اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 13-08-2012, 11:35 PM
الصورة الرمزية lovelygirl2210
lovelygirl2210 lovelygirl2210 غير متواجد حالياً
عضو جديد

lovelygirl2210 is on a distinguished road

يا ريت حضرتك تكلمينا عن علم النفس

قديم 14-08-2012, 12:33 AM
فراشة 44 فراشة 44 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فراشة 44 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
مين قال ان الوقت ده غبي بالعكس بتنزلي في الطراوة وتحصيلك للفيزياء هيبقي جميل طالما انك في نفس منطقتك ومش هيبقي خطر عليكي لكن بامانه المعاد رائع للفيزياء بالذات
بصي موضوع اذاكر من الساعه كام ده زي ما قلت في المشاركه اللي فاتت لما جسمك مستعد يعني روحتي الدرس ورجعتي اكلتي ونمتي ساعتين او النوم اللي انتي متعوده عليه وصحيتي ذاكري سواء واحده او الفجر الوقت اللي جسمك مستعد فيه
عادي جدا انك متذكريش فيزياء واحياء يوميا بصي سبق وقولت لحد (مش فاكرة مين زهايمر بقي) ان اما 3 مواد في اليوم ومتاكده ان محدش هيقدر يعمله خالص طب بتقوليه ليه رخامه؟؟؟؟؟؟ لا عشان ناس كانت بتعمله بس بقليل صفحه ولا حاجه
لكن انا كان يومي كالاتي اقرا الماده اللي خدتها في درس النهارده بفهم مبياخدش الكلام ده ساعه واطحن الماده اللي عليا بكرة وده الواقع اللي جه وقت اني اكلمكم فيه اكبر مشكله هتواجهكوا في 3 هي انكم بتحطوا حاجات اكبر من الطاقه البشريه عشان كده استغربت ان محدش قال انا مش هقدر علي 3 مواد فقلت هستني لحد اما حد ياخد باله من الطاقه بتاعته
انا ليسه متكلمتش عن تكنيك المذاكرة الصح متخافوش مش هختبركم تاني الكلام هيكون صريح وموجه وهنقول نصايح حلوة كده اتطلب مني حاجتين 1/تنظيم الوقت و2/النسيان صح كده ولا انا نسيت حاجه
تحبوا اتكلم بقي في النصايح ولا حد هيرشح ماده من الباقيين؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب والله كويس انا كنت قلقانه اني معرفش استوعب ف الوقت ده
بجد ربنا يطمنك

هو في ناس طلبت علم نفس
وانا متابعه معاكِ باذن الله
قديم 14-08-2012, 12:36 AM
فراشة 44 فراشة 44 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فراشة 44 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
محدش يقول معلشي ويعتذر احنا هنا اخوات وكلنا بنساعد بعض وانا عملت الموضوع ده لمساعدتكم لقدرتي ع السرد يعني ناس كتير بتسالوها بيقلبوا الموضوع في كلمتين انا جربت الحكايه دي ما انا برده كنت بسال عشان كده حبيت اشرح باستفاضه لوجه الله وهو الموضوع اتثبت صدقه جاريه هاتستفادوا بيها في أي وقت وكمان الاجيال الجايه

جزاكِ الله خيرا كثيراااااا ع المجهود ده
وربنا يجعله في موازيين حسناتك يااااااااااارب
قديم 14-08-2012, 01:11 AM
a7med bondok a7med bondok غير متواجد حالياً
العضو المميز لقسم الفيديو لعام 2014

a7med bondok will become famous soon enough

اقتصاد واحصاء عارف انك مخدتيهومش اسالي حد من زمايلك المهم بقى تقفليلنا المواد ديه بجد وخشي عالنصايح لانى مبدخلش برضه ايام الدراسه كتير
قديم 14-08-2012, 03:10 AM
lolododo2010 lolododo2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lolododo2010 is on a distinguished road

