اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 26-07-2010, 12:14 PM
Mr.Ahmed Elsayad Mr.Ahmed Elsayad غير متواجد حالياً
مدرس لغة انجليزية

Mr.Ahmed Elsayad is on a distinguished road
افتراضي هلال: أنا أحترم النقاب ولكن خارج الحرم الجامعى

الدكتور هانى هلال وزير التعليم العالى

أكد الدكتور هانى هلال أنه شخصيا يحترم النقاب وهو حرية شخصية ولكن خارج الحرم الجامعى، وقال "لن أسمح به داخل الجامعة، ولابد من وضع قواعد تحقق أمن وسلامة الحرم الجامعى، فالنقاب خارج الجامعة حرية شخصية ولكن داخل الحرم الجامعى مسئولية الوزارة، ومن لا تريد الكشف عن وجهها لا تخرج إلى مجال التعليم أو سوق العمل".

ونفى هلال أن يكون هناك مشكلة فى التنسيق الإلكترونى، مشيرا إلى أن هناك لجنة متخصصة مشتركة مع وزارة التربية والتعليم لحل كافة مشاكل التنسيق الإلكترونى، وردا على مجموعة من تساؤلات طلاب الجامعات بالمعسكر، أشار هلال إلى أن حكومة نظيف كان لها دورها فى مرور مصر من العديد من الأزمات مثل الأزمة الاقتصادية الأخيرة، إلا أنه أكد أن الحكومة غير مسئولة عن بعض الأزمات والمشكلات ولكنها مسئولة على إيجاد حل مناسب لها، مؤكدا أهمية دور المواطن والشباب فى مشاركة الحكومة فى الحفاظ على حقهم فى المال العام، ضاربا مثلا بتهريب الدقيق المدعم فهو حق المواطن الذى يجب أن يبحث عنه ويراقبه، مشيرًا إلى أن مصر لديها تحديات ومشكلات تسعى الحكومة لمواجهتها.

وناشد الشباب بالحرص على البحث عن حقائق الأمور وعدم تصديق كل ما ينشر بالصحف، واعترف هلال بأنه ليس كل الأساتذة بالجامعة يقبلون الحوار مع طلابهم مثل كل نماذج الشعب المصرى فهناك البعض يقبل الحوار والبعض الآخر لا يقبل.

وعن قضية خالد سعيد، أشار هلال إلى أن الأمر أصبح بين أيدى النائب العام الذى يحقق كذلك فى قضية رشوة المرسيدس للرد على الرأى العام حول الفساد، وأوضح أن هناك بعض التجاوزات ولكنها تجاوزات استثنائية.

ونصح هلال الشباب بإعادة النظر فى فكرة الهجرة إلى الخارج، مشيرا إلى أن الهجرة حق مشروع لأى شاب ولكن بالشرعية، حيث التغيير الكبير فى الاقتصاد العالمى، فى ظل طموحات الشباب فى حياة أكثر سهولة، واصفا السفر إلى الخارج بأنه مجازفة ليس لها أى داع.

وفى تصريحات صحفية على هامش اللقاء رفض هلال التعليق على الأزمة الأخيرة التى نشبت بينه وبين الدكتور محمد السعدنى والتى أدت إلى إقالته، رافضا التعليق على ما أثاره السعدنى مؤخرا بأن جهات إسرائيلية تحاول اختراق أبحاث المدينة، وأكد أن الإعلام قد افتعل أزمة الثانوية العامة التى تعتبر عاما دراسيا كأى عام دراسى عادى وأن الاختبارات لابد وأن تشتمل على أسئلة فى مستوى الطالب المتفوق، نافيا أن تكون أزمة العجز فى الأعداد المحددة بالجامعات المصرية السبب وراء أزمة الثانوية العامة، ونافيا أن تكون مصر وحدها تعانى من محدودية الأعداد بالجامعات.

الرابط:

MR .Ahmed Elsayad

A Teacher of English
قديم 26-07-2010, 04:31 PM
الصورة الرمزية soul333
soul333 soul333 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

soul333 is on a distinguished road

اقتباس:
أكد الدكتور هانى هلال أنه شخصيا يحترم النقاب وهو حرية شخصية ولكن خارج الحرم الجامعى، وقال "لن أسمح به داخل الجامعة، ولابد من وضع قواعد تحقق أمن وسلامة الحرم الجامعى، فالنقاب خارج الجامعة حرية شخصية ولكن داخل الحرم الجامعى مسئولية الوزارة، ومن لا تريد الكشف عن وجهها لا تخرج إلى مجال التعليم أو سوق العمل".
ليه حق انه يقول كدة طالما فى ناس بتستخدمه غلط
شكرا ع الخبر

قديم 26-07-2010, 04:35 PM
طالبة ولكن طالبة ولكن غير متواجد حالياً
عضو متواصل

طالبة ولكن is on a distinguished road

الخبر ده بجد

اصل انا نفسي البسه
قديم 26-07-2010, 04:43 PM
الصورة الرمزية سمر2000
سمر2000 سمر2000 غير متواجد حالياً
عضو خبير

سمر2000 is on a distinguished road

والله بيحترمه وحريه شخصيه (وما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد) كل انسان يعرف بيقول ايه كويس لانه سبب لدخول النار والخلود فيها وعلاج الخطأ لا يكون بالاخطأ ده رد للى بيقول ليه حق انه يقول كدة طالما فى ناس بتستخدمه غلط
قديم 26-07-2010, 04:46 PM
الصورة الرمزية سمر2000
عضو خبير

