اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 26-03-2010, 10:31 AM
الصورة الرمزية Mohamed.Helmy
Mohamed.Helmy Mohamed.Helmy غير متواجد حالياً
نجم العطاء

Mohamed.Helmy is on a distinguished road

حسبنا الله ونعم الوكيل ...

لا تعليق
قديم 26-03-2010, 10:35 AM
إبراهيم الزرزموني إبراهيم الزرزموني غير متواجد حالياً
معلم لغة عربية

إبراهيم الزرزموني is on a distinguished road

الأمر بسيط
لا نتطاول على أحد،أو نسبه، فقط يدخل الطلبة وأولياء الأمور على موقع الوزارة، ويعرضون وجهة نظرهم في صعوبة أداء الامتحانات يومياً، وأنا أقترح أن تكون الامتحانات مادتين في الأسبوع، يعني بصفة مستمرة ومنتظمة مثلاً يومي السبت والثلاثاء، أو الأحد والأربعاء
ونصيحتي لأبنائي أن يركزوا فقط في المذاكرة ولا يشغلوا أنفسهم بأية أشياء تشتت انتباههم أو تؤثر على نفسيتهم
والله الموفق
قديم 26-03-2010, 12:33 PM
الصورة الرمزية hadeerzen
hadeerzen hadeerzen غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

hadeerzen is on a distinguished road

طب نعرض راينا ازاى على موقع الوزارة ولونهم مش هينتبهو برضو ولا كاننا بنتكلم
قديم 26-03-2010, 01:09 PM
mo3az_2009 mo3az_2009 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mo3az_2009 is on a distinguished road

حسبى الله ونعم الوكيل هو بيجرب الجدول دا فينا ولاايه بس احنا كمان مش لازم نسكت على الاقل نعمل مظاهرة اى حاجة
قديم 26-03-2010, 01:16 PM
الصورة الرمزية *نهى*
*نهى* *نهى* غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية تجارة جامعة القاهرة)

*نهى* is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يوسف 10 مشاهدة المشاركة
يا أستاذ / مصطفى . لقد تجاوزت حدود الأدب مع عالم من علماء العالم العربيّ ، الأستاذ الدّكتور / أحمد زكي بدر لم يقم بهذه الخطوة إلاّ لعلمه بأنّ أمثالك يظلّون طوال العام يلهون ويلعبون ، ثمّ يأتي آخر العام وقد جهّزوا البراشيم ، واستعدّوا بكلّ ما يغضب الله لكي ينجحوا ، ويحتلّوا أماكن في الجامعات ليست لهم ، ألست معي في أنّ الامتحان التّجريبيّ خطوة مهمّة لكي تظهر لك فشلك طوال الشّهور الماضية ؟! يا حاجّ مصطفي . لقد صدق الشّاعر العربيّ عندما قال :
ولقد أمرّ على اللّئيم يسبّني فأعفّ ثمّ أقول : لا يعنيني
أرجو لك التّوفيق ، وصون لسانك عن الإساءة لمن لن تصل إلى ما وصلوا إليه ، وحسبي الله ونعم الوكيل .

نعم
ليه ان شاء الله نكون فشلة عشان مش عايزين الامتحانات كل يوم لو سمحت احترمنا
احنا بنتذل وبنروح المدرسة كل يوم وفي الاخر مبنستفدش حاجة
وبنرجع من المدرسة تعبانين جدا وخلاص بنموت وهنقعد نذاكر ازاي بالحالة دي
حد يقوللي
وقال ايه عايزيننا نروح كل يوم المدرسة ونروح الامتحانات كل يوم
لييييييييييييه هنحل امتحانات امته ها قول

ولا صحيح احنا الفشلة مبنحلش
وبنجيب براشيم
واصلا اصلا الامتحانات التجريبية دي كانت زي اللعبة بنروح نكتب اي حاجة وخلاص ونرجع وده كله عشان مكناش عارفين نراجع كويس وكنا بندرس في اخر المنهج بتاع كل مادة ومراجعناش كله كله

ها عرفت ولا لسه احنا الفشلة
قديم 26-03-2010, 01:45 PM
الصورة الرمزية usernamo
usernamo usernamo غير متواجد حالياً
نجــــوم العطــاء

usernamo will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_gamal2 مشاهدة المشاركة
ربما ستصاب بالدهشة عندما تعلم ان الوزير المبجل سيقوم بعمل امتحانات الثانوية العامة فى اسبوع وكاننا فى الابتدائية وكانة لايعرف ااننا ندرس وندخل امتحان عام كامل من المشقة والتعب من اجل مستقبلنا وكاننا ابتلينا بهذا الاحمد الذى لا يعرف قيمة الرحمة اتمنى ان يفهمنى كيف اذاكر (تاريخ) او (كيمياء ) فى يوم واحد اى منطق ذللك العام الماضى كاان الفرق بين الامتحانات على الاقل يوم او اثنان والفرق بين التاريخ او الكيمياء عن المادة قبل الاخيرة 9 ايام اذن باى منطق نتحدث فى النهاية انا لا احمل اى ضغينة لة ولكن نظرة اخرى للامور لان ذللك ليس تعليم .....وشكرا
اصاب بالدهشة ليه منا انا اتعودت على كده كل شوية حد يجرب فينا !

