اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 08-01-2009, 09:12 PM
الصورة الرمزية فرسان الحق
فرسان الحق فرسان الحق غير متواجد حالياً
عضو نشيط

فرسان الحق is on a distinguished road
New خد الندى من اخوك الجعيدى

انا بعد ما نتهي التيرم الاول اكتشفت ان احسن حاجه علشان اقدر اطلع بتقدير في السنه
1-اني احضر كل المحاضرات و السكاشن
2-مفيش مانع اني اقف مع اصحابي و اصيع معاهم حبتين و لكن مش اكتر من ساعه علشان مضيعش وقتي
3-اطلع علي من الجامعه علي المكتبه اللي انا بشتري من عندها المذكرات(مذكرات المعيدين) لان المفروض و اللي اكتشفته في الاخر ان غلط كبير قوي اللي يذاكر من الكتاب لان بالتاكيد في الاخر هيصاب بالاحباط و غالبا مش هيفهم حاجه من الكتاب
4- اروح اخذ دوش و اتغدي و انام ساعتين اريح طبعا من تعب الجامعه اصحى اقفل الغرفه عليا و اقعد اذاكر
و ادى احسن طريقة مذاكره اكتشفتهاكاتى:
1- تقرا المذكره قراءه سريعه بحيث انك تاخذ نظره عامه عن المذكره و تحدد ايه المهم فيها
2- تبدا تذاكرها بتركيز و تعلى صوتك و تسمع نفسك و انت بتذاكر و تحاول تفهم نفسك
3-بعد ما تخلص تشوف لو انت عندك تمارين على الجزء ده تحلها و بعد ما تحلها تشوف الاجابه و تعرف انت غلطت فى ايه
4- ترجع تذاكر تانى المذكره
5-تاخذ ورقه و قلم و تكتب الحصيله بتاعتك من المذاكره (تلخيصك باسلوبك)
على فكره طريقة المذاكره دى لو حد اتبعها و ركز و هو بيذاكر ان مجبش جيد جدا على الاقل ابقى انا عيل
على فكره انا طبقت طريقة الماكره دى على مادة الاقتصاد عندى لكن مش قوى علشان الوقت ضيق عندى لكن الحمد بفضل الطريقه انا عندى امل قوى انى اجيب جيد فى امتحان الاقتصاد
و ربنا يوفقنى و يوفقكم فى امان الله
قديم 09-01-2009, 11:55 AM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)

sunsero2000 is on a distinguished road

ياعم ماحنا عارفين الكلام ده كله بس النفس اللى تطبق وتعمل كده وعموما شكرا على النصيحه
قديم 12-01-2009, 07:40 PM
عضو نشيط

هو الكلام اللى انا قلته ده الكلام اللى انا مخطط انى هعمل له بدايه من التيرم التانى و قلت برده افيدكم لانى فى التيرم التانى كنت متخبط كل شويه اسل حد اكبر منى اللى يقولى ذاكر من الكتاب و كان كل واحد يقول حاجه شكل
لكن فى الاخر خالص اكتشفت ان احسن حاجه تحضر محاضراتك و بعدين تشترى مذكرات المركز الهندسى لكل المواد معادا الاداره تجيب مذكرات تامر العشرى من مكتبة خطاب و تذاكرها
قديم 17-01-2009, 05:46 PM
الروميساء الروميساء غير متواجد حالياً
عضو جديد

الروميساء is on a distinguished road

شكرا على النصيحة هى فعلا انا بعمل كده الايام ده بس للاسف مش عملتها من اول السنه عملتها من اول امتحان الاقتصاد وناويه اعملها فى التيرم التانى وازاكر بجد وخاصة انى انا انتساب واعايزة احول انتظام ادعو ان بقية الامتحانات تجى سهلة
قديم 28-01-2009, 05:21 PM
الصورة الرمزية molly_2010
molly_2010 molly_2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

molly_2010 is on a distinguished road
Opp الرساله دى منى موللى الدلوعه لفرسان الجحيم

