اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم الأدبى

القسم الأدبى قسم يختص بنشر ما يكتبه كبار الشعراء والأدباءء والفلاسفة

قديم 13-07-2008, 02:05 PM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
Hatem.HSK Hatem.HSK غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Hatem.HSK is on a distinguished road
Mnn

معلش يا جماعة اعذروني اني مش بقدر اجيبها بسرعة اليوميات دي ... بس انا بعمل اللي بقدر عليه عشان عيونكم ... و اكتر حاجة بتتعبني فعلا هي حكاية الالوان دي .. و للاسف الالوان دي لازم اعملها عشان تبقى اليوميات شكلها احلى و تديها حيوية .. يعني مش معقولة اعملها اسود ف اسود يعني .. مش كدة ولا ايه .. بس مش مهم كله يهون عشان خاطركم ...

تقبلوا أسفي تاني مرة على التأخير
..

الجزء السابع

قــالت ســارة:
ازيك يا سارة.. ياه ماشاء الله -
قالها عمر بتلقائية كبيرة وهو يسلم على جعلت اخوتى يبتسمون وانا وجهى احمر من الخجل وفوجئت ان يمدحنى هكذا أمام الجميع !! لكني كنت سعيدة جدا بهذه الجرأة أو التلقائية لا أدرى ! ومددت يدى أسلم عليه وأكيد لاحظ ارتعاش يدى وارتباكى ياااه
فعلا التليفون أرحم من اللخبطة دى
قــال عمــر
:
بجد فوجئت بجمال سارة اليوم وجهها نضر وملامحها تنطق بالجاذبية والجمال رغم انها لا تضع ماكياج والحمد لله.. لم استطع ان أخفى سعادتى عندما رأيت وجهها مرة ثانية والمرة دى أشعر انها ملكى فازدادت جمالا فى عينى.. لكن أكيد والدتها وأخواتها بيقولوا على مدلوق جدا
لأ.. امسك نفسك شوية يا سى عمر ما تكسفناش
قــالت ســارة
:
الله عمر بجد رقيق جدا جايب ورد معاه كنت خايفة يجيب فاكهة بقى وبطيخة والفيلم ده
ونظرت الى الهدية الكبيرة فى ورقها اللامع وفرحت انه فكر يشترى لى هدية ده يدل انه انسان كريم ورقيق
.. الحمد لله
يارب تفضل كده يا عمر
ياترى ح نقعد فين؟ أكيد مش لوحدنا طبعا طيب أقعد فى الكرسى اللى جنبه ولا بعيد طب بابا موجود ازاى أقعد جنب عمر فى وجود بابا؟
ياسلام على الهنا.. بابا حسم الحدوتة وقال: تعالى أقعد جنبى هنا يا عمر
قــال عمــر
:
يا سلام على الهنا ح أقعد جنب حمايا العزيز اهي دي فيها ساعتين قناة الجزيرة وساعتين عن مستوى الزمالك المنحدر
وبعدها أكيد ح اكون استأذنت وروّحت.. يا خسارة الورد والهدية
الحمد لله سارة قعدت فى الكرسى المقابل لنا أنا وعمى لا أدرى هل حمايا لاحظ انى أختلس النظرات الى وجهها؟
بجد وجهها يحمل ملامح طفولية تنم عن الشقاوة وخفة الدم وايضا جاذبية كبيرة تجعلك لا تمل النظر لها.. وكنت غير منتبه الى كلام حمايا المطول غصب عنى وأرد فقط بـ: طبعا طبعا يا عمي.. فعلا فعلا يا عمي.. ايوة فعلا يا سارة
وانتبهت الى خطأي واحمر وجهى من الخجل ولاحظ عمى هذا وضحك وقال لى: ده انت مش معايا انا يا سيدى طب لما أسيبكم تتكلموا شوية وأقوم اتكلم فى التليفون
قــالت ســارة
:
ضحكت جدا على عمر وفرحت بصراحة ان بابا قام وقعدت جنب عمر ولاحظت سعادته بهذا وقال لى مباشرة: ازيك يا سارة افتقدتك جدا من المرة اللى فاتت
يااه..
