اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 20-05-2010, 06:52 PM
الصورة الرمزية Dr|shereen
Dr|shereen Dr|shereen غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة القاهرة )

Dr|shereen is on a distinguished road

بتفكرينى بنفسى والله بصى اهم حاجه يبقى عندك امل اياك والياس انا عن تجربه بقولك انتى لو بداتى تمسكى ماده ماده من النهارده اللى هو 20 |5 وتراجعى ممكن تجيبى 97 او 98 كمان يعنى مثلا انا كنت بقول هدى للكيمياء 4 او 5 ايام وكنت مبذاكرش غير كيمياء اخلص الباب مذاكره انى افهمه واحفظه وبعدين احل اسئلته فى الكتب اللى عندى مندليف ونوبل ونماذج الوزاره وهكذا لحد ما اخلص ال9 ابواب بتوع الكيمياء وبعدين هذاكر رياضه اخصص للرياضه مثلا 3 ايام اذاكر الجبر واحل مسائل من كل حته ومن النماذج والحل يبقى فى كشكول كبير عشان قبل الامتحان يبقى الكشكول ده معايا كانى عملت لنفسى ملزمه والمسائل اللى احلها واغلط فيها او تبقى صعبه وفكرتها جديده اعلم عليها بالقلم الاحمر كده عشان قبل الامتحان اراجع عليها وهكذا التفاضل والمثلثات المفروض على حسب جدولى ده انى راجعت الكيمياء وخلصتها ودلوقتى دور الرياضه بردك متسيبيش الكيمياء هو امنحان واحد تحليه شفوى كل يوم بحيث انك متنيسيهاش وبعدين هذاكر الانجليزى مثلا يومين او ثلاته اراجع على القصه من الكتاب بتاع المدرسه واحل من اى كتب خارجيه وتدربى على الكومبريهنشن وسؤال find the mistakes وسؤال الاماكن وتحلى ترجمه وتذاكرى الدروس بتاعت الunitsمن كتاب المدرسه دى كانت على ايامنا بيجيلنا منها بالنص فى الchooseبس انتوا منهجوا اتغير مش عارفه هيبقى نفس النظام ولا لاء مش هتخسرى حاجه ذاكريهم وبردك متنسيش الرياضه والكيمياء اللى انتى راجعتيهم كل يوم امتحان واحد على الاقل شفوى كده وهكذا بقى الايطالى اذاكر من الملازم واحل النماذج وبعدين العربى كنت بذاكره اخر حاجه لانه حفظ هتراجعيه ازاى ابتدى احفظى النصوص ودروس القراءه تحفظى ازاى بانك زى ما نغم قالت لك اقرى الدرس من الكتاب شفوى الاول وبعدين اقرى اسئلته باجابتها بس حاولى تكونى مركزه بعدين احفظى واشغلى كل حواسك يعنى عينك على الكتاب وبتذاكرى بصوت عالى وترددى السؤال كذا مره على الاقل 5 مرات بعدين تسمعيه لنفسك طبعا من غير ما تشوفى وهكذا بالنسبه للقصه هما 16 فصل مش لازم تبقى مذاكراهم كلهم حاولى تبقى مذاكره اول 10 فصول كويس والباقى تبقى قرياهم مجرد انك فاهمه الاحداث هما بيجيبوا سؤالين اختيارى واحد من الاول والتانى من الاخر طبعا انا كنت فى الوقت ده وقفت ومبقتش اروح دروس ماعدا الرياضه والكيمياء كنت مخلياهم فى نفس اليوم معلشى انا رديت متاخر بس المهم انك متياسيش بدال ما تعيطى وتكتابى ذاكرى زى ما قلت لك يعنى بدال ما الواحد يخاف ويعيط من الضلمه يحاول يولع شمعه انتى بردك حاولى تولعى شمعه لنفسك وخللى عندك امل لحد ليله الامتحان انك هتذاكرى وهتجيبى مجموع كبير ومتتوتريش خلللى اعصابك جامده اعملى اللى عليكى وزى ما تيجى تيجى وربنا معاكى
قديم 21-05-2010, 03:14 PM
الصورة الرمزية الشفق الباكي
الشفق الباكي الشفق الباكي غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه ( صيدله المنصوره )

