اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > المنتدى التخصصى للمعلمين > منتدى الفنى والإدارى والأخصــــــائى > منتدى الفنيين والإداريين

قديم 03-10-2011, 12:44 PM
شعبان علي مصطفى ريا شعبان علي مصطفى ريا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

شعبان علي مصطفى ريا is on a distinguished road

يلا يارجال شدوا حيلكم وأنتفضوا ولا تسكتوا أبدا إلا لو حصلتوا على شيئ من حقكم يلا يا أبطال نوريهم مين الراجل ومين الأهم المدرس ولا الفني والإداري والعامل إذا ما تساوينا بيهم على الأقل لا تحتسب مكافأة الإمتحانات من حافز الإثابه 200% هذا على الأقل نقف ونعتصم ولا نجعل أحد يضغط علينا أو يضحك علينا نكون أقوى من الماضي والماضي إعطانا درس كبير أيام الكادر وضحكوا علينا نريد كلام وفعل واضح ورسمي قبل ما نفك الإعتصام أو التظاهر ولا تخافوا أبدا إلا من الله عز وجل حتى لو تم فصلنا جميعا أو تم نقلنا لجهات أخرى وأكيد هتكون أميز وأحسن من التربيه والتعليم المدرسون يعتبروننا لسنا تبع وزارة التربيه والتعليم إحنا تبع وزارة الصياعه والشحاته وكأننا قرار تعينا ليس لوزارة التربيه والتعليم إحنا عاله عليهم الأساتزه الأفاضل المحترمين الواحد مش عايز يغلط يحنا يالوزير أو رئيس الوزراء خلوا بالكم هيتبعوا معنا أساليب زمان علشان يخوفونا فلا تخافوا حتى ولو فيها فصل أو سجن مش هنخاف أبدا حكومة الفته على رأي المحامي نبيل الوحش مسميهم حكومة الفته صدق والله خليكم مع الله ولا تخافوا من البشر بس نعمل شيئ يذكر لينا ولا نعمل شيئ يذكر علينا وتكون سمعتنا سيئه ما يقولوا إحنا السبب في أل بيحصل لينا فلا نكون سلبيين ومعدومين الكرامه نعمل شيئ نرفع راسنا بيه يلا يارجاله نبدأ المعركه علشان كده خلاص بانت . ربنا وياكم وويانا عايزين الوقفه للجميع المديريات تعلم الإدارات والإدارات تعلم المدارس الأتحاد قوه ونحن قوه لا يستهان بينا والله الموفق

قديم 03-10-2011, 12:47 PM
عضو مجتهد

يلا يارجال شدوا حيلكم وأنتفضوا ولا تسكتوا أبدا إلا لو حصلتوا على شيئ من حقكم يلا يا أبطال نوريهم مين الراجل ومين الأهم المدرس ولا الفني والإداري والعامل إذا ما تساوينا بيهم على الأقل لا تحتسب مكافأة الإمتحانات من حافز الإثابه 200% هذا على الأقل نقف ونعتصم ولا نجعل أحد يضغط علينا أو يضحك علينا نكون أقوى من الماضي والماضي إعطانا درس كبير أيام الكادر وضحكوا علينا نريد كلام وفعل واضح ورسمي قبل ما نفك الإعتصام أو التظاهر ولا تخافوا أبدا إلا من الله عز وجل حتى لو تم فصلنا جميعا أو تم نقلنا لجهات أخرى وأكيد هتكون أميز وأحسن من التربيه والتعليم المدرسون يعتبروننا لسنا تبع وزارة التربيه والتعليم إحنا تبع وزارة الصياعه والشحاته وكأننا قرار تعينا ليس لوزارة التربيه والتعليم إحنا عاله عليهم الأساتزه الأفاضل المحترمين الواحد مش عايز يغلط يحنا يالوزير أو رئيس الوزراء خلوا بالكم هيتبعوا معنا أساليب زمان علشان يخوفونا فلا تخافوا حتى ولو فيها فصل أو سجن مش هنخاف أبدا حكومة الفته على رأي المحامي نبيل الوحش مسميهم حكومة الفته صدق والله خليكم مع الله ولا تخافوا من البشر بس نعمل شيئ يذكر لينا ولا نعمل شيئ يذكر علينا وتكون سمعتنا سيئه ما يقولوا إحنا السبب في أل بيحصل لينا فلا نكون سلبيين ومعدومين الكرامه نعمل شيئ نرفع راسنا بيه يلا يارجاله نبدأ المعركه علشان كده خلاص بانت . ربنا وياكم وويانا عايزين الوقفه للجميع المديريات تعلم الإدارات والإدارات تعلم المدارس الأتحاد قوه ونحن قوه لا يستهان بينا والله الموفق
قديم 03-10-2011, 08:40 PM
الصورة الرمزية Abdel-rhman
Abdel-rhman Abdel-rhman غير متواجد حالياً
عضو جديد

