اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 06-12-2010, 05:18 PM
حسين الدوانسى حسين الدوانسى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

حسين الدوانسى is on a distinguished road

الشعب مغلوب على أمره بس انت واحد مننا المفروض انك تضع حلول مش بس تقول ان المشكلة فينا وبكده الموضوع ينتهى
يبقى الموضوع ليس له فائده مشكلة بلا حلول

قديم 06-12-2010, 05:27 PM
أم هيما أم هيما غير متواجد حالياً
عضو قدير

أم هيما is on a distinguished road

قال تعالى فى كتابه العزيز
ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
صدق الله العظيم
قديم 16-12-2010, 08:30 PM
mmagdy_81 mmagdy_81 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

mmagdy_81 is on a distinguished road

انا رجعت الموضوع بتاعى القديم علشان تربطوا الفكره والكلام اللى قولته من فتره باللى موجود فى اليوم السابع النهارده وتتاكدوا انها مماطله كاذبه من وزير زكى بيعرف ازاى يلعب بينا كويس وشكرا
قديم 16-12-2010, 09:02 PM
الصورة الرمزية أشـرف فتحى
أشـرف فتحى أشـرف فتحى غير متواجد حالياً
معلم العلوم للمرحلة الإبتدائية

أشـرف فتحى is on a distinguished road

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه
قديم 16-12-2010, 09:51 PM
الصورة الرمزية elmister
elmister elmister غير متواجد حالياً
عضو متواصل

elmister is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam-marim مشاهدة المشاركة
انا عارف ان الكلام ده يمكن يغضب منه الكثير من الاعضاء وكذلك مشرفين المنتدى ولكن انا هقول وجهه نظرى ويمكن تكون صح ويمكن تكون خطا بس انا استنتجتها من مايدور حولنا فى هذا التوقيت ورجاء من مشرفى هذا المنتدى الا يحذف احد هذا الموضوع ويتركوا الحكم لاعضاء المنتدى ليعبر كل واحد منا عن وجهه نظره ورايه فى هذا الكلام.

الكل ينتظر قرار التعيين من وزيرنا المبجل احمد زكى بدر والذى نجح فى جعلنا مغيبين ننتظر ونتلهف على سماع اى خبر حتى وان كان غير مصدق وناتى وكل واحد مننا يقول لزميله اللى زيه فين مصدرك ياباشا ؟ مصدر ايه .اذا كان الوزير نفسه ميعرفش هو عايز مننا ايه وايه اللى هيتعمل معانا وده سياسه دوله واسلوب متبع المفروض اننا منعرفش ايه اللى بيحصل فى البلد ومحدش يقولى القانون يبقى بيضحك على نفسه واكبر دليل ماحدث فى الانتخابات التشريعيه للدوله واثبات التزوير واللى مش عاجبه يخبط دماغه فى الحيطه.
( فعلا كلام صحيح الدولة اصبحت ترفع عن صغارها واسف فىاللفظ واحنا ملناش اى انياب ولا قيمة فىهذا المجنمع ككل لانه لو لينا قيمة مستحيل دا يبقى حالنا ولا دا مرتبنا ولا دا وضعنا )

ياجماعه القانون فيه مليون ثغره واللى عامله يقدر يلعب فيه وده معروف بين كل المحامين مفيش قانون مفهوش ثغره ؟
( كلنا يعلم هذا الكلام وفضايح القوانين باينة زى الشمس )

البيه الوزير استخدم الشو الاعلامى وسخر جرايد المعارضه قبل الوطنى فى تغيب الغلابه المتعاقدين وده اللى حاصل من يوم ماتعيين بكره يجر بعده وهكذا وربنا وحده اللى عالم الموضوع هيخلص امتى؟

والجماعه اللى منتظرين شهريناير ممكن يحصل تعيينو وممكن ميحصلش حتى ولو انتهت السنه التالته ممكن يسيبوهم من غير اى قرار .بحجه اننا فى انتظار قرار التعيين وخلاص هانت والكلام الحلو ده طبعا عارفينه.

اللى عايز اقوله اننا لازم نتروى فى مشاعرنا ولا نجعل الاخبار المنشوره او المسموعه او المرئيه هى اللى تتحكم فينا وفى مشاعرنا .

( اما هذه الجملة فهى اصدق جملة قيلت فى هذا المنتدى . بمعنى اخر اروع وافضل جملة قيلت بجد )

وبرده هقولها للمره الاخيره احنا السبب فى اللى بيحصل فينا ده بسبب قله الحيله اللى احنا فيها.وكل واحد مستنى الخبر اليقين يجيله وهو نايم فى بيته ...........وشكرا واسف على الاطاله

يا جماعة يا اخوانى :

موضوع التثبيت هذا هو مصيرنا كلنا واحنا موش عارفين نعمل حاجة ... هتهبوا ولا لسه شوية
اتمنى من الله ان يتم تجميعنا على رأى وعلى فكرة وعلى موقف وبسرعة لاننا ولابد ان الكل يوصل له صوتنا وجرأتنا
قديم 16-12-2010, 10:14 PM
الرائد1 الرائد1 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الرائد1 is on a distinguished road

كلام جميل وكلام معقول ما قدرش اقول حاجه عنه...................
قديم 17-12-2010, 12:08 AM
الصورة الرمزية ابواروى555
ابواروى555 ابواروى555 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ابواروى555 is on a distinguished road

السبب فى المشكله دى هو الدكتور احمد درويش هو الى ابتدع نظام التعاقد فى التربيه والتعليم وكان عايز يعمل البدعه دى قانون لاكن الحمد لله ربنا ستر ومتعملتش قانون والمتعاقدين يجنون اخطاء هذا الوزير لمدة 5سنين ونحن نتحمل هذا الخطا
ونفذ البدعه دى فى التربيه والتعليم والازهر
مع انى العمليه كانت ماشيه ذى الفل هو بس استلم الوزاره وحصلل الى حصل ولا فكر انى فى ناس ممكن تضر من الافكار الطائشه وليه منفذهاش فى وزارة الصحه او التموين او الحكم المحلى اوالاوقاف حد سمع انى فى امام مسجد متعاقد لاكن فى مدرس فى الازهر الى بيخرج الامام متعاقد!!!! نطلب من كل المتعاقدين الدعاء على الوزير المذكور اسف للاطاله

العلامات المرجعية