اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية

قديم 20-07-2011, 09:59 PM
منى واصف منى واصف غير متواجد حالياً
عضو جديد

منى واصف is on a distinguished road
افتراضي ممكن حد يقنعنى

صيدلة و لا علاج طبيعى و يقولى صيدلة ليه و يكون عنده حد يعرفه فى اى من الكليتين
علاج طبيعى و لا صيدلة ؟؟

قديم 21-07-2011, 12:53 AM
ahmed mohamed2010 ahmed mohamed2010 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmed mohamed2010 is on a distinguished road

لن تجدى الرد فقد حاولنا من قبلك كا واحد يتحمس لكليتة وفى الآخر انا محتار برده فى كتابة الرغبات
قديم 21-07-2011, 03:23 AM
Dr/ Nancy Dr/ Nancy غير متواجد حالياً
عضو جديد

Dr/ Nancy is on a distinguished road

مع احترامى لكل التخصصات بس علاج طبيعى عليها مشاكل و بتوع طب مش سايبنهم و الناس بتثق فى بتوع طب اكتر.. علشان طب فيها تخصص الطب الطبيعى و التأهيل.. فالحرب مشتعلة.. ابعدى عن المشاكل احسن.. صيدلة مهنة خاصة مفيش حد من كلية تانية ينافسك فيها.. مشكلة صيدلة ان كليتها فى الجامعات الخاصة كترت قوى للأسف.. شئ مؤسف.. استخيرى اولاً و اخيراً.. ربنا معاكوا كلكوا
قديم 21-07-2011, 07:24 AM
الصورة الرمزية سارة عطالله
سارة عطالله سارة عطالله غير متواجد حالياً
عضو خبير

سارة عطالله is on a distinguished road

افضل
كلية الصيدلة
قديم 22-07-2011, 04:18 AM
محمد محيسن محمد محيسن غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد محيسن is on a distinguished road

اولا انا طالب بكلية صيدلة واحب اقول لحضرتك شوفي انتي اساسا عايزة تبقي ايه ومش هاقول كليتي هي الافضل بس هي من افضل الكليات كليه الصيدلة شغلها كتير اوي منها علي سبيل المثال الشغل في الصيدليات وطبعا ناس كتير ممكن تقول طب ما بتاع تجارة ولا دبلوم ممكن يقف فيها ويبيع انا هاقول اي حد ممكن يقف ويبيع بس مش اي حد ممكن يفهم تفاعلات الادوية مع بعضها والتاثير العلاجي والتاثير الضار للدوا ولو دخلتي صيدلة هتعرفي اكتر واكتر عن او تي سي المهم في كمان الشغل في المستشفيات بمجال اكلينيكال فارماسي او الصيدلة السريريه وده شغلة حلو اوي برة ومطبق في احسن مستشفيات مصر وليه مستقبل في كمان الشغل بالخارج وده بيتساوي فرصة مع فرص كليات القمة بدون استثناء وكلهم شغلهم عالي بره ممكن كمان تعملي دبلومة تحاليل وتفتحي معمل تحاليل ممكن كمان تشتغلي في شركات او مصانع الادوية ودي ليها مميزات حلوة بردو ثانيا بقي كلية العلاج الطبيعي كلية محترمة جدا ومن الكليات اللي شغلها عالي اوي بره مصر ولما بتوصلي فيها بيبقي ليكي مكانه حلوة وعائد مادي كويس وباقي كليات القمة ليها مميزات وليها عيوب يعني صيدلة عيوبها دلوقتي انها بقي عدد طلابها كتيير اوي وتداخل المهن الاخري فيها زي بتوع الدبلوم وده بسبب اخطاء الصيادلة اللي سايبين صيدلاياتهم طب مثلا عمرك كلو مزاكرة وتعب (7 سنين +2 تكليف ان وجد +3 ماجستير ) ده بس عشان تفتحي عيادة لكن القيمة العلمية والاجتماعية بتاعتهم كويسة ولما العملية بتشتغل كويس بيبقي المادية كمان واخيرا مفيش كلية احسن من التانيه الكل مكمل لبعضو بس كلنا نفهم كده انصحك استخيري ربنا وتوكلي علي الله وادخلي اللي انتي حابه تخشيه
قديم 22-07-2011, 04:28 AM
منى واصف منى واصف غير متواجد حالياً
عضو جديد

منى واصف is on a distinguished road

شكرا لحضرتك كلامك فعلا مقنع جدا جدا بس الصراحة انا حابة علاج طبيعى جدا و قريت عنه كتير و حساه مش تقليدى و حاسة انى عايزة اشتغل فيه
طب ممكن حضرتك تقولى ايه مشاكل العلاج الطبيعى غير النقابة و اللقب عشان انا مش مقتنعة بالعيوب ديه
قديم 22-07-2011, 04:47 AM
محمد محيسن محمد محيسن غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد محيسن is on a distinguished road

