اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كلية السياحة والفنادق

كلية السياحة والفنادق كليات السياحة والفنادة للجامعات المصرية

قديم 28-07-2012, 10:58 AM
ايمان هارون ايمان هارون غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ايمان هارون is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedreda11 مشاهدة المشاركة
لا انا حابب دراسات اكتر غير اني مش بحب التاريخ قد كده مع اني جايب فيه 50 بس يعنيزي مابيقولوا مذاكرة للامتحان يعني بعد الامتحان كله بيطير لكن مجال دراسات سياحية عاجبني أكتر خصوصا انه بيجمع بين ال3 أقسام وفرص العمل أكثر بكتير وف أماكن مختلفة
لالالالالالالالالالالا دماغك واعية بس هو محدش قالك على الى بيحصلنا ف حلوان ولة اية انا معرفش نظام المواد ف المنوفية بس فى حلوان الترم الاول اخدنا التاريخ الفرعونى كله هههه ياعيني علينا والترم التانى اخدنا التاريخ الرومانى واليونانى وبجد معذبينا انتة مطلوب منك زيك زى ارشاد تبقا عارف الاماكن السياحية والتاريخية ومعرفه اكتر من بتاع ارشاد لانك لم بتيجي تنظم رحلة انتة الى بتقول للعميل عندى ف القاهرة القديمة مسجد كذا وكذا و عند معرفش فين متحف كذا وكذا ودة متحف الملك معرفش مين واتبنا لية عشان هو يعجبة المكان وتروح عملة الرحلة وهو يروح المتحف يلاقى المرشد هناك يشرحلة القصة كاملة بس الاساس ليك يعنى متخفش فى تاريخ في تاريخ الفرق انك بتدرسة بالعربى ومش بتاخد ادق التفاصيل ومش بتهتم بالسنين اوى

اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 28-07-2012, 12:12 PM
mohamedreda11 mohamedreda11 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mohamedreda11 is on a distinguished road

يانهار ابيض ربنا يستر انا برضه مش عارف نظام المواد حيبقى ايه
بس عموما ع الاقل مفيش تواريخ كتير ومفيش الهيروغليفية........... مش كدة ولا ايه
قديم 28-07-2012, 03:12 PM
عضو قدوة

اقتباس:
يانهار ابيض ربنا يستر انا برضه مش عارف نظام المواد حيبقى ايه
بس عموما ع الاقل مفيش تواريخ كتير ومفيش الهيروغليفية........... مش كدة ولا ايه
اه مفيش تواريخ كتير بس فى قرون هههههههه ومفيش هيروغليفي ولة فيه شرح الاثر السياحى دى ميزة بردة ربنا معاك بقا وتنجح ف اول سنة وتجيب امتياز زى انا نجحت مفيش مبروك
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 28-07-2012, 08:31 PM
عضو جديد

الف مبرووووووووووك وعقبال بقية السنين
ويارب اعرف اختار دراسات سياحية لان عرفت ان اختيار الاقسام بيبقى حسب ادارة الكلية في المنوفية مش فاهم ده معناه انه مش باختياري انا ولا ايه
قديم 29-07-2012, 08:46 AM
عضو قدوة

دة معناه انك لو جيبت جيدا جدا مثلا تخوش اى قسم ولو جيبت جيد ممكن تخوش مثلا سياحة او فنادق ولو جيب مقبول تخوش ارشاد حسب القسم كل قسم ليه تقدير ف انتة حاول تجيب تقدير حلو اول سنة عشان تخوش القسم الى تحبة مووووووووفق وميرسي على الدعوة الله يبارك فيك عقبالك
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 29-07-2012, 09:29 AM
عضو جديد

ان شاء الله اعرف اجيب امتياز او جيد جدا في أول سنة مع اني قلقان لان الاهرام النهاردة بتقول في مؤشرات ان سياحة وفنادق تخلص مرحلة اولى
مع اني فاكر انها قالت كده برده لسنة اللي فاتت ونزلت بس خايف ليحصل
قديم 29-07-2012, 11:00 PM
عضو قدوة

بص انا هقولك على حاجة صغيرة اوى انا مجموعى كان 85 وكانت الكلية يوم مفكرت ادخلها كانت بتاخد من 90 عمرى ميأست ولة سمعت لكلامهم لانى كنت مؤمنة دايما ان ربنا مش بيضيع مجهود حد تعب بجد ولو فعلا انتة بتحبها وشيف نفسك تستحقها ادعى ربنا وادعيه بجد وقول اللهم انى استودعك امنيتى فحققها لي اللهم انك مجيب صدقنى الدعوة دى فرقت معايا كتير دعيتها قبل نتيجة الثانوية والحمدلله مجموعى جاب ال84 ودعيتها ف القدرات ونجحت ودعيتها ف التنسيق ودخلت الكلية الى انا حبيتها ودعيتها ولسة بدعيها والحمدلله ربنا عمره مابياخد حاجة احنا بنحبها الا اذا كانت شر لينا ومدام ربنا اخدها منك اعرف ان انتة ليك حظ افضل ف حاجة تانية افضل عشان كدة لية اليأس دة انا من مصلحتى انها متنزلش مرحلة تانية لانها نزلت السنة الى فاتت لحد التالتة وانا عندى اكتر من 100 واحد راسب السنة دى ف الكلية عشان الكلية مستواها مش ضعيف اوى لدرجة انها تقبل واحد جايب 60 ف المية انو يفهم المواد بتاعتها عشان كدة انا من مصلحتى ان الكلية يفضل تنسيقها عالى عشان الى يخوشها يبقا يستحقها بس صدقنى بدعيلك من كل قلبى زى ما دعيت للى قبلك انهم يخوشوها بس اعرف كل ام تنسيق الكلية يقل كل ما الى يدخله يبقا مستواهم التفكيري والعقلى قليل و الكلية تفشل على يدهم ههههههه فعشان كدة اتمنا انك تخوشها وانها متنزلش لحد ال60 تانى بلاش مش عاوزين سقوط تانى
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 29-07-2012, 11:13 PM
عضو جديد