Abdel-rhman is on a distinguished road

انا ادارى بالازهر ومسئول ماليات مؤهل عالى وكل ما اقرا هذا الكلام دمى يتحرق لابد من وقفة واحنامش سلبيين ولكن صوتنا واطى ومحترمين ولكن لن نكون ذلك بعد الان
قديم 03-10-2011, 08:43 PM
الصورة الرمزية فنى مخضرم
فنى مخضرم فنى مخضرم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فنى مخضرم is on a distinguished road

الاخوة والاخوات الكرام يوجد صفحة الان على الفيس بوك باسم العاملين بالتربية والتعليم نرجوا المشاركة فيها لعرض مشاكل العاملين بالتربية والتعليم

على الرابط التالى

http://www.facebook.com/pages/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B1%D8%A8%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85/297513793598507?

وهذا رابط جروب العاملين بالتربية والتعليم على الفيس بوك ايضا" للتواصل

http://www.facebook.com/groups/281267871891264/
قديم 03-10-2011, 11:03 PM
راهب الصمت راهب الصمت غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

راهب الصمت is on a distinguished road

حسنا الله ونعم الوكيل انا اداري وتعيين 2000 ومرتبي بعد الزيادة اصبح 600 جنيه وزوجتي مدرسة عقد عادي ومرتبه 300 جنيه وطبعا مش بتدي دروس لانها اخصائية نفسية وعندنا طفلة
يعني 600 + 300 = 900 دي مرتابتنا
مصريفنا بقا
كهرباء + مياه + غاز + انت + يجار السكن والحمد الله ساكن قانون قديم مبلغ 150
وحضانة طبعاً عشان مراتي مينفعش تاخد رعاية طفل لانها مش متثبتة الحضانة 130
موصلات انا ومراتي ومرواح الحضانة يوميا 8جنيه تقريبا في الشهر 130
حنا بطلنا ناكل زبادي وبطلنا نشرب لبن عشان نوفر للبنت فبنجيب لها يوم ويوم زبادي 30 جنيه في الشهر
باند البمبرز 80 جنيه في الشهر
لحمة وفراخ احنا مش طماعين بنجيب افرختين وكيلو لحمة وكيلو كبدة وكيلو صدق ونص بانيه
رز زيت سكر مكرونة فاكهة وكدا يعني 350
ده طبعا من غير طواريء

نسيت اقلكم انا شغال من بليل للصبح كاشير في مطعم من 7 ل 7 وباخد 25 جنيه وانا مروح

كنت فرحان بالثورة واقسمت ان مرتبي انا وزوجتي لو كمل بس 2000 هسيب الشل بتاع بليل لحد محتاجه وانا هرجع ااقعد مع بنتي

لكن للاسف احنا هننهب مش كفاية عيوننا يعني نتعين وناخد مرتبات كمان للاسف طول عمرنا هنفضل مربوطين في ساقية والساقية بتلف ومش بنحس الا لما بنطب ساكتين

