اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 27-01-2011, 02:36 PM
medoboy30 medoboy30 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoboy30 is on a distinguished road
Icon113

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة داود احمد مشاهدة المشاركة
مع إحترامى لكل وجهات النظر مش بس توقيت الاعتصام غلط دا توقيت المظاهرات اللى بتحصل دلوقت دى غلط .........................................اللى الناس مش عايزه تفهمه إن الدولة المصرية والحكومة المصرية مستقرة جدا وأقوى من أن تحركها ثورة غضب تتكون من 500الف شخص من 80مليون 3 مليون منهم بيتحكموا فى مواقع حساسة فى البلد هل كلهم عملاء للنظام هل مفيش واحد منهم يعرف ربنا هو انتم تحسبوا مصر دى زى تونس وعائلة الطرابلس هي اللى بتحكمها لأ لألألألألألألألأ ياجماعة أحنا فى عصر الامبريالية سيطرة رأس المال على السلطة ومش كل الناس فقراء فى مصر وإلا مكناش نلاقى العربيات دى كلها والعمارات دى كلها ولا كلها ملك 1000واحد أوحتى 10000 واحد فى مصر لما نقوم ضدهم بثورة هيهربوا بره البلد

وانا كمان عايز أقول حاجة مهمة مش بس للمعلمين المساعدين لأ للشعب والحكومة كمان اللى بيحصل فى مصر ده ظاهره صحية جدا وبتحصل فى كل دول العالم المتقدمة وأوربا بالتحديد والحاجات دى عادية جدا وعلى فكرة معظم الناس اللى خرجت فى المظاهرات بتحب الرئيس مبارك بشكل شخصى ومحدش ينكر هذا ولكن النظام الرأسمالى فى مصر حاد عن دربه الصحيح فأصبح إمبريالية ...........كل اللى محتاجينه تصحيح أوضاع فقط مش سفك دماء مصريين أبرياء وتخرييب ممتلكات عامة وخاصة والشغب مع الشرطة ولا نحن فى حاجة الى ثورة ولا شيئ مثل ذلك من التخرييب والدمار
انت بتردد كلام لجنة السياسات وكلام احمد عز تحديدا الى ان شاء الله هيخرها ويقعد على تلها وكمان انت مستحيل تكون معلم مساعد ولا حتى واحد زينا عاش الذل والقرف اللى احنا عشناه وبعدين الكلام ده بالصدفة كانت ابواق النظام المستبد فى تونس بتردده باستمرار وكانت النتيجة اللى كلنا شفناها فى النهاية وهيا انتصار ارادة الشعب ...

قديم 27-01-2011, 02:43 PM
medoboy30 medoboy30 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoboy30 is on a distinguished road
Icon113

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحر العرب مشاهدة المشاركة
لا تعليق علشان كلام كله غلط فى غلط
هوه اي بس اللى غلط مش تنورنا وتقنعنا كده بوجهة نظرك
قديم 27-01-2011, 02:47 PM
بحر العرب بحر العرب غير متواجد حالياً
عضو متواصل

بحر العرب is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة داود احمد مشاهدة المشاركة
مع إحترامى لكل وجهات النظر مش بس توقيت الاعتصام غلط دا توقيت المظاهرات اللى بتحصل دلوقت دى غلط .........................................اللى الناس مش عايزه تفهمه إن الدولة المصرية والحكومة المصرية مستقرة جدا وأقوى من أن تحركها ثورة غضب تتكون من 500الف شخص من 80مليون 3 مليون منهم بيتحكموا فى مواقع حساسة فى البلد هل كلهم عملاء للنظام هل مفيش واحد منهم يعرف ربنا هو انتم تحسبوا مصر دى زى تونس وعائلة الطرابلس هي اللى بتحكمها لأ لألألألألألألألأ ياجماعة أحنا فى عصر الامبريالية سيطرة رأس المال على السلطة ومش كل الناس فقراء فى مصر وإلا مكناش نلاقى العربيات دى كلها والعمارات دى كلها ولا كلها ملك 1000واحد أوحتى 10000 واحد فى مصر لما نقوم ضدهم بثورة هيهربوا بره البلد

