اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 07-06-2011, 03:29 AM
الصورة الرمزية بنت من المستقبل
بنت من المستقبل بنت من المستقبل غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

بنت من المستقبل is on a distinguished road
Opp ساعدوا فتاه فى طريقها الى النجاح

بجد مشرعفة لكن قولت اطلب النصيحة ارجوا من صحابى البنات والمشرفات يجاوبولى على الاسئلة دى
اولا
انا بلعب رياضة الكارتية وعندى 15 سنة وعلطول بندرب مع اصحابنا الاولاد وهم فى نفس سنى تقريبا او اكبر ماما بتشجعنى انى استمر وترى لى مستقبل الى حد ما كويس لكن انا كل ما اكبر بتحرج وانا لبسة البدلة وبتمرن هل الاشتباك فى رياضة الكارتية مع ولد حرام ولو حرام اقول للكابتن ايه لما يطلب منى العب مع ولد

الحمد لله الذي عافاني مما ابتلى به كثيرا ً من عباده و فضلنا على كثير ٍ ممن خلق تفضيلا
قديم 07-06-2011, 03:36 AM
عضو ممتاز

Icon111 فتاه تبكى خوفا من ربها

ثانيا

انا بخاف من ربنا جدا جدا ولكن مع ذلك انا لا انتظم فى صلاتى كل مستغفر ربنا وهاقول خلاص مش هسيب الصلاه تانى ارجع اسيبها وماما دايما بتقولى انى ماعنديش ثقة فى نفسى ادخل الامتحان وانا خايفة ان ربنا يعاقبنى واجيب درجة وحشة فى النادى قبل ما دخل بطولة الكارتية للمبتدئين رجلى جلها تمزق فى الاربطة وما عرفتش ادخل مع انى كنت انام واصحى احلم بالبطولة هل تعتقدون ان هذا عقاب ربى لى وما الحل انا توفقت كتير فى حياتى لكن مع ذلك يحدث شيئ يعكر فرحتى هل افرح ام احزن

الحمد لله الذي عافاني مما ابتلى به كثيرا ً من عباده و فضلنا على كثير ٍ ممن خلق تفضيلا
قديم 09-06-2011, 01:33 PM
عضو ممتاز

ايه يا جماعة فين الرددود فين النصائح

قديم 09-06-2011, 10:46 PM
الصورة الرمزية warda2011
warda2011 warda2011 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

warda2011 is on a distinguished road

قال رسولنا الحبيب ( العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر )

اكيد لما نسيب فرض من فروض ربنا لازم نستنى عقابه
يمكن اللى بيحصلك ده ابتلاء الله اعلم
اتمنى من ربنا انه يريح قلبك

لا إله إلا الله .... لا إله إلا الله .... لا إله إلا الله

ما لـــــــــــــــــــــنا رب ســــــــــــــــواه

ربنا رب القلوب *** وهو علام الغــــــــــيوب

في الشروق والغروب*** نوره يهدي العصاة

ربنا الهادي الودود *** فضله ملء الوجود

عفوه خير الوجود *** فارتج ِ دوما رضاه

قديم 10-06-2011, 09:34 AM
soosoo_kotp2000 soosoo_kotp2000 غير متواجد حالياً
عضو فعال

soosoo_kotp2000 is on a distinguished road

بصى

انتى ممكن تسيبى الكاراتيه

انا عارفه ان رأيى مش هيعجبك

بس هقولك

من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه
قديم 10-06-2011, 06:56 PM
شنطة حمزه شنطة حمزه غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوى
(علمى علوم)

شنطة حمزه is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soosoo_kotp2000 مشاهدة المشاركة

من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه
أسأل الله أن يهديكى وسائر بنات المسلمين

قال النبى صلى الله عليه وسلم :
" إن الحلال بين و الحرام بين ، وبينهما امور مشتبهات ،فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع فى الشبهات ، وقع فى الحرام ،كالراعى يرعى حول الحمى يوشك ان يرتع فيه "

قديم 10-06-2011, 07:45 PM
همتي رايتي همتي رايتي غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

همتي رايتي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضوى سيد حسين مشاهدة المشاركة
بجد مشرعفة لكن قولت اطلب النصيحة ارجوا من صحابى البنات والمشرفات يجاوبولى على الاسئلة دى
اولا
انا بلعب رياضة الكارتية وعندى 15 سنة وعلطول بندرب مع اصحابنا الاولاد وهم فى نفس سنى تقريبا او اكبر ماما بتشجعنى انى استمر وترى لى مستقبل الى حد ما كويس لكن انا كل ما اكبر بتحرج وانا لبسة البدلة وبتمرن هل الاشتباك فى رياضة الكارتية مع ولد حرام ولو حرام اقول للكابتن ايه لما يطلب منى العب مع ولد