الشفق الباكي is on a distinguished road

اقتباس:
وحااسه اني هدخل معهد مش هدخل صيدله
فكرتينى بواحده صاحبتنا
ماتقلقيش دخلت صيدله
انا الواحده دى
بصى بجد كل اللى فات فى كفه والشهر دا فى كفه تانيه
انتى سواء واخده احياء او كيميا انتى عارفه فيهم حاجات كتير جدا جدا
من الدرس ومن الحاجات اللى قرأتيها وذاكرتيها
الوقت دا بجد لازم قبل ماتبدأى مذاكره تستعيذى بالله من الشيطان
وتذكرى ربنا قبل ماتذاكرى هتحسى بجد انك مطمنه جدا ومش خايفه
ونصيحتى لو فعلا لسه مش قادره تلمى المواد كلها
تعملى جدول بالحاجات اللى فى المنهج
منهج الفرنش كذا وكذ
الانجلش
الاحياء او الكيميا
العربى
وتبدأى توزعى المنهج على الايام اللى لسه متبقيه دلوقتى
مثلا تقدرى تذاكرى باب الكيميا او الاحياء كامل فى اربع ساعات
وهذاكر جنبه unit english وهحل على باب كذا فى الرياضيات
صدقينى فعلا هتلاقى دايما فى وقت تنجزى فيه الحاجه وربنا هيعينك
بس ماتنسيش الدعاء قبل ماتبدأى مذاكره ولو حسيتى انك مخنوقه ادعى ربنا ماتسيبيش الشيطان يلعب كده بوقتك ويضيعه باحساسك ان الوقت ضاع
والله بتمر على الواحد اوقات اصعب من كده وبتعدى
وفى الاخر مش هتاخدى قال من نصيبك وخليكى دايما فاكره الحته دى
ان ربنا بيوزع الرزق وكله بياخد رزقه بالعدل
وماتشوفيش ان شهر قليل
بالعكس الشهر دا تقدرى تحققى فيه بارادتك حاجات كتير جدا
ربنا يوفقك ويعينك
وان شاء الله تدخلى صيدله وتشوفى معامل العضويه وتبقى صيدلانيه اد الدنيا
قديم 21-05-2010, 04:58 PM
الصورة الرمزية Doctor S.E
Doctor S.E Doctor S.E غير متواجد حالياً
طالبه بالصف الثاني الثانوي

Doctor S.E is on a distinguished road
Thumbs up

انا رأيي فعلا انتي تزاكري و تزاكري عشان لما تيجي النتيجه متحسيش انك كنتي هتعملي اكتر من الي انتي عملته انا ماشيه بالنظام ده علطول حتى دلوقتي في 1 / ث و الحمد لله خلصت و انا راضيه عن نفسي بالرغم من ان ممكن مكنش قفلت مواد في الامتحان بس راضيه عن نفسي و مش هاممني
اهم حاجه و خديها نصيحه من اختك الفترة دي بالذات متكلميش حد من اصحابك, قرايبك (في نفس سنك ) , ااي حد لان الكل دلوقتي بقى خلاص مش شايف غير مستقبلو و اكيد اكيد هيحبطوكي و يقولولك مش عاررفيييييييييين نزاااكر فاحسن اقطعي شويه و خلي بالك من مستقبلك انتي كمان و متفكريش في حد
معلش اذا طولت عليكي بس حطي في دماغك انك هتنجحي و ان شاء الله هتنجحي و انا اول واحده هباركلك على صيدله باذن الله ربنا ينولهالك

ya rab estorha m3ana

العلامات المرجعية