اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 25-06-2011, 03:15 AM
الصورة الرمزية THE CodeR
THE CodeR THE CodeR غير متواجد حالياً
عضو قدوة

THE CodeR is on a distinguished road

باين عليا وقعت مع اتنين تقال اوي في الفيزياء...بصوا يمكن انا سبقتكوا لكده لكن ادركت اني بدون الرياضيات ﻻ شيء عشان كده بإذن الله هنزل شروحات في علمي التفاضل و التكامل في اﻻجازة
لعلمكم استعمال التفاضل في المعادلات ده لحساب نسب التغير مثل السرعة و العجلة و كان اشتقاق تحويلات لورنتز باستخدام معادلات تفاضلية اي بعمل تكامل للمعادلات التي تستعمل فيها نسب تغير كذلك معادلة شرودنجر
و بالنسبة للنسبية انا كنت بدأت استنتج معادلاتها من خلال استنتاجات مبسطة مبتعداً عن التفاضل و الي حد ما انجزت شوية في الخاصة
و بإذن الله نعمل احلي شغل سوا في اﻻجازة

[CENTER] رُوِيَ عن معاذ بن جبل رضي الله عنه أنه قال : تعلموا العلم فان تعـلُمه لله خشية ، وطلبه عبادة ، ومُدارسته تسبيح ، والبحث عنه جهاد ، وتعليمه من لا يعلم صدقة وبذله لاهله قُـربى ، وهو الانيس فى الوحدة ، والصاحب فى الخلوة ، والدليل على الدين ، والمُصبر على السراء والضراء ، والوزير عند الاخلاء ، والقريب عند الغرباء ، ومنار سبيل الجنة
قديم 25-06-2011, 11:26 AM
einstien einstien غير متواجد حالياً
عضو خبير

einstien is on a distinguished road

دكتور فهمى ابراهيم ميخائيل فى احد المحاضرات للنسبيه وهو احد كبار اساتذة النسبيه قال ان اينشتاين لما جم يناقشوه فى النسبيه كان كل سؤال يسالوهوله يجاوب عليه لحد ماخلصوا المحاضرة واقتنعوا بيها جه هو بقى كاتب لهم معادلة وقاللهم حلوها والمثير فى الموضوع انه مات قبل ما اى عالم يحل المعادلة دى ومتحلتش الا بعد وفاته بس معرفش على ايد مين الحقيقة بالنسبة للتفاضل لما تنزل شروحات التفاضل هنزل انا بعض النهايات تقريبا مستحيلة الحل ولكن بفضل الله توصلت الى حلها وسوف اعرضها لكم
قديم 26-06-2011, 12:01 AM
الصورة الرمزية THE CodeR
THE CodeR THE CodeR غير متواجد حالياً
عضو قدوة

THE CodeR is on a distinguished road

نهايات؟؟
علي حد علمي النهايات سهلة خاصةً لو بلوبيتال
لو في صعب ورينا
كلها يومين بالنسبالي و اتحرر من تانية ثانوي و افضي للرياضيات و الفيزياء
مع ان عندي شغل كتير غيرهم في علوم تانية يعني بس الحاجة اللي الواحد يحبها ميحسش انها صعبة عليه
و عايزكوا تفيدوني بعلمكم يا شباب
في علي المنتدي تلاتة تانيين معايا ليهم خبرات واسعة بالنسبية و ميكانيكا الكم و الجسيمات
و باﻻضافة ليكم هنقدر نعمل حلقات علمية رائعة
و اتمني بما انكوا خلصتوا دراستكوا كده تفرجوني علي احلي شغل منكم
و انا طلبت من اﻻدارة انشاء قسم علمي و جاري دراسة الطلب
[CENTER] رُوِيَ عن معاذ بن جبل رضي الله عنه أنه قال : تعلموا العلم فان تعـلُمه لله خشية ، وطلبه عبادة ، ومُدارسته تسبيح ، والبحث عنه جهاد ، وتعليمه من لا يعلم صدقة وبذله لاهله قُـربى ، وهو الانيس فى الوحدة ، والصاحب فى الخلوة ، والدليل على الدين ، والمُصبر على السراء والضراء ، والوزير عند الاخلاء ، والقريب عند الغرباء ، ومنار سبيل الجنة

العلامات المرجعية