اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 11-06-2011, 08:14 AM
الجمالwالباكي الجمالwالباكي غير متواجد حالياً
عضو جديد

الجمالwالباكي is on a distinguished road
Impp اسئلة مهمة ؟؟؟؟؟ اتمنى الرد بسرعة الامتحان بكرة

انا كنت عايزة اعرف ضروري
1. بالنسبة لموضع التعبير هل لازم ينكتب اول كراسة الاجابة ولا عادي لو اجلته للاخر

2. بالنسبة للادب والقصة هل لازم الاجابة بالنص حرفيا زي الكتاب ولا من اللي انا فهمته من مزكرتي
ومعاني كلمات القصة هل لازم تكون بالضبط ولا اقرب معنى للكلمة في النص

3. انا سمعت انه ممنوع اكتب كلمة اجابة اخرى في كراسة الاجابة ليه؟؟؟؟؟ ولو حبيت اجاوب اجابة تانية اعمل ايه؟؟؟؟؟
4. موضوع التعبير لازم ينكتبله كام سطر كحد ادني وكام عدد العناصر اللي مفروض اكتبها ؟؟؟
5. واخيرا لما يطلب اني ادخل كلمة في جملة مفيدة بعد ما اكتب معناها او عكسها .... ادخل الكلمة الاصلية في الجملة المفيدة ولا الكلمة الللي انا جاوبتها
وااسفة على ان الموضوع مش في المكان المخصص بس انا محتاجة اجابة سريعة عشان بكرة الامتحان
وشكررررررررا مقدماااااا

قديم 11-06-2011, 09:01 AM
الصورة الرمزية هارى12345
هارى12345 هارى12345 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

هارى12345 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجمالwالباكي مشاهدة المشاركة
انا كنت عايزة اعرف ضروري
1. بالنسبة لموضع التعبير هل لازم ينكتب اول كراسة الاجابة ولا عادي لو اجلته للاخر
مش مشكلة فى الاول اوالاخر ممكن السؤال الاول يكون تعبير تشوفى انتى هتكتبى كام صفحة وتسيبى صفحة زيادة بحيث لوالموضوع طولمنك شوية متلغبطيش وتكتبى تحت السطر يعنى تقسمى الكراسة قبل ما تحلى اى حاجة وحاولى تستغليها من اول سطر لاخر سطر ومن وجهة نظرى خليه للاخر افضل علشان هو اكتر حاجة محتاج تركيز وانتى بتكتبى
2. بالنسبة للادب والقصة هل لازم الاجابة بالنص حرفيا زي الكتاب ولا من اللي انا فهمته من مزكرتي
ومعاني كلمات القصة هل لازم تكون بالضبط ولا اقرب معنى للكلمة في النص
لو انتى حافظة نص الكتاب هيبقى افضل طبعا .ولو حافظة من اى كتاب خارجى اعتقد الاجابة هتبقى زيها مع الاختلاف فى حاجات بسيطة.بس انك تكتبى من عندك فدا غلط ممكن لا قدر الله ينقصوكى وده اللى سمعته

3. انا سمعت انه ممنوع اكتب كلمة اجابة اخرى في كراسة الاجابة ليه؟؟؟؟؟ ولو حبيت اجاوب اجابة تانية اعمل ايه؟؟؟؟؟
مفيش مشكلة من الاجابة التانية بس ميكونش صح وغلط ولا اختار ولا اى من الاسئلة اللى زى دى
ويكون الاجابتين صح .ومتقاربين من بعض مش تجيبى اجابة من الغرب واجابة من الشرق
4. موضوع التعبير لازم ينكتبله كام سطر كحد ادني وكام عدد العناصر اللي مفروض اكتبها ؟؟؟
على قد ماتقدرى تكتبى اكتبى اهم حاجةموضوعك يكون منظم ومفهوم وخالى من الغلطات واوعى تشطبى على حاجة .والعناصر بردو على حسب الموضوع فيه موضوع هتقدرى تجيبى عناصر كتير وفيه لا.فمتحطيش فى مخك اللى يقولك اكتبى 6 عناصر و4 صفحات لا طبعا غلط
5. واخيرا لما يطلب اني ادخل كلمة في جملة مفيدة بعد ما اكتب معناها او عكسها .... ادخل الكلمة الاصلية في الجملة المفيدة ولا الكلمة الللي انا جاوبتها
طبعا الاجابة اللى انتى جاوبتيها مش الاصلية
مثلا (مثال غريب شوية)
هات عكس جبان فى جمله
انتى هتقولى شجاع
والجمله: الجندى المصرى شجاع
وااسفة على ان الموضوع مش في المكان المخصص بس انا محتاجة اجابة سريعة عشان بكرة الامتحان
وشكررررررررا مقدماااااا

ربنا يوفقك ياااااااااااااااااااااااااارب

العلامات المرجعية