اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 13-01-2011, 11:59 AM
الصورة الرمزية جارةالوادى
جارةالوادى جارةالوادى غير متواجد حالياً
عضو قدوة

جارةالوادى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ابوصلاح مشاهدة المشاركة
لا انا مش مع حضرتك في دي اقدر حد ممكن ينصحني هو انسانه لان البنت تعرف اكتر من اي ولد لان البنت بطبيعتها زكية جدا وكمان لان هذا الامر يدور عليها لانها اذا وافقت علي زوج وتمسكت بيه لا يقدر اي انسان ان يغير من تفكيرها
وجهة نظرى انها متفرقش طبعا متعاقد او اساسى المهم انها شغل حكومى زى ماالاب دايما بيبقى عايز لبنته زوجها عنده حد ادنى من الامان المادى مرتب ثابت يعنى ومعاش وتامين صحى وحاجات من دى وده متوفر فى التعاقد زى الاساسى بالظبط وبعدين محدش يقدر يستغنى عن متعاقد هما لاقيين اصلا دول بيجيبو ناس بالحصة عشان يكملو انصبة المدارس ومتهيألى لو بنت متعاقدة واب متعلم ومتفتح هيبقى فاهم كويس الظروف دى على فكرة انا شخصيا بيتقدم لى مدرسين تعاقد وعمرنا متكلمنا معاهم فى حاجة زى دى بتبقى امور تانية خالص فى الجهاز واسلوب الحياة والحاجات دى اللى الناس كلها بتهتم بيها وعلى فكرة بالنسبة لى بيبقى احسن من الاساسى لان سنه اصغر يعنى هنتواصل ونتفاهم احسن ومقدرين ظروف شغل بعض وطبعا متعلم اكتر غير كدة انه بيبقى عنده طموح اكتر كانه يشتغل شغل تانى يحسن دخله او يطور نفسه من خلال دراسات عليا او غيره وعندى نماذج كتير جدا لزملائى متعاقد ومتعاقدة او متعاقد وزوجته مش بتشتغل او شغل تانى وماشاء الله عليهم فى منتهى التفاهم والسعادة والدنيا واحدة بواحدة بتتعدل معاهم
وربنا يوفق الجميع ويكتب لنا ازواج وزجات صالحين وصالحات اللهم امين

