اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 10-04-2010, 05:39 PM
الصورة الرمزية مينا مان
مينا مان مينا مان غير متواجد حالياً
موقوف

مينا مان is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو إسراء a مشاهدة المشاركة
شرب الخمر رغم حرمتها الشديدة من الفروع وليست من العقيدة

ما زلت أنتظر الإجابة على ما وجهت من أسئلة وإذا تجاهلت هذه الأسئلة كما فعلت مع معظم أسئلة الأستاذ خالد سليمان فمعناه أنك تهرب

وشكرا

على فكرة حضرتك انا وضحت فى الرد اللى قبل بتاع حضرتك على طول ان الخمر اللى عندنا ماهو الا عبارة عن عصير عنب فقط لا يحتوى على اى كحوليات مش خمر اللى حضرتك فاهمة

وعلى فكرة انا اى سؤال تجهالتة فا دة لانه مكرر او مأخدتش بالى منه نظرا لسرعة الردود وكبر حجمها ودة انا وضحتة فى احدى ردودى عشان عارف ان حد هيقول كدة ودة الرد اللى كنت قولته

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مينا مان مشاهدة المشاركة
ياريت معلش اللى يحط سؤال مش يحط غيره عير لما يتجاوب على سؤالة الاول
عشان بس مش انسى حاجة فى النص او مش اخد بالى منها وحد يرجع يقول انى مش برد عليه او بتهرب من الاجابة

بس حضرتك ولا تزعل نفسك
حضرتك تقدر تجتمع بأستاذ سليمان واستاذ عصام جويش وكل اللى شاركوا فى الموضوع وتحطولى كـــــل الاسئلة اللى عندكوا سواء منقولة او لا مرة واحدة وواحد بس من حضراتكوا يحط الاسئلة منسقة مرتبه بأرقام
منعا لتكرار الاسئلة بس

وبعدها الموضوع يتغلق لحد ما انا اجاوب على الاسئلة دى كلها حتى لو كنت جاوبتها قبل كدة

وبعدين هطلب من استاذ سليمان يفتح الموضوع واحط انا الرد بتاعى وبعدين الموضوع يتغلق بردة ويبقى قدام كل الناس الاسئلة والرد
وبعدها نبقى نكمل كلامنا

حضرتك عاوز حاجة اكتر من كدة ؟؟؟؟؟؟
قديم 10-04-2010, 05:45 PM
الصورة الرمزية مينا مان
موقوف

ياريت محدش يحط اسئلة تانى دلوقتى لحد ما اعرف رد الاساتذة على الاقتراح

ولو وافقوا يبقى اى حد عاوز اجابة سؤال يقدر يبعت رسالة فيها السؤال للاستاذ اللى هيبقى مسؤل عن طرح الاسئلة
قديم 10-04-2010, 07:38 PM
الصورة الرمزية مينا مان
موقوف

يامستر بعد اذن حضرتك ياريت تتوقف عن النقل للحظات وتقرأ اللى قولتة فى الرد اللى قبل حضرتك على طول
قديم 10-04-2010, 09:38 PM
الصورة الرمزية مستر/ عصام الجاويش
مستر/ عصام الجاويش مستر/ عصام الجاويش غير متواجد حالياً
مدرس اللغة الانجليزية للمرحلة الثانوية

مستر/ عصام الجاويش is on a distinguished road

ماشى بااستاذ مينا انا ساتوقف عن الاسئله لكى اتلقى الاجابات
قديم 10-04-2010, 09:39 PM
الصورة الرمزية مينا مان
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو إسراء a مشاهدة المشاركة
طبع مش تمام زى ماشفت

وطبعا تركت 12 +26 سؤال ولم تجب إلا على سؤال وأجزاء من سؤال وقد تم الرد عليها.

يا جماعه اقرأووووووووووووووووووووووووو الكلام

اقتباس:

وعلى فكرة انا اى سؤال تجهالتة فا دة لانه مكرر او مأخدتش بالى منه نظرا لسرعة الردود وكبر حجمها ودة انا وضحتة فى احدى ردودى عشان عارف ان حد هيقول كدة ودة الرد اللى كنت قولته
اقتباس:

بس حضرتك ولا تزعل نفسك
حضرتك تقدر تجتمع بأستاذ سليمان واستاذ عصام جويش وكل اللى شاركوا فى الموضوع وتحطولى كـــــل الاسئلة اللى عندكوا سواء منقولة او لا مرة واحدة وواحد بس من حضراتكوا يحط الاسئلة منسقة مرتبه بأرقام
منعا لتكرار الاسئلة بس

