اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 02-07-2010, 10:24 PM
بدر البدور وائل بدر البدور وائل غير متواجد حالياً
عضو رائع

بدر البدور وائل is on a distinguished road
Impp بشأن التثبيت ......... ملحوظه خلى بالكم منها والله اعلم

اولا انا مش بحبطكوا بس عندى امل ان شاء الله وبقول نصبر بس عايز اوضح حاجه العقود الجديده لمده سنه اقرأو البند الثامن بيقول ايه للطرف الاول انهاء التعاقد دون اى مطالبات للمتعاقد ده معنى البند
يعنى هم ماسكينا ازا اتكلمنا واعتصمنا او وقفنا العمل بالمدارس الى احنا شغالين فيها ممكن يفسخوا العقد وطبعا يحقهلهم لانك ماضى على كده وكمان تقارير امنيه يعنى ينسكت يا يجيبوا غيرنا واسمهم وفروا ليك وظيفه واتأمن عليك والتقارير تطلع عينا مليون السنه دى
والجدد طبعا بعدنا بقه يبقوا وظائف جديده وهلما جرة

بس لى سؤال لوزير التربيه والتعليم والحكومه انا خريج تربيه
حاولت اشتغل فى قطاعات كتير بترول وكهرباء وبنوك واتصالات وسياحه بس كان الرد واحد
انتا خريج تربيه يعنى مدرس متنفعشى
طب يرضى ين اقبض 330 جنيه ودى وظيفتى اساسا ومش مشكلتى الغاء التكليف او انى دخلت تربيه بدال قبلتنى تعينى مدرس طبعا لو احنا بنقدر المدرس ورسالته كدوله وشوفوا الدول من حوالينا المدرسين المصرين هما الى بيخرجوا اجيالهم وبيتقدموا عارفين ليه مريحينه اولا نفسيا وماديا ومهتمين بيه وعيب قوى نتكلم عن تطوير التعليم والمدرس مش لاقى ياكل
والكادر احنا عارفين مين الى استفاد منه الى بقاله 20 سنه بس او اساسيه كبير زى المدير ووالوكلاء والمدرسين الاوائل والله عيب
وشكرا لمصر بلد الكورة واللعيبه الى بياخدوا ملايين فى السنه من غير حاجه واخرهم شهادات عامه ومكملشى زى جدو وابو السعود شيكابالا حسبى الله ونعم الوكيل مش بحسد ولا بحقد بس شوفوا احنا تعبنا قد ايه وبناخد ايه ياريتنا طلعنا لعيبه كورة ده اللعيبه بتشرط فى عقودها واحنا مش عارفين ههههههههههههه عليه العوض سلام عليكم

العلامات المرجعية