اولا كويس اوى انك تبقى عاوز تفيد الناس بمعلوماتك بس انته مش شايف ان المزاكرة بالاسلوب ده تزهقك فالماده انا احساسى بيقولى ان الكلام ده سمعته من معيد اسمه ابو النصر الكلام بالحرف والله بس هو المشكله فالمزاكرة المشكله فاللى عنده استعداد للمزاكرة انا كشخصيه طالعه من الثانويه وبجد كارهه المزاكرة وان كنت مش كاره نفسى فياريت بلاش تحبكها اوى
كل واحد فينا له استعداد معين فالمزاكرة وصدقنى الطريقه دى فاشله او عالاقل المواد مش مستاهله كل ده بس الواحد يتابع الساكشن والمحاضرات او يسمع كويس هيكتشف فالاخر ان الموضوع سهل كليه تجارة مش كيمياء عشان نعمل فيها كده وبجد شكلك بتزاكر اوى ودحيح عشان كده بتقولنا عالطريقه دى
سواء كده او كده بجد مشكور عالنصيحه الغاليه دى يافرسان الجحيم
وياريت تتقبل كلامى من غير زعل لان الزمايل مفيش بنهم زعل وفالنهايه دى وجهات نظر ربنا يوفقك بالطريقه دى ويوفقنا معاك بالطريقه اللى تناسب كل واحد فينا
بجد مشكورررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررررررررررر عالنصيحه
قديم 28-01-2009, 08:48 PM
عضو نشيط

على فكره ابو النصر ده كنت حضرت له اول السنه خالص و حرمت احضر له تانى و بقيت بحضر على طول لعبد السميع لانى حسيت ان ابو النصر ده معقد و نفسيه هو لو الواحد حب الماده اللى بيذاكرها مش هيذهق من مذاكرتها انمها لو كرها مش هيعرف حتى يبص فى ورقها زى ما حصل معايا فى الاداره لكن انا اعرف ان الواحد دايما لازم يفكر فى الاحسن علشان يقدر يوصل لحاجه كويسه لام مثلا لو واحد كان طموحه انه يجيب امتياز يوم ما هيضيع هيجيب جيد و لا جيد جدا انما لو واحد عاوز يبجح نظيف من غير ما يشيل ماده اكيد هيشيل اكتر من ماده و ممكن يسقط على فكره انا مش دحيح خالص انا كنت كده فى اعدادى و ثانوى انما فى الجامعه فضياع على الاخر و ما ذاكرتش غير اليومين اللى كانوا قبل الامتحانو مكنتش عندى اى فكره عن المواد علشان كده عملت الخطه دى لنفسى مع التيرم التانى
قديم 28-01-2009, 11:25 PM
الصورة الرمزية a_2007
a_2007 a_2007 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

a_2007 is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرسان الجحيم مشاهدة المشاركة
لكن فى الاخر خالص اكتشفت ان احسن حاجه تحضر محاضراتك و بعدين تشترى مذكرات المركز الهندسى لكل المواد معادا الاداره تجيب مذكرات تامر العشرى من مكتبة خطاب و تذاكرها
بص الى انته قلته ده جميل بس بجد خدها نصيحه منى اوعى تجيب تامر العشرى ده وابقى هات المركز الهندسى لانى جبته وكنت هضيع لانه مختصر جدااااااااااااا ولولا انى كنت بحضر المحاضرات وبذاكر من الكتاب مكنتش عديت ولعلمك انت كلامك صح جداا ع طريقه المذاكرة انا فعلا عملت اكتر من كده كمان فالاقتصاد بالذات لانى كنت خايفه منه جداااا بس سعيد طلع راجل محترم وجاب الامتحان حلو الحمد لله
قديم 31-01-2009, 07:04 PM
عضو نشيط

انا لاحظت ده فعلا انا بائن الله قررت انى فى المذكرات لكل ماده فى حد هجيب منه زى مثلا
الاداره محمد رضا من الفتح و الاقتصاد عبد السميع من المركز الهندسى و محاسبه من مكتبة m2mللاستاذ محمد يوسف (المعلم الكبير قوى) و بقيت المواد بتاعة التيرم التانى هسال الناس اللى اكبر منى و هما هيدبونى و اول حاجه هعمله انى هبص فى الكتب لانى اكتشفت فى الاخر خالص ان كتاب المحاسبه كان رائع بمعنى الكلمه و الدكتور سعيد فعلا طلع صادق و كويس و جاب امتحان كويس و لكنه للاسف من طبيعة الناس اللى الفلوس بتغير النفوس
و بامانه شديده و الله العظيم هو اللى فى كل الدكاتره اللى ادونه هو الدكتور محمد حماد و الله كان كنز بمعنى الكلمه و محدش عرف قيمته غير فى الاخر و جاب امتحان جميل
ربنا يستر التيرم التانى اصعب بكتير من التيرم الاول ده كفاية السلوكيه و القانون الدولى و الاداره العامه مواد قاتله ربنا يستر
قديم 31-01-2009, 11:21 PM
الصورة الرمزية a_2007
a_2007 a_2007 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

a_2007 is an unknown quantity at this point

يلا ربنا معانا وياريت نبقى فتواصل ع طول ونشوف المواد سوا وان شاء الله نقدر نفيد بعض انت عامل شغل كويس فالمنتدى بجد
قديم 17-02-2009, 08:26 PM
الصورة الرمزية Ra-Shere
Ra-Shere Ra-Shere غير متواجد حالياً
عضو جديد

