل تجتهد وتجيب مجموع تحسن بيه وعلى فكره محدش ضامن التنسيق ممكن طب تنزل تزيد عادى يعنى اهم حاجه تعمل اللى عليك و ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا دقق فى المعنى ده وعمرك ما هتياس واى مساعده انا موجوده وربنا يوفقنا كلنا يارب

فــــــإن عشــــت فإنـــــي معـــــــــــك ******وإن مــــــت فتبـــــقيذكــــــراي

ويا مار علي قبري لا تعجب من امــــري ***** بالامس كنت معك وغدا انت معي

امــوت فـيـبـقي كــل ماكـتـبـتـه ذكــري ***** وياليت كل من قرأ خطي دعـا لـي
قديم 23-07-2011, 01:38 AM
Gamal subhi Gamal subhi غير متواجد حالياً
عضو جديد

Gamal subhi is on a distinguished road

thank you ঔღঔzozoঔღঔ

العلامات المرجعية