فعلا عندك حق وكلامك منطقي وربنا ان شاء الله يكرمني وادخلها لو كانت خير ليا ولو كانت شر فاللهم ابعدها عني
وهي على فكرة لقيت انها مش مكتوب خدت من كام في المرحلة الاولى في الكليات الادبية فهل دهمعناه انها لسة حتنزل مرحة تانية؟ ولا ايه
قديم 30-07-2012, 01:11 AM
عضو قدوة

اقتباس:
فعلا عندك حق وكلامك منطقي وربنا ان شاء الله يكرمني وادخلها لو كانت خير ليا ولو كانت شر فاللهم ابعدها عني
وهي على فكرة لقيت انها مش مكتوب خدت من كام في المرحلة الاولى في الكليات الادبية فهل دهمعناه انها لسة حتنزل مرحة تانية؟ ولا ايه
اه كل الكليات الى مش نزلت ف نتيجة التنسيق تبقا نزلة مرحلة تانية
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 30-07-2012, 01:25 AM
عضو جديد

الحمد لله
الف شكر كده أنا أطمنت
قديم 30-07-2012, 01:27 AM
عضو قدوة

لالالالالالالالالالا اطمن اطمن لسة الكليات كلها مقفلتش مفيش غير بتاعت القمة وكمان لسة نازل ف المرحلة التانية حقوق انجليزي وتجارة انجليزي وسياحة انجليزي يعنى كليات كتير كويسة نازلة مرحلة تانية
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 30-07-2012, 01:44 AM
عضو جديد

سياحة انجليزي نازلة تانية؟
الف شكر
قديم 30-07-2012, 02:01 AM
عضو قدوة

هههههههههههههه بس متخفش دى نازلة عشان المرحلة التانية الناس العلمى الى جايبين فوق ال90 هى بتاخد من 88 فيما فوق واللغة ىالاولة يعنى الانجليزى اعلا من 40
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 30-07-2012, 02:11 AM
عضو جديد

العربي ام اللغات بردو مش كده ولا ايه أساحبتي

قديم 30-07-2012, 06:45 AM
Ahmed Asko Ahmed Asko غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Ahmed Asko is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان هارون مشاهدة المشاركة
بص انا هقولك على حاجة صغيرة اوى انا مجموعى كان 85 وكانت الكلية يوم مفكرت ادخلها كانت بتاخد من 90 عمرى ميأست ولة سمعت لكلامهم لانى كنت مؤمنة دايما ان ربنا مش بيضيع مجهود حد تعب بجد ولو فعلا انتة بتحبها وشيف نفسك تستحقها ادعى ربنا وادعيه بجد وقول اللهم انى استودعك امنيتى فحققها لي اللهم انك مجيب صدقنى الدعوة دى فرقت معايا كتير دعيتها قبل نتيجة الثانوية والحمدلله مجموعى جاب ال84 ودعيتها ف القدرات ونجحت ودعيتها ف التنسيق ودخلت الكلية الى انا حبيتها ودعيتها ولسة بدعيها والحمدلله ربنا عمره مابياخد حاجة احنا بنحبها الا اذا كانت شر لينا ومدام ربنا اخدها منك اعرف ان انتة ليك حظ افضل ف حاجة تانية افضل عشان كدة لية اليأس دة انا من مصلحتى انها متنزلش مرحلة تانية لانها نزلت السنة الى فاتت لحد التالتة وانا عندى اكتر من 100 واحد راسب السنة دى ف الكلية عشان الكلية مستواها مش ضعيف اوى لدرجة انها تقبل واحد جايب 60 ف المية انو يفهم المواد بتاعتها عشان كدة انا من مصلحتى ان الكلية يفضل تنسيقها عالى عشان الى يخوشها يبقا يستحقها بس صدقنى بدعيلك من كل قلبى زى ما دعيت للى قبلك انهم يخوشوها بس اعرف كل ام تنسيق الكلية يقل كل ما الى يدخله يبقا مستواهم التفكيري والعقلى قليل و الكلية تفشل على يدهم ههههههه فعشان كدة اتمنا انك تخوشها وانها متنزلش لحد ال60 تانى بلاش مش عاوزين سقوط تانى
معاكى حق جدا والله يارب كل واحد عاوز الكلية يدخلها بس المشكلة لما بتنزل مرحلة تانية وتالتة ناس تخشها عشان مفيش غيرها ومش عشان بتحبها وانا واحد جايب 91 ورغم انها هتنزل مرحلة تانية هدخلها لانى بحبها بس فى نفس الوقت بتمنى انها متنزلش اوى زى السنة الى فاتت عشان بصراحة الواحد هيضايق

العلامات المرجعية