اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 01-10-2007, 02:07 PM
الصورة الرمزية The Lord Of The Rings
The Lord Of The Rings The Lord Of The Rings غير متواجد حالياً
عضو متواصل

The Lord Of The Rings is an unknown quantity at this point
افتراضي اعرف ازاي تذاكر يا طالب ثانوية عامة

بسم الله الرحمن الرحيم

الحقيقة انا احترت انزل الموضوع ف انهي قسم .. ف حطيته هنا و ارجو من المشرفين ينقلوه للقسم اللى شايفينه صح
انهارده يا جماعة و اخص طلبة ثانوية عامة .... بحاول اقدم لكم بعض النصائح العامة عن المذاكرة ف ثانوية عامة ..... بحكم ان الواحد عدى خلاص و ارتاح و انتو لسة ف البداية بقا
و الحقيقة ان فكرة الموضوع مش جديدة اوي و موجودة قبل كده ... بس اكيد ممكن تلاقوا نصائح جديدة او مفيدة ...... و التكرار مش وحش ف الحاجات اللى زي دي .... و الصراحة كان فيه موضوع جميل جدا كان كتبه زميلنا محمد البري لنصائح عن مذاكرة كل مادة على حده ... و الحقيقة قعدت ادور عليه اجيبه لكم مقدرتش ... هحاول تاني ان شاء الله

بسم الله

أولا : مذاكرتك .... من دماغك
يعني ايه الكلام ده ...... يعني مذاكرتك ف ثانوية عامة هي الطريقة اللى تريحك .... اللى انت شايف انها بتفيدك و مش بتتعبك ... و اياك تتبع طريقة حد يقولها لك لمجرد انه شاطر مثلا او كده ... لأن دي حاجة نسبية من شخص لآخر ... و اذا كنت انا بنزل موضوع زي ده ... فانا مش بنزل طريقة مذاكرة ... دي بعض النصائح و الحاجات الصغيرة اللى انت ممكن تحاول تطبقها ف مذاكرتك ... و تفيدك باذن الله .... ف اكرر تاني ..... انت تذاكر بطريقتك

ثانيا : خليك صريح مع نفسك
بمعنى .. ان ما دام احنا قلنا انك تذاكر بطريقتك و محدش يفرض عليك طريقة ... يبقى ف نفس الوقت تبقى صادق مع نفسك ... متكروتش الدرس بسرعة بداعي ان هي دي مذاكرتك .... و تقنع نفسك بانك كده ذاكرت 100 100 .... دي حاجة بينك و بين نفسك بقى ....... و يحضرني اللى حصل مع احد معارفي ... كان من النوع ده كده .... كان يقعد يقول لك ... انا راجعت الكيميا مش عارف خماشر تمناشر مرة و العربي كام مرة .... و فرحان اوي .... و لكن بعد ما ظهر الحق و خربت مالطة ... اعترف لنفسه و اللى حواليه ... بان المرة من الى كان بيقول عليهم دي .. كان ممكن يخلصها ف تلات اربع ساعات .... و انت يا اخي مش ف حاجة لكده .... مرة تمام احسن من خمسين كروتة .... و اظن انت او انتي ... بقيت ف مرحلة تقدر تتحمل فيها مسئولية ... و متضحكش على نفسك بسهولة كده ... انت بتحدد مستقبلك

