اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 23-06-2008, 10:51 PM
الصورة الرمزية عبقرينومان
عبقرينومان عبقرينومان غير متواجد حالياً
عضو متألق

عبقرينومان is an unknown quantity at this point
افتراضي الثانوية القاتلة

محاكمة الامتحانات في مجلس الوزراء غداً
الثانوية القاتلة
انتحار طالب وطالبة في الوراق وبورسعيد.. تشييع أحلام أبناء العلمي في جنازة الميكانيكا
حبس متهم جديد في تسريب المنيا والتحقيق في واقعة التوفيقية

المصدر : جريدة الجمهورية

يشهد اجتماع مجلس الوزراء غداً برئاسة الدكتور أحمد نظيف محاكمة شاملة لامتحانات الثانوية العامة..يستعرض المجلس كل المشاكل التي طرحت حول الامتحانات منذ بدايتها ويستمع إلي تقرير من الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم.
تحولت الامتحانات إلي وسيلة جبارة ل*** الطلاب نفسياً وعصبياً.. جاءت أسئلة الميكانيكا أمس في غاية الصعوبة وتسببت في انتحار الطالب حسن محمد يسري داخل مسكنه بالوراق حيث شنق نفسه بعد أن فشل في حل الأسئلة..وبذلك تسببت الميكانيكا في تشييع أحلام طلاب العلمي في جنازتها الحارة.
وألقت الطالبة مريهان هشام سالم بنفسها من الطابق السادس بمنزلها في بورسعيد بعد أن انتابتها حالة من الهياج العصبي والنفسي ليلة امتحان الميكانيكا.
وأمرت نيابة المنيا بحبس عزت حليم موظف بمجلس مدينة أبوقرقاص 4 أيام علي ذمة التحقيقات في قضية تسريب الامتحانات وقررت اخلاء سبيل وليد محمد المسيري ليسانس حقوق بعد سماع أقواله.
بينما قرر قاضي المعارضات تجديد حبس المتهمين الثلاثة أيمن ربيع وممدوح محمود عبدالعزيز ومصطفي خالد فصيحي 15 يوماً علي ذمة القضية.
وعلمت "الجمهورية" ان تحقيقات موسعة سيتم اجراؤها خلال ساعات في واقعة وصول مظروف أسئلة الجبر والهندسة الفراغية للصف الثالث الثانوي مفتوحا إلي لجنة مدرسة التوفيقية بشبرا ورفض رئيسها استلام هذا المظروف حيث تم استدعاء 12 مراقبا إلي النيابة العامة لسماع أقوالهم.
اعتمد الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم نتيجة العينة العشوائية للغة الفرنسية والتي وصلت 2.91% من إجمالي كراسات الاجابة البالغ .16475
نفي الوزير ما نشر علي لسانه في بعض الصحف من ان عمليات تسريب الامتحانات تتم منذ عشرين عاما.
قديم 23-06-2008, 11:00 PM
hagar hagar غير متواجد حالياً
عضو نشيط

hagar is an unknown quantity at this point

ينهار ابيض دا ايه الطحن دا
حسبي الله وعم الوكيل فيهم
وربنا يوفق طلاب العلمى
قديم 23-06-2008, 11:01 PM
الصورة الرمزية خالد عبده
خالد عبده خالد عبده غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات لغات

خالد عبده is on a distinguished road

و أيــــــــــــــــــه النتيجه
قديم 23-06-2008, 11:05 PM
الصورة الرمزية خالد عبده
مدرس رياضيات لغات

القصــــه من وجهــه نظر بعـــض الطلبــــــه ان البلد مش محتاجــــــه مهندســين جدد علشان كده المفروض ان العلمى يختفى و اللى عاوز يعاكس الحقيقه يبقى ذنبه على السنه اللى جايـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــه
قديم 23-06-2008, 11:07 PM
الصورة الرمزية نرمين_ثانوية
نرمين_ثانوية نرمين_ثانوية غير متواجد حالياً
عضو جديد

نرمين_ثانوية is on a distinguished road

كاكان التعليم وسيلة لتنمية عقول الافراد الذين يبني عليهم المجتمع و لكني اري الان ان التعليم اصبح وسيلة ***** و اصبح من وسائل انهيار المجتمع بدلا من بناءه و نري الان نظام التعليم الفاشل في بلدنا يضيع حياة طالب و طالبة وربنا يستر و متحصلش خساير تانية .

حسبي الله ونعم الوكيل
قديم 23-06-2008, 11:09 PM
الصورة الرمزية خالد عبده
مدرس رياضيات لغات

انا اعرف ناس السنه اللى فاتت حصلت على 98% و الامس قطعت ورقه الميكانيكا جوه اللجنـــه ، وناس تانيه بعد امتحان التفاضل بطلت تروح الامتحانات وغيرهم السكينه سرقاهم وعملينه يضحكوا على الفاضيه والمليانه ........................و عجبى
قديم 23-06-2008, 11:30 PM
Ahmed ELgoday Ahmed ELgoday غير متواجد حالياً
عضو جديد

Ahmed ELgoday is on a distinguished road

لاتعليق على هذا الكلام مش لاقى كلام أقوله تانى
قديم 23-06-2008, 11:48 PM
الصورة الرمزية reda_mafia50
reda_mafia50 reda_mafia50 غير متواجد حالياً
طالب جامعى( كلية سياحة وفنادق / الإسماعيليه)

reda_mafia50 is on a distinguished road

حسبى الله ونعم الوكيل ومفيش تعليق
قديم 23-06-2008, 11:49 PM
midohika midohika غير متواجد حالياً
عضو جديد

midohika is an unknown quantity at this point

كل واحد يدور على اب مهم عشان الامتحان يجيله قبل اللجنه ويظبط ويدخل الكليه ويجيله الامتحان قبل اللجنه ويطلع الاول ويمسك مكان مهم ومصر تبوظ هاهاهاهاهاهاهاهاهاها
قديم 24-06-2008, 12:45 AM
**تسابيح** **تسابيح** غير متواجد حالياً
طالبة جامعية <>المركز الثاني عن مسابقة العام في الاسبوع السابع