ازيك يا قمر؟
يارب تكوني بخير

المشكلة بتاعتك فعلا مشكلة صعبة شوية
انا عارفة ان الكارتيه مهم بالنسبالك لانها الرياضة اللى اتعودي تلعبيها
لكن هل ينفع تكملي فيها؟
بصي يا جميل
انتي دلوقتي كبرتي ونتكلم بصراحة اكبر نقول بقيت آنسة زي القمر وده السبب اللى بيخليكي تتحرجي من البدلة
لان البدلة مش بتراعي مع كبر سن المتدرب هو ولد ولا بنت بتعتبرهم واحد واكيد ده مش ينفع لآنسة لان البدلة بتظهر تفاصيل في الجسم مينفعش انها تظهر
لانك طبعا عارفة ان شروط الحجاب انه يكون ساتر للبدن ولا يصف ولا يشف
بناخد بالنا ان حجابنا لا يشف بس ساعات بنتهاون في شرط انه لا يصف
ربنا سبحانه وتعالى بيقول "يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا"
فمينفعش اننا نتهاون في امر من اوامر الله
نيجي للنقطة الثانية بتاعة الاشتباك
نفرض مثلا انك ماشية في الشارع ولاقيت بنت ماسكة في ايد ولد هل ده ينفع ؟ هل هو حلال؟
لا طبعا. طب ليه؟ عارفة انك شطورة وهتقولييلي لان لمس رجل لامرأة لا تحل له حرام
طب ما الاشتباك كمان على حد علمي ولو اني ماليش في الكاراتيه اكيد بيحصل فيه لمس يبقى ايه فرقه عن البنت بتاعة الشارع دي
و والله ما اقصد انك زيها ولكن انا بحاول اوصلك الفكرة ان مفيش فرق في امر اللمس من الاشتباك غير في المسميات
انتي كبرتي ومينفعش ولد يمسك لانك جوهرة ولؤلؤة
حطيها في عقلك الكلمة دي ومش تنسيها ابدا " انتي جوهرة ولؤلؤة" مش اي حد يلمسها ولا يقربلها ولا يشوف جمالها وزينتها
وزي ما قالت زميلتنا فوق انها كانت بتلعب برده كاراتيه وسابته اقتداء بحديث رسول الله صلى الله عليه وسلم " من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه"

قديم 10-06-2011, 08:07 PM
همتي رايتي همتي رايتي غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

همتي رايتي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضوى سيد حسين مشاهدة المشاركة
ثانيا

انا بخاف من ربنا جدا جدا ولكن مع ذلك انا لا انتظم فى صلاتى كل مستغفر ربنا وهاقول خلاص مش هسيب الصلاه تانى ارجع اسيبها وماما دايما بتقولى انى ماعنديش ثقة فى نفسى ادخل الامتحان وانا خايفة ان ربنا يعاقبنى واجيب درجة وحشة فى النادى قبل ما دخل بطولة الكارتية للمبتدئين رجلى جلها تمزق فى الاربطة وما عرفتش ادخل مع انى كنت انام واصحى احلم بالبطولة هل تعتقدون ان هذا عقاب ربى لى وما الحل انا توفقت كتير فى حياتى لكن مع ذلك يحدث شيئ يعكر فرحتى هل افرح ام احزن
طب انتي قولتي انك بتخافي من ربنا جدا ... معناها انك بتخافي من غضبه عليكي .... طيب مش اللى بيخاف من حد يعمل الحاجة اللى متغضبوش
كذلك انتي بتخافي من غضب ربنا عليكي فاعملي لتنالي رضاه سبحانه وتعالى
هسألك الصلاة فرض ولا لأ؟
هتقوليلي فرض طبعا
اكلملك كمان واقولك حديث الرسول صلى الله عليه وسلم " العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر"
يعني تارك الصلا كاااااااافر؟
ايوه إذا تركها جحود وجحود يعني كفر بيها مش مؤمن بالصلاة يعني
لكن انتي إن شاء الله مش من النوع ده انتي بس عندك كسل في تأدية الصلاة . صح؟ انا عارفة انك هتقولي صح
طب عارفة الكسل ده جه منين ؟
من الشيطان
هو اللى مش عايزك تطيعي ربك ... هو اللي بيزين لك الكسل ويشغلك ويقولك اصلك مش قادرة تقومي .. طب شوفي البرنامج ده وبعدين قومي لا انتي تعبانة دلوقتي قومي صلي بعدين وبعدين تجيب بعدين لما تضيع الصلاة
او يقولك انتي هتصلي ليه ربنا مش هيقبل منك صلاة ويخليكي تقنطي من رحمة الله
لالالالالالالالالا
متسمعيش للشيطان ولا لنفسك لان نفسنا آمارة بالسوء
وقت الاذان قومي جري على طول اتوضي وصلي
متأخريش الصلاة لاي عذر
اغلبيه ( الشيطان) واهزميه ... كل ما تسمعي الاذان افتكري ان الصلاة دي لو راحت مش هتتعوض وهيجي يوم تقفي بين يدي الرحمن ويسألك عن صلواتك اللى ضيعتيها
هتقولي ايه وقتها
كل لما الشيطان يكسلك افتكري النار اللى هي ضعف نار الدنيا سبعين مرة
ده احنا مبنستحملش الحر نستحمل النار وكمان ضعف الدنيا بسبعين مرة
ربنا يعافينا ويعافيكي يا حبيبتي
اللهم إنا نعوذ بك من نار جهنم
انتي قولتي انك بتخافي من ربنا يعني بتخافي من عذابه وعذابه شديد فاعملي العمل اللى تتقي به عذاب الله