ثالثا : اكتب بايدك
و دي حاجة الصراحة مفيدة جدا جدا جدا جدا للطالب ... و خصوصا ف المواد النظرية .... الكتابة باليد ... بتثبت المعلومة ... بطريقة متتخيهاش ..... تذاكر الدرس ( بطريقتك عادي ) ... و متكتبش ف ساعتها ... لأنك اساسا لسة مذاكره ملحقتش تقع منك حاجة ... لكن مثلا ممكن تيجي تاني يوم تكتب الدرس او كل اللى انت تعرفه عنه ... كل اللى في دماغك ... و بعد كده ممكن بعد اسبوع ولا اتنين و انت بتراجع الدرس ...... متفتحش الكتاب عليه على طوول كده ... لأنك كده كده حتى لو كان فيه حاجة واقعة منك .. بمجرد م تشوفها ف الكتاب هتقول ايوة ايوة انا عارفها .. و هي واقعة منك اساسا ... تعمل ايه بئا ... تراجع بانك تكتب تاني .... كل حاجة ف دماغك عن الدرس ... و بعد م تعصر دماغك ... و تكتب .... تشوف بئا ايه اللى وقع منك ... و تقارن اللى انت كاتبه ( عصارة نفوخك ) بالدرس نفسه ... ده هيديك رؤية اوضح عن مذاكرتك للدرس ... و مقياس كويس لتذكرك ... و ف نفس الوقت اهي طبعا مراجعة .... زي م كانوا بيقولوا لنا زمان ف حفظ القرآن ... لو كنت عايز تراجع سورة انت كنت حافظها ... متفتحش تقراها كده على طوول ... لأ . حاول تسمعها لنفسك و هات اخرك ف التذكر لحد م تقف ... ساعتها افتح و شوف
* حد يقول لي م انت بتقول لنا طريقة مذاكرة اهي و عايزنا نطبقها .... اقول لا .. طريقة المذاكرة اللى اقصدها هي اول مذاكرة للدرس ... انت بتدخل المعلومات ف دماغك بطريقتك ... اما الكتابة دي فهي حاجة مساعدة تعملها بعد مذاكرتك لتثبيت المعلومة ... و بعدين ممكن حد يجربها يحس انها مش فارقة معاه اوي عما كان قبل م يكتب ... و ان الكتابة بتضيع وقته من غير نتيجة كبيرة ... انا اول واحد بقول له متكتبش ...... لكن الحقيقة ان طريقة الكتابة دي جابت ثمارها مع ناس كتير .......................

رابعا : اللى يزيد عن حده ينقلب ضده
ايه ده ..... اقول لكم .... طبعا محدش يختلف على اهمية ثانوية عامة ف حياة اي طالب .... و طبعا لازم اهتمامك يزيد بيها عن السنوات الدراسية التانية ... و لكن .. في حدود المعقول .... اوعى اهتمامك يزيد عن حده ... هينقلب ضده ... ازاي ... عن طريق حاجات كتير :-
1- لو اهتمامك زايد اوي ... طبعا الحماس اللى ف الأول ده ( اللى هو طبيعي عند كل الطلبة ) هيبقى كبير اوي ...... هتذاكر كتير ... تحرق نفسك مذاكرة ... تجبر نفسك ع الكتاب .....م انت متحمس اوي لاهتمامك اهو ... غلط كبييييييييير ... المذاكرة الزيادة دي .... هتخليك توصل ف يوم من الايام ... و غالبا بيبقى ف الترم التاني ..... ان انت وصلت لحالة زهق و ملل قصوى ... او تشبع بدرجة اصح ... مش طايق الكتاب ... كرهته ...... لو تجبر نفسك تذاكر ... ممكن توصل بيك الدرجة انك قاعد قدام الكتاب ... و الكتاب مفتوح .. و انت عينك فيه ... بس مش بتقرا ... خلاص انت جبت اخرك معاه ...... و ممكن من زهقك بتقنع نفسك انك كده بتذاكر فعلا ... لأنك مش عايز تواجه نفسك بحقيقة انك مش قادر .... و نرجع بقى لنقطة الصراحة مع النفس تاني ...... خصوصا انك ف الفترة دي المفروض انك بتستعد تزود من طاقتك شوية عشان موسم ما قبل الامتحانات داخل ....... طبعا انت متخيل حالك هيبقى ازاي !!!!!!!!!!!!!
2- لو اهتمامك زايد عن الحد برضو ....... هينقلب ضده ... هينقلب لتوتر و قلق دائم ...... و خصوصا طبعا ف موسم الامتحانات و ما قبله ..... هيخليك دايما متوتر و متنشن .... لأنك مديها اهتمام اكبر من اللازم ..... و دي حاجة طبعا بتأثر عليك ف امتحاناتك .... خوفك يزيد ... و دي حاجة مش ف مصلحتك ........
3- ارجع و اقول ... ثانوية مش زي اي سنة .... لآزم تهتم بيها .... و لكن في حدود المعقوووووووووول !!!!

