اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 12-06-2011, 10:12 PM
Sofia El-behairy Sofia El-behairy غير متواجد حالياً
Student at N-L-S ..Translator, English essay writer

Sofia El-behairy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elswaify مشاهدة المشاركة
من حقك تاخدى راحتك طبعا ،،، اخرجى مع صاحباتك :::: ده فى حالة وجود جسر قوى من الثقة

بس على فكرة أقسم بالله :: لو الس اخدت راحتها فى الخروج بدون اذن ،،، هيتحول اسم الموضوع اللى شئ تانى وهتكون الشكوى من ان جوزى مبيغيرش عليا ههههههههههههههههه

هيا دى طبيعة الانسان : شكاء بكاء (سواء رجل او مرأه)

اما بالنسبة لأن الرجل بيحب يحس انه ممتلك زوجته (بحب وليس *****)

فأنا اؤكد لك ان المرأة ايضا تحب هذا الشعور انها تكون ملك لزوجها (بحب ايضًا)

والله اعلم

وروحوا زاكروا بقى ربنا يوفقنا
انا خلصت مذاكره و نتية طلعت و خلاص
قررت أن أصوّت للسلفيين...لتصبح بلادي مزدهرة كأفغانستان،...متحدة كالسودان،شبعانة كالصومال,..و ديموقراطية كالسعودية!عليكم ان تحتارو بين نظام اسلامى كما فى هذة الدولوبين نظام اسلامى كما فى تركبا وماليزيا
قديم 12-06-2011, 10:15 PM
الصورة الرمزية عاشق البلانكو الابيض
عاشق البلانكو الابيض عاشق البلانكو الابيض غير متواجد حالياً
نجم العطاء

عاشق البلانكو الابيض will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sofia adam مشاهدة المشاركة
لا تعليق
ايه خلاص مفيش رد عندك نقفل الموضوع

قديم 12-06-2011, 10:16 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشق البلانكو الابيض مشاهدة المشاركة
ايه خلاص مفيش رد عندك نقفل الموضوع
انا الى كسبانه يا جماعه
قررت أن أصوّت للسلفيين...لتصبح بلادي مزدهرة كأفغانستان،...متحدة كالسودان،شبعانة كالصومال,..و ديموقراطية كالسعودية!عليكم ان تحتارو بين نظام اسلامى كما فى هذة الدولوبين نظام اسلامى كما فى تركبا وماليزيا
قديم 12-06-2011, 10:23 PM
الصورة الرمزية عاشق البلانكو الابيض
عاشق البلانكو الابيض عاشق البلانكو الابيض غير متواجد حالياً
نجم العطاء

عاشق البلانكو الابيض will become famous soon enough

اقتباس:
انا الى كسبانه يا جماعه
كسبانة فى ايه انتى ما قلتيش كلام مقنع يثبت صحة موضوعك !!!!

قديم 12-06-2011, 10:38 PM
Mr. Ali 1 Mr. Ali 1 غير متواجد حالياً
عضو لامع

Mr. Ali 1 has a spectacular aura about

اقتباس:
اولا مساء الخير يا مستر على

بقالك كتير مش بتفتح

ثانيا انا بعترف يا جماعه و الاعتراف بالحق فضيلة

انا مش متعمقه فى دينى اوى يعنى انا اعرف فروضى و خلاص

يعنى انا مدرستى لا تهتم بهذه الماده اطلاقا و الامتحان بناخدوا قبلها فى ورقتين و خلاص

و حاولت انى اعرف و مستر الكمبيوتر حاول يساعدنى و ادانى كتب دين اسمه ففروا الى الله ..الصراحه مش فهمت حاجه خالص

بس انا سألت قبل كده فى موضوع هل فرض على المراه انها تغسل و تمسح و كده ام لا ؟؟

قالوا لى انه تطوع و ليس فرض

يعنى بما انه تطوع يبقى كمان جوزى لازم يتطوع مش انا بس

غير كده انا عن نفسي معرفش اذا كان خروج المراه بدون اذن زوجها حرام ام حلال ..بس بدل ما حضرتك قلت حرام