وانا كمان عايز أقول حاجة مهمة مش بس للمعلمين المساعدين لأ للشعب والحكومة كمان اللى بيحصل فى مصر ده ظاهره صحية جدا وبتحصل فى كل دول العالم المتقدمة وأوربا بالتحديد والحاجات دى عادية جدا وعلى فكرة معظم الناس اللى خرجت فى المظاهرات بتحب الرئيس مبارك بشكل شخصى ومحدش ينكر هذا ولكن النظام الرأسمالى فى مصر حاد عن دربه الصحيح فأصبح إمبريالية ...........كل اللى محتاجينه تصحيح أوضاع فقط مش سفك دماء مصريين أبرياء وتخرييب ممتلكات عامة وخاصة والشغب مع الشرطة ولا نحن فى حاجة الى ثورة ولا شيئ مثل ذلك من التخرييب والدمار
مع أحترامى لك أنت كداب زى الحكومة مفيش واحد بيحب الريس هيطلع مظاهرة يخاطر بحياته فيها وهو بيحب الريس
يا راجل حرام عليك كلامك غير منطقى بالمرة كل اللى بيحب الريس اللى عايشين من خير الريس بمعنى آخر اللى وكلين البلد أما عامة الشعب فلا أعتقد أن كلامك صحيح لأن الناس فاض بها الكيل من الفقر وضيق الحال
قديم 27-01-2011, 04:47 PM
es2560589 es2560589 غير متواجد حالياً
عضو جديد

es2560589 is on a distinguished road

موعدنا يوم الأحد 30/1/2011
قديم 27-01-2011, 04:50 PM
الصورة الرمزية ابن الأكرمين
ابن الأكرمين ابن الأكرمين غير متواجد حالياً
أخصائي اجتماعى

ابن الأكرمين is on a distinguished road

تسلم يا ابو عبد الرحمن انت فعلا تحليلك دقيق
الله المستعان على ما يصفون
30 / 1 هوه يوم الكرامة

قديم 27-01-2011, 05:06 PM
أبوووووعبدالرحمن أبوووووعبدالرحمن غير متواجد حالياً
موقوف

أبوووووعبدالرحمن is on a distinguished road

لم تعد هناك ثقة في المنتدى نظرآ لوجود الكثير من المندسين بيننا في هذا المنتدى خلوا بالكم من الموضوع ده يا إخواننا ويا ريت اليومين الجايين ما حدش يخش المنتدى ده
قديم 27-01-2011, 07:28 PM
الصورة الرمزية MISS.DINA
MISS.DINA MISS.DINA غير متواجد حالياً
عضو قدير

MISS.DINA is on a distinguished road

اقتباس:
مع أحترامى لك أنت كداب زى الحكومة مفيش واحد بيحب الريس هيطلع مظاهرة يخاطر بحياته فيها وهو بيحب الريس
يا راجل حرام عليك كلامك غير منطقى بالمرة كل اللى بيحب الريس اللى عايشين من خير الريس بمعنى آخر اللى وكلين البلد أما عامة الشعب فلا أعتقد أن كلامك صحيح لأن الناس فاض بها الكيل من الفقر وضيق الحال
انا مش مع حضرتك خالص طب ماانا اهو من عامة الشعب وبحب الريس ولامن كبار البلد ولا حاجة وفى ناس كتير جدا بتحبه ووالله العظيم مش هنعرف قيمته غير لو لا قدر الله سابنا انتو فاكرين ان اللى عاوزين يحكمو بدل منه بيحبو الشعب لا دول عاوزين ينهبو الشب كمان وكمان احنا وبلدنا خلاص خدنا على ريسنا ومنقدرش نستغنى عنه وعارفة ان كلامى مش هيعجب ناس كتير بس انا حرة فى كلامى وانتو بردو احرار
قديم 27-01-2011, 07:52 PM
داود احمد داود احمد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

