اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 28-09-2010, 11:02 PM
الصورة الرمزية sosoonly
sosoonly sosoonly غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sosoonly is on a distinguished road
Impp هل الخبر ده صحيح؟؟؟؟؟؟ افيدونى

انا يا جماعة بادرس في السعودية و رايحة سنة ثانية ثانوى علمى وعايزة اعرف

1///// اختبار القدرات بقت 30%و اختبار التحصيلى 40% في السعودية ؟ و 30% على تانية وتالتة ؟؟؟وده النظام اللى هيطبق من السنة دى

عشان الاستاذة لسة قايلنا كده النهردة في المدرسة؟؟؟ ومن ساعتها وانا مصدومة وخايفة من اختبار القددرات والتحصيل ده لحسن محلش فيه ويجي صعب ويضيعنى معاه او بفكر اجى اخد الثانوية من مصر بس المشكلة انى مش عارفة اى حاجة في مناهج مصر ولا قوانينها ...

2//// انا سمعت عن حاجة اسمعها المستوى الرفيع عاوزة اعرف بس هو يعنى ايه ؟؟؟ وهل فعلا اتلغى زى ماسمعت ؟؟؟ وايه فايدته ؟؟؟

3/// هو فيه في مصر امتحانات قدرات زى اللى في السعودية كده ولا الطالب بياخد مجموعة على الكلية على طول؟؟؟؟

وقولولي رايكم اخد الثانيوية من مصر على طول بلا قدرات ولاحاجة ولا اخلينى في السعودية ؟؟؟؟

بجد محتاجة رايكم .......... واللى جرب في السعودية يقولى لانى بجد محتارة وانا دلوقتى متعطلة مش عارفة ادخل هنا ولا في مصر
قديم 29-09-2010, 10:52 AM
ياسمين مهند ياسمين مهند غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ياسمين مهند is on a distinguished road

وفي انا دلوقتي في تالتة ثانوي منهج مصري بس في السعودية واول سنة اخدها مصري كانت السنة اللي فاتت تانية ومكنتش اعرف حاجة برضو عن المنهج المصري
قديم 29-09-2010, 10:54 AM
ياسمين مهند ياسمين مهند غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ياسمين مهند is on a distinguished road

انا جبت 90.4 ومن رأيي حولي احسن لأن فعلا المنهج المصري افضل و القدرات والتحصيلي هتطبق على تالتة ثانوي سعودي السنة دي واستخيري ربنا وربنا معاكي ويوفقك دعواتك لينا
قديم 29-09-2010, 02:17 PM
سارةالنودى سارةالنودى غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (جامعة عين شمس )

سارةالنودى is on a distinguished road

لا لالالالالالالاا خليكي عندك الي تجيبيه هناك احسن من مصر ميه مرة انا نزلت علي تانية ثانوي ويا رتني ما نزلت كنت علمي علوم وحولت ادبي لان مجموعي منخفض جدا انا اصلا كنت هناك لاولي ثانوي وقال ايه خفت من امتحان القدرات وطلعت غبية اني جيت مصر علي ثانوية عامة والله كنت هرجع السعودية تاني واعيد السنة لاني ضعت رسمي انا دلوقتي في تالته ثانوي وبقيت ادبي يعني حلمي ضاااااااع للابد خليكي عندك وما تنزليش نصيحة مجرب
قديم 29-09-2010, 02:34 PM
الصورة الرمزية sosoonly
عضو مجتهد

شكرا يا سارة وشكرا يا ياسمن على تجاوبكم معايا
قديم 29-09-2010, 02:41 PM
الصورة الرمزية sosoonly
عضو مجتهد

طيب يا سارة انتى دلوقتى تعرفى انه القدرات والتحصيل دى انها عليها التركيز الكلى وكبرو نسبتها لغاية مابقت 40% للتحصيل و30% للقدارت يعنى اتفضلى 30 % للسنتين تانية وتالتة ده على حسب كلام الابلة اللى قالتلنا كده في الفصل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وانا لغاية دلوقتى مش الكلام ده صح ولا لا؟

طيب انتى درستى في مصر عملتى ايه اول مانزلتى في مصر من حيث الدراسة والجراءات لانى سمعت انو لو نزلت مش هاخد مادة الفرنساوى لانى ماخدتاهش في سنة اولى ثانوى اللى درستها في مصر ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 30-09-2010, 11:21 PM
الصورة الرمزية sosoonly
عضو مجتهد

ايه يا جماعة محدش جاوبنى ليه الا سارة وياسمين مع ان فيه ناس كتير شافت الموضوع ياريت بس لو حد عارف حاجة ميبخلش بالرد عليا لانى مكتبتش هنا الا لانى محتاجة رايكم وخلفيتكم عن الاخبار ده اذا كانت صح ولا لا ...
قديم 04-10-2010, 08:51 PM
المؤمن الصغير المؤمن الصغير غير متواجد حالياً
طالب جامعي - طب المنصورة