كلمة الافتقاد دى كبيرة اوى احلى بكتير من وحشتينى.. كان نفسى أقول له وانا كمان لكن اتكسفت جدا.. أول مرة أحس انى بنوتة بقى وبتكسف.. دول كانوا مسمينى فى العيلة الكابتن من كتر تهريجي
الظاهر انى ح أكتشف سارة جديدة خالص ما عرفتهاش قبل كده
قــال عمــر
:
أنا جبت لك هدية يا سارة يارب تعجبك.. بتحبي الدباديب ؟
فوجئت ان سارة نطت من مكانها وحضنت الدبدوب وقبلته ونيمته فى حضنها وقالت بسعاد طفولية: الله ده تحفة يا عمر بجد يجنن
فرحت جدا برد فعلها الطفولى الجميل ورغم ان الجميع كانوا حولنا الا انى كنت لا أشعر الا بى وبها فقط
يارب ما تتغيريش ياسارة وتفضلى لذيذة كده على طول.. مش عارف ليه ساعتها كنت عاوز أقول لكل العالم ان هذه الطفلة الجميلة طفلتى أنا
قــالت ســارة
:
ايه الجنان ده؟
أكيد ح يقول عليّ عيّلة دلوقتي
طب ماهو اللى غلطان كان لازم يجيب دبدوب يعني ؟ ده أنا باموت فيهم.. يوووووه هو أنا لازم أفضل محتارة على طول؟
لازم يتعود على زى ما أنا !! بس كل صديقاتي قالوا لى اتقلي واعملي فيها الراسية العاقلة.. وماما بتبص لى من بعيد نفسها ت***ني !! بس عمر فيه فى عينيه نظرة حنان جميلة بتخلينى أطلّع كل اللى جوايا بدون اى تصنّع وده اللى مخلينى معجبه بيه
قــال عمــر
:
ياااه انا نسيت كل الموجودين ونسيت الوقت معقول بقى لنا ساعتين بنتكلم؟
انا نسيت انى ضيف ولازم ما أقعدش كتير اوى كده !!! بجد كلام سارة لذيذ جدا وحبل الكلام بيننا ممتد الى مالا نهاية بدون أى تكلف ولاحظت انها قارئة جيدة مش روشة طحن زى بقية البنات ومخها أبيض ودى حاجة عاجبانى فيها جدا بتحسسنى انى قاعد مع الف بنت: صديقة وأخت وزميلة وطفلة وأنثى وقريبة ووووو حبيبة
قــالت ســارة
:
عمر مشي من شوية وبجد انا مرتاحة جدا دلوقتي
حسيت انى سعيدة لأننا على درجة كبيرة من التفاهم او على الأقل فيه ناس باحس انى مخنوقة منهم بسرعة لكن مع عمر لأ
دايما باحس انى على طبيعتى وعاوزة اقول له كل اللى جوايا بدون زواق ومش محتاجة اتكلف اى حاجة علشان أعجبه ومتهيألى دى حاجة كبيرة ووو
قطع تفكيرى صوت أختى: أبيه عمر على التليفون.. هوّ لحق وصل
نطيت رفعت السماعة وانا طايرة من الفرح : الو ايوة يا عمر انت وصلت ؟
عمر: لا باتكلم من عند البقال
ايوة وصلت طبعا انا كنت سايق على 120 علشان أوصل بسرعة وأكمل كلامى معاكى دى ماما اتخضت وانا باجرى على اودتى علشان أكلمك
أنا: ممممممم
عمر: ساكتة ليه ؟
أنا: مش عارفة أقول ايه ؟ انا بجد فرحانة وقلقانة ومبسوطة وخايفة وووو
عمر: ايه الكوكتيل الجامد ده ؟ طب فرحانة ومبسوطة علشان انا شبه أحمد السقا ماشى.. لكن
أنا: ياعم قول ياباسط أحمد السقا ههههههههههه
عمر: كده ياسارة الله يسامحك طب ادينى ضحكتك ياستى قولى لى خايفة من ايه ؟
أنا: خايفة اننا بنقرب لبعض بسرعة أوى وانا ماليش تجارب قبل كده.. فخايفة أكون فرحانة بس بفكرة الحب والارتباط ومش قادرة أقيّم الموضوع صح واطلع غلطانة فى الاخر
عمر: ما تخافيش من أى حاجة فى الدنيا طول ما انا جنبك يا غالية
أنا: ياااه يا عمر بجد انت اللى غالى..في سري طبعا
عمر: سارة سامعانى ؟