خامسا : محدش بيجري وراك
و دي حاجة يمكن انتم استخلصتوها من الكلام اللى فات ....... ابدا دراستك بمذاكرة عادية خالص ... متفتحش ع الرابع .... متقعدش تقول انا هاسبق انا .. ارتاح ... و الله لو عندك مقدرة .. ميمنعش ( لكن الصراحة مع النفس للمرة ال 100 ) ..... لكن ذاكر بطريقة عادية جدا .. اهم حاجة ... ميفوتكش درس معين تأجله ... تخلص كل درس اول باول .... اللى تذاكره تخلص عليه ... تبقى مذاكرة بضمير ....... و خلى الشد و الفتح ع الرابع ده ف الموسم بتاعه .... اللى هو الترم التاني ..... و النص الأخير منه على وجه الخصوص ..... ساعتها ... افتح ع التامن يا عم ...... ولا يهمك

سادسا : نظم مذاكرتك
يعني ايه بقى .... متهيأ لي العنوان باين .... لكن عايز بس انبه لحاجة ..... موضوع انك تعمل جدول لنفسك ف المذاكرة و تمشي عليه .... ده برضو موضوع نسبي من شخص للتاني .... يعني اياك تجبر نفسك على عمل جدول اذا كنت شايف انه هيعمل معاك مشاكل او حاجة ..... ناس تانيين وجدوا ان الجدول نظم لهم المذاكرة بشكل طبيعي و ماشي معاهم فل الفل .... يبقى مفيش مانع ... مش قلنا ذاكر بالطريقة اللى تريحك ....
- و لكن بشكل عام ... اللى احسن من الجدول ..... انك تنظم مذاكرتك على اساس المواد مش على اساس الوقت ..... يعني ايه .... يعني انت ف الجدول بتمشي نفسك على وقت معين تذاكر فيه حاجة معينة .... ده ممكن ف بعض الأحيان ياخد من حق مادة معينة .... مثلا انت جه عليك وقت و ف اي ظرف من الظروف مضطر تذاكر فيزيا اكتر ... عندك امتحان مثلا او كده ..... لو ربطت نفسك بالجدول ممكن تلاقي الوقت ده مثلا عربي ولا اي حاجة ....... طيب و بعدين
زي م قلت حاول تنظم نفسك من نفسك .. مش بورقة و قلم .... حاول توازن المذاكرة بين كلمادة و التانية حسب احتياجك ليها ف الوقت الحالي ... فيما لا يخل بانك تكون لامم كل المواد و مخلصها .... يعني مش معنى انك تذاكر فيزيا مثلا عشان محتاجها دلوقتي ... تنفض لمادة تانية زي العربي عندك نقص فيها .... زود فيزيا آه .... تخل بالتوازن لأ ..... دي كلها حاجات انت تقدر تظبطها مع نفسك .... و بتدخل فيها اهم حاجة قلتها فوق ( الصراحة مع نفسك ) .... أوعى تضحك على نفسك ..... انت الخسران

سابعا : اللى فات مات
دي حاجة ليها علاقة بالامتحانات ... اي نعم بدري اوي عليها .... لكن بالمرة بقى ..... اثناء الامتحانات .... اوعى تخلى حلك ف مادة يأثر ف المادة اللى بعدها ...... انا مثلا كنت ماشي مع مبدا معين ..... انا مثلا لما اخرج من امتحان .... اراجع مع مدرسي زي م انا عايز ... اتكلم و اتضايق زي م انا عايز ..... لما اروح البيت انام من التعب شوية ..... اصحى من النوم ناسي المادة دي للأبد .... مليش علاقة بيها .... كأني ممتحنتش فيها .... اعتبر " القيلولة " دي فاصل نهائى للمادة دي ...... لأن كثير من الطلبة من النوع اللى لو مثلا لقى نفسه لا قدر الله ... عنده حتة واقعة ف الامتحان ولا حاجة..... يفضل متضايق و مكتئب و حاله حال...... طبعا ده بيأثر على الامتحان اللى بعده ...و على المذاكرة بتاعته ..... دي حاجة مهمة ........ و ده برضو يندرج تحت مبدأ ... التوكل على الله

ثامنا : توكل على الله ( و دي اهم حاجة )
خليك دايما مؤمن بانك ما دام عملت اللى عليك بكل صدق و اجتهدت ... ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا ...... و توكل على الله .... و خليك مؤمن ان ربنا عمره م هيضيع مجهودك