Ra-Shere is on a distinguished road

هو موضوع كويس جدا جدا
بس كونك تسيب كتاب الدكتور وتشتري مذكرات
كأنك بالضبط بتسيب الفروض الاصليه زي الصلاه وتسأل على احكام في الدين
بالنسبه لتامر العشري
فده تلخيصه كويس
بس مختصر جامد جدا
وعلى فكره كتب الدكاتره قيمه جدا جدا
انا المحاسبه مذاكرها من كتاب الدكتور
والامتحان كان سهل جدا

وحاول تكتب المحاضرات وتحضرها كلها وتحاول تختصرها بأسلوبك
اما المراجعه النهائيه
مافيش احلى من المركز الهندسي
لانها بتجيب س و ج زي التوقعات المرئيه

وشكرا
قديم 18-02-2009, 07:22 PM
عضو نشيط

هو كتاب المحاسبه كتاب جميل جدا و مكتشفتش كده غير قبل الامتحان و لكن التيرم ده الكتب كلها تمام لكن ان هقراها مجرد قراءه فقط لا غير و هذاكر من المذكرات و هحضر المحاضرات لكن على فكره فى مادة القانون الامتحان بيجى من المذكرات و حقوق الانسان مادة سقوط و نجاح و بنشترى الفاينل فى اخر السنه و خلاص و ربنا يوفقنا كلنا و بالنسبه للورق فانا بسال اللى اكبر منى و هما بيقوللى على احسن حد اجيب منه مذكرات
قديم 14-04-2009, 02:38 AM
الصورة الرمزية ghosts_kingdom
ghosts_kingdom ghosts_kingdom غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ghosts_kingdom is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ra-shere مشاهدة المشاركة
هو موضوع كويس جدا جدا
بس كونك تسيب كتاب الدكتور وتشتري مذكرات
كأنك بالضبط بتسيب الفروض الاصليه زي الصلاه وتسأل على احكام في الدين
بالنسبه لتامر العشري
فده تلخيصه كويس
بس مختصر جامد جدا
وعلى فكره كتب الدكاتره قيمه جدا جدا
انا المحاسبه مذاكرها من كتاب الدكتور
والامتحان كان سهل جدا

وحاول تكتب المحاضرات وتحضرها كلها وتحاول تختصرها بأسلوبك
اما المراجعه النهائيه
مافيش احلى من المركز الهندسي
لانها بتجيب س و ج زي التوقعات المرئيه

وشكرا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a_2007 مشاهدة المشاركة
بص الى انته قلته ده جميل بس بجد خدها نصيحه منى اوعى تجيب تامر العشرى ده وابقى هات المركز الهندسى لانى جبته وكنت هضيع لانه مختصر جدااااااااااااا ولولا انى كنت بحضر المحاضرات وبذاكر من الكتاب مكنتش عديت ولعلمك انت كلامك صح جداا ع طريقه المذاكرة انا فعلا عملت اكتر من كده كمان فالاقتصاد بالذات لانى كنت خايفه منه جداااا بس سعيد طلع راجل محترم وجاب الامتحان حلو الحمد لله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرسان الحق مشاهدة المشاركة
على فكره ابو النصر ده كنت حضرت له اول السنه خالص و حرمت احضر له تانى و بقيت بحضر على طول لعبد السميع لانى حسيت ان ابو النصر ده معقد و نفسيه هو لو الواحد حب الماده اللى بيذاكرها مش هيذهق من مذاكرتها انمها لو كرها مش هيعرف حتى يبص فى ورقها زى ما حصل معايا فى الاداره لكن انا اعرف ان الواحد دايما لازم يفكر فى الاحسن علشان يقدر يوصل لحاجه كويسه لام مثلا لو واحد كان طموحه انه يجيب امتياز يوم ما هيضيع هيجيب جيد و لا جيد جدا انما لو واحد عاوز يبجح نظيف من غير ما يشيل ماده اكيد هيشيل اكتر من ماده و ممكن يسقط على فكره انا مش دحيح خالص انا كنت كده فى اعدادى و ثانوى انما فى الجامعه فضياع على الاخر و ما ذاكرتش غير اليومين اللى كانوا قبل الامتحانو مكنتش عندى اى فكره عن المواد علشان كده عملت الخطه دى لنفسى مع التيرم التانى

ياريت بعد إزنكم توضحوا انتوا جامعه ايه بالظبط
وشكرا ليك على موضوعك التحفة
قديم 21-04-2009, 03:55 PM
عضو نشيط

احنا جامعة المنصوره يا ghosts_kingdom
العفو يا باشا

العلامات المرجعية