واخيرا حبيبة قلبي مش معنى كلامي اني بخوفك وبس
لاز ابن القيم رحمه الله قال كلام _ فيما معناه_ ان العبد في طريقه لربه زي الطائر يسير بجناحي الخوف والرجاء ورأس الطائر المحبة
شوفتي يعني الامر كله يرجع للمحبة لو بتحبي ربنا هتقومي بطاعته اكتر من احساس الخوف
احساس الحب يغلب
بتحبيه بجد لانه خلقك .... ورزقك... وستر عيوبك عن خلقه... واعطاكي من نعمه ما لا يعد ولا يحصى
لو بتحبي ربنا بجد هطعيه
وبعد كده يجي الخوف والرجاء
يعني ايه؟
لو فكرتي في معصية يجي الخوف يذكرك بالنار وعذابها
ولو حبيتي تعملي طاعة وجه الشيطان ييأسك من نفسك ... يجي الرجاء في رحمة الله يساعدك عشان تعمليها لايمانك بان ربنا رحيم غفور كريم

حبي ربنا بجد ادخلي في الصلاة وادعي وانتي ساجدة ده اقرب ما تكوني من الله ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " أقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد فأكثروا الدعاء"
وشوفي الحديث ده كمان ،عن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال : قال النبي - صلى الله عليه وسلم - : يقول الله تعالى : ( أنا عند ظن عبدي بي ، وأنا معه إذا ذكرني ، فإن ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي ، وإن ذكرني في ملإ ذكرته في ملإ خير منهم ، وإن تقرب إلي بشبر تقربت إليه ذراعا ، وإن تقرب إلي ذراعا تقربت إليه باعا ، وإن أتاني يمشي أتيته هرولة ) .

ربنا بيحب عباده اوي وللأسف العباد فرطوا في حق الله
يالا استعيني بالله واستعيذي من الشيطان

قديم 11-06-2011, 12:51 PM
الصورة الرمزية بنت الجنه
بنت الجنه بنت الجنه غير متواجد حالياً
طالبة بالمرحلة الثانوية

بنت الجنه is on a distinguished road

الله يهديكى الى الطريق المستقيم
قديم 11-06-2011, 12:58 PM
الصورة الرمزية بنت الجنه
بنت الجنه بنت الجنه غير متواجد حالياً
طالبة بالمرحلة الثانوية

بنت الجنه is on a distinguished road

الحل الوحيد
انك تسيبى الكارنيه يا قمر
اسمعى نصائح اصحابك ماشى يا قمر
قديم 17-06-2011, 12:46 AM
عضو ممتاز