دي كانت شوية ملحوظات عامة ارجو انكم تستفيدوا بها
و قريب ان شاء الله نتكلم عن كل مادة و مشاكلها

التوقيع
طالب اجتاز ثانوية عامة
و بيحبكم ف الله

بلال سلامة

أمـــوالنا لذوي الميراث نجمـعــها *** وبيـوتـنـا لخــراب الدهر نبنيــهـا

آخر تعديل بواسطة The Lord Of The Rings ، 03-10-2007 الساعة 03:21 PM
قديم 01-10-2007, 03:05 PM
احمدمحمود احمدمحمود غير متواجد حالياً
عضو فعال

احمدمحمود is an unknown quantity at this point

ياريت حد يعمل موضوع زى ده

بس لطلبة الجامعة

احسن اخوكم متسوح

موضوعك جميل
قديم 01-10-2007, 03:20 PM
الصورة الرمزية The_Relativistic200
The_Relativistic200 The_Relativistic200 غير متواجد حالياً
عضو متألق

The_Relativistic200 is an unknown quantity at this point

ابدعت يا ولدى
نصايح حلوة همشى عليها ان شاء الله

=========================
لكن انا هقول على جزء من تجربتى فى الثانوية
انى دخلت ابيض يا ورد
لقيت نفسى غبى ومش فاهم حاجة
والنقطة اللى بلال بيتكلم عليها
واحد مثلا يقوللك انا حليت تلاتين امتحان
الاستاذ بتاعنا ده ميه ميه بيخرجك حافظ من الدرس
وتبتدى تحس انك فى وادى.....واصحابك اللى مثلا مش معاك فى نفس الدرس و الاستاذ فى وادى تانى خالص
ويقوللك خد السؤال ده...
ده خدنا فلان الفلانى حله
ومتعرفش تحله فعلا
وتحس ان ناس كتير احسن منك
كل ده هجايص!!!
اى حد بيتكلم على استاذه وبيقول عليه انه عمل وسوى فى الحصة
احسنلك نفضله واحلقله كمان
لان الناس دى اخرها 80 %
وده عن تجربة يعنى

ذاكر براحتك اوى
امتحانات الدروس مش هنكر مهمة فى بعض الفترات
فى الفترات اللى انت مش مذاكر مثلا فيها جزء كبير
فبتحط نفس تحت ضغط الامتحان وضربت اربع عصافير بحجر
ذاكرت او حتى خدت فكرة على اللى مذاكرتهوش احسن من مفيش طبعا
اتحطيت تحت ضغط الامتحان اللى هو مصيبة لواحده
قيمت نفسك وسط زمايلك
عرفت هتبدا منين تلم منهجك اللى انت واخده

صحيح
وجهة نظرى انك تبقى راجل وناضج بما فيه الكفاية ومتسمعش نصايح حد
لان انت عارف اخرك وقدراتك ...ومش محتاج حد يوجهك.....
وده انا عملته مع نفسى الصراحة
بسمع من ودن ولابطلع من الودن التانية
ولا عمرى سألت حد يقوللى اعمل ايه

نقطة تالتة بلال ما ذكرهاش
انك متفكرش فى مستقبلك وتعيش اخلام اليقظة كتير
انك تبقى مهندش مثلا او دكتور او علاف
سيبك من المستقبل
فكر فى اللى معاك وفى ايدك بس

بس كده
مش هزود حاجة على اللى قالها بلال
هو يعرف ينصح اكتر منى

آخر تعديل بواسطة The_Relativistic200 ، 01-10-2007 الساعة 03:26 PM
قديم 01-10-2007, 04:18 PM
الصورة الرمزية fares elnet
fares elnet fares elnet غير متواجد حالياً
عضو له امتياز خاص

fares elnet is an unknown quantity at this point

شكرا يابلال على النصائح اللى قدمتها

لاخوانك واخواتك فى المنتدى

بارك الله فيك وجزالك كل خير
قديم 01-10-2007, 06:07 PM
عضو متواصل

جزاكم الله خيرا ع المرور يا جماعة

و متشكرين يا خالد باشا ع الأضافة الجميلة

اكيد هتفيد الناس

متشكريين
قديم 01-10-2007, 06:16 PM
الصورة الرمزية واحـد من النــاس
واحـد من النــاس واحـد من النــاس غير متواجد حالياً
عضو قدوة

واحـد من النــاس is an unknown quantity at this point

اخص اخص .. متأخر اوووووي يا بلال .. بعد الـ 86.5% يابني .. اعمل بيها ايه النصايح دي يا حبيبي ..

