اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

قديم 03-08-2011, 11:08 PM
badnamef4 badnamef4 غير متواجد حالياً
طالب بالمرحلة الثانوية

badnamef4 is on a distinguished road
افتراضي با طلبة حاسبات القاهرة رجاء مهم جداً

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أنا طالب لسه مخلص تالتة و ربنا وفقني لحاسبات القاهرة و الحمد لله
و كان سبب من أسباب اختياري القاهرة اللي سمعتو عن كمية الإيجابية اللي في القاهرة و كمية المساعدة
بس فيه حاجة غريبة أنا ليه مش لاقي موقع أو صفحة على الفيس بوك لاتحاد طلبة القاهرة و تبقى صفحة فعالة مش مجرد إعلانات و الصراحة أظن إني لقيت ده في عين شمس
لقيت لاتحاد طلبة عين شمس صفحة فعالة و موقع فيه إيجابية
فيا ترى أنا مالقيتش ده للقاهرة بسبب عدم تدويري في المكان الصح ولا فعلاً مافيش؟

و حاجة كمان بالنسبة للمسابقات مين اللي بيكسب أكتر؟ أنا سمعت إن عين شمس خدت المركز 64 على مستوى العالم في مسابقة ACM أو حاجة زي كده فالقاهرة كانت الكام في المسابقة دي؟ و لو كانت خدت مركز أقل من عين شمس فده ليه؟

و أنا شفت لعبة لطلبة من عين شمس اسمها the castle of razule شفت الجيم بلاي بتاعها و كان رائع الصراحة فهل طلبة القاهرة برده بيعملوا حاجات بالروعة دي أو أروع؟

و هل في القاهرة لو احنا بنعمل مشروع و محتاجين وقت زيادة عن وقت المعمل أو محتاجين نقعد في الكلية بعد المعاد اللي هتقفل فيه يا ترى هل هيسمحوا بإنهم يقعدونا و يخلوا فيه مشرف معانا ولا هيقولوا لا ممنوع؟ و لو كان ده حصل في عين شمس كان إيه اللي هيحصل؟

معلش أنا عارف إن ممكن طلبة حاسبات القاهرة يحسوا إني بقلل من شأنهم . لا أبداً و افتكروا الكلام اللي قلته في الأول إن كان سبب من أسباب دخولي حاسبات و تفضيلها على هندسة و علوم الإيجابية اللي أسمع عنها سؤاء من الطلبة أو المعيدين أو الدكاترة فهل الكلام ده فعلاً صحيح؟ ( الحمد لله ربنا وفقني و جبت 406.5 "اللي نفصني العربي" و كان نفسي في علوم بس عشان المستقبل و العيلة و كده كان قدامي حاسبات أو هندسة و صليت استخارة و اخترت حاسبات القاهرة فياريت رجااااء و فضلاً لا أمراً تفيدوني على قد ماتقدروا سواء طلبة القاهرة أو عين شمس أو حلوان أو أي حتة)

و شكراً مقدماً و بكرر اعتذاري

قديم 04-08-2011, 12:32 AM
ahmed abobakr ahmed abobakr غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ahmed abobakr is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة badnamef4 مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا طالب لسه مخلص تالتة و ربنا وفقني لحاسبات القاهرة و الحمد لله
و كان سبب من أسباب اختياري القاهرة اللي سمعتو عن كمية الإيجابية اللي في القاهرة و كمية المساعدة
بس فيه حاجة غريبة أنا ليه مش لاقي موقع أو صفحة على الفيس بوك لاتحاد طلبة القاهرة و تبقى صفحة فعالة مش مجرد إعلانات و الصراحة أظن إني لقيت ده في عين شمس
لقيت لاتحاد طلبة عين شمس صفحة فعالة و موقع فيه إيجابية
فيا ترى أنا مالقيتش ده للقاهرة بسبب عدم تدويري في المكان الصح ولا فعلاً مافيش؟

و حاجة كمان بالنسبة للمسابقات مين اللي بيكسب أكتر؟ أنا سمعت إن عين شمس خدت المركز 64 على مستوى العالم في مسابقة ACM أو حاجة زي كده فالقاهرة كانت الكام في المسابقة دي؟ و لو كانت خدت مركز أقل من عين شمس فده ليه؟

و أنا شفت لعبة لطلبة من عين شمس اسمها the castle of razule شفت الجيم بلاي بتاعها و كان رائع الصراحة فهل طلبة القاهرة برده بيعملوا حاجات بالروعة دي أو أروع؟

و هل في القاهرة لو احنا بنعمل مشروع و محتاجين وقت زيادة عن وقت المعمل أو محتاجين نقعد في الكلية بعد المعاد اللي هتقفل فيه يا ترى هل هيسمحوا بإنهم يقعدونا و يخلوا فيه مشرف معانا ولا هيقولوا لا ممنوع؟ و لو كان ده حصل في عين شمس كان إيه اللي هيحصل؟