**تسابيح** is on a distinguished road

مفيش حاجة ف الدنيا
دي كلها تستاهل ان الواحد
بيكي ولو لفيمتو ثانية
لاننا بجد عملنا اللي علينا
والتوفيق بتاع ربنا
ومحدش عارف نصيبه هيكون ايه
ربنا معانا كلنا ونفوق ونعرف
الحقيقة اننا لازم نكون اد الصدمات
عشان نقدر ندافع عن البلد
المنهوبة حقها
قديم 24-06-2008, 12:54 AM
حسن اتش حسن اتش غير متواجد حالياً
عضو جديد

حسن اتش is on a distinguished road

زى كل سنة
انا مش عارف الطلبة بتعمل فى نفسها مع ان الدنيا كلها على بعضها مش مستاهلة بس هنقــــــــــــــــــول ايه
وعلى فكرة انا طالب اعدادى هندسة وبندم انى دخلت الهندسة
لـــــــــــو عرفتم ما فى الغيــــــــــــــب لاخترتم الواااااااااااااااااااااقـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع
قديم 24-06-2008, 12:56 AM
الصورة الرمزية الأستاذة أم معتصم
الأستاذة أم معتصم الأستاذة أم معتصم غير متواجد حالياً
مشرفة للغة الفرنسية
الصف الاول الثانوى

الأستاذة أم معتصم is on a distinguished road

لازم تكونو اقوياء العزيمة يا شباب

لازم الصدمات دى تقويكم

ربنا هينصركم

" ان الله لا يضيع أجر من احسن عملا "

ربنا هيعوضكم خير

متقلقوش

ده قدر ومكتوب للبشر فى اللوح المحفوظ قبل خلق السماوات والارض بخمسين الف سنة
عَن أَبي الدَّردَاءِ رَضِي اللَّه عنْهُ أَنَّهُ سمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم يَقُولُ : (ما مِن عبْدٍ مُسْلِمٍ يَدعُو لأَخِيهِ بِظَهرِ الغَيْبِ إِلاَّ قَالَ المَلكُ و لَكَ بمِثْلٍ) رواه مسلم
قديم 24-06-2008, 01:10 AM
طالبه فى ثانوى طالبه فى ثانوى غير متواجد حالياً
عضو جديد

طالبه فى ثانوى is on a distinguished road

لا تعليق قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا
قديم 24-06-2008, 02:00 AM
M.Elgisr M.Elgisr غير متواجد حالياً
عضو جديد

M.Elgisr is on a distinguished road

اي عبيط بيفكر ان اللي في مصر دا تعليم يبقي فعلا عبيط .

التعليم عندنا زي الزفت.

والعبيط اللي بيحط الامتحان لو فكر انه لما يصعب الامتحان هيرفع مستوي الطالب يبقي بيشتغل نفسه وبيشتغل الاهبل اللي عينه , لانه لو هيرفع مستواهم يبقي اثناء الدراسة وده بضو مش هيحصل لان المناهج غبية. واللي معارض رايي ارجو ان اعرف رايه هو.
قديم 24-06-2008, 02:21 AM
medhat2007 medhat2007 غير متواجد حالياً
عضو جديد

medhat2007 is on a distinguished road

والله يا جماعة أنا فى هندسة شبرا ودخلتها والحمد لله من سنتين ولو كنت ما دخلتهاش كان عادى جداااااااااااااااااا

لأن دى حاجة بتاعة ربنا مش بأيدينا وأنت مش عارف الخير فين فى الهندسة والتجارة والعلوم يا سيدى الكلية اللى تدخلها

أجتهد فيها نص الثانوية وأنت أن شاء الله تبقى معيد وتحضر دكتوراة ودى أهم من مية مهندس ما المهندسين ماليين الدنيا

كان الشغل منتظرنى ولا منتظر غير بس ده نصيبى ولازم أحمد ربنا علية لأن الحمد والشكر والرضا بقضاء الله هم سبب الفرج والتوفيق

والنجاح وربنا يرحم المنتحرين وربنا يسامحهم ويغفر لهم اللهم أمينوالله يا جماعة أنا فى هندسة شبرا ودخلتها والحمد لله من سنتين ولو كنت ما دخلتهاش كان عادى جداااااااااااااااااا

لأن دى حاجة بتاعة ربنا مش بأيدينا وأنت مش عارف الخير فين فى الهندسة والتجارة والعلوم يا سيدى الكلية اللى تدخلها

أجتهد فيها نص الثانوية وأنت أن شاء الله تبقى معيد وتحضر دكتوراة ودى أهم من مية مهندس ما المهندسين ماليين الدنيا

كان الشغل منتظرنى ولا منتظر غير بس ده نصيبى ولازم أحمد ربنا علية لأن الحمد والشكر والرضا بقضاء الله هم سبب الفرج والتوفيق

والنجاح وربنا يرحم المنتحرين وربنا يسامحهم ويغفر لهم اللهم أمينوالله يا جماعة أنا فى هندسة شبرا ودخلتها والحمد لله من سنتين ولو كنت ما دخلتهاش كان عادى جداااااااااااااااااا

والنجاح وربنا يرحم المنتحرين وربنا يسامحهم ويغفر لهم اللهم أمين

العلامات المرجعية