اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 02-01-2013, 02:23 PM
lolo nice lolo nice غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

lolo nice is on a distinguished road
افتراضي الخرفاااااان !!؟؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أنا الصراحة حبيت اعمل موضوع جديد لانى فعلا اتخنقت من السياسة جدا و اللى بيقولوه عن الاخوان و السلفيين .. و لما يجي واحد زى عمرو أديب و يتكلم عن الدكتور حازم صلاح أبو اسماعيل و الرئيس محمد مرسي كمان و اللى بيعصبنى اكتر ان حتى الناس اللى مش فاهمة أى حاجة بتتكلم و خلاص مبقاش فى موقف الا لما تدخل فيه سياسة و حتى وصلت للدروس كمان بين الطلاب و بين الطالب و المدرس ياااا عيني و فى نص الدرس لما المدرس يستهزأ على ناس محترمة و متستحقش كل الظلم و الاهانات دى ..أنا بفقد تركيزي تماما و طبعا بتجيلي جلطة و يقوم طالب مش فاهم اى حاجة يرد على المستر و يقوله متزعلش نفسك يا مستر دا الاخوان دول خرفان .... هنا بقى كنت هقوم أرد على الولد ده و اللى فاكر نفسه فاهم اووى و بيقول على الناس خرفان و لو هما خرفان تبقى انا ايه ؟؟ صرصار طبعا ... و كل اللى بيعمله يسمع من واحد لا يفقه اى شئ فى الدين و لايعرف مدى المعاناةو الظلم اللى الناس عايشاها و يردد الكلام عشان يلفت الانتباه.... و مراته تطلع تقول انا مبخفش هى فاكرة نفسها ايه دى كماااااان .....دا غير أنى كنت هرد على المستر كمان مع انى دايما محترماه بس مقدرتش أرد قدام الطلاب طبعا !!! انا نفسي أفهم ؟؟؟؟ حد يرد عليا ؟!!!!! هى الدنيا ليه بقت بتمشي بالعكس ؟ليه الصح بقى الخطأ و الخطأ بقى الصح؟ ليه الناس بقت عامية ؟ ليه الناس مش عايزة تفهم ؟؟؟

{وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ (42) مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ (43)}

{قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْيَانَهُمْ مِنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ (26)} النحل
الموضوع للنقاش .

قديم 02-01-2013, 02:55 PM
Mahmoud EL-serafy Mahmoud EL-serafy غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الثانوي (علمي رياضة )

Mahmoud EL-serafy is on a distinguished road

أولاً : بالنسبة لكلمة "خروف" و هي تستفزني كثيرا ليس لأنها أطلقت على السلفيين و الاخوان بل لأن من يطلقونها لا يختلفون عنهم شيئا فاللذين يسمون أنفسهم بالليبراليين أو العلمانيين - معظمهم - يتبعون اراء كبرائهم أمثال البرادعي و حمدين و هم يمشون أيضا بمبدأ الطاعة العمياء

ثانيا: اتفق في ان الحديث عن السياسة اصبح مملا و أصبح في كل مكان لكن على الاقل هذا شيء جيد ان يهتم الناس بأحوال البلد على اختلاف مصالحهم

ثالثا: يبدوا في سياق موضوعك التأثر لإهانة المشايخ و أنا أقول بعضهم يستحق و بعضهم لا يستحق و لكن من حيث المبدأ انا أرفض تلك الاهانات على اي شخص ولكن هكذا هو عالم السياسة من دخلها فلابد ان يتحمل عصبية الطرف الآخر

رابعا : المشكلة في تلك البلد بعد الثورة ان الناس صُنفوا إلى نوعين
1- يفهم

2- لا يفهم _ مغيب _ خاين _ خروف _عميل

و طبعا في أي حوار كل واحد بيضع نفسه في القسم الأول و لا يتقبل رأي الآخر في أي حال من الأحوال و يضعه في القسم الثاني

أخيرا : شئ طبيعي ان يختلف الناس في ارائهم و ان ينحازوا لها و لكن عليهم ألا يستبدوا بارآئهم و يظنوا انهم على صواب دائما

و اختم بمقولة للشافعي
"
رأيي صواب يحتمل الخطأ،ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب"

اسأل الله ان يهدينا و يصلح احوالنا
فإنَّ الرزقَ مقسومٌ * وَسُوءُ الظَّنِّ لا يَنْفَعْ
فَقِيْرٌ كُلُّ مَنْ يَطْمَعْ * غَنِيٌّ كُلُّ مَنْ يَقْنَعْ

قديم 02-01-2013, 03:05 PM
الصورة الرمزية ~ Smile 4 Life ~
~ Smile 4 Life ~ ~ Smile 4 Life ~ غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي علمي علوم

~ Smile 4 Life ~ is on a distinguished road

هدّي نفسك يا لولو
والله انا كمان عندي في الدرس المستر بيقعد يتكلم عن الرئيس والاخوان
وانهم خربوا البلد و......و......الي آخره
بس احنا عادي جدا بنسمع من هنا ونطنش من هنا
ما هو الان اللي بيفهم واللي مبيفهمش في السياسة بيتكلم زي ما هو عاوز
والـبركة في الاعـلام...مؤدي دوره علي أكمل وجه الصراحة
انا اللي مضايقني ان ليه الرئيس مش واخد موقف من الاعلاميين واللي بيعملوه وبيقولوه
هم عاملين ان خلاص بقيوا في حرية يبقي يتكلموا زي ما هم عاوزين؟؟!
يعني عندك مثلا اعلامي محترم زي عمرو اديب لما يطلع ويقول علي الرئيس فاااااشل!!
ولما الاخ يوسف الحسيني علي قناة اون تي في يطلع ويقول الرئيس ميفهمش حاجة في اي حاجة!!!
والمحترم باسم يوسف لما يتريق ويسخر ع الشيوخ والتيار الاسلامي
ولميس الحديدي و......و........وغيرهم كتيييييييييير
هل هي دي الحرية اللي بيطالبوا بيها؟؟؟؟؟؟!!!
واللي يغيظ أكتر بعد ده كله وبيبقولوا ان الاخوان كاتمين أفواههم ومخلينهم مش قادرين يعبروا عن رأيهم
انا عاوزة اعرف لما هم كده مش عارفين يعبروا عن رأيهم...ايه الي ناقص تاني يقولوه؟؟؟
وعلي فكرة انا لا مع الاخوان ولا مع الرئيس ولا حتي مع اللي بيحصل في البلد
ولكن انا مع احترام الرئيس واعطائه مدته الرئاسية كاملة وبعد كده
نحكم عليه ولينا الاختيار بعد كده ياما ننتخبوا تاني او لا
ولكن فكرة اننا نوقفله كده ع الوحدة فده مينفعش بتاتا!!!