معلش أنا عارف إن ممكن طلبة حاسبات القاهرة يحسوا إني بقلل من شأنهم . لا أبداً و افتكروا الكلام اللي قلته في الأول إن كان سبب من أسباب دخولي حاسبات و تفضيلها على هندسة و علوم الإيجابية اللي أسمع عنها سؤاء من الطلبة أو المعيدين أو الدكاترة فهل الكلام ده فعلاً صحيح؟ ( الحمد لله ربنا وفقني و جبت 406.5 "اللي نفصني العربي" و كان نفسي في علوم بس عشان المستقبل و العيلة و كده كان قدامي حاسبات أو هندسة و صليت استخارة و اخترت حاسبات القاهرة فياريت رجااااء و فضلاً لا أمراً تفيدوني على قد ماتقدروا سواء طلبة القاهرة أو عين شمس أو حلوان أو أي حتة)

و شكراً مقدماً و بكرر اعتذاري

انا حاسبات القاهره

اولا بالنسبة للموقع او الصفحة فدا بيكون على مستوى الدفعه مع بداية الدراسة

كل دفعة بتعمل جروب على الياهو و بيبقى المعيدين والدكاترة مشتركين فيه عشان اسئلة الطلبة والمحاضرات

دا غير صفحة الفيس ال كل دفعة وقسم بيعملها عشان كل طلبة القسم تدخل عليها و تتعامل مع بعضها

وكل الحاجات دى بتبقى من اتحاد الطلبة او اتفاق بين الطلاب وادارة الكلية ملهاش اى دخل فيه .

-----------------------------------------------------------------------

بالنسبة للمسابقات الاساسية

احنا بنشارك فى ACM ودى بيدخلها اقوى ناس فى ACM فى الكلية
و Imagine Cup ودول بيبقوا مجموعة طلبة بيختارهم الدكتور المكلف من الكلية بأنه يشرف عليهم وغالبا بيكون د.محمد الرملى .

وفى مسابقات تانية بتيجى بظروفها وبيشارك فيها طلبة مختارة من الكلية .

----------------------------------------------------------------------

لو انت شغال فى مشروع ومحتاج المعمل فهو دايما بيكون مفتوح للساعة 7 ولو معاك معيد ممكن يطول ل 9

بس الكلية فيها اماكن كتير ممكن تشتغل فيها لو معاك لاب توب والكلية مفتوحة 24 ساعة لانها مع معهد الاحصاء فى نفس المكان

بالنسبة للمشرف عن المشروع ف دا بيكون معيد ودكتور فى مشروع التخرج فقط
الدكتور بتقابله مره او اتنين فى الاسبوع
والمعيد ممكن تظبط معاه المواعيد المناسبة ليك وله .

-----------------------------------------------------------------------

ممكن تدخل تشوف بنفسك ازاى الطلبة بتتعامل مع بعض

FCI-CU towards freedom_IT
FCI_08*yahoogroups.com

قديم 04-08-2011, 02:28 AM
طالب بالمرحلة الثانوية

شكراً جداً أوي على رد حضرتك
و بجد المعلومة بتاعة إنها مفتوحة 24 ساعة عشان مع معهد الإحصاء فرحتني جداً
و للأسف ماينفعش أشوف المكتوب على الجروب عشان هي closed group
و أنا عارف إن مستوى الصفحة أو الموقع بيبقى على مستوى الطلبة و هو ده قصدي بالظبط هل يا ترى الطلبة بيحبوا التواصل على الانترنت ولا لأ؟ أنا قصدي مثلاً هو فيه صفحة لاتحاد الطلبة زي دي http://www.facebook.com/FCIS.StudentUnion
و بالنسبة للمسابقة كانت إيه نتيج القاهرة فيها؟
و سؤال خارج موضوعنا : امتى هاختار الجدول إن شاء الله؟ و هاختار على أساس إيه ولا هيبقى فيه طلبة و كده بيوجهونا و يفهمونا؟
و بجد أرجو إن محدش يفهم أسئلتي على إنها تقليل من شأن حاسبات القاهرة لا أبداً دي مجرد شكوك راودتني مع العلم إن غالب ظني إن حاسبات القاهرة جامدة جداً فيها
و شكراً ليكو على احتمال رزالتي
قديم 04-08-2011, 12:59 PM
jussmin jussmin غير متواجد حالياً
عضو جديد

