اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 04-08-2008, 09:30 PM
الصورة الرمزية The_Relativistic200
The_Relativistic200 The_Relativistic200 غير متواجد حالياً
عضو متألق

The_Relativistic200 is an unknown quantity at this point
افتراضي نصائح بسيطة لكل فتاة عبيطة!!

العبط فى لغتنا هو السذاجة أو قلة العقل أو الهبل أو الحمق
و هذه أعراض قد تصيب بنى آدم على نوعيهم
فقد يصاب بها الرجل و قد تصاب بها المرأة
و لكنها حينما تصيب المرأة تصبح أمراً خطيراً يحدث لها على إثره ما لا يحمد عقباه
فالفتاة العبيطة وبال على نفسها و على أهلها ، و هى و إن كانت عبيطة فإنها غير معذورة فالعبط عكس الجنون
حيث أن الجنون مرض مثل سائر الأمراض يعذر به صاحبه لأنه لا يد له فيه
أما العبط فهو أمر يسهل على الإنسان أن يقي منه نفسه بمزيد من التعلم و التربية و التدريب و التدين
و الكلام اليوم موجه إلى الفتاة العبيطة خفيفة العقل و الدين التى تجر على نفسها المشكلات التى كانت فى غنى عنها لو أنها تمسكت بدينها و عصمت نفسها بأخلاقه القويمة
و لكى أكون عملياً سوف أعدد بعض المواقف التى تقع فيها الفتاة و تستحق بها عن جدارة و استحقاق لقب ( عبيطة )
1- حينما تفتح قلبها لأى امرأة لا تعرفها و تحكى لها أدق تفاصيل حياتها من أول مرة تلقاها فيها فتجد نفسك فى مترو الأنفاق ممكن تسمع هذا الحوار بين امرأتين لقيا بعضهما لأول مرة منذ خمس دقائق " بقالى خمس س نين متجوزة بس ما خلفتش و بينى و بينك العيب مش منى ده من جوزى اصل و هو صغير وقع على ضهره .... "
2- حينما يرتفع صوتها فى الكلام أو الضحك أمام الناس : فمن الممكن أن تكون جالساً فى مكان فتسمع صوتاً تحسبه سارينة الحريق فإذا بك تفاجئ أنه صوت امراة تضحك
3- حينما تلبس ملابس غير محتشمة ليس على سبيل قلة الأدب و لكن على سبيل الحمق و التقليد الأعمى : فقد تجد فتاة سمينة جداً ترتدى بنطالاً من الجينز الشديد الضيق مما يجعلها تبدو مثل شوال البطاطس
4- حينما تضيع عمرها و وقتها فى ما لا يفيد كالكلام فى التليفون أو المكث بالساعات أمام التليفزيون أو الكلام فى الهاتف أو بتضييع الساعات أمام المحلات و الفاترينات لأجل أن تشترى توكة بربع جنيه
5- حينما يأتيها ابن الحلال الطيب المناسب فترفض بغرض إكمال تعليمها ( بكالوريوس خدمة اجتماعية أو معهد تعاون ) لأن الشهادة سلاح فى يد المرأة ثم فى النهاية تأخذ هذا السلاح و تبله و تشرب ميته
6- حينما تعطى أذنها لكل من هب و دب حتى لبائعة الجرجير .
7- حينما تكون شخصيتها ضعيفة تترك قيادها لأى إنسان طيب أو شرير
8- حينما تكون خفيفة غير متزنة تضحك لأتفه الأمور و ترقع بالصوت لأنها رأت خصلة من شعرها على السجادة ثم تقول بعد أن تهدأ : أصل بحسبها صرصار .
9- حينما تترك الجهل يعشش فى خلايا مخها و لا تحاول تثقيف نفسها لا دينياً و لا دنيوياً فهى لا تعرف أى شيء فى أى شيء و قد يكون الحمار و لا مؤاخذة مثقفاً عنها
10- حينما يكون أكبر همها هو الزينة و اللباس