قد تخلو زجاجة من العطر .. كما يخلو القلب من الحب... ولكن تبقى الرائحة عالقة بالزجاجة كما تبقى الذكرى الطيبة عالقة بالقلوب !!! هم اولئك الذين ينقشون حبهم بطيب تعاملهم على جدران قلوبنا ويصعب علينا ان ننساهم !!!!
قديم 13-01-2011, 12:33 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم هيما مشاهدة المشاركة
أسوأ حاجه حصلت ليا وانا متعاقدة انى بعد خمس سنين تعب وشغل وشقى (مركز اول مكتبة نموذجيه على مستوى الادارة واول مديرية وتالت جمهورى وامتياز مدرسي واخيرا بنستعد للجودة واقعد فى المدرسة من سبعه الصبح لحد الساع ستسه سبعه وانا مخطوبه وانا مجوزة وانا حامل ويجى مدير المدرسة المغرور يقولى انا اللى عملتك وانا اللى كبرتك وانتى كنتى ما تسويش حاجه كانى كنت بشتغل فى مدرسة ابوه مش مدرسة الدوله عشان ايه شديت شويه مع احدى زميلاتى فى المدرسة ليها ابن فى المدرسة بعته لمدير المدرسة وضربه لانه معملشي نشاطه ومكنتشى اتصور اصلا انه يضربه وجتلى تهزأنى قدام زمايلى كان ردى الوحيد ما تقليش ادبك عليا انا بشتغل زيي زيك فى المدرسة واكتر منك كمان وطبعاااااااااااااااااااااااا سمعت الكلمتين دول من السيد الفاضل مدير المدرسة همووووووت واسيب المدرسةحلم عمرى اسيبها واروح مدرسة تانية
اولا ياام هيما انتى بتشتغلى لنفسك مش للناظر ولا للمدرسة ودايما احتسبى شغلك ابتغاء مرضاة الله وان شاء الله هتلاقى الدنيا اتسهلت معاكى وفرجت انا عارفة ان دى حاجة تصعب لما محدش يقدر مجهودك بس احتسبى زى ماقلت لك وكل حاجة تبقى تمام
ثانيا عودى زميلاتك ان اى خلاف بينكم يفضل بينكم ميروحش لادارة المدرسة انا عارفة ان هى اللى اكيد وجريت اشتكت له بس لما تيجى تعاتبيها بالراحة كدة قولى لها احنا ملناش غير بعض وفهميها موقفك وانك عايزاها كزميلة ومتدخلش ادارة المدرسة بينكم وطبعا الباقى هياخد باله من النقطة دى ومش هيكررها معاكى
ثالثا طبعا مديرك ده رجل كبير قد والدك فاللى تقدرى تفوتيه له فوتيه مادام مش حاجة تمس الكرامة ولاالسمعة او تدخل فى حياتك الخاصة وايه يعنى لما يقول كدة انى كبرتك وعملتك ومكنتيش تعرفى تعملى حاجة قولى له وماله مانا زى بنت حضرتك واتعلم منك وحضرتك الكبير وانا الصغيرة وكلمة طيبة صدقة وهتلاقى دفة الكلام اتغيرت ومعاملته اتحسنت لانه هيقدر زوقك معاه انا عارفة ان دى حاجة صعبة لان الواحد بتصعب عليه نفسه خصوصا لما يكون شايف شغله كويس بس دى خبرات حياتية بتضفيها ليكى ومتخسريش مديرك لانه زى ماقلت لك رجل كبير ولازم نحترمه بزيادة كانه والدنا وكمان عشان يقدر ظروفك وشغلك
رابعا بقى مش كل الجديد اللى عاوزين نروح احسن من القديم لانك اتعودتى على المدرسةومهما كان بقالك وضع وعشان تنقلى مكان تانى بتبقى عايزة وقت كبير عشان تبدأى من تانى انك تاخدى عالناس وتالفى المكان انا شخصيا حصلى كدة لما جيت انقل مدرسة تانية وفين وفين لما اتعودت عالناس وفهمتهم وفهمونى والفت المكان وبقالى وضع وبالواسطة كمان لانى كنت فاهمة ان الجديد هلاقى نفسى فيه بس صراحة بعد ماجربت مدرستى القديمة كانت اجمل وزميلاتى هناك احسن
وربنا يوفقك ويكرمك فى خطواتك الجاية
قد تخلو زجاجة من العطر .. كما يخلو القلب من الحب... ولكن تبقى الرائحة عالقة بالزجاجة كما تبقى الذكرى الطيبة عالقة بالقلوب !!! هم اولئك الذين ينقشون حبهم بطيب تعاملهم على جدران قلوبنا ويصعب علينا ان ننساهم !!!!
قديم 13-01-2011, 12:54 PM
الصورة الرمزية ابن الأكرمين
ابن الأكرمين ابن الأكرمين غير متواجد حالياً
أخصائي اجتماعى

ابن الأكرمين is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه مشاهدة المشاركة
من المواقف اللى حصلت ليا اول ما اشتغلت واستغرب منها دلوقتى.... ولد فى 3 اعدادى وانا فى الفصل قلت طلعوا الكراسات والكتب قام وقال الكراسة مش معايا وهى كانت قدامه قلتله ايه دى قال كراستى ومش هاكتب .... بصيت له..... تعالى هنا....قام البيه وقف على الديسك ومشى فوق التخت عشان يجى ليا بصيت تانى وسكت .... اخدت الكراسة وقطعتها .... والله لرايح للمدير ...... مسكته من اللياقة (اياميها العيال كانوا كبار) وبكل قوتى زقيته على السبورة ........ عيط وهو اطول منى بس بعده كل محاولات التمرد اتوقفت مش فى الفصل ده بس فى كل المدرسة.