يعنى هو مفيش غير كيميا و تاريخ اللى مش ينفعو فى يوم جرب زاكر العربى هتعرف ان العربى اتقل من الكيميا بكتير و اسال مجرب ^^

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميراسعد مشاهدة المشاركة
انا ارجح انه عايز يشغل الجماعات الخاصه بقى بصراحه الوزير ده بيستهبل عايز يوفر فلوس الدوله بتاعه اياتم الامتحانالت على حسبنااااااااا
من رايى اذا الجدول ثبت على كده يبقى فى رد فعل من الطلبه واولياء الامور 00000( نعمل اعتصاام بعدم دخول الامتحانات ))))))))))) امال حكايه الايميل بتاعه الى قال لو حد عنده اعتراض ع الجدول معقوله محدش اعترض على المده
مش كفايه الناس اعده فى بيوتها واحنا لسه بناخد حصص المجالات والالعااب بقى ده كلااااااااااام والمساواه فى الظلم عدل لما نشوف الى هيعدى النسبه هيتفصل ولا الوزير ده فالح فى حاجاات حاجاات
يا ميرا انا عايز اديكى نصيحة الوزير مش هيفصل حد ^^ و انا قاعد فى لبيت اهو مرحتش غير الامتحانات التجريبية و مش هيعمل حاجة لان المدرسة الحمد لله مظبطانى و ده يرجع لايه اقولك انا : الكوسة فى مصر ... انا و لله زعلان بس انا للاسف مضطر اعمل كده عشان اجيب مجموع !

اقتباس:
يا أستاذ / مصطفى . لقد تجاوزت حدود الأدب مع عالم من علماء العالم العربيّ ، الأستاذ الدّكتور / أحمد زكي بدر لم يقم بهذه الخطوة إلاّ لعلمه بأنّ أمثالك يظلّون طوال العام يلهون ويلعبون ، ثمّ يأتي آخر العام وقد جهّزوا البراشيم ، واستعدّوا بكلّ ما يغضب الله لكي ينجحوا ، ويحتلّوا أماكن في الجامعات ليست لهم ، ألست معي في أنّ الامتحان التّجريبيّ خطوة مهمّة لكي تظهر لك فشلك طوال الشّهور الماضية ؟! يا حاجّ مصطفي . لقد صدق الشّاعر العربيّ عندما قال :
أرجو لك التّوفيق ، وصون لسانك عن الإساءة لمن لن تصل إلى ما وصلوا إليه ، وحسبي الله ونعم الوكيل .
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *نهى* مشاهدة المشاركة
نعم
ليه ان شاء الله نكون فشلة عشان مش عايزين الامتحانات كل يوم لو سمحت احترمنا
احنا بنتذل وبنروح المدرسة كل يوم وفي الاخر مبنستفدش حاجة
وبنرجع من المدرسة تعبانين جدا وخلاص بنموت وهنقعد نذاكر ازاي بالحالة دي
حد يقوللي
وقال ايه عايزيننا نروح كل يوم المدرسة ونروح الامتحانات كل يوم
لييييييييييييه هنحل امتحانات امته ها قول

ولا صحيح احنا الفشلة مبنحلش
وبنجيب براشيم
واصلا اصلا الامتحانات التجريبية دي كانت زي اللعبة بنروح نكتب اي حاجة وخلاص ونرجع وده كله عشان مكناش عارفين نراجع كويس وكنا بندرس في اخر المنهج بتاع كل مادة ومراجعناش كله كله

ها عرفت ولا لسه احنا الفشلة
اكمل ردك بقى لو سمحت ^^ ... حضرتك براشيم ايه ... خش انت امتحان الكادر بتاع المدرسين اللى هو باتع حضرتك ... هتخشو كل يوم !!!