11- حينما تصدق كلام شاب يسرح بها و يفهمها أنه يحبها و خاصة إن كان زميلها فى الكلية ، فى حين أن كل شاب يأنف أن يرتبط جديا بفتاة أخذ منها معظم ما يريد فتصدق حتى من يقول لها : أنا باحبك يا انشراح و بعد أربع سنين لما أتخرج حاشتغل و أحوش و أعمل مشروع و آجى لبابا أخطبك و أنا إيدى مليانة المهم دلوقتى تعالى نروح الجنينة اللى تحت الكوبرى "
12- حينما تترك نفسها للشيطان و تتزوج عرفياً فتضيع نفسها و تحطم أهلها
13- حينما تسرح على المنتديات و تقضى فراغها بالدخول فى المواقع التى تخاطب فيها شباباً من باب تضييع الوقت ثم يحدث ما لا يحمد عقباه
14- حينما تطلب من عريسها ما ليس فى وسعه و تكلفه فوق طاقته ( كاتشين ماشين – غسالة أطباق – نجف – ستاير– خلاط مستر براون – دباديب كتير – ميكروويف– ديب فريزر - كورن فيليكس – شيش طاووك !!!!!!!! ) و ممكن يكون فى بيت أبوها معندهومش بوتاجاز أصلاً
15- حينما تعتبر نفسها نداً لزوجها و أن رأسها برأسه و أننا نعيش فى عصر المساواة و حرية المرأة إلى آخر هذا الكلام العبيط فتقول له : أنا سمعت امبارح فى البيت بيتك إن أنا زيي زيك و أنك مش أحسن منى ، و من هنا ورايح أنا حاغسل المواعين يوم و إنت تغسلها يوم
16- حينما تنقلب حياتها رأساً على عقب لما ترى حلماً عبيطاً مثلها لأنها تظن أنها شفافة و أحلامها دائمة التحقيق فتقول لزوجها مثلاً : أنا حلمت إنك بتخونى مع الشغالة لازم تطلقنى ، مع إنهم معندهومش شغالة أصلاً
17- حينما تؤكد أن كل صداع يصيبها أو دوخة ما هى إلا عمل و جن و لبس و سحر فتجبر زوجها على أن يذهب بها إلى الشيخة سمحانة أو الشيخ الزغربانى اللى سره باته
18- حينما تقيم الدنيا و لا تقعدها إذا تأخر حملها أسبوعاً كاملاً بعد زواجها (بكاء – هيستريا - تحاليل + أشعة + دكاترة + ... إلخ )
19- حينما تحكى كل شيء عن بيتها لأمها و أختها و صديقتها : بخيل و جلدة و مش راضى يشتريلى فستان بمناسبة عيد العمال
20- حينما تصاب بالغيرة العمياء و تشكك فى كل قول و فعل لزوجها : طلقنى ...أنا شوفتك بعنيى بتتكلم مع الولية بتاعة العيش و بتضحكلها ليه ، مع أنها امرأة عمياء كسيحة تجاوزت الثمانين
21- حينما تتبسط لدى أقاربها الرجال من غير المحارم ( إبن خالة ماما – إبن عمى – إبن خالتى – جارنا القديم – زميلى لما كنا فى الجامعة ) متبقاش معقد كدة خليك لارج
22- حينما تهمل فى أولادها لصالح عملها ( لازم اثبت ذاتى فى الشغل )
23- حينما تصاب بداء التطير و الخوف من الحسد إلى درجة المرض فتقول : القطة السودة عدت من قدام باب الشقة يبقى نهارنا إسود مفيش خروج النهاردة
24- حينما يكون ( من سيغنى فى فرحها ) أهم عندها من العريس نفسه ، أى واحد و خلاص ، لازم تجيبلى المطرب العاطفى ( نبيل عضمة ) يا إما كده يا إما مفيش جواز ، الواحدة متتجوزش أحسن ما يتعمل لها فرح أى كلام
25- حينما تكد و تتعب فى عملها ثم تعطى ما قبضته للحضانة و المربية
26- حينما تتزين خارج بيتها و تتعفن داخله
27- حينما ترفع صوتها على زوجها و تغضبه
28- حينما تتوقف عن تطوير نفسها و تتحجج بانشغالها بالأولاد
29- حينما تجعل البيت سيركا و لا ت وفر لزوجها سبل الراحة فيه
30- حينما تكون مسرفة مبذرة
31- حينما تقارن نفسها بالأغنى منها مالاً لا بالأتقى و الأعلم و الأكثر تدينا و خلقا...