بس تسلم ايدك .. هحاول اطبقها ف تالتة وانفد بجلدي من كلية الشعب .. نصايح حلوة .. بس المهم التنفيذ

والتعود .. لاني اكتر واحد بيسمع نصايح بس عمره ماطبقها والدليل .. اني قاعد دلوقتي ع النت اهو

ومعنديش دم ولا قاعد اذاكر ههههه

سلاااااااااااااااام
قديم 01-10-2007, 06:18 PM
الصورة الرمزية MohammeD el_SadaT
MohammeD el_SadaT MohammeD el_SadaT غير متواجد حالياً
عضو متألق

MohammeD el_SadaT is an unknown quantity at this point

الله يبارك فيك يا بلال
بجد الموضوع أكتر من ممتاز
حطيت فيه كل خبرتك وتجارب السابقه
ودى حاجه أنا أهنيك عليها
وبشكرك على لسان جميع أعضاء المنتدى

وبعد إذنك بما إن الركن العام أنشط قسم أنا هنقله فيه عشان الفيده تعم

Always remember two things
Don’t' take any decision when you are Angry
Don’t' make any promises when you are Happy
قديم 01-10-2007, 06:38 PM
الصورة الرمزية CrazY Bo$S
CrazY Bo$S CrazY Bo$S غير متواجد حالياً
عضو متواصل

CrazY Bo$S is an unknown quantity at this point

شكرا يا باشمهندس بلال عالموضوع الجامد ده وان شاء الله يفيد كل طليةثانوية بس فى ناس كتير بتسمع وتنفض زى واحد صاحبنا الله يسهله .. ماعلينا
إنت عملت اللى عليك وجبت خلاصة التجربة وجزاك ربك خيرا على ذلك
إن شاء الله ياجماعة اللى هيطبق النصايح دى بإخلاص حيطلع الرحلة أو يجيب امتياز
قديم 01-10-2007, 07:53 PM
الصورة الرمزية ..Just Stop
..Just Stop ..Just Stop غير متواجد حالياً
نجم العطاء

..Just Stop is an unknown quantity at this point

ان الله لايضيع اجر من احسن عملا

بصراحة دى اكتر حاجة عجبتنى فى الموضوع يابلال

يعنى اللى يزرع شوك هيحصده شوك
اللى يزرع تفاح هيحصده تفاح
اللى مش هيزرع حاجة مش هيلاقى حاجة يحصدها

الكلام كتير يا بلال
والتنفيذ سهل
والناس نايمة

اسهل حاجة فى الدنيا الثانوية
بس مين يصدق

عموما مش هطول عليك
شكرا على النصايح يا بلال
وشكرا على الاضافة المهمة يا خالد

وربنا يوفق الجميع
قديم 01-10-2007, 10:41 PM
الصورة الرمزية أحمد2025
أحمد2025 أحمد2025 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

أحمد2025 is an unknown quantity at this point

الله عليك يابلال
والله نصائح مفيدة حقا
موضوع عظيم من عضو أعظم
قديم 01-10-2007, 11:49 PM
عضو متواصل

شكرا جزيلا للردود الجميلة دي

الله يكرمكم
قديم 02-10-2007, 01:31 AM
الصورة الرمزية mR . mOstafa Fathi
mR . mOstafa Fathi mR . mOstafa Fathi غير متواجد حالياً
عضو متألق

mR . mOstafa Fathi is an unknown quantity at this point

الله
يسلمو الايادى يا يلال
وفيه أيضاً لصونِ العرضِ إصلاحُ
أما تَرَى الأُسْدَ تُخْشى وهْي صَامِتة
والكلبُ يخسى لعمري وهو نباحُ
قديم 02-10-2007, 01:34 AM
Crazy Pharma Boy Crazy Pharma Boy غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Crazy Pharma Boy is an unknown quantity at this point