يبقى مافيش مشكله ابقى اقوله و هو كمان لازم يقولى

غير كده انا اتربيت فى البيت يمكن يكون نوع تربيتى غلط بس انا تربيت على كده

ان مافيش حاجه اسمها راجل او ست

الاتنين واحد

بجد شكرا لتوضيحك الامر و مشاركتك

اسفه الموقع مش بيفتح معايا

أهلاً بيكي يا صوفيا . أنا بكون موجود في المنتدي كل يوم تقريباً ولكن للرد علي الرسائل فقط , أما المشاركات فهي قليلة جداً في الفترة الأخيرة ولأكثر من سبب .
بصي يا صوفيا
لا تأخذي بأي قول لأي أحد مهما كان هو إلا إن كان هذا القول مؤيداً بالدليل الصحيح .
بالفعل يوجد أقوال للشافعية والحنابلة بأن عمل المرأة في البيت هو تطوعي واستدلالهم علي ذلك بأن السيدة فاطمة رضي الله عنها عندما ذهبت إلي رسول الله صل الله عليه وسلم لتسأله خادماً فقال لها صل الله عليه وسلم " ألا أخبرك ما هو خير لك منه , تسبحين الله عند منامك 33 وتحمدين الله 33 وتكبرين الله 34 "
ووجه استدلالهم بهذا الحديث أنه صل الله عليه وسلم لم ينكر عليها رضي الله عنها طلبها لخادم . ولكن فقهاء أخرين رأوا بأنه صل الله عليه وسلم لم ينكر قيامها رضي الله عنه بأعمال البيت , بل أخبرها بأن تبقي كما هي وتستعين بالتسبيح والتحميد والتكبير . كما أن هذا الحديث حدث عندما سمع علي بن أبي طالب بأن رسول الله صل الله عليه وسلم قدم عليه سبي أو خدم , وأن زوجته الطاهرة قد أعياها عمل البيت . ولا نغفل بأنه لو كان عمل المرأة في بيت زوجها تطوعي وليس فرضاً أو واجباً , لكان كل ولي أمر اشترط علي من يتقدم لابنته أن يأتي لها بخادم أو خادمة قبل الزواج .
قال رسول الله صل الله عليه وسلم " كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته، فالإمام راع ومسئول عن رعيته، والرجل راع في أهل بيته ومسئول عن رعتيه، والمرأة راعية في بيت زوجها ومسئولة عن رعيتها، والخادم راع في مال سيده ومسئول عن رعيته، وكلكم راع ومسئول عن رعيته. " رواه البخاري ومسلم وغيرهما .
ويوجد الكثير من الأدلة علي وجوب عمل المرأة في بيت زوجها .
عمل الرجل في البيت هو التطوع لأن عمله الأساسي يكون خارج البيت لكسب الرزق والسعي في طلبه .
الرجل رجل يا صوفيا والمرأة مرأة . الاثنان مكملان لبعضهما البعض ولكن لكل منهما دور في الحياة والسعي فيها مختلف عن دور الأخر حتي يحدث هذا التكامل . اما ان كانا متشابهان في العمل فهذا تنافس وليس تكامل .