ربنا يصلح حال البلد ويهدينا أجمعين...
قديم 02-01-2013, 04:09 PM
KhaleD Moustafa KhaleD Moustafa غير متواجد حالياً
طالب بالصڤ الثالث الثانوي

KhaleD Moustafa is on a distinguished road

قال الحقّ سُبحانه { إنَّ الَّذِينَ أجرموا كانوا مِنَ الَّذِينَ آمنوا يضحكون وإذا مرُّوا بِهِم يتغامزون }

وقال أيضاً مخاطباً الكفّار والمشركين والعصاة { ذرهُم يخوضوا ويلعبوا حتّى يلاقوا يومَهُم الذي يوعدون }

هذا الكلام لمن يتلفّظ بتلكَ الألفاظ ..

أمّا من يريد التقدّم لهذا البلد .. أقول لهُم نحن الآن كأنّنا ف سفينة نوح .. ماذا قال الله لسيّدنا نوح - عليه السلام -

قالَ عزَّ مِن قائل { ولا يلتفت مِنكُم أحدٌ } .. يجب ألّا نلتفت لهؤلاء الجهّال والحمقى ويجب أن نمضيَ إلى حيث أمرنا ربُّنا

نمضي إلى العمل نمضي إلى تطبيق شريعة الله نمضي إلى تحرير فلسطين .. ولا يلتفت منكم أحد ومَنِ التفت هلكَ مع الهالكين ..

واذكّركم بمقولة سيّدنا عُمر - رضي الله عنه - [ اميتوا الباطلَ .. قيل كيف ؟ .. قال : بتركه ]

وَالهَجْرُ أقْتَلُ لي مِمّا أُراقِبُهُ .. أنَا الغَريقُ فَما خَوْفي منَ البَلَلِ !
قديم 03-01-2013, 09:34 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud el-serafy مشاهدة المشاركة

أولاً : بالنسبة لكلمة "خروف" و هي تستفزني كثيرا ليس لأنها أطلقت على السلفيين و الاخوان بل لأن من يطلقونها لا يختلفون عنهم شيئا فاللذين يسمون أنفسهم بالليبراليين أو العلمانيين - معظمهم - يتبعون اراء كبرائهم أمثال البرادعي و حمدين و هم يمشون أيضا بمبدأ الطاعة العمياء

ثانيا: اتفق في ان الحديث عن السياسة اصبح مملا و أصبح في كل مكان لكن على الاقل هذا شيء جيد ان يهتم الناس بأحوال البلد على اختلاف مصالحهم

ثالثا: يبدوا في سياق موضوعك التأثر لإهانة المشايخ و أنا أقول بعضهم يستحق و بعضهم لا يستحق و لكن من حيث المبدأ انا أرفض تلك الاهانات على اي شخص ولكن هكذا هو عالم السياسة من دخلها فلابد ان يتحمل عصبية الطرف الآخر

رابعا : المشكلة في تلك البلد بعد الثورة ان الناس صُنفوا إلى نوعين
1- يفهم

2- لا يفهم _ مغيب _ خاين _ خروف _عميل

و طبعا في أي حوار كل واحد بيضع نفسه في القسم الأول و لا يتقبل رأي الآخر في أي حال من الأحوال و يضعه في القسم الثاني

أخيرا : شئ طبيعي ان يختلف الناس في ارائهم و ان ينحازوا لها و لكن عليهم ألا يستبدوا بارآئهم و يظنوا انهم على صواب دائما

و اختم بمقولة للشافعي
"
رأيي صواب يحتمل الخطأ،ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب"

اسأل الله ان يهدينا و يصلح احوالنا

أشكرك على المشاركة .. و أنا فعلا متأثرة جدا بالكلام اللى بيقولوه على الاخوان و على فكرة مش عشان انا بحبهم او منهم مثلا انا اصلا مش معاهم فى بعض الحاجات
بس مش معنى انا مش معاهم انى اسب و أهين فيهم ... و أشكرك مرة تانية

قديم 03-01-2013, 09:47 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr..ESRAA مشاهدة المشاركة
هدّي نفسك يا لولو
و لا يهمك هديت خلاص
والله انا كمان عندي في الدرس المستر بيقعد يتكلم عن الرئيس والاخوان
وانهم خربوا البلد و......و......الي آخره
بس احنا عادي جدا بنسمع من هنا ونطنش من هنا
ما هو الان اللي بيفهم واللي مبيفهمش في السياسة بيتكلم زي ما هو عاوز
ما انا عارفة انت هتقوليلي
والـبركة في الاعـلام...مؤدي دوره علي أكمل وجه الصراحة
انا اللي مضايقني ان ليه الرئيس مش واخد موقف من الاعلاميين واللي بيعملوه وبيقولوه
دا الاعلام دا و الله هو اللى ضيع عقول الناس
و يقعدوا يقولوا ان الاسلاميين بيتاجروا بالدين
شوفى وصلت بيهم لفيييييين !!!؟؟؟؟؟