انا دلوقتي بتمني صوتنا يوصل عشان اسيب الشغل بتاع بليل نفسي انام في حضن بنتي واهتم بيها نفسي اكون بني ادم مش مربوط في ساقية ومتغمية عيونه والكرابيج من كل حتة بتنزل عليه
انا طولت لكن هو ده اللي نفسي يوصل ويتسمع للكبار
قديم 03-10-2011, 11:53 PM
nagih nagih غير متواجد حالياً
عضو جديد

nagih is on a distinguished road

اخى راهب الصمت ربنا يعينك ويقويك واصبر والليل مهما طال فلابد من بزوغ نور الفجر . وما ضاع حق وراءه مطالب . واهم شى اننا نوصل صوتنا ولا نصمت
قديم 04-10-2011, 01:06 PM
الصورة الرمزية Abdel-rhman
Abdel-rhman Abdel-rhman غير متواجد حالياً
عضو جديد

Abdel-rhman is on a distinguished road

لابد من طريقة للرد السريع على هذا الوضع والا سنكون نستاهل كل اللى يجرالنا
قديم 04-10-2011, 02:53 PM
مريم 79 مريم 79 غير متواجد حالياً
عضو جديد

مريم 79 is on a distinguished road

يا جماعة امبارح و النهاردة و ادارة برج العرب التعليمية - الاسكندرية بدات فى الاعتصام و بلغت باقى الادارات
قديم 04-10-2011, 04:25 PM
الصورة الرمزية فنى مخضرم
عضو مجتهد

ياجماعة انضمو ا لمجموعة العاملين بالتربية والتعليم على الفيس بوك علشان الاراء تتوحد انا عملت الجروب
وعملت صفحة والاثنين باسم/ العاملين بالتربية والتعليم على الفيسبوك من اجل هذا الغرض

على الرابط التالى

http://www.facebook.com/pages/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B1%D8%A8%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85/297513793598507?

وهذا رابط جروب العاملين بالتربية والتعليم على الفيس بوك ايضا" للتواصل

http://www.facebook.com/groups/281267871891264/
قديم 05-10-2011, 03:59 PM
الصورة الرمزية فنى مخضرم
عضو مجتهد

دعوة للعاملين بالتربية والتعليم الذين تم ظلمهم وتجاهلهم من وزارة التربية والتعليم بالمطالبة بحقوقهم من حوافز مثل المدرسين وعدم احتساب مكافأة الامتحانات من الحوافز وصرف االحوافز200% مع المرتب الشهرى كاملة وصرف حافز اداء لهم مثل المدرسين وتعويضهم عن الكادر الذى لم يشملهم
وصرف شهرين عن كل عام من مدة الخدمة عند بلوغ سن المعاش كما تقرر للمدرسين وان يشملهم كل مايشمل المدرسين من اجور وحوافز وبدلات وان يكون جميع من يعمل بوزارة التربية والتعليم تحت مظلة اجور واحدة دون تفرقة
قديم 05-10-2011, 10:37 PM
عضو مجتهد