وبعدها الموضوع يتغلق لحد ما انا اجاوب على الاسئلة دى كلها حتى لو كنت جاوبتها قبل كدة

وبعدين هطلب من استاذ سليمان يفتح الموضوع واحط انا الرد بتاعى وبعدين الموضوع يتغلق بردة ويبقى قدام كل الناس الاسئلة والرد
وبعدها نبقى نكمل كلامنا

مستنى الرد على الكلام دة الاول
بالموافقة او بالرفض
عشان لو بالرفض اجاوب اسألة استاذ ابو اسراء اللى بيقول انى بتهرب ولو بالموافقه يبقى حضرتة يحطهم مع الاسئلة اللى هتطرح [/center]
قديم 10-04-2010, 10:30 PM
الصورة الرمزية مينا مان
موقوف

يا جماعة يا جماااااااااااااعه

كله داخل ينقل من مواقع وخلاص يشوف سؤالين فى موقع يقوم جايبهم منغير ما يقرأ اي كلام اتقال او ردود اتردت وبعدين يرجع يقول بيتهرب

وبردة هعيدها رابع ولا خامس مرة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مينا مان

يقدر يجتمع الأستاذ سليمان واستاذ عصام جويش وابو اسرا واستاذ عبد الرحمن وكل اللى شاركوا فى الموضوع وتحطولى كـــــل الاسئلة اللى عندكوا سواء منقولة او لا مرة واحدة وواحد بس من حضراتكوا يحط الاسئلة منسقة مرتبه بأرقام
منعا لتكرار الاسئلة بس

وبعدها نبقى نكمل كلامنا

يا جماعة مش عاوز اسئلة لو سمحت بعد اذنكوا قبل ما حد يرد على الاقتراح

قديم 10-04-2010, 10:38 PM
الصورة الرمزية مينا مان
موقوف

يا جماعة يا جماااااااااااااعه

كله داخل ينقل من مواقع وخلاص يشوف سؤالين فى موقع يقوم جايبهم منغير ما يقرأ اي كلام اتقال او ردود اتردت وبعدين يرجع يقول بيتهرب

وبردة هعيدها رابع ولا خامس مرة

اقتباس:

يقدر يجتمع الأستاذ سليمان واستاذ عصام جويش وابو اسرا واستاذ عبد الرحمن وكل اللى شاركوا فى الموضوع وتحطولى كـــــل الاسئلة اللى عندكوا سواء منقولة او لا مرة واحدة وواحد بس من حضراتكوا يحط الاسئلة منسقة مرتبه بأرقام
منعا لتكرار الاسئلة بس

وبعدها نبقى نكمل كلامنا

يا جماعة مش عاوز اسئلة لو سمحت بعد اذنكوا قبل ما حد يرد على الاقتراح

قديم 11-04-2010, 05:48 AM
عبد الرحمن عبد الله عبد الرحمن عبد الله غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عبد الرحمن عبد الله is on a distinguished road

اقتباس:
طيب حد يرد على الاستاذ بقى يا جماعة لو سمحت
على فكرة أنت أجبت عن أسئلة إستدراجية من الأستاذ عصام (الأسئلة الخاصة بالقس الذى أسلم) وهو يعرف أنها موجود إجابات لها على موقع أقباط المهجر وموقع منتديات الكنيسة ولكنه أراد أن يطمعك فى الإجابة على هذه الأسئلة التى إن أراد النصارى أنفسهم أن يضعوا أسئلة مثلها لمصلحتهم ما إستطاعوا فمعظمها فرعية لا تتعلق بالعقيدة وهى تدل على عدم معرفة القس بالكتاب المقدس كأغلب ....
فكيف يتم توجيه أسئلة لك إجاباتها موجودة بالكتاب المقدس ولا يوجد ما يعارضها فى إنجيل اخر طبعا هذا مقصود حتى يتم إستدراجك إلى أسئلة لا إجابة لها والإستاذ عصام فعلا قام بوضع هذه الأسئلة التى لا إجابة لها فيما بعد .
وحتى أسئلة العقيدة في هذه الأسئلة أجبت عنها إجابات غير مقنعة تتعلق بألوهية المسيح وعندما تم توجيه أسئلة تتعلق بألوهية المسيح لك تملصت منها
وأراد الأستاذ عصام أن يدخل بعد ذلك فى الأسئلة التعجيزية ولكن على ما يبدوا أنت تمهد للخروج من الحوار فى الوقت المناسب.
هدانا الله وإياكم إلى الحق
قديم 11-04-2010, 06:53 AM
عبد الرحمن عبد الله عبد الرحمن عبد الله غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عبد الرحمن عبد الله is on a distinguished road

أطلب من الأستاذ الفاضل خالد سليمان الاتى
1-تجميع الأسئلة الواردة فى هذا الموضوع وترتيبها وإختصارها.
2- إقفال هذا الموضوع وفتح موضوع على بياض يبدأ بهذه الأسئلة.
3- عدم السماح لأى عضو وضع مشاركة إلا بعد رد الطرف الاخر.
4- الأسئلة التى توجه من الأعضاء والإجابة عليها يجب أن تكون مختصرة حتى يتم قراتها من الجميع.
5- للأستاذ خالد الحق فى رفع أى مشاركة توضع قبل الرد من الطرف الاخر.

