اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 13-04-2014, 08:47 AM
الصورة الرمزية Rose Dream
Rose Dream Rose Dream غير متواجد حالياً
عضو جديد

Rose Dream is on a distinguished road
افتراضي محتاجه مساعده بجد ربنا يكرمكوا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله العظيم محتاحه مساعده بجد لانى اتجننت خلاص ويئست من انى اتغير ومش عارفه اعمل ايه ولا ايه وصلنى للحالة دى ........ يا رب حد يفهمنى ويساعدنى
انا مأجلة السنادى ثلاث مواد كمياء وفيزياء واحياء ومستوى نظام قديم فةى سنة تانية ما كنتش اجلت الكمياء عشان ما كنتش مذاكراها لا والله عشان بس تعبت جدا فى يوم الامتحان.. مش مهم بقى المهم السنادى
من اول السنة قولت مش هخد دروس وهاعتمد على نفسى وهاسمع شرح مع النت وكده
طبعا الكمياء كنت وخداها ف تانية والفيزياء خدت فيها درس قبل كده لككن ما كنتش بذاكرها والاحياء ما اعرفش فيها حاجه ما خدتش درس فيها
المهم من اول السنة وانا بقول هذاكر واقعد اخطط ف جداوول وانزل اشترى ملخصات وانزل ملازم من على المنتديات بس وبعد ده كله اجى اذاكر تنسد نفسى ما اعرفش ليه فقدت الثقة فى نفسى من ساعة حكاية التأجيل وما بافهمش حاجه وعارفين مشكلتى ايه من زمان انى بحفظ من غير فهم طول عمرى كده احفظ الكتب من الجلده للجلده واروح الامتحان الاى نفسى طلعت الاولى وانا اكبر فاشلة ليه ما علومنيش افهمممم ليه؟؟؟؟؟؟؟؟بقيت ما باعرفش افهم حتى الفيزياء واانا حفيظة بقا لاسف وعايه كتب كتيلر قال لما اذاكر من كتب كتيير اضمن الامتحان
والمصيبة انى لما اذاكر درس من كتاب الاقى كتاب تانى شارحه بطريقة تانية اعمل ايه بقا وفضلت كده اكره الكتب والمذاكرة وكل حاجه ما باعملش حاجه من اول السنة غير انى اعيط على حالى واهرب من كل حاجه فى النوم ولا حد حاسس بيه ولحد دى الوقتى وانا مش عارفه حاجه فى ماده من المواد دى ومش عارفه اذاكر ازاى ولا ابدأ منين ؟؟ ومين يساعدنى لو قلت لحد من اهلى مش هيفهمونى وخلاص الامتحان قرب مش عارفه اعمل ايه لدرجة انى قولت هسيب التعليم خالص خلاص ما عونتش نافعه بس كل لما اكون عايزه اقول كده لبابا او ماما ادخل على اوضتى اعيط واقولهم ازاى بنتكوا الى كنتوا بتفتخروا بيها عايزه تسيب المدرسة
إإإإإإإزااااااى
بس انا ما بقتش باعرف افهم ولا اذاكر حاجه خالص كل يوم اقول هذاكر وما بذاكرش تحصل حاجه تنكد عليه وما افتحش الكتب مش عارفه اعمل ايه واقفه كده مكانى لما بشوف صحابى الى دخلوا الكليه باتعب اكتر واقعد اعيط نفسى فعلا اخرج من الحالة دى نفسى اذاكر بس ازاى مش عارفه ؟؟؟؟؟ابدأ منين مش عارفه ؟؟؟اذاكر المادة دى ولا دى مش عارفه من كتاب ايه بردو مش عارفه ما بقتش عايزه غير انى اموت وارتاح لانى خلاص كرهت نفسى وكل حاجه
نفسى خد يساعدنى ويقولى نفسى حد يساعدنىى اعمل ايه واذاكر ازاى ؟؟

ليه خوفك مش راضى يفارق قلب بجرح الناس مخنوق ازاى يبقى معاك الخالق ويخاف قلبك مـ المخلوق