jussmin is on a distinguished road

انا خلصت تالتة ثانوي السنة دى وداخلة حاسبات القاهرة ان شاء الله
انا برضه اخترت القاهرة لانى سمعت انها افضل من عين شمس (على الرغم من انها بعيدة عن مكان سكني اوي) بس سمعت انها افضل فعلا و التعامل فيها طبعا احسن زي ما badnamef4 بيقول .
اولا انا متشكرة على المعلومات اللى قولتها يا ahmed abobakr بس ياريت تجاوب على باقى اسئلة badnamef4 لو سمحت ..و ليا سؤال تاني :ممكن معلومات اكتر عن نظام الساعات المعتمدة ؟؟و السمر كورس؟ وهل فعلا ينفع اخلص الاربع سنين فى 3 بس او 3 نص؟؟
وسؤال معلش ل badnamef4 هو بره الموضوع شوية .. التقديم بدأ ولا لسه؟؟ عشان انا لسه مرحتش الكلية خالص من ساعة ماطبعت بطاقة الترشيح فياريت لو حضرتك رحت تقولى هو بدأ ولا لأ و هيقعد أد ايه؟ وايه الحاجات المطلوبة؟
وشكرا مقدما
قديم 04-08-2011, 04:40 PM
ahmed abobakr ahmed abobakr غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ahmed abobakr is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة badnamef4 مشاهدة المشاركة
و للأسف ماينفعش أشوف المكتوب على الجروب عشان هي closed group

و أنا عارف إن مستوى الصفحة أو الموقع بيبقى على مستوى الطلبة و هو ده قصدي بالظبط هل يا ترى الطلبة بيحبوا التواصل على الانترنت ولا لأ؟ أنا قصدي مثلاً هو فيه صفحة لاتحاد الطلبة زي دي http://www.facebook.com/FCIS.StudentUnion
و بالنسبة للمسابقة كانت إيه نتيج القاهرة فيها؟
و سؤال خارج موضوعنا : امتى هاختار الجدول إن شاء الله؟ و هاختار على أساس إيه ولا هيبقى فيه طلبة و كده بيوجهونا و يفهمونا؟
و بجد أرجو إن محدش يفهم أسئلتي على إنها تقليل من شأن حاسبات القاهرة لا أبداً دي مجرد شكوك راودتني مع العلم إن غالب ظني إن حاسبات القاهرة جامدة جداً فيها
و شكراً ليكو على احتمال رزالتي
السلام عليكم

ازيك يابشمهندس

بالنسبة لنقطة closed group انت ممكن تنضم للمجموعة وان شاء الله الادمين هيقبلك
ملحوظة بسيطة صفحة الفيس دى لقسم IT بس والاقسام التانية مش عارف صفحاتهم ايه

بالنسبة للتواصل على النت ف معظم طلبة الدفعة او القسم بتبقى موجودة على صفحة الفيس ال بتتفقوا عليها وانت لو عندك سؤال فى اى حاجة بتبعت رسالة مثلا على جروب الياهو او تعمل بوست ليه على الفيس والطلبة اللى تعرف بترد وفى معيدين كمان بترد

هوا فى صفحة لأتحاد الطلبة بس معتقدش انها هتفيدك بحاجة وانا اصلا مش بدخل عليها خالص ونسيتها

للاسف المسابقة معرفش اخدنا فيها المركز الكام

الجدول بينزل اول يوم فى الدراسة ولما هتروح الكلية هتلاقى اتحاد الطلبة هناك وهيعرفوك على كل حاجة

الدفعة بتتقسم مجموعتين وكل مجموعة بتتقسم لمجموعات اصغر بحيث ان العدد بيكون فى حدود 30 طالب ودا عشان المعامل

والجدول والتقسيم دا بيبقى على موقع (ُُُُE-Com) FCI Student Community

فى اول الدراسة هتاخد يوزر نيم وباس عليه ودا بينزل عليه الجدول وتوزيع الجروبات والنتائج وممكن منه تبعت رسائل لاى دكتور او معيد او حتى عميد الكلية

ارجو انى اكون قدرت اجاوب على كل استفساراتك الحالية ولو فى استفسارات تانية انا موجود ان شاء الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jussmin مشاهدة المشاركة
انا خلصت تالتة ثانوي السنة دى وداخلة حاسبات القاهرة ان شاء الله
انا برضه اخترت القاهرة لانى سمعت انها افضل من عين شمس (على الرغم من انها بعيدة عن مكان سكني اوي) بس سمعت انها افضل فعلا و التعامل فيها طبعا احسن زي ما badnamef4 بيقول .
اولا انا متشكرة على المعلومات اللى قولتها يا ahmed abobakr بس ياريت تجاوب على باقى اسئلة badnamef4 لو سمحت ..و ليا سؤال تاني :ممكن معلومات اكتر عن نظام الساعات المعتمدة ؟؟و السمر كورس؟ وهل فعلا ينفع اخلص الاربع سنين فى 3 بس او 3 نص؟؟
وسؤال معلش ل badnamef4 هو بره الموضوع شوية .. التقديم بدأ ولا لسه؟؟ عشان انا لسه مرحتش الكلية خالص من ساعة ماطبعت بطاقة الترشيح فياريت لو حضرتك رحت تقولى هو بدأ ولا لأ و هيقعد أد ايه؟ وايه الحاجات المطلوبة؟
وشكرا مقدما
بالنسبة للساعات المعتمدة النظام دا متطبق جزئيا فى نقطة السمر
واختيار المواد ومع ان اختيار المواد هوا كمان مش شغال على كل المواد لانه مسموح للطالب انه يغير مادة او اتنين