موضوعي اتحذف يا بلال

بس كويس موضوعك يا باشا

اما اللي بيسأل عن نصايح لطلبة الجامعات والله اظن اننا نزلنا موضوع في قسم الجامعات المصرية

ربنا يوفقك يا بلال ويوفقك الجميع
من سجد لكي الفؤاد وسلم ـ بأن الحُب إليه لا محالة آتي ـ يا من لجمالك فرح النهار تبسم ـ يا مُهجتي ـ يا لوعتي ـ يا كُل حياتي ـ يا صاحبة الخد الخمري ـ وبريق العين ـ وشعاعاً يسكُن طُرقاتي ـ سأقول كم بت أحبك ـ كم أعشقُ قلبك ـ يا جزءاً أصبح من ذاتي
قديم 02-10-2007, 04:45 PM
عضو متواصل

ليه كده موضوعك يحذف يا بري .... ده كان موضوع جامد جدا و الله

آخر تعديل بواسطة The Lord Of The Rings ، 03-10-2007 الساعة 03:23 PM
قديم 02-10-2007, 09:16 PM
عضو متواصل

اللغة العربية

يمكن العربي من اكتر المواد اللى ممكن تعمل مشاكل لطلبة كتير .... او بلاش اعمم ... ع الأقل بالنسبة لي و اصحابي اللى معايا و المعارف و كده .... كانوا كلهم حاسين ان العربي ممكن يعمل لهم مشاكل ..... و خصوصا عربي تالتة .... بس كانوا بيختلفوا ف الفرع يعني كان بعضهم بيتضايق من النحو و ناس من الأدب و غيره ..... ع العموم خلينا نتكلم عموما عن كل فرع .... و الكلام يشمل تانية و ثالثة

أولا : القصة
- خلاصة الكلام ... تقراها .. كاملة ....... ناس كتير جدا هيقولوا لك الملخصات تجيب م الآخر ... و يدللوا على كلامهم باسئلة معظم امتحانات ثانوية عامة اللى فاتت .... كانت متخلفة لدرجة غريبة الصراحة .... تخلى اللى ميعرفش حاجة عن القصة يجاوب ...... لكن !!!!!!!!!!!!!!!!! انت ايش ضمنك ان ممكن ممتحن السنة دي ميلفش .... و حصلت كتير .... زي الدفعة اللى قبل اللى فاتت .... ( لما كنا احنا ف تانية ) ... حب يغير ف الامتحا كتير ...... محدش يقدر يفتح بؤه معاه ........ و بعدين انت عايز تتعلم تعليم صح .... مش تعليم و السلام ...... و لكن قليل اللى بيعتقد ف فكرة التعليم الصح دي ...... خليك منهم
- ممكن تقول ... قصة تالتة طويلة جدا ... مملة .... مش قادر ...... اقول لك .... معلش .... اعصر على نفسك لمونة و اقراها برضو :D ..... انت عايز تفوق ....... مش نجاح

ثانيا : القراءة
- دي بقى مبتعملش اي مشاكل مع اي حد على ما أظن ...... لأنه حتى مهما كان الدرس مثلا انت مش حابه .... اهو بكتيرة صفحتين ولاحاجة .... مش هي اللى تعمل لك مشاكل ..... اسئلتها مكررة ف كل حتة ..... ف اللذيذ يعني

ثالثا : الأدب
- مشكلة المشاكل ...... لكتير من الطلبة ... خصوصا ف ثالثة ..... لأنه طويل جدا ....... و حفظ ....... مش عارف كام مدرسة شعر ...... لكل واحدة خماشر تماناشر خاصية ..... ده غير المكملات ........ و غيره
- ده بقى ملوش حل ....... حتعمل ايه .... لازم هتحفظ ...... بس اللى يساعدك اوي اوي ..... موضوع انك تكتب بايدك اللى كنت اتكلمت عليه قبل كده ده ...... يسهل لك الحفظ جدا ......
- حاجة تانية مسهلة جدا ..... و هي انك بالأمارة تفتكر ..... يعني ايه .... يعني مثلا فيه 10 نقط مثلا عايز تحفظهم ...... تاخد كلمة واحدة مميزة من كل واحدة ....... و تحط الكلمات المميزة دي لوحدها مع بعض ...... و تحفظهم ...... لما تيجي تسترجع بقى .... تفتكر الجملة المميزة دي ...... كل كلمة فيها تفكرك بنقطة ...... الموضوع ده و الله بيسهل كتير اوي ......
- غير كده ....... مش عايزك تحفظ صم صم ...... اللى هو لازم تحفظ الكتاب كاتب ايه بالظبط ....... لازم تخلى لنفسك اي مجال انك تكتب باسلوبك ..... بس عن نفس النقطة طبعا ...... متكتبش موضوع تعبير عن حتت تانية ....................