أولاً تحياتي للجميع أنا مبسوط جدا للإدارات التي أضربت والأهم من ذلك يكون مفتوح حتى يتم الإستجابه لينا بفصل الحوافز 200% عن مكافأة الإمتحانات أل فعلوا كده كانوا أول الرجال فهلموا أيها الرجال في الإدارات الأخري في جميع محافظات مصر المهم عدم الخوف من أي شيئ حتى لو حكموا علينا بالإعدام مش بالفصل بس لأهم شيئ ماينضحك علينا مثل الكادر وكأننا في حديقة الحيوان كل قفص في نوع من الحيوان المختلف ولسنا في مصلحه وهم واحد وهس وزارة التربيه والتعليم زي باقي المصالح الأخري ال فوق زي أل تحت وإنشاء الله إحنا سواسيه وكل في عمله ولكن المسميات فقط هي أل تختلف أهم شيئ الإتحاد والشجاعه والهمه إيها الرجال وعايزين جميع إدارات جمهورية مصر العربيه تعمل هذا الإعتصام ويكون مفتوح لحين نشرة التعديلات توصل الإدارات التعليميه وعايزين نعرف نهاية الخدمه أنا علمت بإن المدرس هياخد شهرين عن كل سنه من الخدمه هل هذا صحيح وإذا كان صحيحا فأين نحن من هذا القرار أو يستغنوا عنا ويحولونا إلى مصالح أخرى وتكون وزارة المدرس فقط وموضوع الأمن أيضا بإن ممنوع أي مدرس يمسك أمن بوابه أو أي شيئ من هذا القبيل فأين نحن من هذا القرار أين العدل يارئيس الوزاراء ويا وزير التربيه والتعليم ويا مجلس ياعسكري طبعا العدل فوق ومش موجود عندنا فسيروا على بركة الله أنا كنت سامع إن يوم السبت إدارات الدقهليه هيعتصموا إعتصام مفتوح علشان نكون معاهم إحنا كلنا لازم نقف وقفة رجاله لحسن نضيع ونضيع أولادنا معانا لأن ده حقهم علينا حتى يتمكنوا من تلبية بعض متطلباتهم في الحياه فنحن لسنا جبناء زي ما أطلقوا علينا في موضوع الكادر كنا مع الكداب لبلب الدار ولكن نحن إستفدنا من هذا الدرس والحمد لله سوف يعطينا هذه المره حافز وشجاعه لحين تنفيذ مطالبنا وربنا معانا ويوفقنا ويهد حيل الحكومه أل غير واعيه بإنها تفرق بين العاملين في المصلحه الواحده عايزين ناس تريحنا حتى نفوق لعملنا وحركة سير العمل تمشي على مايرام لحسن مش هنعمل أي شيئ أبدا إلا ما يتم تنفيذ مطالبنا كلها يارجاله عايزين فعل وعمرنا ما نصدق وعيدهم خلاص ذهب عصر الوعيد وأصبحنا في عصر أل يحداهم ياخد حقه وال يستسلم ويكون سلبي ولا يعرفوه مش من مصر
قديم 05-10-2011, 10:40 PM
عضو مجتهد

أشكر الاستاذه عبير الريحان على وقفتها المخلصه معنا وكلامها أل فيه تقوى الله عز وجل وهي من الناس العادلين من ناحية حكمها على المواضيع أشكرها جزيل الشكر
قديم 06-10-2011, 12:39 AM
عضو جديد

وبعد ان وصل الفاكس بالصرف لادارة اسنا التعليمةوتجاهل الاداريين فقامت الادارة التعليمية باسنا بالاضراب عن العمل
قديم 06-10-2011, 12:54 AM
الصورة الرمزية فنى مخضرم
عضو مجتهد

افتراضي وزارة امرها اغرب من غرائب جحا

هل التربية والتعليم تعمل بالمدرس فقط يحصل على كادر دون بقية العاملين ويحصل على حافز اداء دون بقية العاملين تستبعد مكافأة الامتحانات لة من الحوافز دون بقية العاملين يقرر لة صرف شهرين عن كل عام خدمة عند المعاش دون بقية العاملين بالله عليكم كيف ستستقيم الامور هكذا وماذا ننتظر من العاملين غير المدرسين انها فتنة ستشعل المدارس والادارت والمديريات وستأكل الاخضر واليابس
قديم 06-10-2011, 01:05 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فنى مخضرم مشاهدة المشاركة
هل التربية والتعليم تعمل بالمدرس فقط يحصل على كادر دون بقية العاملين ويحصل على حافز اداء دون بقية العاملين تستبعد مكافأة الامتحانات لة من الحوافز دون بقية العاملين يقرر لة صرف شهرين عن كل عام خدمة عند المعاش دون بقية العاملين بالله عليكم كيف ستستقيم الامور هكذا وماذا ننتظر من العاملين غير المدرسين انها فتنة ستشعل المدارس والادارت والمديريات وستأكل الاخضر واليابس
كلامك صح اليوم اصبح بين المدرس والادراى حاجز وبدا التشاجر و النظرة المستفذه بين المدرس والادرى والسبب ظلم الدولة ( اين العدل لتستقيم العمل التعليمية لان التعليم منظومة متكامله من العامل حتى المدير )

العلامات المرجعية