اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلاج الطبيعي

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 21-07-2014, 10:53 AM
DPT-Blue Phoenix DPT-Blue Phoenix غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

DPT-Blue Phoenix is on a distinguished road
Star كل ما تريد معرفته عن العلاج الطبيعى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

((العلاج الفيزيائى او الطبيعى))
Physical therapy or
Physiotherapy

لكل واحد عايز يعرف عن العلاج الطبيعى و أهميته و هو بيدرس ايه ؟! و هل انت فعلا بتكون مدلكاتى و لا ايه ؟! و لا هل العلاج الطبيعى دا علاج بالاعشاب او علاج طبيعى دا كلية تربية رياضية ؟! كلام كتير كدا هل انت فعلا بتاخد لقب دكتور ؟! و اسم المهنة المعترف بيه عالميا ايه ؟! و ليه اسمه العلاج الطبيعى او الفيزيائى طيب و ايه اقسامه ؟! طيب انا ممكن افتح عيادة ؟! طيب ممكن اكشف على المري و اكتب روشته ؟! ايه الفرق بين مجال العلاج الطبيعى و الطب البشرى ؟! طيب ايه المواد الى بتدرس فى العلاج الطبيعى ايه مميزات و عيوب المجال ؟! اسألة كتير ؟!

و اخيرا عدم انتشار المجال او محدش عارف ايه هو العلاج الطبيعى ايه السبب ؟! طيب لكل واحد هيجيبله تنسيقه علاج طبيعى و هو مكنش عايزها ؟! ايه هى الدكتوراة المهنية فى العلاج الطبيعى DPT ؟! و هل فعلا العلاج الطبيعى المصرى ليه مركز عالمى و لا ايه ؟! انا فعلا بشوف عملى و بدخل مشرحة و بالبس البالطو الابيض و امسك السماعة و ابقى دكتور و لا ايه ؟!

كل دا انا هجاوبه و اى حاجة من اى حد داخل الكلية لسه ان شاء الله يسأل و انا هجاوب ؟!

http://ask.fm/Elsareih

Hope + Faith + Love = Change

العلامات المرجعية