اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > مسك الكلام فى الاسلام > حى على الفلاح

حى على الفلاح موضوعات و حوارات و مقالات إسلامية

قديم 11-07-2010, 01:38 PM
Bassam2006 Bassam2006 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Bassam2006 is on a distinguished road
Icon3 لكل مسلم ومسلمة

السلأم عليكم ورحمة الله وبركاتة
الغرض من الموضوع دا انى عايز افهم الناس حقيقة الدنيا دى وانا متاكد انى معظم الناس هتدخل ومش هتكمل قراية الموضوع بس انا عايز افهم الناس انى الدنيا دى مش مستاهلة كل الأهتمام كل واحد فاكر نفسة عرف اية نهيتها بس الحقيقة انو الدنيا وخداة ومش عايز يفكر فيها يعنى مثلأ تلقى الواحد عرف كل حاجة وبيعصى ربنا ولما تكلمة يدور على اى ستارة خايبة يتدارى تحتيها زى الظروف مثلأ الى بقيت شماعة كل واحد بيعلق عليها همومة المهم انى الواحد يعرف انى الدنيا دى نهيتها ملأية الواحد يتلف فيها وينزل قبر مش مكمل حتى 5 متر ف اهم حاجة فى الدنيا دى يعنى المقام الأول الصلأة ومراعاة ربنا وحب الناس وانا متاكد انى كل واحد لو تحدى نفسة هيعمل كدا والصلأة الى هى العلأقة الى بينك وبين ربنا هى افضل واكتر العلأقات دواما وخصوصا لما تكون بصدق و والله يا جماعة انا كنت عايش لأخصارة كلمة عايش دى كمان انا كنت انسان الدنيا بتتزينلة على الرغم انى موقعتش فى معصية والحمد لله بس اكتشفت انى معملتش حاجة ل اخرتى زىى زى معظم الناس بس بجد لما تشوف انسان ميت هو وبيدخل القبر الموقف دا هيغير فيك كتير هيخليك تراجع حسباتك مع نفسك انا مش بطلب من كل واحد انة يشوف ميت بس انا عايز اوصل انى دى اخرت الواحد فىالدنيامهما كان حجم الفلوس او العلم الى معاة وكلة بيروح الأ العلأقة الى بين العبد وربة انا كتبت الموضوع دا علشان ابين بس انى الدنيا دى ولأ حاجة ومتستهلش ربع الى الناس مدياهولها وعلى فكرة الموت مش بعيد من حد دا بلعكس قريب اوى وكل حاجة بتحصل للواحد فهى نصيبة الى مهما عمل مش هيقدر ياخد اكتر منة ف ارجو انى كل واحد يلتزم فى علأقتة مع ربنا ويخاف الله فى كل فعل ولو كان بسيط ودا بياجى عن طريق الصلأة وحفظ شوية من القران كل يوم او مراجعتة وصدقونى اى انسان راضى عن نفسة يبقى فية عيب ف يريت كل واحد يلتزم ويراعى ربنا علشان نبقى احسن ناس على الأرض وشكرا وردك بيبين شخصيتك والى مش عايز يرد عادى بردو مفيش مشاكل

العلامات المرجعية