وجزاكم الله خيرا
قديم 11-04-2010, 07:34 AM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية

Khaled Soliman has a spectacular aura about

بعد إذن الجميع سأقوم بالإبقاء علي المشاركات التي تخص الموضوع والأسئلة التي تم طرحها من الزملاء والردود عليها فقط وأحذف باقي التعليقات وأقوم بترتيب الموضوع قدر الإمكان

آخر تعديل بواسطة Khaled Soliman ، 11-04-2010 الساعة 02:16 PM
قديم 11-04-2010, 02:30 PM
الصورة الرمزية مينا مان
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled soliman مشاهدة المشاركة
إنتهي الرد
وإلي لقاء قريب بالر د علي باقي إجاباتكم
مع إن العقل بيقول أن نكتفي بم سبق

من الواضح تمااااااااااااااااااااااااماً ان حضرتك لم تلاحظ ان جميع اجابتى كانت مترتبه على كلامى السابق فى اول رد فى الموضوع اللى وضحت فيه كل كلمة حضرتك بتسأل فيها دلوقتى

ولكن دعنا ننتقل لهذا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled soliman مشاهدة المشاركة
بعد إذن الجميع سأقوم بالإبقاء علي المشاركات التي تخص الموضوع والأسئلة التي تم طرحها من الزملاء والردود عليها فقط وأحذف باقي التعليقات وأقوم بترتيب الموضوع قدر الإمكان

حضرتك اول ما تحذف كل المشاركات اللى ملهاش علاقة بالموضوع ياريت تبلغنى

عشان اعمل اقتباس لجميع الاسئلة اللى اتسألت بتنسيق تام وأجاوبها كلها وعشان بردة اشوف الأسئلة اللى البعض بيقول انى مجاوبتهاش عشان كله يبقى واضح وهنسق الاسئلة والاجابات بقدر الإمكان

وكمان عشان اوضح اسئلة حضرتك بإجابات تفصيلية وطبعا مش بيتعارض مع كلماتى اللى حضرتك علقت عليها بكلمات وتسؤلات انا وضحتها كتير قبل كدة

تمام كدة ؟؟

قديم 11-04-2010, 09:50 PM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية

Khaled Soliman has a spectacular aura about
افتراضي التعليقات علي موضوع تسائلات طفل مسيحي

سيتم تخصيص هذا الموضوع لإضافة التعليقات الخارجة عن موضوع النقاش في موضوع
تسائلات طفل مسيحي !!!!!!!!!
والرجاء الإلتزام بقوانين القسم أثناء التعليق
قوانين قسم حي الفلاح

آخر تعديل بواسطة Khaled Soliman ، 11-04-2010 الساعة 11:07 PM
قديم 12-04-2010, 07:49 AM
hamis64 hamis64 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

hamis64 is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم " لكم دينكم ولى دينى " صدق الله العظيم
قديم 12-04-2010, 11:50 AM
ابو بيشو ابو بيشو غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

ابو بيشو is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mallawy مشاهدة المشاركة
هوة انت يا كابتن ملاتشى الا اسم عادل على واحد مسيحى واللة حرام انا اسمى عادل يا عمنا اشهد ان لا الة الا اللة وان محمد رسول اللة اللهم اهدنا فيمن هديت وعافينا فيمن عافيت وتولنا فيمن توليت وبارك اللهم فيما اعطيت وقنا واصرف عنا شر ما قضيت يا رب الارض والسماء يا رب العالمين
شكرا جزيلا لحضرتك على المشاركه ولكن لدى عتاب وهو طربقه الاستخفاف فى الرد لا تليق بنا كشعب مصرى فالشعب المصرى يحترم الاديان ويعرف مدى اهميه الدين والعقيده ومن يستخف بالاديان الاخرى لم يصل بعد الى درجه التدين ليه حرام انت اللى حرام عليك هذا الاستخفاف
شكرا جزيلا لحضرتك واسف ان كنت اسات فى شىء
قديم 12-04-2010, 12:49 PM
ابو بيشو ابو بيشو غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