نتكلم دلوقتي عن علم النفس وهجيبلوكم في القريب الاقتصاد والاحصاء بالتفصيل وكده هيبقي فاضل الرياضيات محدش قالها والفرنساوي او الالماني
علم النفس ده بقي حاجه تانيه خالص هو ماده كده صغنونه حجما بس محتاجه حفظ بالنص فمن الاول هنتفق ع مبدا ان النفس والاجتماع هتتعبك في المذاكرة 20% زياده عن الاقتصاد والاحصاء بس امتحانها مضمون اكتر لان الاحصاء رياضه ممكن امتحانها يجي صعب علي الناس لكن النفس والاجتماع الامتحان دايما تافه اسئله المدرسين اصعب نذاكرة ازاي طيب؟؟؟؟؟؟ وهل هي ماده حلوة؟؟؟؟؟ هي ماده رائعه لو مدرسها جميل وبيحببكوا فيها يعني دي اسهل ماده ف 3 ونفس الوقت مذاكرتها مابتخودش وقت بس حذاري الاهمال ليه؟؟؟؟؟ واحده صاحبتي قفلت فيزياء واحياء ونقصت 8 درجات علم نفس واجتماع ها من الاول كده بلاش اهمال
يعني تذاكرها بمعني احفظها بالنص المنهج صغير وبكتر المراجعه هيثبت في دماغك بدرجه كبيرة جدا
ثانيا بقي عاوز تجيب الفول مارك اكتب كل ما تعرفه عن السؤال لان بيعمل احيانا حركات اقربها
العام بتاعنا جالنا وقال اكتب الاثار الايجابيه لحاجه كده في السؤال الاجباري وكانت المفاجاه ان كان في درجه للاثار السلبيه ما انه مطلبهاش شوفتوا بقي انا مش بس بقولكوا تكتبوا كل حاجه عن المطلوب دا انتوا تكتبوا مافوق المطلوب كل اللي كان تحت العنوان ده من الاخر بلاش بخل الامتحان 3 ساعات لو حليت المطلوب بس في ساعه ما المانع حتي انك تخلص كتابه في ساعتين اخر واحد في اللجنه وتكون كاتب بالتفصيل اللي يخلي المصحح يديك الدرجه عن طيب خاطر وتاني حذاري انك تستهون بيها ناس كتير اهملوها ونقصوا فيها انا مش بخوفكم بس حرام ماده سهله ومضمونه انه مش هيلف عليك في الاسئله اضيعها انا باستهتار في الامتحان
نيجي بقي انا حفظت الدرس بما يرضي الله وحليت كل اسئله الملزمه اللي المستر كاتبها بصراحه المستر بتاعي كان بيحط ع الوحده يجي 114 سؤال مش كل المدرسين بيحطوا اسئله كتير والكتب الخارجيه ملهاش لزمه خاااااااااااااااااااااااالص في علم النفس لازم تحل اسئله كتير من الملزمه غالبا وكمان المستر يمتحنك كل حصه علي اللي فات يعني لازم تشتغل كويس
بس دي ماده سهله واصلا مش هتتعبكوا عشان تركيزكم هيبقي ع الفيزياء والاحياء غالبا ومش في نفس الوقت هتظلموا العربي والانجليزي فهي ماده حلوة لكده
ها هنكمل المادتين الباقيين ولا هندخل ع النصايح والاسلوب الصح للمذاكرة وحاجات انتوا بتعملوها سلبيه جدا؟؟؟؟؟؟؟؟ انا في الانتظار
قديم 14-08-2012, 03:20 AM
عضو نشيط

المستوي الرفيع هتكلم عنه دلوقتي انهي افضل لطالب علمي عشان يقفله؟؟؟؟؟
العربي
طب والانجليزي اخباره ايه؟؟؟؟
بصوا بقي انا عموما كنت انجليزي عاوزة اقولكم اني ذاكرته مرة وراجعته 3 مرات وحضرت الحصص اللي المستر شرحه فيها وفي الاخر جاب سؤالين في الجرامير مش واضحين بالمرة يعني انا 9.5 انجليزي ومحدش قفله في ادارتنا اللي جاب 10 السنه دي عمل حادي بادي وربنا وفقه
يعني الانجليزي انت ونظام الامتحان يعني انت وبختك
العربي بقي احسن ليه؟؟؟؟
انت بس هتتعب في مذاكرته سنه هتحفظ كام درس قراءه وهيجيبلك نحو فاعل ومفعول كلام فاضي أي حد في كي جي يحله بس برده المهم انك تذاكره كويس ومش تستهتر انا الحمدلله من غير المستوي ادخل طب مستريحه
بس واحده اعرفها جابت 401.5 و10 في المستوي خدت منهم 5 درجات يبقي 406.5 لحقت طب بالمستوي ايه بقي رايكم؟؟؟؟؟ يعني ربنا خلي المستوي خير ليها
بالمناسبه بقي البنت دي كانت جايبه 99% في 2 ونقصت جامد في 3 يعني اللي مش هيذاكر صح هيتعب
انا كده وضحتلكم الاتنين واي سؤال عنهم انا هنا لما ادخل هرد
قديم 14-08-2012, 03:22 AM
a7med bondok a7med bondok غير متواجد حالياً
العضو المميز لقسم الفيديو لعام 2014