منجول

قديم 04-08-2008, 09:53 PM
Rien Rien غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Rien is on a distinguished road
Thumbs up

جميل اوى موضوعك بجد
فيه عبط بقى منتشر اوىى وبيزيد كل يوم
زى ده مثلا
اقتباس:
13- حينما تسرح على المنتديات و تقضى فراغها بالدخول فى المواقع التى تخاطب فيها شباباً من باب تضييع الوقت ثم يحدث ما لا يحمد عقباه
وحاجات تانية !!
وعبط تانى ابتدى يقل شوية
زى ده
اقتباس:
16- حينما تنقلب حياتها رأساً على عقب لما ترى حلماً عبيطاً مثلها لأنها تظن أنها شفافة و أحلامها دائمة التحقيق فتقول لزوجها مثلاً : أنا حلمت إنك بتخونى مع الشغالة لازم تطلقنى ، مع إنهم معندهومش شغالة أصلاً
او ممكن عشان مش باشوفه قدامى كتير !!
---
اهم حاجة
- زى ما قولت ف بداية الموضوع -
الحل ف الرجوع للدين
وشكرا على الموضوع المهم ده
قديم 04-08-2008, 10:00 PM
الصورة الرمزية دودو دلوعة اليكس
دودو دلوعة اليكس دودو دلوعة اليكس غير متواجد حالياً
موقوف

دودو دلوعة اليكس is on a distinguished road

هااااااااااى الموضوع جميل فعلا وكان لازم يتعرض لانه فعلا مهم الله ينور
قديم 04-08-2008, 10:12 PM
الصورة الرمزية ..حدوتة..
..حدوتة.. ..حدوتة.. غير متواجد حالياً
طالب جامعي

..حدوتة.. is on a distinguished road

يانهار ابيض انا لسه هقرأ كل ده
ربنا يسهل
هقرأه وبعدين اقول رأيى
فى رعاية الله
قديم 04-08-2008, 10:26 PM
الصورة الرمزية الرهينه
الرهينه الرهينه غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه ( كليه تجاره )

الرهينه is an unknown quantity at this point

موضوع جميل اوى

وفعلا حاجات كتير من اللى قولتها ان لم تكن كلها بقت ظاهره فى مجتمعنا

1
اقتباس:
- حينما تفتح قلبها لأى امرأة لا تعرفها و تحكى لها أدق تفاصيل حياتها من أول مرة تلقاها فيها فتجد نفسك فى مترو الأنفاق ممكن تسمع هذا الحوار بين امرأتين لقيا بعضهما لأول مرة منذ خمس دقائق " بقالى خمس س نين متجوزة بس ما خلفتش و بينى و بينك العيب مش منى ده من جوزى اصل و هو صغير وقع على ضهره .... "
وحتى لو تعرفها مش من المفروض ابدا ان المرأه تطلع اسرار بيتها حتى لاقرب الاقارب

اقتباس:
حينما تطلب من عريسها ما ليس فى وسعه و تكلفه فوق طاقته ( كاتشين ماشين – غسالة أطباق – نجف – ستاير– خلاط مستر براون – دباديب كتير – ميكروويف– ديب فريزر - كورن فيليكس – شيش طاووك !!!!!!!! ) و ممكن يكون فى بيت أبوها معندهومش بوتاجاز أصلاً
بيتهيألى دى مشكلة حموات اكتر من زوجات

اقتباس:
- حينما تؤكد أن كل صداع يصيبها أو دوخة ما هى إلا عمل و جن و لبس و سحر فتجبر زوجها على أن يذهب بها إلى الشيخة سمحانة أو الشيخ الزغربانى اللى سره باته
بجد فى ناس اعرفهم كده ده حقيقى بيبقى مرض

بيبقى عندهم هيستريا دجالين

...........