أنا: ايوة
عمر: بصي ياستي انتي بتعدي الشارع وفيه عربيات؟
أنا: طبعا
عمر: بتدخلي مبنى ما دخلتهوش قبل كده علشان تخلصي مصلحة ليكي ؟
أنا: أكيد
عمر: بتركبي تاكسي لوحدك ؟
أنا: ايوة ايوة.. ايه الأسئلة العجيبة دى كلها ؟
عمر: طب ليه مش خايفة وانتى بتعدى الشارع عربية تخبطك لا قدر الله يبقى نبطل نعدى شوارع أحسن..ولا وانتى داخلة مبنى غريب يحصل لك حاجة ولا فى التاكسى تتخطفى مثلا ؟
يا سارة لو خفنا من كل حاجة عمرنا ما ح نعمل حاجة ابدا وبعدين احنا واخدين الطريق الشرعى أمام الله وأمام الناس ونيتنا احنا الاتنين اننا نرضي الله فى الحلال يبقى الخوف والفشل ح ييجوا منين ؟
أنا: أنا خايفة من اختلاف الشخصيات يا عمر يكون سبب الفشل
عمر: بصي ياسارة أكبر غلط كل البنات بترتكبه انها تتجوز واحد بشخصية معينة وتحلم انها تخلق منه شخصية مختلفة 180 درجة مفروض اننا نحب الانسان بمميزاته وعيوبه.. ونتقبله كما هو ونحبه زى ماهوّ
أنا: مش بيقولوا مراية الحب عامية ؟
عمر: دى مراية الحب مفتّحة ولها عشر عيون بقى انا مش ح اشوف الانسان اللى باحبه ؟ امال ح اشوف مين يعنى ؟ يعنى انا دلوقتي مش شايفك؟
أنا: ياااااااه أول مرة..يعنى انت بتحبنى يا عمر؟؟؟؟.. برضه فى سري
عمر: سارة انتى فين ؟
أنا: انا سامعاك.. انت عارف يا عمر اكتر حاجة بتعجبنى فيك ايه ؟
عمر: غير انى شبه احمد السقا ؟
أنا: ههههه برضه مصمم ؟ ماشى يا سيدي.. لا بجد باحس انى باكلم حد من صديقاتي مش خطيبي يعني حاسة ان الصداقة بيننا بتكبر كل يوم ودى حاجة مفرحاني جدا
عمر: على فكرة ده نفس احساسي انا كمان.. عارفة ياسارة مهم جدا ان الأزواج يكونوا اصدقاء ده بيخلى التفاهم بينهم كبير جدا
أنا: انت عارف ياعمر الزواج عامل زى بيت من 3 ادوار الدور الاول الاعجاب والانبهار والرغبة الشديدة والدور التانى الحب والدور التالت الصداقة.. فلو غبار الزمن والتعود والمشاكل طمس الدورين الأول والتانى لا يمكن ح يوصل للتالت ابدا
عمر: انا بجد لقيت كنز لما لقيتك يا سارة.. انتى بجد مليتى على الدنيا انا حاسس انى مش محتاج حد تانى من الدنيا.. الحمد لله يارب
أنا: ربنا يخليك لى ياعمر
عمر: انا لى عندك طلب ياسارة ياريت نخلى حفلة خطوبتنا والشبكة نكتب فيها الكتاب كمان ايه رأيك؟
أنا: كتب كتاب !!!! بسرعة كده
عمر: بصي ياسارة ما تتخضيش..خدى وقتك وفكرى.. بس انا مش عاوز أغضب ربنا فى حاجة جوايا كلام كتير مش قادر أقوله ليكي.. ونفسي نخرج لوحدنا نشوف العالم مع بعض بعيونا احنا بس ونخلق ذكريات خاصة بينا احنا الاتنين.. وما تفتكريش انى كده بأقيّدك او بألزمك بحاجة لا يوم ما تحبى تبعدينى من حياتك ح ابعد بدون قيود
أنا: ايوة بس
عمر: بصي ياسارة ربنا هو اللى جمعنا و اعطانا نعمة كبيرة اننا قرّبنا لبعض بفضله وحده فمش معقول اننا نشكر النعمة دى بأننا نعمل معصية.. صدقينى لو أرضيناه ح يرضينا.. بصي فكري براحتك وردى عليّ.. معلش طولت عليكى انا بجد اسف الوقت معاكى بيعدى من غير ما احس.. حاسيبك ترتاحي دلوقتي.. خلي بالك من نفسك
أنا: تصبح على خير
عمر: تصبحي على خير يا ملاكي

