اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعي > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 18-07-2011, 02:16 AM
الجمالwالباكي الجمالwالباكي غير متواجد حالياً
عضو جديد

الجمالwالباكي is on a distinguished road
Icon111 اتمنى الرد السريع من حضراتكم ؟؟؟

يا جماعة انا جبت 88% علمي علوم وبجد اتصدمت من المجموع ده وزمايل ليا كتير عدو ال97 % ونفسيتي تحت الصفر حتى اهلي زعلانين كان نفسهم ادخل طب وانا دلوقت مش عارفة اعمل ايه اكمل علمي علوم مع اني سمعت ان التنسيق هيرتفع السنة الجاية لبتوع المرحلة الاولى ولا احول علمي رياضة وادخل هندسة مع العلم اني مستوايا متوسط في الرياضة والفيزيا ؟؟؟؟ ولكنه مرتفع في الانجلش والعربي والمواد الادبية هل ممكن لو شديت حيلي اجيب في سنة 3 مجموع 95% ولا لا وكنت عايزة اسال امتى اخر معاد للتحويل من علوم لرياضة انا بجد نفسي اخل كلية قمة وعايزة اعرف اقل كلية هندسة بتاخد من مجموع كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟وبتكون فين ؟؟؟؟؟
وشكرااااااااااااااااا مقدماااااااااااااااااااااااااااا

قديم 18-07-2011, 02:22 AM
real madrid cf real madrid cf غير متواجد حالياً
طالب جامعي
(طب بشري جامعة عين شمس)

real madrid cf is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجمالwالباكي مشاهدة المشاركة
يا جماعة انا جبت 88% علمي علوم وبجد اتصدمت من المجموع ده وزمايل ليا كتير عدو ال97 % ونفسيتي تحت الصفر حتى اهلي زعلانين كان نفسهم ادخل طب وانا دلوقت مش عارفة اعمل ايه اكمل علمي علوم مع اني سمعت ان التنسيق هيرتفع السنة الجاية لبتوع المرحلة الاولى ولا احول علمي رياضة وادخل هندسة مع العلم اني مستوايا متوسط في الرياضة والفيزيا ؟؟؟؟ ولكنه مرتفع في الانجلش والعربي والمواد الادبية هل ممكن لو شديت حيلي اجيب في سنة 3 مجموع 95% ولا لا وكنت عايزة اسال امتى اخر معاد للتحويل من علوم لرياضة انا بجد نفسي اخل كلية قمة وعايزة اعرف اقل كلية هندسة بتاخد من مجموع كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟وبتكون فين ؟؟؟؟؟
وشكرااااااااااااااااا مقدماااااااااااااااااااااااااااا
el salam 3lekm walahy ana mbhbsh ahbt hd atmny leky t5shy adby a3tkd ank hatlh2y feh klya kma zay sayasa w aktsad aw a3lam
قديم 18-07-2011, 02:28 AM
الجمالwالباكي الجمالwالباكي غير متواجد حالياً
عضو جديد

الجمالwالباكي is on a distinguished road

انا عارفة ان الادبي فيه كليات حلوة جداا بس مفيش فرص عمل خااااااالص فيه وانا عايزة اكمل تعليمي واشتغل مش عايزة اقعد في البيت وخلاص انا عندي حلم اني اغير من حياتي مش عايزة افضل طول عمري زي ما انا في البيت
قديم 18-07-2011, 02:36 AM
sad nono sad nono غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي ( علمي علوم )

sad nono is on a distinguished road

طيب نصيحاي تكشفي عن الورق وتعملي تظلم اكيد ليكي درجات
قديم 18-07-2011, 02:36 AM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا يا قمر ما تفكريش فى غيرك لان ده هيتعبك فى اى مرحلة من مراحل حياتك " واسال مجرب يا ستى "
انا عن نفسى السنة اللى فاتت نقصت فى الكيمياء 3 درجات ظلم والله وكنت هعمل تظلم والكلام ده
ورجعت فى رأييى لماعرفت قد ايه ان فى ناس مظلومين كتير وماخدوش حاجة وفى ناس بتاخد لكن للاسف قليل