بس فى الغالب تغيير المواد دا هتتحتاجيه بعد التخصص

ونظام ال GPA

السمر كورس دا ال بيشيل مادة لقدر الله بيدفع 200 جنيه ويدخل سمر كورس وبيبدأ 20 / 7 وينتهى فى بداية 9

وبتبقى دراسة عادية جدا ولكن

مهما جبتى فى السمر حتى لو جبتى 100 مش هتاخدى اكتر من 64 ال هوا مقبول

مدة الدراسة 4 سنين ممكن لقدر الله تزيد بس مش ممكن تقل عن كدا

قديم 04-08-2011, 08:03 PM
طالب بالمرحلة الثانوية

شكراً جزيلاً على رد حضرتك معرفش الطلبة الجدد كانوا عملوا إيه من غير الطلبة القدام
و معلش فيه منتدى خاص لحاسبات القاهرة زي ده كده http://cisclub.org/forum/index.php
و فيه لعبة عملها طلبة حاسبات و هما لسه في الكلية زي كده http://cisclub.org/forum/showthread.php?t=18214
و بالنسبة للتقديم واحد صاحبي راح و قالوا له إن التقديم يوم الأحد إن شاء الله
و الورق المطلوب على حسب ما أفتكر البطاقة و شهادة الميلاد و بيان النجاح(الشهادة اللي استلمناها من المدرسة ) و استمارة 2 جند و 6 جند و 6 صور 4*6 على حد علمي
و هابقى أتأكد من صاحبي تاني إن شاء الله لو فيه ورق كمان مطلوب

آخر تعديل بواسطة badnamef4 ، 04-08-2011 الساعة 11:27 PM سبب آخر: إضافة 6 صور 4*6
قديم 05-08-2011, 08:58 PM
طالب بالمرحلة الثانوية

آه و بطاقة الترشيح طبعاً
و كل حاجة تاخد الأصل منها هما هيطلبوا الصور و يقارنوها بالأصل و يختموها
و يا ريت حد يؤكد على الكلام ده عشان أنا مش متأكد من البطاقة و من التجنيد للناس اللي لسه ماجابوش 18 سنة
قديم 07-08-2011, 10:23 AM
jussmin jussmin غير متواجد حالياً
عضو جديد

jussmin is on a distinguished road

شكرا جدا على المعلومات يا ahmed abobakr
وشكرا جدا يا badnamef4 ..بس أنا أكيد مش هحتاج استمارة 2 جند و 6 جند ) ولا حتى بعد 18 سنة )

عامة انا رايحة النهاردة ان شاء الله ولو فيه حاجة زيادة هبقى أقول..
قديم 08-08-2011, 03:35 AM
zeroo zeroo غير متواجد حالياً
عضو جديد

zeroo is on a distinguished road

انا معاك ف حكاية صفحة طلاب جامعة كايرو......اقولك علي حاجة انت اعمل الصفحة و احنا معاك
قديم 08-08-2011, 03:37 AM
zeroo zeroo غير متواجد حالياً
عضو جديد

zeroo is on a distinguished road

اما بالنسبة للمسابقات فيا زميلي العزيز انا اعتقد ان الحاجات دي مرتبطة بالطلاب نفسهم مش بالجامعات خصوصا ان جامعة القاهرة و عين شمس زي بعض ف الامكانيات المادية علي حد قول بعض الناس
قديم 08-08-2011, 08:22 AM
الصورة الرمزية ananoo
ananoo ananoo غير متواجد حالياً
طالبه جامعى (كلية حاسبات ومعلومات) - فريق الاسطوانات التعليمية

ananoo is on a distinguished road

بالنسبة لمسابقة الACM بتاعت السنة اللي فاتت
كان من مصر خمس جامعات بس اللي افتكر منهم عين شمس والGUC ,والاسكندرية كلية هندسة والقاهرة
ومش فاكرة مين كمان
القاهرة اخدت المركز 99
دي النتيجة النهائية للمسابقة
http://scrool.se/icpc/wf2011/
بس عموما هية المسابقة بتعتمد على الطلبة وملهاش علاقة اوي بالكلية نفسها

"ومن يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب"

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
معلومات, القاهرة, حاسبات, علوم, عين شمس