اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كلية السياحة والفنادق

كلية السياحة والفنادق كليات السياحة والفنادة للجامعات المصرية

قديم 01-09-2012, 07:14 PM
شبح.الموت شبح.الموت غير متواجد حالياً
عضو جديد

شبح.الموت is on a distinguished road
افتراضي بعض الاستفسارات فى السياحه والفنادق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا استفسارى عن انا حطيت سياحه وفنادق فى الرغبات ولكن

طبعا الكل عارف ان محدش دخلها كثير وتقريبا كل الجامعات الى خاصه بالسياحه والفنادق داخله

فى المرحله الثالثه من التنسيق

وهقدم ان شاء الله ولكن

سمعت ان فى اختبارات قدرات

هل انتهت تلك الامتحانات

انا معملتهاش ايه الى هيحصل

عباره عن ايه ولو لم تنتهى اعمل ايه دلوقتى

افرض جاتلى وانا معملتش قدرات ابقى متعلق

اصلا لو هعمل هعمل فين وانا معنديش كليه ولو جالى هعمل فيها ازاى

استفسارات كثيره بس حد يخدمنى

انا فى الانجليزى جايب وحش لكن مستوايا فى الانجليزى ليس سيىء للدرجه انا بس الى كنت مهمل فيها

فممكن اى حد يساعدنى

تحياتى

قديم 01-09-2012, 08:47 PM
ايمان هارون ايمان هارون غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ايمان هارون is on a distinguished road

انتة عندك حق ف ان الكلية نازلة مرحلة تالتة بس لمعلوماتك انتة غلطان ف معلومه ان مفيش عليها اقبال المشكلة ف لعبة القدرات الى هما عاملينها قبل التنسيق ف ناس كتير نفسهم فيها بس كانو خايفين مش تجيلهم فمش عملو القدرات للاسف كسل منهم وجهل ببعض الامور المهمة انهم كانو لازم يعملو القدرات قبل ام تقفل للاسف انتة بتقول مستواك ف الانجليزي وحش ازى تجيلك ف التنسيق يعنى انتة معدى ال 35 من 50 ف الفرنساوى والانجليزي ولو معدى مجموعهم يبقا انتة كدة تمام بس مقدرش افيدك ف موضوع القدرات ولو الكلية جاتك وانتة معملتش القدرات والقدرات مفتحتش تانى بعد التنسيق لانها 90% مش هتفتح فلو فتحت هينفع تقدم مفتحتش هتضطر للاسف تحول لكلية تانية مجموعكك جايبها غير الكلية دى
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 01-09-2012, 10:30 PM
عضو جديد

انا جايب انجليزى 30 يعنى مينفعش للاسف فى الكليه طيب دلوقتى انا عايز اقدم فى معهد بفلوس العالي للسياحة والفنادق بالاسكندريه إيجوث دا جيت اضيفه تمام بينضاف وفلوسه - مصروفات 3869ج انا دلوقتى عايز اخش الى هى معهد عالى هل نفس المستوى تبع الكليه ام لا و القدرات ليها ولا لا لانى لم اقم بعمل اى قدرات فياريت الافاده تحياتى
قديم 01-09-2012, 11:40 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شبح.الموت مشاهدة المشاركة
انا جايب انجليزى 30 يعنى مينفعش للاسف فى الكليه طيب دلوقتى انا عايز اقدم فى معهد بفلوس العالي للسياحة والفنادق بالاسكندريه إيجوث دا جيت اضيفه تمام بينضاف وفلوسه - مصروفات 3869ج انا دلوقتى عايز اخش الى هى معهد عالى هل نفس المستوى تبع الكليه ام لا و القدرات ليها ولا لا لانى لم اقم بعمل اى قدرات فياريت الافاده تحياتى
عموما اى حاجة خاصة بتعمل القدرات بعد ام بتتقبل ومن واجهه نظرى حلو ايجوث وفى كينج مريطو ب 3500 ف سنة الى يريحك خوشة كلهم كويسين والمعهد العالى يعتبر الى خارج منو معاه بكالريوس لانك هتقضى اربع سنين فيه انما لو متوسط يعنى سنتين يبقا لازم تخوش كلية بعده لو ضامن انك هتقدر تشد حيلك خوش معهد سنتين ومنو كمل كلية اول ام تجيب 75 % هتخوش كلية
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 01-09-2012, 11:54 PM
عضو جديد