اخى العزيز الكيميا 9 ابواب التاسع لوحده قد منهج الرياضة مهو لو احنا على الاعتبار بشر مش هنلحق مستحيييييل فى يوم تراجع 9 ابواب بس عارف ... انا موافق اخش الامتحان كده عارف ليه ؟؟ لانكم بوظطونا و هتشوفو الجيل ده بعد عشر سنين مرمى فى القهاوى و انا بقولك اهو هنقلب البلد و هنبظها و اقولك حاجة كمان ... جيلنا هو الجيل الوحيد اللى هيتعامل مع اسرائيل لان دولتنا معلمانا اللى يديك على قفاك تتضحكلو زى ما الوزير ده بيعمل كده و غيره و غيره يبقى لما اسرائيل تضربنا على قفانا منضحكش ليه ... عمتاً شفت نتيجة انك تلعب فى دماغ الشباب اللى هما المفروض جيل كامل هيدافع عن البلد و يرفعها يرفع مين بقى و احنا اصلاً بنتهان من دلوقتى .... ملحوظة / احنا ممكن ننفض عادى جداً و الله انا كل اللى صعبان عليا فرحت امى و ابويا بيا لما اجيب مجموع و فكر كده انك لما تهدم الفرحة دى هنعمل احنا ايه حرام عليكم ... بجد انا جالى اكتئاب و مش بعرف ازاكر ... الوزير ده شكل امنا الغولة ... بس على طريقة توم و جيرى ...
غزة المال
لأطفال الصومال..يجب ان يبكي العالم عارا على نفسه !!

قديم 26-03-2010, 02:35 PM
طارق عياد طارق عياد غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

طارق عياد is on a distinguished road

والله ده تهريج.
قديم 27-03-2010, 11:08 AM
aboesha aboesha غير متواجد حالياً
موقوف

aboesha is on a distinguished road

اقتباس:
كلامك محترم بس حضرتك كدة بتعمم البراشيم والكلام الفارغ دة انا الحمد لله دخلت الامتحان التجريبى وجبت 98%
وكتير جايبين اكتلا منى يعنى متعممشى الكلام وتاخد ذنب الجميع واظن كمان ان الفشل اللى انت بتتكلم عنة -وان انحسر فى طبقة معينة_ما هو الا نتاج التعليم الفاشل الذى تديرة مجموعة من الناس انعدمت عندهم وظيفة الضمير
قديم 27-03-2010, 11:50 AM
د/آية (ان شاء الله) د/آية (ان شاء الله) غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

د/آية (ان شاء الله) is on a distinguished road

قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا
يا جماعه مادام النظام ع الكل يبقي المساواه ف الظلم عدل ولازم نؤمن كويس اوي ان مفيش مخلوق يقدر يضرنا غير بشيء مكتوب علينا
اللي انا بجد شايله همه ان الامتحانات تتسرب زي الامتحان التجريبي وساعتها يبقي بجد نقول حرااااااااااااام ام اي حاجه تانيه عندي شايفاها ان شاء الله خير
يا جماعه احنا مش جيل نحس (استغفر الله )دا احنا جيل العباقره
ان المصاعب اعدن نحتي كما ابدعن تكويني
لا يقاس نجاح المرء بالمكانه التي يتبوءها وانما يقاس بكم الصعوبات التي تغلب عليها ليصل
لازم نتعب عشان نحقق هدفنا
فوقوا من الغيبوبه دي وركزوا ف مستقبلكم بس وسيبوا الباقي علي ربنا ولازم نثق ان ربنا عادل ولن يضيعنا ابدا مادمنا تعبنا
وياريت لو قدرنا نغير الجدول كلنا ندخل علي ايميلا الوزير نعبر عن اعتراضنا بكل ادب لعل وعسي
وان لم يتغير فخير برضو ولازم نتكيف مع الواقع
قديم 27-03-2010, 12:56 PM
rove angel rove angel غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

rove angel is on a distinguished road

صدقوني مقدرش أقول غير لا تعليييق

بس ليا تعقيب صغير علي اللي حصل

بيقولوا ان الامتحانات هتبقي في أسبوع وجابو ورق للمدارس عشان الطلبة اللي هما احنا تختار جدول

وبيقولوا انه هينفذ اللي في دماغه ويعمله علي أسبوع علي الرغم من إن مفيش طاااااااااالب في الجمهورية

كلها موافق علي أي جدول فيهم

حقا بلد الديموقتاتورية ..

وأنا مع رأي الدكتورة آية ( إن شاء الله )

وكل شئ في الأول وفي الآخر بأمر ربنا

وهذا هو قدرنا جميعا وأكيد ربنا بإذن الله هيعمل اللي فيه الخير

" إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا " ...

ربنا يوفقنا كلنا ياااااااااااارب ...

قديم 20-04-2010, 11:37 PM
الصورة الرمزية خالد صبرى حسن
خالد صبرى حسن خالد صبرى حسن غير متواجد حالياً
عضو فعال

خالد صبرى حسن is on a distinguished road

انا مش هكلم بس بطلب من استاذ احمد ان يغير الجدول

العلامات المرجعية