قديم 12-06-2011, 10:49 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr. Ali 1 مشاهدة المشاركة
أهلاً بيكي يا صوفيا . أنا بكون موجود في المنتدي كل يوم تقريباً ولكن للرد علي الرسائل فقط , أما المشاركات فهي قليلة جداً في الفترة الأخيرة ولأكثر من سبب .
بصي يا صوفيا
لا تأخذي بأي قول لأي أحد مهما كان هو إلا إن كان هذا القول مؤيداً بالدليل الصحيح .
بالفعل يوجد أقوال للشافعية والحنابلة بأن عمل المرأة في البيت هو تطوعي واستدلالهم علي ذلك بأن السيدة فاطمة رضي الله عنها عندما ذهبت إلي رسول الله صل الله عليه وسلم لتسأله خادماً فقال لها صل الله عليه وسلم " ألا أخبرك ما هو خير لك منه , تسبحين الله عند منامك 33 وتحمدين الله 33 وتكبرين الله 34 "
ووجه استدلالهم بهذا الحديث أنه صل الله عليه وسلم لم ينكر عليها رضي الله عنها طلبها لخادم . ولكن فقهاء أخرين رأوا بأنه صل الله عليه وسلم لم ينكر قيامها رضي الله عنه بأعمال البيت , بل أخبرها بأن تبقي كما هي وتستعين بالتسبيح والتحميد والتكبير . كما أن هذا الحديث حدث عندما سمع علي بن أبي طالب بأن رسول الله صل الله عليه وسلم قدم عليه سبي أو خدم , وأن زوجته الطاهرة قد أعياها عمل البيت . ولا نغفل بأنه لو كان عمل المرأة في بيت زوجها تطوعي وليس فرضاً أو واجباً , لكان كل ولي أمر اشترط علي من يتقدم لابنته أن يأتي لها بخادم أو خادمة قبل الزواج .
قال رسول الله صل الله عليه وسلم " كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته، فالإمام راع ومسئول عن رعيته، والرجل راع في أهل بيته ومسئول عن رعتيه، والمرأة راعية في بيت زوجها ومسئولة عن رعيتها، والخادم راع في مال سيده ومسئول عن رعيته، وكلكم راع ومسئول عن رعيته. " رواه البخاري ومسلم وغيرهما .
ويوجد الكثير من الأدلة علي وجوب عمل المرأة في بيت زوجها .
عمل الرجل في البيت هو التطوع لأن عمله الأساسي يكون خارج البيت لكسب الرزق والسعي في طلبه .
الرجل رجل يا صوفيا والمرأة مرأة . الاثنان مكملان لبعضهما البعض ولكن لكل منهما دور في الحياة والسعي فيها مختلف عن دور الأخر حتي يحدث هذا التكامل . اما ان كانا متشابهان في العمل فهذا تنافس وليس تكامل .

مستر على بجد مش عارفه اشكر حضرتك ازاى على الرد و الاهتمام ..

انا والله على قد ما اقدر بحاول اعرف فى الدين بس للاسف مش بنجح اوى عشان بلاقى الكلام لغه العربيه الفصحى و بما ان تفوقى رهيب فيها فانا بفهم جدا

عجبنى جمله حضرتك ان المراه و الرجل تكامل و ليس تنافس

بكرر شكرى لحضرتك
قديم 12-06-2011, 11:23 PM
Mr. Ali 1 Mr. Ali 1 غير متواجد حالياً
عضو لامع

Mr. Ali 1 has a spectacular aura about

اقتباس:
مستر على بجد مش عارفه اشكر حضرتك ازاى على الرد و الاهتمام ..

انا والله على قد ما اقدر بحاول اعرف فى الدين بس للاسف مش بنجح اوى عشان بلاقى الكلام لغه العربيه الفصحى و بما ان تفوقى رهيب فيها فانا بفهم جدا

عجبنى جمله حضرتك ان المراه و الرجل تكامل و ليس تنافس

بكرر شكرى لحضرتك

جملتي بأن الرجل والمرأة مكملان لا متنافسان جملة واضحة ولا تقبل تأويل أخر .
قلت بأن لكل منهما دور في الحياة مختلف عن دور الأخر . الرجل في طلب الرزق خارج البيت والمرأة داخل البيت لرعايته .
المرأة يجب عليها طاعة زوجها في كل شيء , إلا فيما يغضب المولي عز وجل حتي أنها يجب عليها أن تستأذن زوجها في صوم التطوع فإن أذن لها صامت وإلا فلا تصوم [ صوم التطوع وليس الفريضة ]
وعلي الزوج أن يتقي الله في زوجته ويعاملها بالحسني ويكرمها ويحافظ عليها .
- استمعي إلي الشيخ الشعراوي في خواطره عن القرأن الكريم , فهو يتحدث باللغة البسيطة والسلسة وستستفيدين كثيراً منه .

العلامات المرجعية