a7med bondok will become famous soon enough

يا شيخه ده انت نصحتينى عالخاص باقتصاد واحصاء مش عايزه تتكلمى عليهم نص كلمه طبعا ندخل عالاقتصاد والاحصاء على فكره سهله ان شاء الله لان امتحان 2008 الوزاره قرات انها اعترفت انو امتحااااااااان خااااااااارج المواصفات وباذن الله مش هيتكرر وربنا يسهل بعد ما استخرت ربنا لقيت كده احسن عموما ادينا شويه اقتصاد واحصا
قديم 14-08-2012, 03:25 AM
KhaleD Moustafa KhaleD Moustafa غير متواجد حالياً
طالب بالصڤ الثالث الثانوي

KhaleD Moustafa is on a distinguished road

طيب ي دگتورة لازم آخد درس ف علم النفس والفلسفة وآخد مراچعة فيه آخر السنة
أصلهم مواد حفظ وهضيع وقت ع الفاضي ؟!!

وف اليوم أذاگر گم مادة ؟!

وإن شاء الله أقدر أجييب 99٪ تالته أدبي ولا صعبة آووي ؟ *

وَالهَجْرُ أقْتَلُ لي مِمّا أُراقِبُهُ .. أنَا الغَريقُ فَما خَوْفي منَ البَلَلِ !
قديم 14-08-2012, 04:55 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب المستقبل مشاهدة المشاركة
يا شيخه ده انت نصحتينى عالخاص باقتصاد واحصاء مش عايزه تتكلمى عليهم نص كلمه طبعا ندخل عالاقتصاد والاحصاء على فكره سهله ان شاء الله لان امتحان 2008 الوزاره قرات انها اعترفت انو امتحااااااااان خااااااااارج المواصفات وباذن الله مش هيتكرر وربنا يسهل بعد ما استخرت ربنا لقيت كده احسن عموما ادينا شويه اقتصاد واحصا
يا شيخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟بالنسبه للاقتصاد والاحصاء لم اذم فيهم ولكن قولت ان الامتحان مش مضمون لانه زي ماحضرتك قولت خارج المواصفات بس لو جابلك تاني خارج المواصفات ونقصت فيه محدش هيديك الدرجه اللي نقصتها وهرجع واقول تاني علم النفس هي ماده ال50 السنه اللي فاتت 2 بس من مدرستنا راحوا اقتصاد و ماجبوش النهايه فيهم بص يا طالب المستقبل هو الفكرة ان في ناس مبتحبش الحفظ المناسب ليهم الاقتصاد والاحصاء لكن برده في ناس مش هيلائمها الاحصاء مش كل اللي دخلوا ثانوي عباقرة رياضه يعني حتي لو الامتحان بالمواصفات هينقصوا الافضل ليهم علم النفس والاجتماع النصايح دي لكل الطلبه لاني عارفه ان في ناس مش بتحب الرياضه وناس بتعديها بالعافيه من الاخر علم النفس الانسب ل98% من طلاب مصر بالذات
هتكلم عن الاقتصاد والاحصاء لما اسال حد عنهم ولا انا هالف عن حاجه لم ادرسها؟؟؟؟؟
قديم 14-08-2012, 05:03 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled moustafa مشاهدة المشاركة
طيب ي دگتورة لازم آخد درس ف علم النفس والفلسفة وآخد مراچعة فيه آخر السنة
أصلهم مواد حفظ وهضيع وقت ع الفاضي ؟!!

وف اليوم أذاگر گم مادة ؟!