رابعا : البلاغة
- دي بقى مافيهاش مذاكرة .... هتذاكر فيها ايه ..... البلاغة بتعتمد على حاجتين :-
1) على الاستعداد الشخصي لطالب ... و قدرته على استخدام ادوات الغة ... و معرفتها بالمفردات العربية و تركيباتها ..... لأن 75% من حل سؤال البلاغة هو انك تفهم القطعة او الأبيات اللى جاية لك ........ و النقطة دي فروق فردية .... و تعويضها بيحتاج لحاجات اعلى من الدراسة نفسها ... و هي ان الواحد يقرا كتب عربية كتير ... و القديم منها خاصة ... عشان يتعمق اكتر ف اللغة
2) الحل الكتير ....... و دي حاجة ف ايدك ...... كل م تحل قطع بلاغة كتير كل م تبقى اقدر ع الحل اسرع و تفهم اكتر ....... و بيني و بينكم .... البلاغة اساسها ان الواحد يكون متأسس فيها كويس ... يعني نسبة كبيرة منها بتعتمد ع المدرس ...

خامسا : النصوص
- متهيأ لي برضو النصوص مشكلتها مش كبيرة اوي ...... اصل النص عبارة عن ايه غير ... انك تفهم المفردات ( و اللى على اساسها انت بتفهم شرح النص ) ..... و مواطن الجمال ..... و دي بما انك المفروض دارس بلاغة ... يعني تقدر تستخلصها بنفسك ..... بس برضو لازم تقرا كل مواطن الجمال اللى ف الكتب ..... و انصحك كمان انك متاخدهاش مسلمة كده ..... يعني مش تقرا دي مثلا استعارة و خلاص ...... حاول تاخدها من وجه نقدي.... يعني تقول لنفسك دي مكنية ليه و دي تصريحية ليه ..... و كذلك ف الايحاءات و الدلالات .... متاخدهاش برضو مسلمة كده .... حاول تقنع نفسك هو جابها كده ليه ... و ازاي ..... لأن الطريقة دي هتخليك انت نفسك احسن ف مواطن الجمال و مش هتضطر تحفظها صم كده ...... و برضو بتقويك ف البلاغة عموما
- الحاجة المهمة الوحيدة ف النصوص ..... هي التعليق اللى ورا النص ...... اللى بيبقى فيه الجو العام و الظروف المحيطة بالشاعر و ملامح شخصيته و اسلوبه و هكذا ... و النقد اللى يوجه له ....... لأن دي اللى فيها البهاريز يعني .... و من المفترض ان سؤالها اساسي ف الامتحان ..... الحاجات دي ممكن تكون حفظ شوية لكن لو اتبعت طريقة جملة الكلمات المميزة ...... مع طريقة انك تفهم كل واحدة جت ازاي و ايه اللى خلاهم يقولوا ع الشاعر كده مثلا ... و طريقة التسميع بالكتابة .... الطرق دي هيقربو لك الدرس اوي
لكن ده طبعا ميمنعش انه يكون فيه نسبة حفظ برضو ........