طيب هى فيها اقامه ولا لا لانى من الغربيه

وفى حاجه اسمها الاختبار الشخصى هو مقصود بيها القدرات

ولو هى القدرات اعمل فيها ايه واعدى منها ازاى
قديم 02-09-2012, 12:52 PM
عضو جديد

يا جماعه اى حد يفيدنى لان الوقت قليل لتسجيل الرغبات
قديم 02-09-2012, 01:34 PM
عضو جديد

حصلت على الاجابه من الموقع الرسمى لهم بس فى استفسار اخير

الا وهو فى احتماليه انى فشل فى الانترفيو ممكن لان حرف الراء ضارب فى بعض الكلمات سواء عربى او انجليزى

ممكن يتعملو عليها

المهم انا هحط كاحياط حاسبات ومعلومات فهل هى افضل من الساحه ام لا من حيث المستقبل
قديم 02-09-2012, 01:54 PM
عضو قدوة

اقتباس:
حصلت على الاجابه من الموقع الرسمى لهم بس فى استفسار اخير

الا وهو فى احتماليه انى فشل فى الانترفيو ممكن لان حرف الراء ضارب فى بعض الكلمات سواء عربى او انجليزى

ممكن يتعملو عليها

المهم انا هحط كاحياط حاسبات ومعلومات فهل هى افضل من الساحه ام لا من حيث المستقبل
بص الاتنين مستقبالهم حلو بس حسب ميولك وشوف هتعرف تمشى ف انهى اكتر انا مجربة وعارفا ان سياحة سهله بس حاسبات يعنى برمجة محتاجة حد حابب الكومبيوتر اوى

اقتباس:
يا جماعه اى حد يفيدنى لان الوقت قليل لتسجيل الرغبات
اقتباس:
طيب هى فيها اقامه ولا لا لانى من الغربيه

وفى حاجه اسمها الاختبار الشخصى هو مقصود بيها القدرات

ولو هى القدرات اعمل فيها ايه واعدى منها ازاى
والاقامة بصراحة معرفش بس يفضل انك تسكن برا لانك مش هتبقا ف جامعه حكومة المدينة فيها هتبقا رخيصة يعنى المعهد دة لو لية سكن اكيد هيبقا مولع نار ف فلوسة من واجهة نظرى اجر شقة ع ادك او شوف اي سكن هناك للشباب المغتربين قبل اى حاجة ولو كدة وملقيتش متخوشش حاجة بعيده دور على الى قريب منك ولو ع حرف الراء انا العميد بتاع كليتى الراء عنده معدومة ولة يهمك ولو بتسال عبارة عن اية خوش على الموضوع بتاع استفسارات الانترافيو ف المثبت هتعرف الاسالة بتبقا عبارة عن اية وبم انك خاص هتعدى بسهولة بس متخليهومش يجبروك تخوش قسم على مزاجهم خوش الى انتة تحبه
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 02-09-2012, 01:57 PM
عضو قدوة

وانا بعتذر ليك عن التاخير بس انا مش ببقا فاتحة المنتدى طول اليوم انا بيبقا ورايا حاجات اعملها ف البيت وكمان بزهق من القاعدة قدام الكومبيوتر تقبل اعتذارلى بس زى مبقولك اى حاجة ليها مستقبل حلو متربطش نفسك بحاجة معينة دور على حاجة قريبة منك ويا ريت لو تعرف تخوش حاجة حكومية افضل 100 مرة من طب خاص لو مجموعك يجيب تجارة انتساب او اداب انتساب خو وبعدين حول انتظام متربطش نفسك بالخاص عشان المصاريف لازم نراعى اهلينا شوية
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 02-09-2012, 02:31 PM
عضو جديد

ولا يهمك

هما للاسف بيردو كل كام يوم على رسائلهم هما ردو عليا

،،
لا مفيش مدينة جامعية .. وبالنسبة للأختبارات القدرات ايوة فى وبتبقى مقابلة شخصية قدام لجنة من المعهد وبيختبروك فى اللغة وفى التاريخ ومعلومات عامة ولية انت دخلت المعهد دة وكدة يعنى متخفش سهلة
،،

هو سبب فشلى للاسف وانى جبت مجموع وحش انى كنت على النت بهتم بلغات البرمجه فى تانيه ثانوى

ومتعلم لغات برمجه مثل php و css و java و html وغيرها من اللغات

فهل هذه لها علاقه بالحاسبات والمعلومات الى هى برمجه الويب وليس برمجه البرامج مثل الفجيوال بيسك