موضوعك جميل بس العنوان هيخلى البنات تنفر منه بس انا دخلت فضول :D

سورى ع الاطاله

قديم 04-08-2008, 11:14 PM
الصورة الرمزية ..حدوتة..
..حدوتة.. ..حدوتة.. غير متواجد حالياً
طالب جامعي

..حدوتة.. is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The_Relativistic200 مشاهدة المشاركة

فالفتاة العبيطة وبال على نفسها و على أهلها ، و هى و إن كانت عبيطة فإنها غير معذورة فالعبط عكس الجنون
أما العبط فهو أمر يسهل على الإنسان أن يقي منه نفسه بمزيد من التعلم و التربية و التدريب و التدين
و الكلام اليوم موجه إلى الفتاة العبيطة خفيفة العقل و الدين التى تجر على نفسها المشكلات التى كانت فى غنى عنها لو أنها تمسكت بدينها و عصمت نفسها بأخلاقه القويمة
و لكى أكون عملياً سوف أعدد بعض المواقف التى تقع فيها الفتاة و تستحق بها عن جدارة و استحقاق لقب ( عبيطة )
1- حينما تفتح قلبها لأى امرأة لا تعرفها و تحكى لها أدق تفاصيل حياتها من أول مرة تلقاها فيها فتجد نفسك فى مترو الأنفاق ممكن تسمع هذا الحوار بين امرأتين لقيا بعضهما لأول مرة منذ خمس دقائق " بقالى خمس س نين متجوزة بس ما خلفتش و بينى و بينك العيب مش منى ده من جوزى اصل و هو صغير وقع على ضهره .... " بص بقى اللى قاله علماء النفس ان دى احسن وسيلة للفضفضة لانك مش تشوف الشخص ده تانى يعنى الست اللى عرفت مش هتروح تقول لجوزى او لحد من قرايبى انها تعرف العيب من مين ماااااااااشى
2- حينما يرتفع صوتها فى الكلام أو الضحك أمام الناس : فمن الممكن أن تكون جالساً فى مكان فتسمع صوتاً تحسبه سارينة الحريق فإذا بك تفاجئ أنه صوت امراة تضحك دى فعلا غلط قدام الناس او من وراهم
3- حينما تلبس ملابس غير محتشمة ليس على سبيل قلة الأدب و لكن على سبيل الحمق و التقليد الأعمى : فقد تجد فتاة سمينة جداً ترتدى بنطالاً من الجينز الشديد الضيق مما يجعلها تبدو مثل شوال البطاطس دى بقى معندهمش مراية فى البيت
4- حينما تضيع عمرها و وقتها فى ما لا يفيد كالكلام فى التليفون أو المكث بالساعات أمام التليفزيون أو الكلام فى الهاتف أو بتضييع الساعات أمام المحلات و الفاترينات لأجل أن تشترى توكة بربع جنيه هما البنات كده سواء كانت عبيطة او عالمة دى طبيعة وربنا يعفينا
5- حينما يأتيها ابن الحلال الطيب المناسب فترفض بغرض إكمال تعليمها ( بكالوريوس خدمة اجتماعية أو معهد تعاون ) لأن الشهادة سلاح فى يد المرأة ثم فى النهاية تأخذ هذا السلاح و تبله و تشرب ميته دىت متخلفة عقليا يعنى انا اهو وانا طبيبة بس لو جالى عريس كويس اكيد هقبل
6- حينما تعطى أذنها لكل من هب و دب حتى لبائعة الجرجير .بمزاجك او غصب عنك هتسمع
7- حينما تكون شخصيتها ضعيفة تترك قيادها لأى إنسان طيب أو شرير مش بأيدها وده مش زنبها
8- حينما تكون خفيفة غير متزنة تضحك لأتفه الأمور و ترقع بالصوت لأنها رأت خصلة من شعرها على السجادة ثم تقول بعد أن تهدأ : أصل بحسبها صرصار . دى بقى تافهه