ابو بيشو is on a distinguished road
افتراضي سلام ومحبه للجميع

سلام ومحبه للجميع للكل دون تفرقه دون تمييز دون النظر الى اى اختلاف فكلنا من اصل واحد واب واحد وام واحده اقصد ادم وحواء وبعد .......
اعتقد ان الامور فى نقاش تلك القضايا لن يجدى ابدا لان كل طرف يبحث كيف ينتصر على الاخر ويضيع الحق والحقيقه والواحد يكذب الاخر لان تعاليم الواحد تختلف عن الاخر فهناك امور كثيره يجب مناقشته فى البدايه مثل
1-اعتقاد الطرف الاخر بتحريف الكتاب المقدس الذى ينافى العقل والمنطق ويوجه -حاشا- الاهانه لشخص الله الكلى القدره وحاشا العجز عن حمايه كتبه المقدسه وكذلك كيفيه تحريف الكتاب المقدس لا يقبلها عقل طفل صغير كيف ولماذ وكيف امكن تحريف الكتاب المقدس ومن الذى حرفه وهل استطيع ان احرف كلام كتبه الله واعود اؤمن به كل هذا كلام هراء وفى الدعوه بتحريف الكتاب المقدس اعتقد ان هذا يتعارض مع كلام القران الذى شهد للكتاب المقدس وان كنت فى شك اسال الذين اوتوا الكتاب من قبلك كذلك ان انزلنا الذكر وان له لحافظون
كذلك من العجيب ان نجد الكثير من الاخوه الاعزاء يستشهدون بالكتاب المقدس ويتخذونه دليل لكلامهم وعندما نرد بايه اخرى يقولون لا لان الانجيل محرف لذا اى نقاش سيظل بلا نتيجه بدون بطلان ادعاء تحريف الكتاب المقدس ولا فائده من اى نقاش
2- نجد ان الاخوه يعطون فكره خاطئه عن رجال الكهنوت القس الاسقف والى اخره وكانهم الهه على الارض يلغون عقول الناس وتفكيرهم وهذا غير صحيح تماما فمن حق المسيحى الاعتراض على الاراء الخاطئه ان وجدت والاكثر من هذا من يعلم تعليم مخالف للكنيسه حتى ولو كان البطريرك نفسه يحرم ويتم محاسبته وكذلك الفارق بين البابا وغيره ليس رئاسه ولكن رتب تنظيميه لذا نجد البابا يصوم مثله مثل الباقى بل والاكثر فى كل شىء من صلاه وصوم والى اخره
3-كذلك الفكره الخاطئه عن الرهبان تتحدثون عنهم وكانهم الغزو البريطانى الغاشم الذى يسيطر على عقول المسيحيين الذين لا حول لهم ولا قوه ولكن الراهب انسان ترك العالم بكل ما فيه من مال وجاه وكرس حياته للتامل والعباده كل ما يبتغيه هو خلاص نفسه فماذا ينتفع الانسان لو ربح العالم كله واخيرا خسر نفسه
4- كذلك عدم المصدقيه فما يقال غير ما نعيشه فالحديث عن السلام والمحبه والى اخره سهله ان نتكلم عنها ولكن هل فعلا نعيش هذا الكلام وربما ندرك ذلك من خلال الحوار
4- المكيال بكيلين من يهين .......... يمنع من المنتدى فحين هناك الكثير من الاهانات للطرف الاخر
5-من يرد يقال عليه انه مبشر لماذا نريد ان الاعداد تزيد ماذا يفيد حضرتك اذا امن على يدك الكثير واخيرا خسرت نفسك لا يجب على احد فرض عقيدته على الاخر دع الاقتناع يعمل فى المرء
6-هل ان دخل دين معين الكثير من الناس هذا يعد دليل على صحه هذا الدين ام لا فالوثنيه كانت تملا العالم اجمع وكذلك ما زالت هناك ديانات اخرى بها اعداد رهيبه وهل اذا ترك احد دين هذا دليل على عدم صحه الين
حتى لو ترك اى قياده دينيه الدين هذا ليس دليل ماذا عن حرب الرده ماذا عن الاعداد الى تذكر انها تحولت من دين لاخر
7-اشكركم جميعا على الاسلوب الجميل فى حبك القصص الرائعه التى تحكى كل مره فالاسلوب مثير ويشد انتباه البسطاء ولكن ليس الموضوع سهل ان تجذب الناس العقلاء بقول ان القس فلان اعلن تركه الدين وغير ذلك لان ثقتنا بالسيد المسيح له كل المجد بالدرجه الاولى
شكرا جزيلا لحضراتكم

العلامات المرجعية

ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم