اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 18-06-2011, 06:47 PM
ahmeds96 ahmeds96 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmeds96 is on a distinguished road
افتراضي اسئلة لأطباء الاسنان والصيادلة ارجو الرد وشكراً

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحتم يا دكاترة انا محتار وعاوز اسالكم شوية اسئلة لدكاترة الاسنان وياريت تجاوبوني وانا متاكد انكم حتفيدوني وتجاوبونى بصدق
انا كنت بفكر فى الفرق وانهى افضل الصيدلة ولا اسنان بالنسبة ليا

انا الصيدلة والأسنان الاتنين زي بعض بالنسبة ليا ومش بكرههم ومش بحب واحدة اكتر من واحدة وبحب الكيمياء والاحياء زى بعض

اولاً : هل لما تدرس طب اسنان حتحبها اكتر ؟؟ لانى بصراحة عادى ولا بحبها ولا بكرهها لكن هل لما تدرسها حتتفوق وتحبها اكتر ولا لأ؟ لأنى لو دخلتها ان شاء الله يبقى نفسى ابقى دكتور شاطر فهل ححبها اكتر مع الوقت ودراستها ؟

ثانياً : هل لازم تعمل اى دراسات اخرى بعد ماتتخرج من كلية طب اسنان ولا لأ ؟؟ يعنى طب بشرى لازم تعمل ماجيستير مثلا عشان تقدر تشتغل والناس تجيلك فهل اسنان كدة ؟

ثالثاً :ازاى تكون دكتور شاطر وتعمل اسم كبير وهل ده ممكن فى فترة مش طويلة؟؟

رابعاً : بالنسبة للناحية المادية أيهما افضل الصيدلى او طبيب الاسنان (والله عارف ان الرزق بتاع ربنا لكن عموما عقود العمل وعقود السفر وهكذا ايهما اعلى ؟؟ )

خامساً : كم تكاليف فتح عيادة بعد التخرج ؟ وهل حيجيلك احد ؟ لانى اعتقد ان مافيش حد حيروح لدكتور صغير فى العمر ولسه جديد ؟!

سادساً : معروف ان الصيدلى مثلا طريقه اما الشغل فى شركة او السفر ولما يعمل راس مال بيفتح صيدلة ، اما لو معاه راس مال من الاول بيفتحها اول لما يتخرج -- لكن طبيب الاسنان ايه طريقه لو معندوش امكانيات يفتح عيادة ؟؟ هل بيشتغل لمدة سنة او سنتين كخبرة فى مستوصفات بأجور رمزية مثلا وبعدها بيسافر مثلا سنتين تلاتة اربعة ويرجع يفتح عيادة ويشترى شقته ولا ازاى مصير حياته بيكون يعنى باختصار لو اتخرجت ومعكش فلوس كافية بتعمل ايه ولا ايه الطرق اللى ممكن تمشى فيها ؟؟؟؟؟؟؟ ارجو التوضيح بالتفصيل الممل لو سمحتم

سابعاً : انا من اسرة متوسطة الحال فهل صعب انى ادخلها واكمل فيها ولما اتخرج استمر ؟؟

ثامناً : ليه كلية طب اسنان بيبقى اعداد خريجيها مش كبير ؟ هل مفيش اقبال عليها ولا ليه ؟

تاسعاً : انا اعرف انه ممكن تشتغل كتكليف عند الحكومة فهل ينفع لما تتخرج تشتغل فى التكليف شوية مثلا 6 شهور بعدين توقف التكليف مؤقتاً وتسافر مثلا وبعدين ترجع بعد سنتين ولا حاجة وتكمل التكليف بتاعك ولا لأ ؟

عاشراً : هل معيدين الكلية بإمكانهم فتح عيادات خاصة بهم وهل مستواهم المادى جيد ؟

الحادى عشر : انا عارف ان الاسنان عملى كتير ولكن هل هى محتاجة حفظ كتير؟؟

وشكرا ليكم وانا عارف انكم حتساعدونى واسف على كتر الاسئلة بس ارجو الاجابة وشكرا

العلامات المرجعية