داود احمد is on a distinguished road
Icon113

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoboy30 مشاهدة المشاركة
الناس اللى بيروجوا لفكرة ان توقيت الاعتصام اللى اتفقنا عليه غلط دول ناس مغالطين و من السهل جدا انك تحسبها بعقلك من غير اى مساعدة من حد :
حكومة فيه ضغط كبير واقع عليها + مظاهرات غضب فى اكتر من مكان = حكومة ضعيفة من السهل جدا تستجيب لمطلبنا العادل ( التثبيت)
وانا شخصيا شايف ان الجماعة اللى بيروجوا حاليا لفكرة الغاء الاعتصام بعد ما كانو بينادو بشده بيه دول مضغوط عليهم من جانب الامن دا بنسبة 80 % اما ال 20 % اللى فاضلين فهو انهم اتخضو وخافو بعد ما شافو اللى حصل امبارح فى ميدان التحرير لانى اعرف ان المدرسين المساعدين رجالة مش بتخاف

يا أخى بالله عليك مش عيب عليك انك لما توضح وجه نظرك فى موضوع تبين انك شخص انتهازى ووصولى انت هتعمل اعتصام على اكتاف ثورة الغضب علشان تضغط على الوزير والحكومة يتاجر بالمصالح العامة علشان المصالح الشخصية

انا مش ضدك كمعلم مساعد لأن انا لي نفس المطالب لكن انا ضدك أخلاقك اللى هيئة لك انك ممكن تصطاد سمك نظيف من الماء القذر
قديم 27-01-2011, 08:02 PM
Ms Nesma Ms Nesma غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Ms Nesma is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoboy30 مشاهدة المشاركة
الناس اللى بيروجوا لفكرة ان توقيت الاعتصام اللى اتفقنا عليه غلط دول ناس مغالطين و من السهل جدا انك تحسبها بعقلك من غير اى مساعدة من حد :
حكومة فيه ضغط كبير واقع عليها + مظاهرات غضب فى اكتر من مكان = حكومة ضعيفة من السهل جدا تستجيب لمطلبنا العادل ( التثبيت)
وانا شخصيا شايف ان الجماعة اللى بيروجوا حاليا لفكرة الغاء الاعتصام بعد ما كانو بينادو بشده بيه دول مضغوط عليهم من جانب الامن دا بنسبة 80 % اما ال 20 % اللى فاضلين فهو انهم اتخضو وخافو بعد ما شافو اللى حصل امبارح فى ميدان التحرير لانى اعرف ان المدرسين المساعدين رجالة مش بتخاف

معك حق فيما تقول واسمحلى ايضا أنا اقول وجهة نظرى واستكمالا لما ذكرته من الممكن أن تكون حكومه من السهل جدا لها ان تقع وترحل وما يبقى لدينا سوى الانتظار والصبر الا ان تتشكل حكومه جديده ومن يدرى ربما تكون مثلما سبق وننتظر من جديد لان ما حدث فى المظاهرات الماضية ما هو الا فوضى وشغب ليس الا .. الصبر ثم الصبر ثم الصبر
قديم 27-01-2011, 08:12 PM
داود احمد داود احمد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

داود احمد is on a distinguished road
Icon113

اقتباس:

شكرا لإحترامك الزائد
قديم 27-01-2011, 09:19 PM
احمدالفطاطرى احمدالفطاطرى غير متواجد حالياً
عضو قدير

احمدالفطاطرى is on a distinguished road

ابو داود ممكن اسئلك سؤال وتجوبنى عليه بسرعه بأ ه أو لا تحب تعمل فوزير رمضان السنه دى فى اطاليا
قديم 27-01-2011, 10:06 PM
miss_emy miss_emy غير متواجد حالياً
عضو خبير

miss_emy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر العدوى مشاهدة المشاركة
لا تراجع عن الإعتصام موعدنا 30/01/2011
هو دا الكلام الصح

العلامات المرجعية