اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 24-11-2010, 04:29 PM
الصورة الرمزية msrahmedseef
msrahmedseef msrahmedseef غير متواجد حالياً
عضو خبير

msrahmedseef is on a distinguished road

نفسى اطلب طلب من اللى عنده امل وروحة المعنوية فى السحاب ده يجيب لنا اسباب تخلينا متفائلين كل اللى انا شايفه حولى دمار عمال بيزحف مش علينا احنا بس على كل الشعب المصرى المطحون فى جميع جوانب الحياة مفيش مرتبات زى الناس التانية وكذلك مفيش تثبيت وارتفاع فى اسعار كل السلع الاستهلاكية الاساسية لو مشت البلد على هذا المنوال انا اتوقع ان بعد الصمت الرهيب ده فية انفجار بركانى وعواصف بس للاسف هاتكون خسائرها باهظة الثمن على الكل على المسئول اللى بيتحكم فى الناس وعلى الغلابة اللى ما فيش فى ايديهم حيلة

قديم 24-11-2010, 04:33 PM
عاشقه الجنه 29 عاشقه الجنه 29 غير متواجد حالياً
عضو قدير

عاشقه الجنه 29 is on a distinguished road

فى البداية اشكرك الاخت الكريمة ولكنى فى شدة الحزن على حال شباب مصر ومستقبلها
قديم 24-11-2010, 04:36 PM
الصورة الرمزية اميرة مهران
اميرة مهران اميرة مهران غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

اميرة مهران is on a distinguished road

والله ان شاء الله يكون كله خير واحنا المفروض نعمل الى علينا قدام ربنا اما الناس الى بيذلونا بالتعيين منهم لله بقا وربنا الى بيحاسب
اعمل الى عليك ومتزعلش نفسك وكله بالصبر وان الله لو كاتب ليك الخير هتلاقيه بس قول يارب
محتاج مننا ندعوه وانا متفائلة بالخير

قديم 24-11-2010, 04:54 PM
رائحه الورد رائحه الورد غير متواجد حالياً
عضو قدوة

رائحه الورد is on a distinguished road

حسبنا الله ونعم الوكيل
قديم 24-11-2010, 06:16 PM
الصورة الرمزية اميمة طه
اميمة طه اميمة طه غير متواجد حالياً
عضو متألق

اميمة طه is on a distinguished road

انا مش هارد غير على جزء واحد يعنى ايه المعلم لازم يحترم فى وضعه المالى والاجتماعى ؟
يا جماعة احنا اللى بنخلق الاحترام ده . وبعدين لو عملوا المرتب الفين والله اللى فيه حاجة هتفضل فيه قولى مثلا الدكتور بيصرف قد ايه على شكله ومظهره وعربيته والله انا اعرف ناس دكاترة جايبين عربيات بالاقساط عشان المظهر الاجتماعى غير طبعا المدرسين اللى اهم حاجة يجمع فلوس ومبهدل فى نفسه ومظهره الا قلة قليلة جدا جدا جدا مدرس دلوقتى وامبارح بخيل على نفسه فى التعليم والتثقيف والدورات والارتفاع بالذات يكفى حضرتك انى لما باتكلم عن كورسات قدام بعض المتعاقدين والقدامى مبالقاش حد فاهم حاجة ازاى ده انا ماتمناش افضل مدرسة . لما كنت باقدم السى فى بتاعى طبعا دبلومات وماجستير وكورسات كمبيوتر وشايفة نفسى مقصرة امال اللى قدم السى فى فيه اسمه وعنوانه بقه يعمل ايه.
فى حكمة بتقول : اذا اردت ان تحلق فحلق مع النسور ولا تضع وقتك مع الدجاج ............ يا ريت تكونوا فهمتونى
قديم 24-11-2010, 07:51 PM
islam4264076 islam4264076 غير متواجد حالياً
عضو جديد

islam4264076 is on a distinguished road
Icon6

مفيش فايده
قديم 24-11-2010, 08:26 PM
يا جبل ما يهزك ريح يا جبل ما يهزك ريح غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

يا جبل ما يهزك ريح is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه مشاهدة المشاركة
انا مش هارد غير على جزء واحد يعنى ايه المعلم لازم يحترم فى وضعه المالى والاجتماعى ؟
يا جماعة احنا اللى بنخلق الاحترام ده . وبعدين لو عملوا المرتب الفين والله اللى فيه حاجة هتفضل فيه قولى مثلا الدكتور بيصرف قد ايه على شكله ومظهره وعربيته والله انا اعرف ناس دكاترة جايبين عربيات بالاقساط عشان المظهر الاجتماعى غير طبعا المدرسين اللى اهم حاجة يجمع فلوس ومبهدل فى نفسه ومظهره الا قلة قليلة جدا جدا جدا مدرس دلوقتى وامبارح بخيل على نفسه فى التعليم والتثقيف والدورات والارتفاع بالذات يكفى حضرتك انى لما باتكلم عن كورسات قدام بعض المتعاقدين والقدامى مبالقاش حد فاهم حاجة ازاى ده انا ماتمناش افضل مدرسة . لما كنت باقدم السى فى بتاعى طبعا دبلومات وماجستير وكورسات كمبيوتر وشايفة نفسى مقصرة امال اللى قدم السى فى فيه اسمه وعنوانه بقه يعمل ايه.
فى حكمة بتقول : اذا اردت ان تحلق فحلق مع النسور ولا تضع وقتك مع الدجاج ............ يا ريت تكونوا فهمتونى
واضح أن حضرتك مريشة ومولودة فى بقك معلقة دهب ولقيه اللى بيصرف على حضرتك فتاخدى كل حاجة
لكن الشاب المطحون اللى عايش حياته الدنيا بتلطش فيه علشان يوفر أحتياجاته الأساسية واحتياج من هم فى أحتياج إليه من مأكل ومشرب وملبس
ودماغة مليانة بمتاعب الدنيا وهمومها تفتكرى هيكون ليه عقل يفكر ياخد أى شئ تانى من اللى حضرتك بتتكلمى عليه
ولو كان عقله لسه فيه شئ من العقلانيه تفتكرى عنده وقت علشان يذاكر ويتدرب
يا أختى الفاضلة واضح أن حضرتك مش حاسة با وصل إليه الشباب من ضياع
365 تعمل أه دى يمكن حضرتك بتجيبي بيهم طرحة ولو مبتلبسيش طرح ميجبوش أدوات تجميل تكفى يومين
عايز حضرتك المدرس أبو عقد المتعقد يهتم بمظهره طب منين يا حسرة
مش كفاية ............................................مش هكمل تانى علشان الأخوة المشرفين بيزعلوا وبيحذفوا التعليقات .ويمكن يعملوا حذر من صراحتى ويقولوا تعليقات غير مقبوله
قديم 24-11-2010, 11:29 PM
الصورة الرمزية the keng
the keng the keng غير متواجد حالياً
عضو قدوة