وإن شاء الله أقدر أجييب 99٪ تالته أدبي ولا صعبة آووي ؟ *
بص يا خالد
علم النفس في الاول مكنتش هاخد فيه درس وجربت شهر لقيت ان الفيزياء والاحياء والباقي هيهضموا حقه ولما دخلت بقولك لقيت المدرس بيدي اسئله كتير وبيتابعنا وبيمتحنا علي طول
وبيفهمنا الاسئله بتيجي ازاي انا شايفه انك لو تاخد دلرس افضل بس لو هتعرف متظلمهاش ماشي بس الافضل متجازفش ب100 درجه لانهم مواد سهله وفي نفس الوقت ليها طريقه معينه للدراسه والتحصيل المدرس بيتابع ويدلك ع الاسئله وبيمتحنك كتير
بص حكايه اذاكر كام ماده دي الافضل فيها مادتين (وده الواقع بضمير) و3 لو هتذاكر جزء قليل
افضل مادتين ذاكر فيهم اما عربي وماده 50 او انجليزي وماده 50 وده طبعا عشان تحل في المواد دي كتير
انا كنت علمي بس البنت اللي كانت ادبي اللي نقلت كلمها ف 3 مشاركه جابت 98.5 % يعني مش صعبه المهم انك تذاكر صح وبضمير عشان تدخل الكليه اللي نفسك فيها باذن الله
قديم 14-08-2012, 05:43 AM
الصورة الرمزية lovelygirl2210
lovelygirl2210 lovelygirl2210 غير متواجد حالياً
عضو جديد

lovelygirl2210 is on a distinguished road

طب حضرتك يا دكتورة ترشحى كتاب اييه فى علم النفس؟؟
وكمان المستوى الرفيع فى العربى؟؟

قديم 14-08-2012, 06:19 AM
الصورة الرمزية سندريلا 4444
سندريلا 4444 سندريلا 4444 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

سندريلا 4444 is on a distinguished road

تسلمي يا دكتورة بجد موضوعك رااااااااااااااائع
انا رايحه تانيه ثانوي نقل هيا بس برضو بجهز لتالته يعني
كان نفسي في حد اساله لاني كنت محتارة في حاجات كتير
انا قريت كل كلمه انتا كتبتيها وبجد استفدت جدا
عندي كام سؤال كده
احفظ ازاي كلمات الانجليزي ؟

حكايه اننا نعمل قاموس لينا دي حلوة ولا لا هوه متقسم بالحروف وكل كلمه جديده بنحطها في مكانها بس اما نيجي مثلا عاوزين نراجهع الكلمات نراجعها ازاااااي ؟

ايه احلي كتاب في العربي الامتحان ولا الاضواء ولا اييييييه
كتاب الامتحان بتاع الكيمياء في اولي مكنش حلو اوي هوه في تانيه حلو ولا ايه

اذاكر قصه الانجليزي ازاااااااااي ؟

بجد بجد المفروض اذاكر كام ساعه في اليوم ؟

انا مشكلتي اني بنام كتير يعني ممكن انام 10 واصحي علي معاد المدرسه بالظبط بناااااااااام كتير حتي في ايام الاجازة نفسي نفسي بجد اقوم بدري كده اذاكر بعد الفجر علي طول او انام 7 ساعات في اليوم مثلا انا بنام بغباء

منتظرة منك الرد وكمان باقي كلامك ونصايحك بجد شكرا ليكي جداااااااااااااااااااااا

:07811 1rg3:
قديم 14-08-2012, 08:13 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lovelygirl2210 مشاهدة المشاركة
طب حضرتك يا دكتورة ترشحى كتاب اييه فى علم النفس؟؟

وكمان المستوى الرفيع فى العربى؟؟
علم النفس الكتب الخارجية فيه سواء شرح او اسئله مش حلوة يعني مستوي اول لكن الملازم احسن وهنا في المنتدي اسئله كتير انت عموما بتدور ع الاسئله اكتر
وعموما في علم النفس احسن كتاب هو كشكول الاول هو احسن حاجه موجوده اسئله كتير ومتجاوبه كلها وكمان في الاخر الامتحان مبيخرجش عن التوقعات المرئيه في كل المواد بامانه
انا كنت مستوي انجلش لكن في العربي زمايلي جابو المثالي هو اصلا المثالي للعربي رائع فاكيد في مستواه برده رائع
قديم 14-08-2012, 08:25 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سندريلا 4444 مشاهدة المشاركة
تسلمي يا دكتورة بجد موضوعك رااااااااااااااائع
انا رايحه تانيه ثانوي نقل هيا بس برضو بجهز لتالته يعني
كان نفسي في حد اساله لاني كنت محتارة في حاجات كتير
انا قريت كل كلمه انتا كتبتيها وبجد استفدت جدا
عندي كام سؤال كده
احفظ ازاي كلمات الانجليزي ؟