هم عاملين ان خلاص بقيوا في حرية يبقي يتكلموا زي ما هم عاوزين؟؟!
يعني عندك مثلا اعلامي محترم زي عمرو اديب لما يطلع ويقول علي الرئيس فاااااشل!!
هو اصلا افشل أهل الارض
ولما الاخ يوسف الحسيني علي قناة اون تي في يطلع ويقول الرئيس ميفهمش حاجة في اي حاجة!!!
ههههه دا بقى نكتة و اقسم بالله ادخلى عـ اليوتيوب جايبين فيديو بيمدح باسم يوسف حسيت انه اهبل و الله
والمحترم باسم يوسف لما يتريق ويسخر ع الشيوخ والتيار الاسلامي
كنت بتفرج عليه شوية السنة اللى فاتت
عارفة انتى بيخلى الناس تحبه الاول زى ما قعد يتريق على
لميس الحديدي و عماد أديب و الناس دى كلها
و بعد كدا بدأ فى الوصول لهدفه الحقيقي
ولميس الحديدي و......و........وغيرهم كتيييييييييير
هل هي دي الحرية اللي بيطالبوا بيها؟؟؟؟؟؟!!!
واللي يغيظ أكتر بعد ده كله وبيبقولوا ان الاخوان كاتمين أفواههم ومخلينهم مش قادرين يعبروا عن رأيهم
انا عاوزة اعرف لما هم كده مش عارفين يعبروا عن رأيهم...ايه الي ناقص تاني يقولوه؟؟؟
وعلي فكرة انا لا مع الاخوان ولا مع الرئيس ولا حتي مع اللي بيحصل في البلد
انا بقى كل ما اتكلم مع حد يقولى ايه شكلك كدا من الاخواان
اقولهم لا على فكرة انا من اللى اشد منهم من السلفيين هههه
ولكن انا مع احترام الرئيس واعطائه مدته الرئاسية كاملة وبعد كده
نحكم عليه ولينا الاختيار بعد كده ياما ننتخبوا تاني او لا
ولكن فكرة اننا نوقفله كده ع الوحدة فده مينفعش بتاتا!!!

ربنا يصلح حال البلد ويهدينا أجمعين...
بالظبط انا معااكى فى كل اللى بتقوليه ..و شكرااا جدا جدا على ردك ..نورتى الموضوع

قديم 03-01-2013, 09:50 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled moustafa مشاهدة المشاركة
قال الحقّ سُبحانه { إنَّ الَّذِينَ أجرموا كانوا مِنَ الَّذِينَ آمنوا يضحكون وإذا مرُّوا بِهِم يتغامزون }

وقال أيضاً مخاطباً الكفّار والمشركين والعصاة { ذرهُم يخوضوا ويلعبوا حتّى يلاقوا يومَهُم الذي يوعدون }

هذا الكلام لمن يتلفّظ بتلكَ الألفاظ ..

أمّا من يريد التقدّم لهذا البلد .. أقول لهُم نحن الآن كأنّنا ف سفينة نوح .. ماذا قال الله لسيّدنا نوح - عليه السلام -

قالَ عزَّ مِن قائل { ولا يلتفت مِنكُم أحدٌ } .. يجب ألّا نلتفت لهؤلاء الجهّال والحمقى ويجب أن نمضيَ إلى حيث أمرنا ربُّنا

نمضي إلى العمل نمضي إلى تطبيق شريعة الله نمضي إلى تحرير فلسطين .. ولا يلتفت منكم أحد ومَنِ التفت هلكَ مع الهالكين ..

واذكّركم بمقولة سيّدنا عُمر - رضي الله عنه - [ اميتوا الباطلَ .. قيل كيف ؟ .. قال : بتركه ]

الكلام رائع جدا بل اكثر من رائع و اشكرك جدا جدا على المشاركة

قديم 03-01-2013, 08:12 PM
الصورة الرمزية sameh mostafa
sameh mostafa sameh mostafa غير متواجد حالياً
طالب فى جامعة الاسكندرية

sameh mostafa is an unknown quantity at this point

مقارنة بسيطة بينم الاخوان والسلفيين قبل الثورة
الاخوان والسلفيين بعد الثورة
حكم ضميرك (بذمتك مين لايق عليه اكتر)

قديم 04-01-2013, 06:58 AM
الصورة الرمزية 222ahmed222
222ahmed222 222ahmed222 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

222ahmed222 will become famous soon enough

اممممممممم
انا كنت داخل القسم اطمن على الناس بس في توبيكاتها من غير تعليق
بس لما لقيت الموضوع دا كله من وجهة نظر واحده توجب عليّ الرد
اقول
إهانة أي شخص شيء مرفوض تماماً
وللعلم
انا كوني شخص عادي لست تياراً يمينياً ( اخواني او سلفي ) ولا تيار يساري ( وما اكثرهم ) ولا تيار وسطي ولا تيار شعبي ولا تيار ناصري
ولكنّي بين كل هذا وذاك اخذ ما يعجبني في هذا وذاك وانحاز لهذا في موقف واقف ضده في آخر فإني اقول لكم
انا اكره بعض هؤلاء الإعلاميين مثلاً اكثر مما يكرههم الإخوان او تكرهونهم انتم ومن قبل اهانتهم للرئيس او ما إلى غير ذلك واضم في ذلك عمرو اديب و لميس الحديدي وغيرهم
ولكنّ الفرق بيني وبين أي من التيارات السياسيه سواء اخوان او سلفيين او ليبراليين او يساريين أنّ كلاً منهم قد يحب نفس ذات الإعلامي مالم يتحدث عنه وينتقده
أمّا إذا انتقده بأي شكل انقلب عليه وحاول تضليل الرأي العام عنه بأقوال انه خائن وعميل وفلول وما إلى ذلك مما قد ملأ آذاننا حتى أصمها