يتبع ...

بقلم : ام سما و حلا

قديم 13-07-2008, 05:48 PM
الصورة الرمزية ( لؤلؤة الإسلام )
( لؤلؤة الإسلام ) ( لؤلؤة الإسلام ) غير متواجد حالياً
طالب ثانوى (الصف الثالث)

( لؤلؤة الإسلام ) is on a distinguished road

الللللللللللللللللللللللللله........

عش كل لحظة كأنها آخر لحظة في حياتك ..
عش بالإيمان .. عش بالأمل .. عش بالحب ..
عش بالكفاح .. و قدر قيمة الحياة ابراهيم الفقي
قديم 13-07-2008, 05:49 PM
طالب ثانوى (الصف الثالث)

عقبال كل البنات ياااااااااااااارب .. يللا و الولاد كمان..

قديم 13-07-2008, 06:09 PM
semsema15 semsema15 غير متواجد حالياً
عضو جديد

semsema15 is on a distinguished road

مش معقول كده كل شوية بتسبنا متعلقين
بس على العموم شكرا جدااااااااااااااااااااا
قديم 13-07-2008, 06:10 PM
الصورة الرمزية amr_basha3030
amr_basha3030 amr_basha3030 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amr_basha3030 is on a distinguished road

بجد جامدة جدا
قديم 13-07-2008, 06:28 PM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

ana ya gama3a msh asdy wallahy asebkom met3alla2en wala 7aga ... ana ba3mel elly ba2dar 3aleh w law meday2een menny ana asef 3ala ta25ery ma3 enny wada7t el sabab foo2

قديم 13-07-2008, 08:47 PM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

eh ra2yoko fel 7ala2a deh ?? feeeeeeeeeeen el rodooooooood
قديم 14-07-2008, 03:14 AM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

Mnn

الجزء الثامن

يوم شراء الشبكة
--------------------
قـالت ســارة
:
يارب اليوم ده يعدّي على خير !! امبارح زارنا عمر ووالده ووالدته وكانت زيارة جميلة
أهل عمر فرحانين بيّا جداً وقعدوا مع ماما وبابا وهات يا كلام.. وانا وعمر انتهزناها فرصة طبعا وأخدنا جنب بعيد و اديناها رغي وتهريج لحد ما لقينا صوت الكلام بين الآباء انخفض والوجوه اتوترت شوية وواضح ان فيه مشكلة فى الجو وكل اللى سمعناه انا وعمر شوية كلمات زي: لا لا ده قليل اوى !..و: لا ده كده حرام!.. وحاجات زي كده
حاولنا نفهم فيه ايه مفيش فايدة لحد ما والد عمر ووالدته استأذنوا فجأة بدون سابق انذار !! وعمر حصّلهم بسرعة وانا واقفة فاتحة بقّي ومش فاهمة حاجة خالص
سألت ماما عن اللى حصل ماردتش على وسمعتها بتقول وهى ماشية: ابتدينا بقى النكد ده ايه وجع القلب ده
ما شاء الله ربنا يستر
قــال عمــر:
أنا مش فاهم حاجة خالص أقدر أعرف فيه ايه ؟ قلتها لأمي وأبي واحنا فى العربية اعتراضا منى على نزولهم المفاجىء من بيت سارة ردت على ماما وقالت لي: مش عاجبهم يا سيدى اننا نجيب شبكة بـ 7 تلاف جنيه قال عاوزين شبكة بـ 10 تلاف.. قال هو حد لاقي عرسان فى الزمن ده ؟

رد عليها بابا: انتى كبّرتي الموضوع وقلبتيه فصال وأحرجتينا مع الناس ليه كده ؟
حسيت بخجل وارتباك كبير.. يا خبر ابيض دلوقتي سارة تقول علينا ايه ؟
قلتها فى سرّي ولم استطع نطق كلمة لأنى لا أجرؤ حتى على الاعتراض لأنهم هم من سيدفعون ثمن الشبكة.. اه ياربى لو كان المال مالي كنت جبت لها كنوز الدنيا
يا ترى يا سارة بتفكرى فى إيه دلوقت ؟؟؟
قــالت ســارة:

النهاردة رايحين نشتري الشبكة..ربنا يستر.. البداية لا تبشّر بخير
انا عن نفسي مش مشكلة عندي الشبكة وأصلاً لا أحب الذهب وافضّل عليه الفضة لكن المشكلة الحقيقية ان يكون الناس دي بخلاء.. دي تبقى كارثة
طب وعمر رد فعله ح يكون ايه ؟
يا ترى حيفضل ساكت ؟ وح يوافق على كلام أهله بدون اعتراض ؟
أفقت من أفكارى وماما بتفتح لى باب العربية وبتصرخ فيّ وتقولّي: يالاّ يا بنتي محل الجواهرجي اهه والناس مستنيانا جوه
قــال عمــر:

ياااه.. أول مرّة أبقى خايف وانا باشوف سارة
أنا بجد خايف أحسن تحصل مشكلة وأنا مش في ايدي حاجة اصلاً
مديت ايدي وسلّمت على الجميع.. سارة شكلها لم تنم جيداً.. وواضح على وجهها الارهاق وفى عينيها نظرة تساؤل وانتظار

ولاحظت علامات تحفز وعصبية على وجه حمايا وحماتي ومثلهم على وجه ابي وامي.. دي الحرب العالمية التالتة ح تقوم
ربنا يستر.. ياااااااارب
قــالت ســارة:

انا مش عاوزة دهب ولا مشاكل.. انا عاوزة الموقف ده يعدّي واروّح وخلاص ده الجواز ده كله توتر وحواديت
حمايا قال لي: اختارى ياعروسة الى يعجبك.. وانا اصلا مش باعرف اقدّر قيمة الدهب كويس وخصوصاً انه نار الايام دي
مددت يدي على طقم دهب ابيض على شكل ضفيرة وفيه فصوص كثيرة وقلت حلو ده.. امتعضت حماتي وقالت: لالالا.. الدهب الابيض مصنعيته غالية اوي والفصوص بتخسر لما تحبّي تبيعيه
بصيت لعمر لقيته ساكت تماماً.. اتضايقت بس قلت عندها حق اشوف حاجة تانية
اختارت لي ماما طقم آخر وقبل ما ألمسه حماتي العزيزة قالت: لا لا لا ده شكله تقيل وغالي جداً احنا ما اتفقناش على كده.. وعمر لا ينطق بكلمة
اتضايقت جداً.. كان نفسي يقول لها سيبيها تختار اللي هيّ عاوزاه لكنه صامت تماما
همّت ماما بالكلام لكن بابا منعها كي لا يزيد الجو اشتعالاً وقال لي اختاري حاجة تانية ياسارة
اخترت واحد تاني لم يعجبنى لكن علشان أخلص وخلاص وبعد معرفة ثمنه اعترضَت وقالت: لا برضه غالي
انت رأيك ايه يا عمر ؟
قلتها له وكلّي ترقّب لما سيقول.. رد عليّ وهو يتحاشى النظر اليّ: اللي تتفقوا عليه انا موافق عليه
ياااه هو ده اللى ربنا قدّرك عليه ؟
امال امتى ح تدافع عني ؟ قلتها فى سرى وكى لا أبكي او انفجر فى وجهه قلت لحماتي اختاري انتى يا طنط اللي يعجبك
وبالفعل اختارت طقم يناسب المبلغ المقدس تماماً ووافقت ماما تحت ضغط نظرات بابا النارية.. ولم أنظر الى الطقم وتركتهم يكتبون الفاتورة وجلست فى صالون بعيد فى المحل وأنا أقاوم البكاء والانفجار من موقف عمر السلبي فى اول احتكاك حقيقي
ورأيته قادم يبتسم ويقول لي: مبروك عليكي الشبكة ياعروسة
ردّيت عليه والكلمات تخرج من فمى مثل الرصاص: مبروك عليك انت انا مش عاوزاها ولا عاوزاك
!!!!
في اليــوم التــالي

قــالت ســارة
:
لم أردّ على مكالمات عمر المستمرة وجعلت الموبيل سايلنت وجلست فى غرفتي أبكى باستمرار من موقف عمر السلبي
هل سأتزوج رجل بدون شخصية؟
هل حماتي العزيزة هي من ستتحكم فى حياتي؟
ومن يجبرني على هذا؟
هل هذا موقف عارض ام ان هذه هى الحياة المنتظرة معه؟
يارب انا فى حيرة دلّني ماذا أفعل.. ومسحت دموعي عندما نادت عليّ ماما: يا سارة عمر هنا تعالى بسرعة
قــال عمــر
:

جلست فى الصالون فى انتظار سارة وانا لا أجد كلام أقوله لها.. شكلي بجد وحش جداً
هي عندها حق.. لكن لمّا في أول مشكلة بيننا تقول لي انا مش عاوزاك ازاي الحياة ح تستمر بعد كده؟؟
كان ممكن تعاتبنساو حتى تتخانق معايا بيني وبينها لكن تبيعني كده على طول؟كده برضه يا سارة تتخلى عنى علشان الفلوس؟
قــالت ســارة
:
دخلت على عمر وسلمت عليه فى فتور وطلبت من ماما وبابا انهم يتركوني اتحدث معه بدون مقاطعة علشان ماما كانت ناوية تطلّع كل غضبها فيه
دخلتُ الصالون بدون ولا كلمة وتوقعت ان يعتذر لي عمّا حدث فوجئت به يقول لي بغضب: انتي مش بتردّي على تليفوناتي ليه وكمان تقوليلي انا مش عاوزاك كل ده علشان الفلوس ياسارة ؟
فوجئت برد فعله الغاضب.. هوّ كمان اللي زعلان؟!.. ده بدل ما يصالحني ؟
فلوس ايه اللى بتتكلم عليها يا عمر؟.. انت حتى مش حاسس انا زعلانة من ايه ؟.. انا زعلانة لأني كنت راسمة لك صورة جميلة في خيالي وفجأة لقيت واحد تاني انا ما اعرفوش انسان مش بيدافع عني فى وقت انا محتاجالك فيه لقيتك خايف تقول ولا كلمة ولو حتى انك تراضيني والسلام.. وكل ده وتقولّي فلوس ؟
رد بغضب أشد وعصبية مخيفة : برضه ده مش مبرّر انك تقولي انك مش عاوزة الشبكة ومش عاوزاني
فوجئت بغضبه الشديد وعصبيته الكبيرة وأحسست بخوف منه لأول مرة
ولم أجد ما أقوله فانفجرت فى بكاء مرير
فوجدته يخفض من صوته وتلين ملامحه وتتحول الى رقة شديدة وحنان كبير وكأنه اب يخاطب طفلته الصغيرة الباكية: انا اسف جدا ياسارة.. ارجوكي ما تبكيش.. دموعك غالية عليّ جداً.. خلاص بقى انا غلطان.. أرجوكي كفاية انا مش قادر استحمل.. أنا فعلا جرحتك ووضعتك فى موقف محرج بس والله غصب عني.. أرجوكي ياسارة عاقبيني بأي عقاب الا انك تبكي أنا ضعيف جداً امام دموعك.. خلاص بقى انا آسف آسف آسف.. مليون آسف
هدئت قليلا من كلماته الرقيقة واحساسه بالذنب وشعرت بحنانه الكبير الذى احاطنى بدفئه وقلت له بصوت متقطع: كان ممكن يا عمر تنبهني قبل ما نشتري حاجة بالموقف وانا عمري ما كنت ح احرجك واختار حاجة غالية ابداً لكن لما الاقيك حتى مش بتتكلم ده فعلا صعب عليّ.. انا طول عمرى راسمة فى خيالي صورة للرجل انه حنان واحتواء وقوة شخصية انا ممكن اتنازل عن اي ماديات لكن الصفات دي لا يمكن اقدر
رد عمر وقال: انا اسف جداً.. بس بجد ما تظلمِنيش.. انا عمر شخصيتي ما كانت ضعيفة وعمر والدتي ما اتحكمت فيّ ابداً.. انا كمان فوجئت بموقفها وعاتبتها عليه في البيت لكن انا مفيش في ايدي حاجة هم من سيشترون وأخجل ان اطلب المزيد وأخجل ايضا ان احرج امي امام الناس.. لكن أوعدك الف وعد اننا سنتشارك ونتفق على كل خطوة انا وانتي بس قبل تدخل الأهل وعمرى ما ح اتخلى عنك ولا ازعلك ابدا ابدا خلاص اتفقنا ؟

ابتسمت من رقته وصراحته وقلت من بين دموعي: خلاص اتفقنا وانا اسفة انا كمان لو كنت جرحتك