حكايه اننا نعمل قاموس لينا دي حلوة ولا لا هوه متقسم بالحروف وكل كلمه جديده بنحطها في مكانها بس اما نيجي مثلا عاوزين نراجهع الكلمات نراجعها ازاااااي ؟

ايه احلي كتاب في العربي الامتحان ولا الاضواء ولا اييييييه
كتاب الامتحان بتاع الكيمياء في اولي مكنش حلو اوي هوه في تانيه حلو ولا ايه

اذاكر قصه الانجليزي ازاااااااااي ؟

بجد بجد المفروض اذاكر كام ساعه في اليوم ؟

انا مشكلتي اني بنام كتير يعني ممكن انام 10 واصحي علي معاد المدرسه بالظبط بناااااااااام كتير حتي في ايام الاجازة نفسي نفسي بجد اقوم بدري كده اذاكر بعد الفجر علي طول او انام 7 ساعات في اليوم مثلا انا بنام بغباء

منتظرة منك الرد وكمان باقي كلامك ونصايحك بجد شكرا ليكي جداااااااااااااااااااااا

:07811 1rg3:
ايوه كده اسالوا براحتكم
انك تعملي قاموس وماله بس خلاص كل الكتب الخارجيه عامله قاموس لاهم الكلمات في الاخر ده شوفناه في 3 و2 ثانوي وكذلك المدرسين بيدوا كلمات متخصصه في الاقتصاد والزراعه وكده فاحسن من انك تقعدي تكتبي استغلي وقتك في حفظهم
انا من اولي بذاكر العربي من المثالي ده الاساس وبحل من الامتحان بس الاضواء بيزود حاجات ملهاش لزمه وبيشيل من الاساسي هو المثالي في العربي مش معروف بس اسلوبه كان بيريحني جدا وان جيتي برده للحق الاضواء متناول النحو كويس فاما مثالي وامتحان او اضواء وامتحان بالنسبه لمراجعه الكلمات اللي حفظتيهم بالورقه والقلم أي حاجه بيهم بتثبت باذن الله
كتاب الامتحان بيجي منه الامتحان بالنص في أي ماده علميه اقصد الافكار اللي بتيجي بس في كيمياء 2 رائع جدا مفيش احسن منه
قصه الانجليزي مذاكرتها سهله بتقري الاول الشابتر من القصه الاساسيه وبعد اما تفهميه تحفظي اسئلته ولما تيجي تراجعيها بتقريه تاني من القصه الاساسيه
بصي المذاكرة مش بالكم لكن الكيف حاولي تخلي حد يصحيكي شويه شويه هتتعودي علي الصحيان بس في العموم حاولي تذاكري كل اما تبقي صاحية مترطبتيش بمعاد مذاكرة محدد مش لازم الفجر يعني كل اما تبقي صاحية ذاكري عموما هو الطبيعي للنوم من 6الي 8 ساعات وغالبا سننا ده 8 ساعات والناس الكبيرة العواجيز حبه 6 ساعات عموما هتلاقي ضميرك بيصحيكي لكن طبيعي جسمك بيبقي مخلص تعبان فبتنامي اكتر في الاجازة عادي
أي حاجه تعوزيها انا موجودة بس الدراسه قربت والتقديم والورق للجامعه هحاول اقولكم باقي الكلام قبل اما انشغل
قديم 14-08-2012, 09:24 AM
الصورة الرمزية Yes We Can
Yes We Can Yes We Can غير متواجد حالياً
مشرف قسم اجتماعيات طالب
طالب جامعى

Yes We Can is a jewel in the rough

طيب اما ادخل انا معاكم بقى
يارب مكونش ضيف تقيل
أسال بقى

ايه احسن كتاب ف العربى 3 ثانوى
و ازاى اجيب درجه حلوه ف العربى و لا نجليزى ف 3 ثانوى
و ياريت تتكلمى شويه عن الاقتصاد و الاحصاء