9- حينما تترك الجهل يعشش فى خلايا مخها و لا تحاول تثقيف نفسها لا دينياً و لا دنيوياً فهى لا تعرف أى شيء فى أى شيء و قد يكون الحمار و لا مؤاخذة مثقفاً عنها بيتهيألى الكلام ده عام لكل حد
11- حينما تصدق كلام شاب يسرح بها و يفهمها أنه يحبها و خاصة إن كان زميلها فى الكلية ، فى حين أن كل شاب يأنف أن يرتبط جديا بفتاة أخذ منها معظم ما يريد فتصدق حتى من يقول لها : أنا باحبك يا انشراح و بعد أربع سنين لما أتخرج حاشتغل و أحوش و أعمل مشروع و آجى لبابا أخطبك و أنا إيدى مليانة المهم دلوقتى تعالى نروح الجنينة اللى تحت الكوبرى " واكتر من كده كمان ياريتها جت ع الجنينة وبس
14- حينما تطلب من عريسها ما ليس فى وسعه و تكلفه فوق طاقته ( كاتشين ماشين – غسالة أطباق – نجف – ستاير– خلاط مستر براون – دباديب كتير – ميكروويف– ديب فريزر - كورن فيليكس – شيش طاووك !!!!!!!! ) و ممكن يكون فى بيت أبوها معندهومش بوتاجاز أصلاً :D:D:D :D:D:D:D:D:D:D
15- حينما تعتبر نفسها نداً لزوجها و أن رأسها برأسه و أننا نعيش فى عصر المساواة و حرية المرأة إلى آخر هذا الكلام العبيط فتقول له : أنا سمعت امبارح فى البيت بيتك إن أنا زيي زيك و أنك مش أحسن منى ، و من هنا ورايح أنا حاغسل المواعين يوم و إنت تغسلها يوم وماله لما يساعدها بس تطلب بأدب
17- حينما تؤكد أن كل صداع يصيبها أو دوخة ما هى إلا عمل و جن و لبس و سحر فتجبر زوجها على أن يذهب بها إلى الشيخة سمحانة أو الشيخ الزغربانى اللى سره باته
18- حينما تقيم الدنيا و لا تقعدها إذا تأخر حملها أسبوعاً كاملاً بعد زواجها (بكاء – هيستريا - تحاليل + أشعة + دكاترة + ... إلخ )
19- حينما تحكى كل شيء عن بيتها لأمها و أختها و صديقتها : بخيل و جلدة و مش راضى يشتريلى فستان بمناسبة عيد العمال
20- حينما تصاب بالغيرة العمياء و تشكك فى كل قول و فعل لزوجها : طلقنى ...أنا شوفتك بعنيى بتتكلم مع الولية بتاعة العيش و بتضحكلها ليه ، مع أنها امرأة عمياء كسيحة تجاوزت الثمانين
21- حينما تتبسط لدى أقاربها الرجال من غير المحارم ( إبن خالة ماما – إبن عمى – إبن خالتى – جارنا القديم – زميلى لما كنا فى الجامعة ) متبقاش معقد كدة خليك لارج
23- حينما تصاب بداء التطير و الخوف من الحسد إلى درجة المرض فتقول : القطة السودة عدت من قدام باب الشقة يبقى نهارنا إسود مفيش خروج النهاردة
24- حينما يكون ( من سيغنى فى فرحها ) أهم عندها من العريس نفسه ، أى واحد و خلاص ، لازم تجيبلى المطرب العاطفى ( نبيل عضمة ) يا إما كده يا إما مفيش جواز ، الواحدة متتجوزش أحسن ما يتعمل لها فرح أى كلام
31- حينما تقارن نفسها بالأغنى منها مالاً لا بالأتقى و الأعلم و الأكثر تدينا و خلقا...

منجول
كفاية لحد كده النهاردة احسن انا زهقت
هكمل رد بكرة ان شاء الله
بس بصراحة الموضوع يستحق
قديم 04-08-2008, 11:50 PM
الصورة الرمزية دنيا الاحلام
دنيا الاحلام دنيا الاحلام غير متواجد حالياً
عضو نشيط

دنيا الاحلام is on a distinguished road

الموضوع حلو جدا وشكرا على مجهود حضرتك
قديم 05-08-2008, 12:46 AM
الصورة الرمزية طمعانة فى رضاك يا رحمن
طمعانة فى رضاك يا رحمن طمعانة فى رضاك يا رحمن غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

طمعانة فى رضاك يا رحمن is an unknown quantity at this point

الموضوع كويس جدا شكرا ليك خالد ويارب مش يجعلنا منهم
كأني بديني وحدي وكل الناس جافيها