نظر عمر الى عينيّ مباشرة وقال: لما قلتيلي انا مش عاوزاك حسّيت ان الدنيا خلاص انتهت واني معقول ح اعيش من غيرك؟ واني مش قادر افكر ولا اتكلم ولا انام.. ارجوكي يا سارة اوعي تقوليها تاني ولا حتى وانتي زعلانة.. وان كان على الشبكة يا ستي انا لو كانت دي فلوسي كنت جبت لك جواهر الدنيا كلها ورميتها تحت ايديكي ولا انى اشوف دموعك الغالية دى تاني
أنا: خلاص ياعمر انا بجد مقدرة موقفك ومفيش مشكلة خلاص
عمـر: لا يا ستي فيه مشكلة ومشكلة كبيرة كمان
أنا: إييييييييييييييييه تاااااااااااني ؟؟؟؟؟؟؟؟
عمـر: المشكلة دلوقتي يا ستي اني لاحظت انك بتبقي زي القمر بعد البكاء فأنا ح اضطر – غصب عني والله – اني انكد عليكي يومياً.. حالياً وبعد ما نتجوز يمكن نوصل للقسم علشان أشوف عنيكي الجميلة دي بالصفاء والجمال ده
أنا: يا خبر إيه ده كله ؟لا انت أسهل تقول لي أعيّط امتى وانا اعيّط من غير نكد ولا اقسام
عمـر: لسه فيه مشكلة كمان
أنا: يارب استر ايه كمان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عمـر: بصي بقى يا ستي انا اتخذت قرار لا رجعة فيه ولا جدال ولا حتى استعطافات.. إن حفلة خطوبتنا تكون بعد اسبوعين علشان تلبسي دبلتي للأبد واقول لكل الناس القمر ده ملكي انا.. واكتب على قلبي لوحة مكتوب فيها قلب مسكون بأجمل ملاك للأبد.. قلتي ايه يا حبيبتي؟
أنا: موافقة يا سى السيد

يتبع ...

بقلم : ام سما و حلا
قديم 16-07-2008, 12:36 AM
semsema15 semsema15 غير متواجد حالياً
عضو جديد

semsema15 is on a distinguished road

انا بجد اسفة مش قصدى بس الا سلوب جميل
ومتشكرين جدا
قديم 16-07-2008, 02:00 AM
الصورة الرمزية Hamset_Etab
Hamset_Etab Hamset_Etab غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه (كليه طب بيطرى )

Hamset_Etab is on a distinguished road

شكرا ليكى بجد على اسلوبك واليوميات نفسها وعلى روعتك فى التصوير بجد على كل حاجه عملتيها
يلا بقا عوزين الباقى بسرعه:D
قديم 16-07-2008, 02:21 AM
الصورة الرمزية مجرد إنسانه
مجرد إنسانه مجرد إنسانه غير متواجد حالياً
الفرقة الثانية طب اسنان المنصورة

مجرد إنسانه is on a distinguished road

شكر شكرا
بجد رائعة
وفي انتظار البقية
معلش تعبناك معانا

قديم 16-07-2008, 11:19 AM
الصورة الرمزية Dr.Emadido
Dr.Emadido Dr.Emadido غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Dr.Emadido is on a distinguished road

سكرررررررررررررررررررااااااااااااااااااااااااااا ع التوبيك الجامد ده
قديم 17-07-2008, 01:51 AM
طالب ثانوى (الصف الثالث)

...........جميييل أويييييييييييي..!

قديم 19-07-2008, 01:37 AM
الصورة الرمزية Dr.diamond
Dr.diamond Dr.diamond غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Dr.diamond is on a distinguished road

فين البااااااااااااااااااااقى بقى
قديم 19-07-2008, 03:15 AM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

ma3lesh ya gama3a ana asef 3alal ta25eer bas o3zorony ana kont mokta2eb gedan mel natiga w makansh lyya nefs 5ales a5osh 3ala ay mawke3 3'er mawake3 el natiga wel tansee2 wel 3ak dah 3shan ashof a5retha eh fel mawal dah .. begad ya gama3a sam7oony

ana me7tag da3awatkom awy ana nefsy a5osh saydala w ya rab kaman law f alex .. begad ya gama3a ed3ooly

( (

العلامات المرجعية