the keng is on a distinguished road

فعلا تعليق غير مقبول
قديم 25-11-2010, 02:53 PM
الصورة الرمزية جارةالوادى
جارةالوادى جارةالوادى غير متواجد حالياً
عضو قدوة

جارةالوادى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه مشاهدة المشاركة
ماشاء الله عليكى بجد شكلك عايزة تحلقى مع النسور هو حضرتك ماشاء الله كلامك صح وجميل ومنطقى بس فيه حتة تعالى شوية معلش يعنى متزعليش مش اتهام ومش عيب ان الواحد يكون حاسس بنفسه متنسيش ان برضو المرتبات المتدنية جدا هى اللى عملت كدة فى المعلم طول عمره محطوط فى خانة الموظف المطحون ولما جه يبقى له كادر طلعو بيكدروه وزيادات لاتتناسب ابدا مع المعيشة هى نظرة مجتمعية وحكومية فى الاساس بدليل انه لما بيلاقى التدريب بيتدرب وبيتفوق وناس كتير جدا انا انتى اكيد نعرفهم معاهم شهادات كمبيوتر وانتل ودورات وممكن كمان يكونو مدربين
ياريت نكون واقعيين شوية ونحكم على الموضوع من كل الجوانب مش من زاويتنا احنا بس ومتنسيش برضو انك بنت يعنى معندكيش نفس المسئوليات المادية اللى على المعلم الرجل فده يمكن فاتح لك المجال انك تقدرى تعملى حاجات كتير ربنا يوفقك
على فكرة انا الحمد لله كمان معايا حاجات كتير وشهادات ودبلومات وتقديرات والاهم من كدة شغلى فى الفصل اللى يشهد عليا بس محبش اقول يعنى كفاية اوى الاسلوب والشغل يتكلم عنى مش شايفة انى فى حاجة انى اتكلم عن نفسى
قد تخلو زجاجة من العطر .. كما يخلو القلب من الحب... ولكن تبقى الرائحة عالقة بالزجاجة كما تبقى الذكرى الطيبة عالقة بالقلوب !!! هم اولئك الذين ينقشون حبهم بطيب تعاملهم على جدران قلوبنا ويصعب علينا ان ننساهم !!!!
قديم 25-11-2010, 02:57 PM
الصورة الرمزية جارةالوادى
جارةالوادى جارةالوادى غير متواجد حالياً
عضو قدوة

جارةالوادى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يا جبل ما يهزك ريح مشاهدة المشاركة
واضح أن حضرتك مريشة ومولودة فى بقك معلقة دهب ولقيه اللى بيصرف على حضرتك فتاخدى كل حاجة
لكن الشاب المطحون اللى عايش حياته الدنيا بتلطش فيه علشان يوفر أحتياجاته الأساسية واحتياج من هم فى أحتياج إليه من مأكل ومشرب وملبس
ودماغة مليانة بمتاعب الدنيا وهمومها تفتكرى هيكون ليه عقل يفكر ياخد أى شئ تانى من اللى حضرتك بتتكلمى عليه
ولو كان عقله لسه فيه شئ من العقلانيه تفتكرى عنده وقت علشان يذاكر ويتدرب
يا أختى الفاضلة واضح أن حضرتك مش حاسة با وصل إليه الشباب من ضياع
365 تعمل أه دى يمكن حضرتك بتجيبي بيهم طرحة ولو مبتلبسيش طرح ميجبوش أدوات تجميل تكفى يومين
عايز حضرتك المدرس أبو عقد المتعقد يهتم بمظهره طب منين يا حسرة
مش كفاية ............................................مش هكمل تانى علشان الأخوة المشرفين بيزعلوا وبيحذفوا التعليقات .ويمكن يعملوا حذر من صراحتى ويقولوا تعليقات غير مقبوله
حقيقى لاتعليق عشان كدة بنقول المشرفين مهمين اوى اوى وبيعملو للمنتدى نقطة نظام
قد تخلو زجاجة من العطر .. كما يخلو القلب من الحب... ولكن تبقى الرائحة عالقة بالزجاجة كما تبقى الذكرى الطيبة عالقة بالقلوب !!! هم اولئك الذين ينقشون حبهم بطيب تعاملهم على جدران قلوبنا ويصعب علينا ان ننساهم !!!!

العلامات المرجعية