لو متعرفهاش عادى

لكن سؤالى بقى الى فى السياحه اصل فى احد اقارب ابى عنده شركه سياحه فى دبى وبابا عيزنى اخش انا بعتبرها بالنسبه لى هتبقى معايا لغه على الاقل

فانا ممتاز فى التاريخ بس مجبتش درجه كويسه مقفلتش

الفرنساوى كان فى تانيه ثانوى

الانجليزى فى تانيه ضايع وفى تالته 20 يعنى يدوب الاثنين على بعض 30

فهل المواد مثل التاريخ و الانجليزى والفرنساوى مش هيفرقو معايا ولا هيعملو زى الحكومى

بالنسبه للسكن دى بقى مشكله وان شاء الله اعمل بنصيحتك
قديم 02-09-2012, 02:54 PM
عضو جديد

طيب ردى الى فات مش مهم

ردى دا الى عايز استفسر عنه

معلشى انا بسال كثير لان دا مصير ومستقبل والغلطه مش بتتصحح

انا لو سقطت لقدر الله فى القدرات

وانا حاطت اول واحده المعهد السياحه وتانى حاجه معهد الحاسبات والمعلومات

الحاسبات والمعلومات مش فيها اى شروط لكن السياحه فيها قدرات

انا بقى لو لقدر الله سقطت فى القدرات ورفضو انضمامى هل يمكننى ان انضم الى الحاسبات والمعلومات

؟ فى التنسيق
قديم 02-09-2012, 09:27 PM
عضو قدوة

اقتباس:
طيب ردى الى فات مش مهم

ردى دا الى عايز استفسر عنه

معلشى انا بسال كثير لان دا مصير ومستقبل والغلطه مش بتتصحح

انا لو سقطت لقدر الله فى القدرات

وانا حاطت اول واحده المعهد السياحه وتانى حاجه معهد الحاسبات والمعلومات

الحاسبات والمعلومات مش فيها اى شروط لكن السياحه فيها قدرات

انا بقى لو لقدر الله سقطت فى القدرات ورفضو انضمامى هل يمكننى ان انضم الى الحاسبات والمعلومات

؟ فى التنسيق
والله ياحبيبى انا واثقة انهم هيقبلوك مهيصدقو المخصوص دول مبيصدقو اى حد اى حد بس انتة بردة متخفش اصلا التاريخ والانجليزي والفرنساوى ف الكلية مش الصعب الى هو اوووى فاهم هو اصلا ف الاخر الامتحان بيبقا عبارة عن ملزمة بتحفظها وتخوش تجيب الدرجة النهائية وانتة ظبط نفسك كورسات ومعلش ف التاخير عن الرد والله انا بخوش كل شوية بس ماخدتش بالى انا اسفة ليك اوى وباذن الله سياحة الى هتجيل وكمان زى م انتة بتقول قريبك ليه شركة يبقا هيبقالك مستقبل حلو ولو خايف من الدراسة هى هتبقا سهله بس بردةى لو جالك حاسبات ومعلومات شغلها مش وحش خخالص وبالاخص انك بتحب البرمجة

اقتباس:
ولا يهمك

هما للاسف بيردو كل كام يوم على رسائلهم هما ردو عليا

،،
لا مفيش مدينة جامعية .. وبالنسبة للأختبارات القدرات ايوة فى وبتبقى مقابلة شخصية قدام لجنة من المعهد وبيختبروك فى اللغة وفى التاريخ ومعلومات عامة ولية انت دخلت المعهد دة وكدة يعنى متخفش سهلة
،،

هو سبب فشلى للاسف وانى جبت مجموع وحش انى كنت على النت بهتم بلغات البرمجه فى تانيه ثانوى

ومتعلم لغات برمجه مثل php و css و java و html وغيرها من اللغات

فهل هذه لها علاقه بالحاسبات والمعلومات الى هى برمجه الويب وليس برمجه البرامج مثل الفجيوال بيسك

لو متعرفهاش عادى

لكن سؤالى بقى الى فى السياحه اصل فى احد اقارب ابى عنده شركه سياحه فى دبى وبابا عيزنى اخش انا بعتبرها بالنسبه لى هتبقى معايا لغه على الاقل

فانا ممتاز فى التاريخ بس مجبتش درجه كويسه مقفلتش

الفرنساوى كان فى تانيه ثانوى

الانجليزى فى تانيه ضايع وفى تالته 20 يعنى يدوب الاثنين على بعض 30

فهل المواد مثل التاريخ و الانجليزى والفرنساوى مش هيفرقو معايا ولا هيعملو زى الحكومى