والحديث مثلاً عن الدكتور باسم يوسف الذي ابجله واحترمه للغايه ( باسمون ) الدكتور باسم كان حتى العام الماضي يتفق عليه كل الشعب المصري وهذا لماذا؟؟؟ لأنّه لم يكن يتحدث وينتقد ويهاجم إلا الفلول
وبما أنّ فترة الفلول انتهت فجاء الوقت ان يسلط الضوء على من يحاولون إعادتنا إلى عصور قديمه من وجهة نظره هو على الاقل
فحين ينتقد الحزب الحاكم وهو الطبيعي لأي اعلامي في الكون انّ يتركز كلامه عن الحزب الحاكم أم تودون أن يتحدث عن من لا تأثير لهم في المجتمع
ولكنّ هنا تقع المشكله وأقتبس ذلك من كلامه في برنامج The daily show
في ضيافة الإعلامي Jon Stewart
وكان هذا منذ اكثر من 6 اشهر وبالتحديد في شهر يونيو واقصد بذلك انه قبل بداية الجزء الثاني من برنامجه الذي انتقد فيه نهج التيار اليميني والدكتور محمد مرسي ومع العلم انّه لم يهن الدكتور محمد مرسي بأي شكل من الأشكال وإنّما هو نقد ساخر وإذا كانت ثقافة البعض لم ترتق لتعرف ما هو النقد الساخر كونه هو الرائد فلا يتحدث كثيراً ويقدم عنه البلاغات
حيث قال الدكتور باسم يوسف تعليقاً على سؤال الإعلامي له ب : ماذا يكون رد فعل الناس عما تقدمه؟
فرد دكتور باسم يوسف قائلاً : الكل يحبك طالما لم تتحدث عنه !!!!
هنا تكمن المشكله
انت إذا اردت ان يكون هكذا هو الإعلام فبالتالي انت تمارس الديكتاتوريه بكل ما بالكلمه من معنى
لست نبياً او رسولاً حتى تجرم الناس من الحديث عنك والحديث ليس عن تيار بعينه وإنّما للجميع
وهكذا هو العمل العام
ولمن يتحدثون الآن ويودون محاكمة دكتور باسم يوسف بتهمة إهانة الرئيس
مع العلم مرة أخرى انه لم يهن الرئيس من الأصل
هذا يدعى النقد الساخر
ولكن أين كنتم انتم حينما رسمت الرسوم المسيئه للرسول عليه افضل الصلاة واتم واذكى السلام؟
ما اكثر ماتوصلتم إليه؟ مقاطعه؟؟؟؟؟؟؟
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
ولمن يقول كيف يسكت الرئيس لهؤلاء الإعلاميين !!!!
ألم تسمعوا طيلة حياتكم عن حرية الإعلام وهكذا يكون الاعلام المنحاز ك قناة اون تي في مثلا وسي بي سي ومصر 25
كل منهم يقدم وجهة نظره هو في قناته فلماذا يحاكم بعض الاعلاميين ولا يحاكم من هم في القنوات الدينيه لأنّهم يسبون بعض الشخصيات العامه سواء اتفقتم مع هذه الشخصيات ام لم تتفقوا
لا تكيلوا بمكيالين
ام لهذا لم تقبلوا كتابة نص في الدستور يمنع حبس الصحفيين مالم يكن هذا على ذمة قضيه جنائيه؟ حتى تتحكموا في الإعلام كما شئتم وكما كان يفعل النظام السابق بنفس الأسلوب
الدكتور مرسي فقد كل مساعديه المستقلين ك استاذ فاروق جويده ودكتور عمرو الليثي وغيرهم
وبعد هذا تقولون أن من ينتقد الرئيس منافق او عميل او فلول؟؟
وأررفض بشده أيضاً من يقول على أي اخواني انه خروف فهي إهانه غير مقبوله بالمره ايضاً
ولكن مرة اخرى لا تكيلوا بمكيالين
والمشكلة الأخرى فينا نحن أنّنا حينما نرى شيئا خاطئاً بدلاً من ان نجعل مكانه هو المحاكمات والنيابه نستضيفه للإعلام وبالتالي يزداد صيته وتزداد شهرته فيفرح صاحبه بذلك ويزداد في ما يفعل والمشكله الآن هي مشكلة الإعلام لا التيارات السياسيه
فعلى سبيل المثال لا الحصر المدعو عبدالله بدر حينما قذف وشتم الممثله إلهام شاهين
من الطبيعي ان يحال الأمر للنيابه ويحقق معه
أمّا ان الإعلام حاول تكبير الأمر بهدف توصيل الفكره بأنّ هذه هي أخلاق التيار الإسلامي فهي جريمه
فلو كان شخص ليبرالي هو من شتم الممثله إلهام شاهين لما كانت الدنيا قامت وقعدت على هذا االنحو
المشكلة ليست مشكلة شخص بعينه
إنّها مشكلة كل شخص فينا
فاتقوا الله جميعاً يرحمكم الله
إنّها صارت مشكلة عقوووووول
واقول أنا من اكثر المؤيدين للدكتور محمد مرسي في شخصه ولكنّي غير مؤيد لجماعة الأخوان المسلمين وهي حرية شخصيه
والعيب فيكم جميعاً انكم حين رأيتم رأياً منافيا لرأيكم قد كتبته في موضوع خاص بي تجاهلتموه جميعاً ولكن فقط تردون حينما تجدوا الأمر موافقاً لرأيكم الخاص
وأقول أخيراً المشكلة ليست في تيار واحد بل المشكله في من قسمنا إلى إسلامي وغير اسلامي
بل اقول في بعض الأحيان اخ مسلم واخر غير مسلم
وهذا ما قيل عن الدكتور باسم يوسف في إحدى الفيديوهات على موقع اليوتيوب حيث قال احد اتباع خالد عبدالله
: انا مش هقول للأراجوز باسم يوسف اتقي الله لأنّ دي جمله احن بنقولها كإخوه مسلمين لبعض اما هو لا انما هقوله خلي عندك دم
رفعت الأقلام وجفت الصحف

آخر تعديل بواسطة 222ahmed222 ، 04-01-2013 الساعة 07:12 AM
قديم 04-01-2013, 02:54 PM
Mahmoud EL-serafy Mahmoud EL-serafy غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الثانوي (علمي رياضة )

Mahmoud EL-serafy is on a distinguished road

اسمح لي أخي ان اتعارض معك في بعض النقاط

أقول لك و بكل صدق أني أكاد لا أضيع أي حلقة دون رؤيتها و لكن في وجهتي نظري انه لا يمكن أن يكون نقدا ولكنه مجرد برنامج فكاهي لا يفيد و لا يوجه إلى أي قضية معينة .