قديم 13-04-2014, 11:08 AM
thekingboy thekingboy غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

thekingboy is on a distinguished road
Icon16

انا ماجل شبههك ويمكن 98% من الشعور دا بيتملك مني من فترة للتانية مش حقدر أفيدك في الأحياء لكن الكيمياء لو ذاكرتيها من الجلدة للجلدة حتقفليها صدقيني في الكلمة دي اما الفيزياء انا بعاني من فكرة تعدد المصادر برضو الكلام بيختلف نوعا ما من مصدر للـأخر الحل ايه حاول توحدي مصدرك ودا بحاوله والحاجة المشتركة التفكير السوداوي والأستسلامي أنا بكلمك وبكلم نفسي في نفس اللحظة انا بحاول علي قد ما أقدر أهون الأمر بلاش أستسلام وحاربي للأخر وإن شاء الله الخير حيتكتبلنا يارب وشيلي من دماغك خالص تسيبي التعليم او اي شئ انسي الفكرة دي ومتقوليش انا بنت حاولي يبقي ليكي كيانك ومعتمدة علي نفسك وربنا إن شاء الله حيوفقنا
قديم 13-04-2014, 12:57 PM
الصورة الرمزية Rose Dream
Rose Dream Rose Dream غير متواجد حالياً
عضو جديد

Rose Dream is on a distinguished road

[QUOTE=thekingboy;5815760]انا ماجل شبههك ويمكن 98% من الشعور دا بيتملك مني من فترة للتانية مش حقدر أفيدك في الأحياء لكن الكيمياء لو ذاكرتيها من الجلدة للجلدة حتقفليها صدقيني في الكلمة دي اما الفيزياء انا بعاني من فكرة تعدد المصادر برضو الكلام بيختلف نوعا ما من مصدر للـأخر الحل ايه حاول توحدي مصدرك ودا بحاوله والحاجة المشتركة التفكير السوداوي والأستسلامي أنا بكلمك وبكلم نفسي في نفس اللحظة انا بحاول علي قد ما أقدر أهون الأمر بلاش أستسلام وحاربي للأخر وإن شاء الله الخير حيتكتبلنا يارب وشيلي من دماغك خالص تسيبي التعليم او اي شئ انسي الفكرة دي ومتقوليش انا بنت حاولي يبقي ليكي كيانك ومعتمدة علي نفسك وربنا إن شاء الله حيوفقنا [/QUOTE
شكرااااااااااا بجد لكلامك
بس انا والله تايهه مش عارفه اعمل ايه .......ز طب ابدأ منين؟؟ ..بأى ماده بقيت حاسة بالعجز عن انى اذاكر واخلص المواد دى وبعدين بقالى فترة ما بفتحش كتب خالص نسيت حتى كل الى ذاكرته يعنى تحصيلى صفر فى كله

ليه خوفك مش راضى يفارق قلب بجرح الناس مخنوق ازاى يبقى معاك الخالق ويخاف قلبك مـ المخلوق

قديم 13-04-2014, 05:07 PM
الصورة الرمزية 1 Afnana
1 Afnana 1 Afnana غير متواجد حالياً
طالبه بالصف الثانى الثانوى

1 Afnana is on a distinguished road

شكرااااااااااا بجد لكلامك
بس انا والله تايهه مش عارفه اعمل ايه .......ز طب ابدأ منين؟؟ ..بأى ماده بقيت حاسة بالعجز عن انى اذاكر واخلص المواد دى وبعدين بقالى فترة ما بفتحش كتب خالص نسيت حتى كل الى ذاكرته يعنى تحصيلى صفر فى كله[/QUOTE]

بصى انا زيك بالظببببببببط بس الفرق انى فى اولى ثانوى بس حاقولك سدة النفس مش عندك لوحدك صدقينى دى عند اغلبنا بس لازم نتغلب عليها علشان الوقت مش فى صالحنا عشان كدة ممكن اقولك حل بسيط وهو انك تمسكى المواد والايام وتشفى المواد اللى محتاجه وقت اكبر تخليها الاول والمواد السهله شويه فى النص والمواد السهله خالص واللى مذاكراها قبل كدة قبل الامتحانات بشويه وقسمى الايام وحتلاقى الدنيا اتحلت اما المراجعه فمتحمليش همها نص ساعه ممكن تفتكرى كل حاااااجه ويارب اكون ساعدتك

العلامات المرجعية