حركة جريئة جدا
فيه نوعيات ماتيجي إلا بكده وبعدين اضربي المربوط يخاف السايب
آسف أمثالنا الشعبية معبرة
ربنا يعطيكي الصحة آمين
قديم 13-01-2011, 12:56 PM
أخصائي اجتماعى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جارةالوادى مشاهدة المشاركة
اولا ياام هيما انتى بتشتغلى لنفسك مش للناظر ولا للمدرسة ودايما احتسبى شغلك ابتغاء مرضاة الله وان شاء الله هتلاقى الدنيا اتسهلت معاكى وفرجت انا عارفة ان دى حاجة تصعب لما محدش يقدر مجهودك بس احتسبى زى ماقلت لك وكل حاجة تبقى تمام
ثانيا عودى زميلاتك ان اى خلاف بينكم يفضل بينكم ميروحش لادارة المدرسة انا عارفة ان هى اللى اكيد وجريت اشتكت له بس لما تيجى تعاتبيها بالراحة كدة قولى لها احنا ملناش غير بعض وفهميها موقفك وانك عايزاها كزميلة ومتدخلش ادارة المدرسة بينكم وطبعا الباقى هياخد باله من النقطة دى ومش هيكررها معاكى
ثالثا طبعا مديرك ده رجل كبير قد والدك فاللى تقدرى تفوتيه له فوتيه مادام مش حاجة تمس الكرامة ولاالسمعة او تدخل فى حياتك الخاصة وايه يعنى لما يقول كدة انى كبرتك وعملتك ومكنتيش تعرفى تعملى حاجة قولى له وماله مانا زى بنت حضرتك واتعلم منك وحضرتك الكبير وانا الصغيرة وكلمة طيبة صدقة وهتلاقى دفة الكلام اتغيرت ومعاملته اتحسنت لانه هيقدر زوقك معاه انا عارفة ان دى حاجة صعبة لان الواحد بتصعب عليه نفسه خصوصا لما يكون شايف شغله كويس بس دى خبرات حياتية بتضفيها ليكى ومتخسريش مديرك لانه زى ماقلت لك رجل كبير ولازم نحترمه بزيادة كانه والدنا وكمان عشان يقدر ظروفك وشغلك
رابعا بقى مش كل الجديد اللى عاوزين نروح احسن من القديم لانك اتعودتى على المدرسةومهما كان بقالك وضع وعشان تنقلى مكان تانى بتبقى عايزة وقت كبير عشان تبدأى من تانى انك تاخدى عالناس وتالفى المكان انا شخصيا حصلى كدة لما جيت انقل مدرسة تانية وفين وفين لما اتعودت عالناس وفهمتهم وفهمونى والفت المكان وبقالى وضع وبالواسطة كمان لانى كنت فاهمة ان الجديد هلاقى نفسى فيه بس صراحة بعد ماجربت مدرستى القديمة كانت اجمل وزميلاتى هناك احسن
وربنا يوفقك ويكرمك فى خطواتك الجاية

شكرا يادينمو المنتدى

ليس بعد كلامك كلام
قديم 13-01-2011, 01:25 PM
الصورة الرمزية اميمة طه
اميمة طه اميمة طه غير متواجد حالياً
عضو متألق

اميمة طه is on a distinguished road

يعجبنى عقلك يا جارة الوادى
قديم 13-01-2011, 01:38 PM
عضو قدوة

اقتباس:
يعجبنى عقلك يا جارة الوادى
الله يخليكى يااميمة وبعدين دى اقل حاجة عندى ههههههههههه
لاء بجد دى اصل التعاقد ده مدرسة كبيرة جدا فى فن التعامل مع الاخرين خصوصا عندنا فى الابتدائى تعامل مع مؤهلات اقل منك متوسطة اومعلمين ودى نوعية المديرين والنظار والوكلاء والمدرسين الاوائل احيانا وكمان ناس اكبر فى السن يعنى منتهى الحكمة والحذر وتعرفى تطلعى من اى موقف وانتى كسبانة احترامك لنفسك واحترام الناس ليكى ويبقى لك عندهم كمان وطبعا طولة الباااااااااااال اللى علمتها لنا الوزارة كتر خيرهم وبعدين عندنا فى الابتدائى مستويات وعيال تجيب الضغط والامراض المزمنة يعنى الحكاية مش ناقصة خالص كمان خلافات مع الكبار فتكبير الدماغ فمالايضر ده اساسى
قديم 13-01-2011, 02:04 PM
الصورة الرمزية اميمة طه
عضو متألق