اصل انا نفسي البسه

واذا عزمت فتوكل اتكلى على الله والبسيه وميهمكيش بما انه حريه شخصيه فى بلد كل الحريات فى قله الادب مسموحه
قديم 26-07-2010, 05:20 PM
الصورة الرمزية soul333
soul333 soul333 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

soul333 is on a distinguished road

شوفى يا سمر فى ناس لابساه مش طاعة لله وبتستخدمه غلط.........وللاسف مش قادرة افهم ايه السرفى كدة
المفروض ان المنتقبة دى انسانة محترمة اخلاقيا جدا............للسف ده مع البعض مش موجود
طيب انا لما اشوف واحدة كدة طبعا هتدايق
طيب لما اشوف واحدة تانية فكرتنى عنها هتكون ايه؟
اما زى الاولى لو انا باخد بالمثل اللى بيقول الحسنة تعم والسيئة تخص
او هحذر فى التعامل معاه لانى معرفهاش واكيد من جوايا شك ...........زوفى الحالتين ده مش حلو
طالبات منهم بيغشوا فى اللجان من تحت النقاب .............كمان خارج المدرجات تصرفاتهم مش مبشرة بخير
ايوة المتبرجات ممكن يغشوا
بس انا لما اشوف واحدة منتقبة هبقى مبسوطة وفكرتى عنها انها كويسة طيب لما اتصدم فيها ده كويس؟!
يبقى ليه حق يقول اللى قاله ولا لأ طالما فى ناس بتستخدمه غلط.................لكن ما قلتش انى متفقة معاه
وبعدين النقاب لحد دلوقتى العلماء مختلفين على حكمه يعنى انا لو ملبستوش مش ذنب عليا

قديم 29-07-2010, 01:49 AM
الصورة الرمزية سمر2000
عضو خبير

بس انا لما اشوف واحدة منتقبة هبقى مبسوطة وفكرتى عنها انها كويسة طيب لما اتصدم فيها ده كويس؟!يبقى الرد من كلامك اتصدمتى فيها مش فى النقاب يبقى العيب في الشخص مش فى النقاب يبقى مامنعش النقاب واسيب اللى فيه العيب زى ما هوا يعنى لمل اتصدم فى ممثل زانى والكل عارف كده وهو بيقول ايوه انا عملت كده ولما اتصدم فى القنوات الاباحيه واتصدم
فى لبس البنات وكل ده بينشر الرذيله خلى بالك وماخدش رد فعل الا على اللى ربنا امر بيه او اختلف العلماء فيه على حسب رأيك ده يبقى ايه مع احترامى ليكى مش مهم انت انتى منقبه او لا يعنى الحجاب زى مقولتى العلماء اختلفو فيه هل هو النقاب او الايشارب اوالخمار المهم ساتر لجميع البدن بس مااشجعش على منعه واقول معاهم حق اللى منعوهلانه وارد يكون ده الصح وساعتها اكون ........ وجايز يكون زياده فيكون ايه حرام ماعتقدش ان زيادته حرام لكن قلته لو فرض حرام وشكرا ليكى
قديم 30-07-2010, 07:31 PM
الصورة الرمزية عاشق البلانكو الابيض
عاشق البلانكو الابيض عاشق البلانكو الابيض غير متواجد حالياً
نجم العطاء

عاشق البلانكو الابيض will become famous soon enough

يعنى بيسمحو باللبس الا اعوذ بالله منه وان وحدة تلبس نقاب وتبقى محترمة لا حسبنا الله ونعمة الوكيل

قديم 30-07-2010, 08:33 PM
الصورة الرمزية Mr.Hani
Mr.Hani Mr.Hani غير متواجد حالياً
عضو مميز 2013

Mr.Hani will become famous soon enough

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شكرا على الخبر

For You Only
أنا البحر في أحشاءه الدر كامن فهل تسائل الغواص عن صدفاتي
قديم 30-07-2010, 08:57 PM
الصورة الرمزية elmosskhmb
elmosskhmb elmosskhmb غير متواجد حالياً
عضو خبير

elmosskhmb is on a distinguished road

يعني يحترمه خارج الجامعة لكن جوة الجامعة اكيد بيعض

والبدي والجينز واسترتش هو المطلوب

ده باين عليه عنده محل بيع ملابس وعاوز بروج لبضاعته

أدي اللي احنا بنسميهم أولي الامر
قديم 05-08-2010, 01:33 AM
الصورة الرمزية ChihirO
ChihirO ChihirO غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ChihirO is on a distinguished road

بارك الله فيك و شكرا ع الخبر
اما للاخت الى نوت تلبس النقاب فتتوكل علا الله فى رأى احنا مش كل حاجة حلوة عاوزين نعملها او بنعملها نسيبها لمجرد ان
و حد بيستخدمها غلط او مش كويس و بيعملها و اذن موش هانسيب الصلاه عشان واحد بيسرق و بيصلى و بتحصل عادى او بيكذب و بيصل او بيعمل معصية مع قيامة بفرض ربنا ..!
قديم 05-08-2010, 01:50 AM
Dr/yara Dr/yara غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Dr/yara is on a distinguished road

يعنى هو بيحترمه برا الجامعه وجوا لأ
طيب جوا بيحترم ايه بالظبط حد يقلى
مش بيقولوا حريه يسيبوا بقى كل واحد يعمل اللى عايزه ولا هما مبيجوش الا ع الناس المحترمه
سبحان الله ع دى بلد

العلامات المرجعية