فقد تعلمنا دائماً في المدرسة ان ننقد ما كتبه الشاعر و ليس الشاعر نفسه و الدكتور باسم لا ينقد أعمالا و انما ينقد اشخاصا و لا يهمني ذلك في شيئ فلينقد من شاء طالما انها هي
"الحرية " التي يتخذها الكثير مبررا لأعماله السيئة و طالبنا بها كثيرا كما ان البعض حقا يستحق ذلك .

و لكن ما آخذه على الدكتور باسم في برنامجه انه ينقد تيارا بعينه موجهاً معظم حلقاته لنقد السلفيين و الأخوان مبتعدا عن الموضوعية في النقد و ايضا عن الواقع فهو عندما يعرض فيديوهات ، يقطع الجزء الذي يناسب موضوعه مخرجا صاحب القول من سياق ما كان يتحدث فيه و هذا خداع لمن لا يبحث ورائه كما انه يستخدم أي شخص من التيار المعادي بما يناسب موضوع حلقته حتى وان كان المتحدث على صواب و بكل بساطه يقطع الجزء من الحديث ليضيع المعنى الحقيقي للكلام .

و ممن وقعوا ضحية تفاهات باسم يوسف الدكتور باسم خفاجة الذي تم استخدام كلامه في سياق سيئ للغاية و الرجل برئ منه تخيل انك مكان هذا الرجل و مشيت في الشارع فينظر إليك الناس نظرة سخرية لن تجد في أذهانهم إلا المقطع الذي تم عرضه و الذي سيكون معناه مختلفا تماما .

نهاية الحديث : انا لا أعترض على منهج باسم يوسف و لكن اعترض على طريقة نقده و اختيار الأشخاص الذي ينتقدهم فيجب ان يكون نقده موجها لمن أخطأ أو من أساء و ليس فيمن ابدى رأيه حتى و ان كان مثيرا للسخرية

ثانيا : دعنا لا نستخدم الفاظ الديكتاتورية او الديمقرااطية أو الحرية لأنها كلمات ربما اصبح الناس يسبونها (فكل من أخطأ يجب أن يعاقب حتى ولو كان إعلاميا فلا ينبغي ان يخطئ اعلامي و يقول عندما تتم إدانته اين حرية الصحافة فالحرية لا يتم استخدامها بما يزعج الآخرين )

ثالثا:أليست الديمقراطية ان يقول كل شخص رأيه و لا يعاقبه أحد ؟! إذا كما سخر باسم يوسف من بعض الشيوخ لا تتعجب و لا تحجم على من يقيمون دعاوي عليه (فتلك الديمقراطية ) وهم احرار ، فدعهم يتمتعون بحريتهم كما أعطيت لنفسك الحرية ان تسخر منهم
وبما اننا أصحاب عقول يجب ان نقبل السخرية من الطرفين او نرفضها منهما على السواء ايضا على اساس اننا لا ننحاز لأحد .

رابعا: اتفق معك كل الاتفاق في قولك "
أنّنا حينما نرى شيئا خاطئاً بدلاً من ان نجعل مكانه هو المحاكمات والنيابه نستضيفه للإعلام وبالتالي يزداد صيته وتزداد شهرته فيفرح صاحبه بذلك ويزداد في ما يفعل والمشكله الآن هي مشكلة الإعلام لا التيارات السياسيه
أمّا ان الإعلام حاول تكبير الأمر بهدف توصيل الفكره بأنّ هذه هي أخلاق التيار الإسلامي فهي جريمه
فلو كان شخص ليبرالي هو من شتم الممثله إلهام شاهين لما كانت الدنيا قامت وقعدت على هذا االنحو
إنّها مشكلة كل شخص فينا
إنّها صارت مشكلة عقوووووول"

وهذا رأيي أيضا فيما يفعله كل الإعلام المنحاز سواء للسلفيين أو الاخون او المعارضين " فيستغل سقطة " منافسيه ليضخمها و يتهافت عليه الإعلاميون فيصنعون من الرويبضة " نجما " .

كنت احب طيلة عمري ان يكون مثل هذا النوع من النقد و لكن ان ننتقد في أعمال لها شأنها و ليس في عدد سيارات الرئيس و بيروح يصلي بكام و الكلام اللي زي ده فاهتمامنا بتوافه الأمور يجعلها من الأمور العظيمة و أمثال هذا ما ذكرته في قضية عبد الله بدر و غيره

تلك وجهة نظري و عذرا على عدم التنظيم
اسأل الله ان يهدينا و أن يصلح أمورنا

فإنَّ الرزقَ مقسومٌ * وَسُوءُ الظَّنِّ لا يَنْفَعْ
فَقِيْرٌ كُلُّ مَنْ يَطْمَعْ * غَنِيٌّ كُلُّ مَنْ يَقْنَعْ

قديم 05-01-2013, 05:31 PM
الصورة الرمزية 222ahmed222
222ahmed222 222ahmed222 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

