اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 22-10-2010, 02:49 PM
echo2 echo2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

echo2 is on a distinguished road
افتراضي مرض اريد علاجة , ونقاش

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
إخواني وأخواتي
انا طالب بالمرحلة الأولي الثانوية واكيد هناك من سبقوني في المنتدي مروا بهذة الحالة ان لم يكن معظمهم ولديهم العلاج
المرض والحالة هى ان في وقت من الاوقات او كل الاوقات لدي حماس شديد للمذاكرة
فأجلس لأذاكر فأجد نفسي اشخبط وارسم اشياء لها معني او ليست لها معني المهم ان غير مفيدة بالمرة
فمثلا إذا جلست اذاكر ساعتين اجد اننى لم استخلص منهم ازيد من نصف ساعة
والمرض هو انى اقعد اشخبط واسرح وافكر في حاجات كتير و بضيع وقت المذاكرة فهل حد عنده حل لهذة المشكلة ؟؟

أما النقاش هو
انا ليس ميولي رياضية لكني اريد كلية الهندسة , خايف من علمي رياضة لإن ميولي ليست رياضية لكني قادر علي المذاكرة والحل الكثير , فهل بالمذاكرة والحل الكثير اضمن الدرجات فى الثانوية العامة , طرحت هذا السؤال لصديق لي فخوفني اكتر بحيث انه قالي ان علمي رياضة احيانا تفاجئ بمسائل فى الإمتحان من الممكن ان تكون شاملة كل شئ من إبتدائي لتطلع الحل وليست منهجية كما حللت النماذج مثلا , فهذا هذا صحيح
في النهاية علمي رياضة ولا أدبي ؟؟ ليست لدي ميول معينة لكني اريد كلية الهندسة إن شاء الله
هل من نصائح في الموضوعين

قديم 22-10-2010, 03:03 PM
الصورة الرمزية عبدالله حسن رياش
عبدالله حسن رياش عبدالله حسن رياش غير متواجد حالياً
معلم أول لغة عربية

عبدالله حسن رياش is on a distinguished road

حل المشكلة يمكن ان تجدها في قسم الاخصائي النفسي

آخر تعديل بواسطة عبدالله حسن رياش ، 22-10-2010 الساعة 03:13 PM
قديم 22-10-2010, 07:21 PM
الصورة الرمزية بروف انس
بروف انس بروف انس غير متواجد حالياً
عضو خبير

بروف انس is on a distinguished road

احب اعرفك بنفسي اولا انا اسمي انس كليه هندسه قسم كهربا
ثانيا واضح ان مشكلتك هي السرحان وانك بتكون مشتت لما تيجي تذاكر والحل بسيط جدا حاول تعمل كل حاجه نفسك فيها قبل ما تذاكر وبعدين تروح تذاكر علشان متسرحش
ثالثا بالنسبه لعلمي رياضه والامتحانات اولا علمي رياضه عايز واحد يكون مركز بحيث يعرف يجيب علاقات بين كل حاجه والحل الكتير بيصقل موهبتك ويديك خبرات كتير جدا وتحل المسائل كلها من اسهل واحده لحد اصعب واحده فانت بتاخد خبره يعني مبتضيعش وقت
واللي بيقولك انك ممكن تلاقي حاجات من ابتدائي واعدادي في الامتحان ايه يعني الكلام ده انت درسته ولو بس فكرت نص دقيقه واحده هتعرف تجيبه وياسيدي علشان متحيرش نفسك اي يوم مثلا تكون فاضي ولا حاجه هات اي كتاب رياضه من بتوعك لما كنت في اعدادي وشوفه هتلاقي حاجات سهله بس انت بس اللي بتكون مش متوقع وحاسس ان اللي بيحط الامتحان حطه علشان محدش يعرف يحله وخلي بالك ان اي سؤال له جواب لكن بتحتاج لتركيز وتحاول تفكر في اكتر من حل اوعي تفكر في حل وحيد بس وتحاول تكتب افكارك بتاعت المساله متفكرش وتخزن في دماغك علشان ممكن تكون بتنسي وبالتالي عمرك ما هتوصل للحل ودايما اعرف ان الحل في المساله ودايما كانوا بيقولو لنا لو عرفت المساله عايزه ايه بالظبط يبقي وصلت لنص الحل

ارجو اني مكونش طولت عليك

قديم 23-10-2010, 01:39 AM
echo2 echo2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

echo2 is on a distinguished road

بروف أنس
بجد سعيد جدا بإجابتك
الجزء الثاني من إجاباتك افادني جدا و اعطاني دفعة معنوية شديدة
لكن الجزء الأول للأسف انا تقريبا بعمل اللى انا عايزه قبل ما اذاكر لكن مش عارف الموضوع مرتبط بالمذاكرة حاسس انها تقيلة شوية فبحاول ارسم واسرح في حاجات ملهاش اى لازمة
قديم 23-10-2010, 04:22 PM
الصورة الرمزية بروف انس
بروف انس بروف انس غير متواجد حالياً
عضو خبير

بروف انس is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة echo2 مشاهدة المشاركة
بروف أنس
بجد سعيد جدا بإجابتك
الجزء الثاني من إجاباتك افادني جدا و اعطاني دفعة معنوية شديدة
لكن الجزء الأول للأسف انا تقريبا بعمل اللى انا عايزه قبل ما اذاكر لكن مش عارف الموضوع مرتبط بالمذاكرة حاسس انها تقيلة شوية فبحاول ارسم واسرح في حاجات ملهاش اى لازمة
ما دام بتعمل كل اللي انت عايزه قبل ما تذاكر وتدخل تلاقي نفسك بتضيع وقتك يبقي فيه مشكله انك محددتش لنفسك انت هدفك ايه من الساعه او الساعتين اللي هتذاكرهم لو هدفك مثلا تحل مسالتين في ساعه وقدرت تخلص قبل الساعه يبقي انت عملت انجاز ووصلت لهدفك من الساعه مذاكره وممكن بقي في الوقت الفاضي ترسم فيه او تعمل اي حاجه انت عايزها
يعني مثلا جرب الموضوع ده مثلا وحاول تحدد لنفسك هدف في المده اللي هتذاكره اذا كنت هتخلص درس وتحل مسائل ولو ابقي وقت اعمل اللي انت عايزه

وحاجه اخيره بالمناسبه انت اسمك ايه احسن مش عارف اقراه

العلامات المرجعية