موقف افتكرته.....
استاذة فى المدرسة اللى جنبنا اتخانقت عشان تدخل عند بنتها اللى فى الصف السادس ...المهم ... هاشوفها بس هو فى ايه ده احنا زمايل حتى.....اتفضلى يا ابلة ...... قعدت الابلة وخدت ورقة بنتها وكتبت لها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عرفت كده ابلة صاحبتى بنتها فى نفس السنة سابت المدرسة وراحت اصرت ان الابلة تطلع من اللجنة ......ليه؟ .........عشان خايفة على مستوى بنتها وانها تخسر اللاب توب اللى مقررللاوائل ؟ عندها حق....... وطلعت الابلة من اللجنة ويا ريتها ما طلعت؟
قديم 13-01-2011, 02:09 PM
الصورة الرمزية اميمة طه
عضو متألق

مستنية ردك
قديم 13-01-2011, 02:21 PM
أخصائي اجتماعى

اقتباس:
موقف افتكرته.....
استاذة فى المدرسة اللى جنبنا اتخانقت عشان تدخل عند بنتها اللى فى الصف السادس ...المهم ... هاشوفها بس هو فى ايه ده احنا زمايل حتى.....اتفضلى يا ابلة ...... قعدت الابلة وخدت ورقة بنتها وكتبت لها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عرفت كده ابلة صاحبتى بنتها فى نفس السنة سابت المدرسة وراحت اصرت ان الابلة تطلع من اللجنة ......ليه؟ .........عشان خايفة على مستوى بنتها وانها تخسر اللاب توب اللى مقررللاوائل ؟ عندها حق....... وطلعت الابلة من اللجنة ويا ريتها ما طلعت؟

حاولت أفهم بسي معرفتش
أنا بنت خالي ( ساره ) في الصف الثالث الإعداي أبوها مدرس في نفس المدرسة لو راقب عليها بتنادي على رئيس اللجان وتقوله لو سمحت طلع المدرس ( اللي هوه أبوها بره ) علشان أعرف أحل

ماشاء الله كل سنة بتطلع الأولى على المحافظة
قديم 13-01-2011, 02:23 PM
الصورة الرمزية اميمة طه
عضو متألق

تفهم ايه بالظبط؟واى جزيئة ؟ واى رد؟
قديم 13-01-2011, 02:30 PM
أخصائي اجتماعى

اقتباس:
تفهم ايه بالظبط؟واى جزيئة ؟ واى رد؟

قصدتي أنك قدمتي ليها المساعدة علشان زميلتك ولا أيه
المفروض أن حضرتك تعملي ده مع أي حد
أوعي تفهمي خطأ
قديم 13-01-2011, 02:34 PM
الصورة الرمزية اميمة طه
عضو متألق

الحكاية دى حصلت فى المدرسة اللى جنبنا..... من مدرستنا صاحبتى بس.......انا باحكى اللى حصل فى المدرستين
قديم 13-01-2011, 02:42 PM
أخصائي اجتماعى

اقتباس:
الحكاية دى حصلت فى المدرسة اللى جنبنا..... من مدرستنا صاحبتى بس.......انا باحكى اللى حصل فى المدرستين

كده فهمت ومعلشي وشكراً على التوضيح

والله موضوع جميل ورجعنا للزمن الجميل
قديم 13-01-2011, 02:47 PM
الصورة الرمزية اميمة طه
عضو متألق

ابو ايه اهلا بيك مجتش من زمان ......هو ابن الاكرمين اللى كان مزعلك...... طيب قول كده انه اللى مزعلك وشوف هاقوله ايه
قديم 13-01-2011, 02:51 PM
أخصائي اجتماعى

اقتباس:
ابو ايه اهلا بيك مجتش من زمان ......هو ابن الاكرمين اللى كان مزعلك...... طيب قول كده انه اللى مزعلك وشوف هاقوله ايه

انا مبزعلشي حد من كل الناس هنا أصدقائي ومقدرشي أزعلهم

أبو ايه صديق عزيز بسي يارب مايكون زعل من ردي عليه الموضوع الماضي

ولو زعلان مني يقول وأنا أصالحه

العلامات المرجعية