222ahmed222 will become famous soon enough

مره ثانيه لكم جزيل احترامي
يبدو انك وجهت كل كلامك عن الدكتور باسم يوسف فقط ولي حق الرد عليه لأنّ ما تقوم به أيضاً ليس نقداً موضوعياً
حرية الصحافه والإعلام حق مكفول في أي بلد في العالم فلا تستخدم تلك الطريقه المنفره حتى نصل لنقطه ما من النقاش ونتفق على أنّها ليست حق مكفول
وللعلم الإعلام الطبيعي الساخر في أي مكان في العالم ليس هو من بيده تقديم الحل على الإطلاق فالحل ليس إلا بيد السلطات العليا للبلد فقط اما الإعلامي فيقوم بتسليط الضوء على المشكله وقد يستضيف محللا سياسيا يحاول إلقاء الضوء على الحل
اما عن الدكتور باسم فأنت لم تتحدث عما قولته انا من قولي انه من الطبيعي ان ينتقد القياده والاغلبيه لا المعارضه وخصوصا انه يمثل التيار الثاني بنفسه وهو التيار المدني و إذا لاحظت ذلك في بداية برنامجه يكتب هذا برنامج ساخر منحاز غير حيادي
يعني الرجل بيقولها بنفسه اهو لأنّه بيمثل تيار بعينه كونك لا تعجب بيه متتفرجش عليه وخلاص إنّما تقدم فيه قضيه بإهانة الرئيس؟؟؟؟؟
ومع ذلك امبارح كان نقده الأكثر للتيار المدني المعارض بشكل واضح جداااااا
لحظه بس
هو انا انتقدك تبقى تقدم فيا قضيه وانت اصلا ال بتحكم البلد وتقولي حريه؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
نو كومنت
وعلى فكره باسم خفاجه دكتور باسم كتب بوست عنه على الفيس بوك واعتذر لما وجد إنّه زعل لو انت مش متابع
ومردتش على جزئية أين كان هؤلاء حينما رسمت الرسوم المسيئه للرسول؟
وليه مقولتش رأيك في جزئية المشكله في ال قسمونا اسلاميين وغير اسلاميين؟
انا اسف بس لاحظت انك اقتطعت من النص الجزء الوحيد ال يؤخذ على الاعلام فقط وبقية رأيك هو نقد للدكتور باسم فقط
قديم 06-01-2013, 02:58 AM
الصورة الرمزية aly_sha3ban
aly_sha3ban aly_sha3ban غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة جامعة طنطا

aly_sha3ban is on a distinguished road

أولا : بالنسبة لموضوع كلمة " خروف " المنتشره كتير دلوقتى ...
يقول الله تعالى فى كتابه " لقد كرمنا بنى آدم وحملناهم فى البر والبحر ورزقناهم من الطيبات وفضلناهم على كثير ممن خلقنا تفضيلا " ,,,,, " لقد خلقنا الإنسان فى أحسن تقويم " صدق الله العظيم ..
فالموضوع منتهى لايجوز إن أى حد ( إخوان أو غير إخوان ) يشبه أخوه بالحيوانات ..
أما بالنسبة إن الاخوان او السلفيين يتبعون قرارات قياداتهم أو مشايخهم فأنا بصراحه مستغرب أووووى من إن الناس بتستنكر ده عليهم .. لأن من أبسط قواعد العمل المؤسسى الواضح فى اتخاذ القرار هو الانصياع للقرارات والفيديو ده للدكتور عبدالمنعم أبو الفتوح بيشرح الكلام ده
https://www.youtube.com/watch?v=Ps98esathRA
وده رأى تانى يوضح كلامى
https://www.youtube.com/watch?v=RnOl_mkfwz4

أما من يتبع فردا معينا ويجعل من هذا الشخص هو كل مايراه فى أرائه و أفعاله فيقينى إنه هيتصدم

ثانيا : موضوع الإعلام ده مايستاهلش أتكلم عنه ,,,, وأكيد الحديث فى السياسه متعب بس أنا من رأيي إن لازم الواحد فينا يكون ملم بأوضاعنا السياسية بس طبعا ده مايبقاش الاولوية الاولى لنا
بس ياريت ماتردش على حد فى الدروس وخالى فى بالك إن انت رايح الدرس لهدف محدد ولو المستر هو اللى بيخرج عن موضوع الدرس ممكن ترجعه من غير ماترد عليه ولا تقول رأيك علشان ماتضيعش وقت من الدرس عليك وعلى زمايلك

أخر حاجه أنا مش معاك فيها إن إزاى انت مستغرب ان فيه ناس كتير ضد الحق ( من وجهة نظرى ) لو رجعت للسيرة النبوية هتعرف ان عمر الحق ماكان بكثرة أتباعه .. فالوضع اللى احنا فيه ده طبيعى وعلى فكرة فى ناس متأكده إن الاخوان أو السلفيين هم اللى ممكن يقوموا البلد
وأذكر لك موقف حيي بن أخطب عندما تأكد من نبوة رسول الله (ص) وسأله إبنه أهو هو؟؟؟ فرد عليه حيى بن أخطب و قال : نعم هو , فقال له إبنة : و ماذا تفعل معه ؟ قال لة حيى بن أخطب : عداوتة ما حييت

طبعا أنا لا أقصد بالمثال تشبية المعارضين باليهود ولا الإخوان بالأنبياء ولكن أقصد الموقف مجردا من الأشخاص

قديم 06-01-2013, 03:45 AM
الصورة الرمزية aly_sha3ban
aly_sha3ban aly_sha3ban غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة جامعة طنطا

aly_sha3ban is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 222ahmed222 مشاهدة المشاركة
اممممممممم
انا كنت داخل القسم اطمن على الناس بس في توبيكاتها من غير تعليق
بس لما لقيت الموضوع دا كله من وجهة نظر واحده توجب عليّ الرد
اقول
إهانة أي شخص شيء مرفوض تماماً
وللعلم
انا كوني شخص عادي لست تياراً يمينياً ( اخواني او سلفي ) ولا تيار يساري ( وما اكثرهم ) ولا تيار وسطي ولا تيار شعبي ولا تيار ناصري
ولكنّي بين كل هذا وذاك اخذ ما يعجبني في هذا وذاك وانحاز لهذا في موقف واقف ضده في آخر فإني اقول لكم
انا اكره بعض هؤلاء الإعلاميين مثلاً اكثر مما يكرههم الإخوان او تكرهونهم انتم ومن قبل اهانتهم للرئيس او ما إلى غير ذلك واضم في ذلك عمرو اديب و لميس الحديدي وغيرهم
ولكنّ الفرق بيني وبين أي من التيارات السياسيه سواء اخوان او سلفيين او ليبراليين او يساريين أنّ كلاً منهم قد يحب نفس ذات الإعلامي مالم يتحدث عنه وينتقده
أمّا إذا انتقده بأي شكل انقلب عليه وحاول تضليل الرأي العام عنه بأقوال انه خائن وعميل وفلول وما إلى ذلك مما قد ملأ آذاننا حتى أصمها