بصي يا فندم علاج طبيعي كلية محترمة جدا ولو انتي مقتنعه بيها مش تسمعي كلام حد يقول عنها اي كلام هي اي كليه ليها مميزات وعيوب المهم اننا نبقي مقتنعين بالعيوب دي والمميزات بردو زي البشر عمر ما كان في انسان كامل الاوصاف نرجع لموضوعنا كليه علاج طبيعي ممكن من وجهة نظري انها بيغلب فيها الوسايط عشان تشتغلي في مكان كويس هنا في مصر لكن بره مصر حلوة جدا جدا ومفيش مشاكل فيها غير انك هنا ممكن تعملي مركز علاج طبيعي وده عشان المصابين واعاده تاهيلهم نفسيا وجسمانيا غسر كده كمان في ناس كتير دلوقتي ببتجه للطب البديل والاعشاب وبتفضله وده موجود هنا في مصر وبره مصر ولتمني ليكي التوفيق
قديم 23-07-2011, 01:18 PM
محمد ميزو محمد ميزو غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد ميزو is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى واصف مشاهدة المشاركة
شكرا لحضرتك كلامك فعلا مقنع جدا جدا بس الصراحة انا حابة علاج طبيعى جدا و قريت عنه كتير و حساه مش تقليدى و حاسة انى عايزة اشتغل فيه
طب ممكن حضرتك تقولى ايه مشاكل العلاج الطبيعى غير النقابة و اللقب عشان انا مش مقتنعة بالعيوب ديه

هو العلاج الطبيعي ليه مشاكل في كل دول العالم بسبب انه اصبح اكثر تاثير و المريض بقى بيفضل انه يتعالج بيه و بيستغنى فيه عن العلاج الدوائي و في بعد الحالات بيستغنى عن التدخل الجراحي و حتى بعد التدخل الجراحي بيكون للعلاج الطبيعي الدور الاهم لإعادة المريض لحالته السابقة و يمكن عشان كده بيطلقه عليه في اوروبا طب المستقبل
كمان الكلية مصنفة عالميا و قريب جدا هتاخد الجودة و كمان هطبق نظام الدي بي تي و ده نظام مش موجود في دول كتيرة بل انه موجود في امريكا في 5 جامعات بس و هيصبح بعديها خريج العلاج الطبيعي هيكون من حقه اللقب و التشخيص + انها هتديله مهارات عملية و متوى علمي عالي جدا

و انا طالب في كلية العلاج الطبيعي و كان مجموعي يدخلني طب و اسنان و صيدلة و لكني فضلت علاج طبيعي عشان هي حاجة جديدة و غير تقليدية و عدد الخريجين منها قليل و ده بيدي الواحد فرصة انه يتميز في مجال عمله وم ن السهل انه اسمه يتشهر بعد ما يتخرج و يشتغل
و كنت بسمع عن مشاكل الكلية اللي يمكن قلت بشكل كبير اوي دلوقتي
بس احنا كده في مصر اي حاجة جديدة و مميزة بنحب نقلل من قيمتها و مش بنحاول نتطور
قديم 03-08-2011, 02:49 PM
israa_ezzat israa_ezzat غير متواجد حالياً
عضو جديد

israa_ezzat is on a distinguished road

انا عندى استفسار لو سمحتم دلوقتى كلية العلاج الطبيعى اسمها طب العلاج الطبيعى ولا علاج طبيعى بس ثانيا بعد التخرج هطلع دكتورة ولا اخصائية وخلاص ومش معترف بيا انى دكتورة ثالثا والاهم هل يوجد فرع لها فى الاسكندرية ومن حيث المسمى الوظيفى بعد التخرج الهندسة احسن ولا العلاج الطبيعى
قديم 03-08-2011, 02:57 PM
كيميائي طبي2011 كيميائي طبي2011 غير متواجد حالياً
عضو متألق

كيميائي طبي2011 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة israa_ezzat مشاهدة المشاركة
انا عندى استفسار لو سمحتم دلوقتى كلية العلاج الطبيعى اسمها طب العلاج الطبيعى ولا علاج طبيعى بس ثانيا بعد التخرج هطلع دكتورة ولا اخصائية وخلاص ومش معترف بيا انى دكتورة ثالثا والاهم هل يوجد فرع لها فى الاسكندرية ومن حيث المسمى الوظيفى بعد التخرج الهندسة احسن ولا العلاج الطبيعى
اسمها كلية علاج طبيعي

والمسمي بعد التخرج اخصائي علاج طبيعي

و هي كلية واحده بس في القاهره

العلامات المرجعية