بالنسبه للسكن دى بقى مشكله وان شاء الله اعمل بنصيحتك
بم انك بتحب البرمجة وكدة يبقا ليك مستقبل ف حاسبات ومعلومات اكترررر حسب الى انتة تحبة اة ع فكرة ليها الفيجول بيسك والحاجات دى كلها هتلاقيها ف المعهد بتاع الحاسبات والمعلومات و عن خبرا بم انهم قالولك متخفش سهل وكدة يبقا هما بينجحو بسرعة صدقنى وع فكرة انا حاطة ف موضوع مثبت استفسارات الانترافيو هى دى كل الاسئلة واصعبها ومش هتلاقى اصعب من كدة ف انتة هتخوش وهتنجح بدرجة جامدة كمان يعنى هو بيبقا عبارة عن اسالة بس ليها درجات ان شا ء الله هتاخد 90 من 100 باذن الله لو قريت الموضوع الى انا كاتبه لانها اسالة عامة تافهه المهم انك تكون بتحب انتة بتدرس اية عشان تتقو ومتدبلرش يعنى لو انتة زى مبتقول مياااااااال اوى للبرمجة وكدة اشطة خوش معلومات مستقبلها مش وحجش انما لو عاوز سياحة ف سياحة مجالات شغلة لا تعد
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 02-09-2012, 09:46 PM
عضو جديد

ربنا يستر انا مشكلتى حاليا السكن و الانترفيو طمنونى بس الى خايف منه هو النطق لانى اخرى فى الانجليزى كتابه وليس نطق حسب خبرتى فى البرمجه
انا هجرب بقى سياحه الاول وبعدها معهد سنتين اه هضيع كثير من عمرى بس علشان اسس نفسى
انا الاثنين مناسبين لانى بحب التاريخ جدا جدا بقعد يوميا احكى تاريخ مصر من اوله لاخره لامى فى البيت وفى نفس الوقت بحب اوى البرمجه بس هخش سياحه لان البرمجه صعبه اوى كدراسه

والف شكر ليكى انت طمنتينى ويارب يبارك فيكى وفى اسرتك وفى اولادك ان شاء الله

تحياتى
قديم 03-09-2012, 11:44 AM
عضو قدوة

اقتباس:
ربنا يستر انا مشكلتى حاليا السكن و الانترفيو طمنونى بس الى خايف منه هو النطق لانى اخرى فى الانجليزى كتابه وليس نطق حسب خبرتى فى البرمجه
انا هجرب بقى سياحه الاول وبعدها معهد سنتين اه هضيع كثير من عمرى بس علشان اسس نفسى
انا الاثنين مناسبين لانى بحب التاريخ جدا جدا بقعد يوميا احكى تاريخ مصر من اوله لاخره لامى فى البيت وفى نفس الوقت بحب اوى البرمجه بس هخش سياحه لان البرمجه صعبه اوى كدراسه

والف شكر ليكى انت طمنتينى ويارب يبارك فيكى وفى اسرتك وفى اولادك ان شاء الله

تحياتى
السكن عادى اى شقة اجار وخلاص وهتدبر سيبك من النطق فى حاجة اسمها فوناتكس هى مخارج الحروف وكدة وازى تنطقها انا كمان مكنتش بعرف انطق تعالى اتفرج دلوقتى لا بنطق ولا بكتب بتنح هههههههههه وحلو انك بتحب التاريخ بس اية حوار سنتين انتة هتخوش معهد سنتين وبعدين كلية يعنى يبقا حلو وفعلا الابرمجة صعبة خليك سياحة اهو تبقا معايا وميرسي على الدعوة ولمعلوماتك انا لسة صغنونة انا اكبر منك بسنة يعنى معنديش اولاد بس ربنا يباركلى فيهم لم يجيو بقا واتجوز هههههههههههه وربنا معاك
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 05-09-2012, 11:52 AM
عضو جديد

لا انا هخش الكليه الاول السياحه والفنادق بعدها نفعت او منفعتش فى معاهد سنتين بيعملو فى التلفزيون اعلاناتت اخش فيها تبقى جنب مهنتى علشان لو منفعتش خوصوصا هتبقى سهله جدا بالنسبه لى وصراحه ارى انها لها مستقبل بدليل مواقع الحكومه الى عمله زى الواحد الى لسه داخل على التسعينات

العلامات المرجعية