والحديث مثلاً عن الدكتور باسم يوسف الذي ابجله واحترمه للغايه ( باسمون ) الدكتور باسم كان حتى العام الماضي يتفق عليه كل الشعب المصري وهذا لماذا؟؟؟ لأنّه لم يكن يتحدث وينتقد ويهاجم إلا الفلول
وبما أنّ فترة الفلول انتهت فجاء الوقت ان يسلط الضوء على من يحاولون إعادتنا إلى عصور قديمه من وجهة نظره هو على الاقل
فحين ينتقد الحزب الحاكم وهو الطبيعي لأي اعلامي في الكون انّ يتركز كلامه عن الحزب الحاكم أم تودون أن يتحدث عن من لا تأثير لهم في المجتمع
ولكنّ هنا تقع المشكله وأقتبس ذلك من كلامه في برنامج The daily show
في ضيافة الإعلامي Jon Stewart
وكان هذا منذ اكثر من 6 اشهر وبالتحديد في شهر يونيو واقصد بذلك انه قبل بداية الجزء الثاني من برنامجه الذي انتقد فيه نهج التيار اليميني والدكتور محمد مرسي ومع العلم انّه لم يهن الدكتور محمد مرسي بأي شكل من الأشكال وإنّما هو نقد ساخر وإذا كانت ثقافة البعض لم ترتق لتعرف ما هو النقد الساخر كونه هو الرائد فلا يتحدث كثيراً ويقدم عنه البلاغات
حيث قال الدكتور باسم يوسف تعليقاً على سؤال الإعلامي له ب : ماذا يكون رد فعل الناس عما تقدمه؟
فرد دكتور باسم يوسف قائلاً : الكل يحبك طالما لم تتحدث عنه !!!!
هنا تكمن المشكله
انت إذا اردت ان يكون هكذا هو الإعلام فبالتالي انت تمارس الديكتاتوريه بكل ما بالكلمه من معنى
لست نبياً او رسولاً حتى تجرم الناس من الحديث عنك والحديث ليس عن تيار بعينه وإنّما للجميع
وهكذا هو العمل العام
ولمن يتحدثون الآن ويودون محاكمة دكتور باسم يوسف بتهمة إهانة الرئيس
مع العلم مرة أخرى انه لم يهن الرئيس من الأصل
هذا يدعى النقد الساخر
ولكن أين كنتم انتم حينما رسمت الرسوم المسيئه للرسول عليه افضل الصلاة واتم واذكى السلام؟
ما اكثر ماتوصلتم إليه؟ مقاطعه؟؟؟؟؟؟؟
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
ولمن يقول كيف يسكت الرئيس لهؤلاء الإعلاميين !!!!
ألم تسمعوا طيلة حياتكم عن حرية الإعلام وهكذا يكون الاعلام المنحاز ك قناة اون تي في مثلا وسي بي سي ومصر 25
كل منهم يقدم وجهة نظره هو في قناته فلماذا يحاكم بعض الاعلاميين ولا يحاكم من هم في القنوات الدينيه لأنّهم يسبون بعض الشخصيات العامه سواء اتفقتم مع هذه الشخصيات ام لم تتفقوا
لا تكيلوا بمكيالين
ام لهذا لم تقبلوا كتابة نص في الدستور يمنع حبس الصحفيين مالم يكن هذا على ذمة قضيه جنائيه؟ حتى تتحكموا في الإعلام كما شئتم وكما كان يفعل النظام السابق بنفس الأسلوب
الدكتور مرسي فقد كل مساعديه المستقلين ك استاذ فاروق جويده ودكتور عمرو الليثي وغيرهم
وبعد هذا تقولون أن من ينتقد الرئيس منافق او عميل او فلول؟؟
وأررفض بشده أيضاً من يقول على أي اخواني انه خروف فهي إهانه غير مقبوله بالمره ايضاً
ولكن مرة اخرى لا تكيلوا بمكيالين
والمشكلة الأخرى فينا نحن أنّنا حينما نرى شيئا خاطئاً بدلاً من ان نجعل مكانه هو المحاكمات والنيابه نستضيفه للإعلام وبالتالي يزداد صيته وتزداد شهرته فيفرح صاحبه بذلك ويزداد في ما يفعل والمشكله الآن هي مشكلة الإعلام لا التيارات السياسيه
إنّها مشكلة كل شخص فينا
إنّها صارت مشكلة عقوووووول
واقول أنا من اكثر المؤيدين للدكتور محمد مرسي في شخصه ولكنّي غير مؤيد لجماعة الأخوان المسلمين وهي حرية شخصيه
والعيب فيكم جميعاً انكم حين رأيتم رأياً منافيا لرأيكم قد كتبته في موضوع خاص بي تجاهلتموه جميعاً ولكن فقط تردون حينما تجدوا الأمر موافقاً لرأيكم الخاص
وأقول أخيراً المشكلة ليست في تيار واحد بل المشكله في من قسمنا إلى إسلامي وغير اسلامي
بل اقول في بعض الأحيان اخ مسلم واخر غير مسلم
وهذا ما قيل عن الدكتور باسم يوسف في إحدى الفيديوهات على موقع اليوتيوب حيث قال احد اتباع خالد عبدالله
: انا مش هقول للأراجوز باسم يوسف اتقي الله لأنّ دي جمله احن بنقولها كإخوه مسلمين لبعض اما هو لا انما هقوله خلي عندك دم
رفعت الأقلام وجفت الصحف

أخبارك يا هندسه
لو كنت هتقرأ كلامى وإنت عندك قناعه إنك هترفضه بلاش تقرأه ..