قديم 05-08-2008, 12:55 AM
الصورة الرمزية ahmed2845
ahmed2845 ahmed2845 غير متواجد حالياً
عضو خبير

ahmed2845 is an unknown quantity at this point

الموضوع عنوانه حلو بس الموضوع طويل جداا
الحمد لله انه مش ليا عشان انا مقريتهوش
شكراا على الموضوع

قديم 05-08-2008, 03:26 AM
الصورة الرمزية محمد عبد العظيم وسية
محمد عبد العظيم وسية محمد عبد العظيم وسية غير متواجد حالياً
مدرس اللغة العربية

محمد عبد العظيم وسية is on a distinguished road

الموضوع جميل جدا جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا ............والله فكرتني بنكته ............. واد جدع اوي ـ عاجبني تفكيره بصراحه ــ الواد دا ركب أتوبيس زحمه فبص بعينه لقي بنت جميله اوي قاعده ابتسملها .. ابتسمتله ـــــــ غمزلها ... غمتله ... شاورلها تنزل المحطه اللي جايه ... ماكدبتش خبر ونزلت ......... قعد هوه مكانها
قديم 05-08-2008, 09:06 AM
الصورة الرمزية عاشقـــ الانمى ـــة
عاشقـــ الانمى ـــة عاشقـــ الانمى ـــة غير متواجد حالياً
عضو متألق

عاشقـــ الانمى ـــة is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The_Relativistic200 مشاهدة المشاركة

واشمعنه المرأة ما حضرتك قولت من شوية قد يصاب بها الرجل
ودلوقتى مفيش فرق بين الرجل والمرأة ما علينا خلينا لحد نهاية الموضوع
اى نعم عندك حق
1- حينما تفتح قلبها لأى امرأة لا تعرفها و تحكى لها أدق تفاصيل حياتها من أول مرة تلقاها فيها فتجد نفسك فى مترو الأنفاق ممكن تسمع هذا الحوار بين امرأتين لقيا بعضهما لأول مرة منذ خمس دقائق " بقالى خمس س نين متجوزة بس ما خلفتش و بينى و بينك العيب مش منى ده من جوزى اصل و هو صغير وقع على ضهره .... "
هههههههههههههههههه
بصراحة موفقاك على دى:D
2- حينما يرتفع صوتها فى الكلام أو الضحك أمام الناس : فمن الممكن أن تكون جالساً فى مكان فتسمع صوتاً تحسبه سارينة الحريق فإذا بك تفاجئ أنه صوت امراة تضحك
صوت المرأة عورة
3- حينما تلبس ملابس غير محتشمة ليس على سبيل قلة الأدب و لكن على سبيل الحمق و التقليد الأعمى : فقد تجد فتاة سمينة جداً ترتدى بنطالاً من الجينز الشديد الضيق مما يجعلها تبدو مثل شوال البطاطس
هههههههههههههههههههه
تشبيه حلو
للاسف كله بقى ينسى اننا مجتمع اسلامى
4- حينما تضيع عمرها و وقتها فى ما لا يفيد كالكلام فى التليفون أو المكث بالساعات أمام التليفزيون أو الكلام فى الهاتف أو بتضييع الساعات أمام المحلات و الفاترينات لأجل أن تشترى توكة بربع جنيه
مش لاقية حاجة تعملها
5- حينما يأتيها ابن الحلال الطيب المناسب فترفض بغرض إكمال تعليمها ( بكالوريوس خدمة اجتماعية أو معهد تعاون ) لأن الشهادة سلاح فى يد المرأة ثم فى النهاية تأخذ هذا السلاح و تبله و تشرب ميته
مهو برضه لازم تتعلم ولا ايه
6- حينما تعطى أذنها لكل من هب و دب حتى لبائعة الجرجير .
7- حينما تكون شخصيتها ضعيفة تترك قيادها لأى إنسان طيب أو شرير
8- حينما تكون خفيفة غير متزنة تضحك لأتفه الأمور و ترقع بالصوت لأنها رأت خصلة من شعرها على السجادة ثم تقول بعد أن تهدأ : أصل بحسبها صرصار .
اصلها رقيقة:D
9- حينما تترك الجهل يعشش فى خلايا مخها و لا تحاول تثقيف نفسها لا دينياً و لا دنيوياً فهى لا تعرف أى شيء فى أى شيء و قد يكون الحمار و لا مؤاخذة مثقفاً عنها
11- حينما تصدق كلام شاب يسرح بها و يفهمها أنه يحبها و خاصة إن كان زميلها فى الكلية ، فى حين أن كل شاب يأنف أن يرتبط جديا بفتاة أخذ منها معظم ما يريد فتصدق حتى من يقول لها : أنا باحبك يا انشراح و بعد أربع سنين لما أتخرج حاشتغل و أحوش و أعمل مشروع و آجى لبابا أخطبك و أنا إيدى مليانة المهم دلوقتى تعالى نروح الجنينة اللى تحت الكوبرى "
مش بقولك نسوا اننا مجتمع اسلامى
14- حينما تطلب من عريسها ما ليس فى وسعه و تكلفه فوق طاقته ( كاتشين ماشين – غسالة أطباق – نجف – ستاير– خلاط مستر براون – دباديب كتير – ميكروويف– ديب فريزر - كورن فيليكس – شيش طاووك !!!!!!!! ) و ممكن يكون فى بيت أبوها معندهومش بوتاجاز أصلاً
وليه كل دا اصلا