جزئية تانية
بالنسبة لاهلك فرحتهم هتزيد لما تشدى حيلى السنة اللى جايه باذن الله وهيحسوا انك تستاهلى كل قرش دفعوه فى دروس وكدة
بصى انا ما اقدرش انصحك تحولى او تكملى على نفسطريقك شوفى انت عايزه ايه واستخيرى ربنا
هتلاقى الحاجات اللى ربنا عايزك توصليها هتبقى سهلة والحاجات التانية هتلاقيها صعبة ودى الحاجات اللى ربنا عايزك تبعدى عنها كده مغهوم يا قمر
موضوع ان التنسيق هيزيد السنة اللى جايه او هيقل ده فى علم الغيب وما تربطيش نفسك ابدا بكلام كدة وكدة ومهاترات من ده او ده
حاجة كمان انت بتقولى ان مستواكى متوسط فى الرياضيات والفيزياء ولكن معنى كدة انك ممكن تطورية وتعلى بيه
المدرس الشاطر بيخلى الطالب بفضل ربنا طبعا يحب المادة ويتمكن منها حلو كدة
وكمان يا قمر موضوع التحويل ده بيتقال عنه فى التليفزيون فى وموقع الوزارة وسيبك انت من كلام الجرايد والكلام ده
والله نسبه من كلامهم مش صح "مش بعمم لان فى اخبار صح "
انا اعرف زمايلى السنة دى دخلوا المدرسة وحضروا دروس وبعدين حولوا لعلوم اوادبى فما تقلقيش بالنسبة للجزئية دى
موضوع هندسة او كدة انا بصراحة ما اعرفش اقل هندس ايه لانها بتختلف حسب كل سنة وانت كمان بنت يعنى ممكن تحولى قبل ما تقضى سنة فى الجامعة اللى انت مغتربة فيها وتحولى " الحمد لله ميزوا البنت فى حاجة كويسة "
العفو يا قمر
وسامحينى لو قصرت فى حاجة
وارجو انى اكون افدتك وربنا يباركلك ويجعلك الخير فى اللى نفسك فيه يااااااااااااااااااااارب

قديم 18-07-2011, 04:36 AM
sasaatwa sasaatwa غير متواجد حالياً
faculty of dentistry

sasaatwa is on a distinguished road

من الافضل انك تحولي رياضه وتشدي حيليك شويه في 3 وباذن الله تلحقي هندسه لان الكل بيزيد في 3.وبتاخد من 93الي 95 تقريبا
وبردو في كليات في القسم الادبي كويسه جدا زي اعلام وسياسه واقتصاد ده بردو كليات قمه.ومش تزعلي خالص ممكن ربنا يكون مقدرلك الاحسن
تمنياتي بالتوفيق

قديم 18-07-2011, 04:36 AM
basma 2010 basma 2010 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

basma 2010 is on a distinguished road

بصراحه انا بتمنالك التوفيق
وفعلا مش لازم تفكرى فى حد
لان ربنا اكيد مميزك فى حاجات تانى
بس بصراحه مقدرش انصحك تكملى علمى علوم
لانها هتبقى صعبه شويه انك تجيبى مجموع طب او صيدله (انا اسفه)
واعملى استخاره واكيد ربنا هيدلك للصح
وربنا يوفقك ان شاء الله
قديم 18-07-2011, 06:08 AM
cazanova_love cazanova_love غير متواجد حالياً
عضو قدير

cazanova_love is on a distinguished road

لا حولى ادبى وجيبى بالمستوى 99 وكده هتعدى 94 خشى سياسة واقتصاد اعلى كليه

والف مبرووووووووووووووووووووووووووووووك بجد اسمعى كلامى سيبك من العلمى والفزيا والرياضة خليكى فى المضموووووووووووووووووووووووووووون

"وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
يا رب اخش الكلية الى نفسى فيها

العلامات المرجعية