الموضوع اتحول لباسم يوسف ( أحد الإعلاميين ) اللى أنا عندى قناعة إنهم أسوأ من بعض فالنغمة السائده دلوقتى إن التيار الإسلامى بيهاجم برنامج يوسف علشان بقى بيهاجمهم وللأسف ده غلط ففهم يرفضون فكرة البرنامج من الأساس ولك أن تسمع حلقة باسم يوسف على قناة الحافظ اللى كانت قبل مايبقى فيه رئيس واللى كان لسه فيه فلول (على حد قوله ) وهيتضح لك ان فكرة السخرية مرفوضه من منطلق دينى

https://www.youtube.com/watch?v=Wh3YiiW10QA

وطبعا كان رد باسم ساعتها إنه لايسخر من الاشخاص ولكنه يشخص من مواقف وأراء سياسية وأظنه ابتعد عن ذلك كل البعد حاليا
وده رأى باسمون :D

وأما بخصوص الدعاوى المرفوعه ضد باسم يوسف ,أنا بصراحه متعجب أليست من حقوقى المدنية ؟؟ أنا أقاضى من أراه أهاننى وأهان الرئيس وللقضاء أن يحكم ويرى الصواب ؟؟ لماذا يعترض البعض أليست هذه هى الديموقراطيه..
اما بالنسبة لاهانه رسول الله (ص) ففى حاجات كتير حصلت غير المقاطعه وقضايا كتير اترفعت وكان أخر حكم صدر
http://www.aljazeera.net/news/pages/...e-041db9d8259d

باسم يوسف تراجع كثيرا وسقط كثيرا ( أنا من متابعيه ) بعد أن أصبحت حلقاته قائمة على الايحاءات الغير لائقه والكلمات التى لا تصح وإن كنت ترى أنه موضوعى فى نقده فأريدك أن تراجع حلقاته
البعض يقول انه هاجم المعارضه فى أخر حلقاته لكنى لما أراه هجوم .. لأن يمارس نوعين من النقد (نقد هدام يهدف للتشوية ) مع التيار الاسلامى .. ونقد بناء يهدف لتوجيه الرسائل تهدف للتصحيح ( مع المعارضه )
وكم أتمنى أن يعتمد على الاسلوب الثانى دائما وأعدك أننى رأيي سيتغير فيه
وأخر حاجه عاوز أوصلهالك إن فى كلا الطرفين من يسئ للتيار الذى ينتميله فلا التيار الاسلامى ملائكة ولا التيار المعارض على صواب دائما

قديم 06-01-2013, 02:20 PM
طالب فى جامعة الاسكندرية

مصر هى الخسرانة ...... سيذكر التاريخ انا هذا الجيل اضاع اكبر فرصة ((ثورة 25 يناير))
قديم 06-01-2013, 02:25 PM
طالب فى جامعة الاسكندرية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly_sha3ban مشاهدة المشاركة

أخبارك يا هندسه
لو كنت هتقرأ كلامى وإنت عندك قناعه إنك هترفضه بلاش تقرأه ..

الموضوع اتحول لباسم يوسف ( أحد الإعلاميين ) اللى أنا عندى قناعة إنهم أسوأ من بعض فالنغمة السائده دلوقتى إن التيار الإسلامى بيهاجم برنامج يوسف علشان بقى بيهاجمهم وللأسف ده غلط ففهم يرفضون فكرة البرنامج من الأساس ولك أن تسمع حلقة باسم يوسف على قناة الحافظ اللى كانت قبل مايبقى فيه رئيس واللى كان لسه فيه فلول (على حد قوله ) وهيتضح لك ان فكرة السخرية مرفوضه من منطلق دينى

https://www.youtube.com/watch?v=wh3yiiw10qa

وطبعا كان رد باسم ساعتها إنه لايسخر من الاشخاص ولكنه يشخص من مواقف وأراء سياسية وأظنه ابتعد عن ذلك كل البعد حاليا
وده رأى باسمون

وأما بخصوص الدعاوى المرفوعه ضد باسم يوسف ,أنا بصراحه متعجب أليست من حقوقى المدنية ؟؟ أنا أقاضى من أراه أهاننى وأهان الرئيس وللقضاء أن يحكم ويرى الصواب ؟؟ لماذا يعترض البعض أليست هذه هى الديموقراطيه..
اما بالنسبة لاهانه رسول الله (ص) ففى حاجات كتير حصلت غير المقاطعه وقضايا كتير اترفعت وكان أخر حكم صدر
http://www.aljazeera.net/news/pages/...e-041db9d8259d

باسم يوسف تراجع كثيرا وسقط كثيرا ( أنا من متابعيه ) بعد أن أصبحت حلقاته قائمة على الايحاءات الغير لائقه والكلمات التى لا تصح وإن كنت ترى أنه موضوعى فى نقده فأريدك أن تراجع حلقاته
البعض يقول انه هاجم المعارضه فى أخر حلقاته لكنى لما أراه هجوم .. لأن يمارس نوعين من النقد (نقد هدام يهدف للتشوية ) مع التيار الاسلامى .. ونقد بناء يهدف لتوجيه الرسائل تهدف للتصحيح ( مع المعارضه )
وكم أتمنى أن يعتمد على الاسلوب الثانى دائما وأعدك أننى رأيي سيتغير فيه
وأخر حاجه عاوز أوصلهالك إن فى كلا الطرفين من يسئ للتيار الذى ينتميله فلا التيار الاسلامى ملائكة ولا التيار المعارض على صواب دائما

حضرتك كنت متابع باسم يوسف لما كان بيقطع فى المجلس العسكرى وتوفيق عكاشة انما الاخوان والسلفيين معصومين الاخطاء وفوق اى نقد لما تسمع (وجدى غنيم _خالد عبد الله _عبد الله بدر_محمد البلتاجى) هتعرف ان التيار المدنى ميجيش حاجة بالنسبة للايحاءات اللى حضرتك زعلان منها بس هم بيشتموا على طول من غير ايحاءات (السخرية كانت حلال ايام المجلس العسكرى وعكاشة ومصطفى بكرى)

العلامات المرجعية