المؤمن الصغير is on a distinguished road
بسم الله الرحــمن الرحيم
لقد كنت في نفس وضعك بالضبط وفعلاً قرر الأهل أن أعود إلى مصر مع أنني ولدت في السعودية وبقيت هناك إلى الصف الأول الثانوي, والمعلومات التي قلتها كانت أحد أسباب مجيئي وهي معلومات صحيحة, وجئت مصر, وحصلت على إعفاء رسمي من اللغة الفرنسية, وبذلك أصبح المجموع من 155 وليس من 205 , وبفض الله حصلت على 150.5 من 155 (97.1%) علمي علوم, ونسأل الله التوفيق وأن يبلغني الكلية التي أريدها.هذه المعلومات لوجه الله وهي تجربة شخصية ولا تنس أن تستخير الله قبل كل عمل تحتار فيه. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قديم 07-10-2010, 11:10 PM
الصورة الرمزية sosoonly
عضو مجتهد

متشكرة جدا يامؤمن على مشاركتك دى بس كنت عاوزة اسال يعنى عملت اجراءات ايه عشان تاخد الاعفاء ده معلش بس هنتعبك معنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وربنا يوفقك اكتر.
قديم 09-10-2010, 08:42 PM
طالب جامعي - طب المنصورة

بسم الله الرحمن الرحيم
هذه الإجراءات تمت بسهولة والحمد لله. أولاً إحضار الورق كاملاً الموجود في الملف ثم تقديمه إلى الإدارة الخاصة بكم في مصر. عن نفسي والدي العزيز - حفظه الله - قام بتقديم ورقي في المنصورة وحصلنا على ورقة الإعفاء وتم إرفاقها بالملف وإرسالها إلى قسم شؤون الطلبة بالمدرسة والإدارة وهكذا تم الإعفاء وأصبح المجموع من 155 درجة فقط. وانتهت السنة على خير ونسأل الله دوام التوفيق لنا ولكم إنه ولي ذلك والقادر عليه.
ولكن هل قررتم المجيء أم ماذا؟
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته,,,
قديم 10-10-2010, 04:23 AM
الصورة الرمزية sosoonly
عضو مجتهد

ايوة انا خلاص يدوب بجهز التاشيرة خلاص وجاية مصر بس هكون اتاخرت شوية عنهم بس مش مشكلة ومتشكرة جدا يامؤمن على مشاركتك دى بجد اطمنت لما شوفتها...:av4056bb7jp3 : معلش بس كنت عاوزة استفسر عن شهادتك اخر السنة لما اخدتها ادوك درجاتك عادى بسهولة من 155ولا خصموا منك خلوها من 205 وعملت حاجات عشان تصححها ولا ايه معلش بس استحملنى شوية
قديم 10-10-2010, 06:36 PM
طالب جامعي - طب المنصورة

Post نسأل الله لنا ولكم التوفيق

بسم الله الرحمن الرحيم
عفوا فلا يوجد هناك أي إحراج أو تعب. ولكن بفضل الله تسلمنا الشهادة بيسر ولم يحدث خطأ في حساب المجموع ولكن قد يحدث لا قدر الله لأنني سمعت ذلك من أحد الزملاء قبلي بحوالي أربع دفعات. ولكن بسهولة ذهب إلى المدرسة وأخبرهم بأنه معفى وتم حل المشكلة. ولكن أهم شيء هو ورقة الإعفاء لأنها ستكون بمثابة الحصانة من أي مشكلة بإذن الله.ولا تقلق من التأخير ولكن سارع بأخذ الدروس التي فاتتك واختر المدرسين الأكفاء واسأل عنهم ممن تثق بهم لكي تلحق بالطلاب. وحاول أن تتابع المنتدى هنا فبه الكثير من المعلومات المفيدة وكذلك الحصص الصوتية التي ستبدأ عما قريب بإذن الله ولا سيما الأستاذ: جابر مشابط موجه اللغة العربية ومن خير المعلمين. وكذلك هناك أحد اختيارين إما أن تأخذ أحياء (كما فعلت أنا) أو تأخذ كيمياء. ونسأل الله لنا ولكم دوام التوفيق والنجاح والسداد.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته,,,,
قديم 11-10-2010, 01:15 AM
الصورة الرمزية sosoonly
عضو مجتهد

بجد متشكرة اوى اوى على ردك السريع على مشاركاتى دى بجد افدتنى كتير وربنا يوفقك يارب للى انتا تحلم بيه ومتشكرة جدا

العلامات المرجعية