خامسا : النحو
- ممممممم ..... النحو ده كتير جدا من الطلبة كانوا بيقولوا ان ده هو المشكلة الكبرى ... البعبع بمعنى اصح ...... النحو ده بيعتمد كلية على التاسيس .... لو انت اتاسست كويس فيه من زمان ... مش هيمثل لك مشكلة خالص ...... بس طبعا زمان ده خلاص عدى .... خلينا ف دلوقتي .......
- الصراحة انا مش عارف اقول ايه بالظبط لكن عموما اتطرق لكام نقطة كده :-
1) فيه قاعدة نحوية اساسية و قديمة قوي بتقول ... " الفهم شطر الأعراب " .... و ف رواية " المعنى شطر الأعراب " ..... لازم تحط الكلمة دي ف دماغك ........ اياك ثم اياك ثم اياك ... انك تتبع طريقة برايل بتاعة كثير من المدرسين ... طريقة حسس ولا تفهم ... من اللى يقولك ( نكرة + نكرة = نعت ) ولا ( نكرة + معرفة = مضاف اليه ) و الحاجات دي ..... اياااااااااااااك .... انت ممكن تلجأ للحاجات دي ف الاعرابات الثابتة بس.... زي مثلا الكلمات اللى يها اعراب ثابت ف اي حتة .... بسسس ...... غير كده ف الاعراب ... لازم تتبع القاعدة اللى قلتها دي ...... افهم الجملة الأول ..... فصصها ... متبصش للكلمة اللى تحتها خط على طوول كده و اللى قبلها و اللى بعدها بس على قد الاعراب ...... غلط
هضرب مثل بسيط .... مثلا لو فيه جملة ( شرب الولد اللبن ) مثلا ...... عايز تعرب الولد ... تقول لنفسك الكلمة دي ايه دورها ف الجملة .... محطوطة ليه .... بتعمل ايه للمعنى ... آآآآآآه دي بتدل على اللى عمل الفعل ... تبقى فاعل ...... انا بس بضرب مثل على حاجة هايفة عشان اوصل الفكرة يعني ..... مش عيب تقعد تفكر ف الأعراب من الناحية دي .... و دي كمان تفيد جدا ف المنصوبات ... لأنها بتبقى شبه بعض اوي ........ ممكن تحس ان الكلمة حال و مفعول مطلق و مفعول لأجله ...... و الطريقة دي هي الوحيدة اللى هتفرق لك بوضوح ...... الكلمة دي محطوطة عشان تبين الفاعل كانت حالته عاملة ازاي ... ولا عشان تبين لك هو عمل الحاجة ليه ... و هكذا ... تقول لنفسك كده ...... تحلل الجملة ..... و كل ده اتباعا لمبدا " الفهم شطر الاعراب " ............

2) النحو مادة تراكمية ..... سيبك من الكلام اللى بيطلع كتير ده لما مثلا بتوع ثالثة يعترضوا يقولوا لك النحو من دروس تانية ...... طيب ماهو بيجيلهم ف الاعراب كلمات فاعل و مفعول و حاجات كده ..... طيب م الحاجات دي من رابعة ابتدائي ... ماعترضوش ليه ؟؟؟؟
خلي ف دماغك انك مطالب بالنحو اللى درسته ف حياتك كله .... متاخدش النحو على قد دراستك الحالية بس لو انت ف تانية ...... ع العموم فيه كتاب كانوا سلموه لنا ف اولى ثانوي ( مش عارف اذا كانوا لسة بيسلموه ولا لأ ) ... هو كتاب شامل لمعظم قواعد النحو اللى انت خدتها و اللى انت مطالب بيها ...... الكتاب ده مهم جدا ..... الجأ له ف اي حاجة حاسس ان انت ناسيها او كده ........

3) لو حاسس ان النحو بيمثل لك مشكلة فعلا ..... اتدرب كتيييييييييير اوي اوي ..... و اعرض حلولك على اي مدرس ..... و زود اكتر لو حسيت ان لسة فيه مشاكل .....

سادسا : التعبير
- مش هقول فيه اكتر من حاجة مهمة بس ...... اوعى تتبع الكلام اللى بعض المدرسين بيرددوه من القوالب دي ... من أمثال " انه لمن بلاغة اللسان و سحر البيان ان نتكلم عن هذا الموضوع لأن . . . . لوك لوك لوك " ..... بيدوا مقدمات ثابتة و خواتم ثابتة كده ......بلاش بلاش ........ اكتب كل حاجة من دماغك ....... الكلام ده ضحك ع الدقون .... و للأسف معظم الطلبة بيستسهلوه و بيلجأوا ليه ... مع ان ده و الله حاجة غلط جدا ...... و بعض السنين على فكرة كانوا ف التصحيح بيتعمدوا ينقصوا اللى يلاقوه لازق مقدمة محفوظة كده ..... اصل على فكرة المقدمات دي بتبقى معروفة اوي

انتظروا القادم باذن الله

تحياتي

العلامات المرجعية