اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 29-07-2010, 02:26 AM
الصورة الرمزية FirstMan08
FirstMan08 FirstMan08 غير متواجد حالياً
طالب بالمرحلة الثانوية

FirstMan08 is on a distinguished road

المدرسة لو يبقي فيها اهتمام و نظام يبقي حلو و انا الميزة الوحيدة اللي في مدرستي أني في فصل الفائقين و عشان كده بيدخل لنا مدرسين حلوين بس مش كله طبعا بس الأغلبية و كان في فكرة أنا و أصدقائي عملناها و عرضناها
وهي أننا نقسم مجموعة مدرسين لكل مادة و يكونوا من أكثر المدرسين كفاءة و خبرة بالمدرسة و يتحط لهم محاضرات أو حصص يعني بس تكون في فصل كبير أو في معمل الأوساط و كل طالب يختار المدرس اللي يرتاح معاه بدل الحصص و طبعا يزيد وقت الحصة شوية مثلاً ساعة و نص و بكده المدرس يشتغل كويس و يشرح اللي هوا عايزه و في نفس الوقت الطالب مش هيكون زهقان ولا هيشاغب و يعطل الحصة و يستفيد الكل و المدرسون في مدرستنا كانوا قانعين ومحدش منهم رفض و كان في أستاذ عرض الفكرة علي المدير لكن بس للأسف الشديد رفض و أنا أري أن تطبيق هذه الفكرة في المدارس دون تدخل الإداراة التعليمية أو أي سلطة من خارج المدرسة إلا فقط بإعطاء الأذن سنحقق نتائج كبيرة جداً و إذا تم التنسيق الجيد لها و أرجو من كل طالب أو مدرس أنه يحاول يعرض الفكرة في مدرسته لعلها تلاقي القبول أو الاستحسان و تنقذ مستقبلاً

العلامات المرجعية