15- حينما تعتبر نفسها نداً لزوجها و أن رأسها برأسه و أننا نعيش فى عصر المساواة و حرية المرأة إلى آخر هذا الكلام العبيط فتقول له : أنا سمعت امبارح فى البيت بيتك إن أنا زيي زيك و أنك مش أحسن منى ، و من هنا ورايح أنا حاغسل المواعين يوم و إنت تغسلها يوم

منجول
لا انا بجد اتعقدت من الحال ال احنا عايشين فيه دا
لا إله إلا أنت سبحااااااانك انى كنت من الظالمين
شكرا يا خالد على الموضوع

الحمد لله على كل شئ
قديم 05-08-2008, 10:23 AM
الصورة الرمزية Cray_Bird91
Cray_Bird91 Cray_Bird91 غير متواجد حالياً
طالب ثانوى ( الصف الثالث )

Cray_Bird91 is on a distinguished road

بصراحة الموضوع جميل وفعلا فى بعض من البنات بيجيلهم عبط

رينا يهدى
شكرا على الموضوع الجامد

آخر تعديل بواسطة Cray_Bird91 ، 05-08-2008 الساعة 10:26 AM
قديم 05-08-2008, 11:30 AM
الصورة الرمزية REHAM_00
REHAM_00 REHAM_00 غير متواجد حالياً
طالب جامعي

REHAM_00 is on a distinguished road

مشكوووووووووووووووووووور على الموضوع
قديم 05-08-2008, 11:35 AM
الصورة الرمزية SENDRILLA
SENDRILLA SENDRILLA غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية الطب البيطرى )

SENDRILLA has a little shameless behaviour in the past

يااااااااااه
ده العبط بقي بالعبط في بنات اليومين دول
انا مواقاك علي اغلب اللي قلته بس حتة التعليم دي اعترض عليها طبعا
انا ممكن ارفض 100 عريس لو لسه مخلصتش تعليمي
مش بتفرق
لما اتجوز متاخر ومعايا شهاده احسن ماتجوز بدري ومعايا كيس جوافه
شكرا ليك ع الموضوع

Veterinario e fieri di esserlo
قديم 05-08-2008, 11:56 AM
الصورة الرمزية الأستاذة أم معتصم
الأستاذة أم معتصم الأستاذة أم معتصم غير متواجد حالياً
مشرفة للغة الفرنسية
الصف الاول الثانوى

الأستاذة أم معتصم is on a distinguished road

الموضوع تحفه بصراحة

كل ما جاء به احداث واقعية نراها كل يوم

والمراة الذكية هى التى تستطيع ان تكون الاجمل والاذكى والافضل فى عيون وحياة زوجها

بدينها وخلقها وعلمها ايضا
عَن أَبي الدَّردَاءِ رَضِي اللَّه عنْهُ أَنَّهُ سمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم يَقُولُ : (ما مِن عبْدٍ مُسْلِمٍ يَدعُو لأَخِيهِ بِظَهرِ الغَيْبِ إِلاَّ قَالَ المَلكُ و لَكَ بمِثْلٍ) رواه مسلم

العلامات المرجعية