Icon8 بقول لا لا لا لا لا

انتوا بتقولوا كدة علشان مبتلعبوش كارتية وخصوصا انى بدا ت الكارتية وانا عندى 3سنين ازاى يكون روحى فيها واسيبها الاول كنت بالعب سباحة وكنت احتل المركز الاول دائما لكن ماما مانعتنى وبابا وافقها رغم تحايلات الكابتن التى ادهشتنى وكثيرا ما قال لامى انى عندى موهبة فذة فى السباحة ورشاقه احسد عليها وسرعة تكاد لاترى ولكن بابا قالى كفاية كدة ولاادارى عليكم كمية الحزن التى احسست بها و اهتممت قليلا بالكارتية لكن حبى له بدأ يتزايد مع الوقت وخصوصا بعد ما بدأ اسمى يصعد فى البطولات واهتمام الكابتن بى المتزايد فكيف تريدون ان اترك روحى وبارادتى

احب الرياضة حبا جما ولا اقدر على فراقها كل دقيقة يتزايد حبى لها وجسمى الان رشيق وصلب
ولو تركت الرياضة فى هذا العمر لتراخى جسمى وذهبت رشاقتى تقدروا تقوللى هاعمل ايه فى الاجازة بعد مكان ادخل بطولة اخرخ اخش وحدة تانية هاتقوللى احفظى قران اهتمى بربك بعمل كدة ايه الي هايسلى وقت المذاكرة ممتع كل ساعة وانا بذاكر باقوم اعمل رياضة يرجع جسمى نشيط

ارجو ذكر الحل مع الاهتمام بانى لانى اترك رياضة الكارتيه ابدا بعد ما تركت السباحة

قديم 17-06-2011, 08:17 AM
sahar2012 sahar2012 غير متواجد حالياً
مشرفة سوبر ركن الأسرة

sahar2012 is on a distinguished road

إذا كنت بتحبى الكاراتيه فهمى مدربك انك مش عايزة تلعبى مع ولد ...لكن إذا لم يتفهم طلبك ممكن تلعبى لعبة ثانية مثل كرة السلة لأن بالتأكيد فى يوم من الأيام ستتركى الكاراتيه وده أكيد وأنت رياضية وعارفة يعنى مسيرك تسيبيه

أما الصلاة أنت مقتنعة إن تركك لها معصية لله ...حاولى تلتزمى بإرادة قوية ومعك الدافع هو رضى الله سبحانه وتعالى وستجدى إن لن يرتاح لك بال وستشعرى أن هناك أمر هااااام عليك إنجازه وهو الصلاة وبعد تأديتها ستجدى كم من السعادة والراحة

قديم 17-06-2011, 12:41 PM
شعبان رجب شعبان رجب غير متواجد حالياً
عضو نشيط

شعبان رجب is on a distinguished road

ممكن تسالى عن نادى تكون الدرب فية بنت واكيد المجموعة هتكون بنات ويكون فى مكان مغلق عشان تحافظى على رشاقة جسمك فى الدنيا وتحميه من عذاب النار والعياذ بالله واول مايسال عنه المرء يوم القيامة هو الصلاةزى ماانت خايفة على رشاقتك خاف من عذاب النار وادعى ربنا يثبتك وصحبى جروب يكون ملتزم عشان يكون فى تشجيع واخيرااا ادعيلى
قديم 17-06-2011, 07:25 PM
عضو ممتاز

رغم اختلافى معكم لكن شكرا لاصدقائى وانا مقتنعة ان عمر ما هيجى يوم وهسيب رياضتى انشاء الله وعالفكرة سال عن نادى يكون مغلق لا يوجد
نادى بتكون المدربة بنت معقول لكن مفيش حاجة فى الكارتية اسمها ولد وبنت كلهم اسمهم لاعيبة وهل البطولات الكوبرى ستكون مغلقة او تخلى البنات بس هيه الى تتفرج على زميلاتهم دى بطوله يعنى مدرج كبير فى بنات وولاد ومدربين ومدربات من كل الاعمار ارجو الايجابة بحلول معقولة ومنطقية

قديم 17-06-2011, 09:34 PM
الصورة الرمزية beta777
beta777 beta777 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

beta777 is on a distinguished road

اولا :متزعليش من التمزق الى جالك وكملى
انا كنت بلعب كاراتية من كام سنة كدا وتقريبا الاشتباك مفهوش حاجة لانة كلة (غير الجودو)من بعيد والكابتن المفروض يقول للولاد ان الاشتباك يبقي من بعيد وبسرعة
احسن حل هو انك تقولى للكابتن "علشان لازم يكون في امانة مابين اللاعب والكابتن"
ولو على اللبس ممكن تجيبي بدلة كبيرة
بالمناسبة انتى في انهى حزام؟

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
برنامج لكتابة