اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الصف الثالث الثانوى > مجموعة المواد العلمية > الفيزياء 3 ث > الامتحانات فيزياء 3 ث

قديم 16-06-2013, 07:58 PM
الصورة الرمزية Pseudonym
Pseudonym Pseudonym غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Pseudonym is on a distinguished road
Angry ايه الهبل ده ؟!

ايه الهبل ده ؟!
يعني ايه بعد كل امتحان يوزع درجات و يلغي , طاب انا بحل الصعب و بغلط في حاجات تافها
وبقول تتعوض , لما هو يلغي الصعب ما بتيجي على دماغي.(يعني انا مثلاً كنت عامل السبيل و المعجم صح و غلطان في حاجات هبلة كتييير , مش حرام؟)
و بعدين انا ايه ضمني ما يمكن اللي بيلغي ده لي حد في ثانوية او واخد فلوس عشان يشيل حاجات معينة (يعني في حد يلغي سمات المحافظين؟!!!)

قديم 16-06-2013, 08:12 PM
sheko ghost sheko ghost غير متواجد حالياً
عضو فعال

sheko ghost is on a distinguished road

الغريب هو مفيش مدرس من هنا بيروح يصحح يعنى يقولنا ايه اللى حصل ولو اصلا العينه اتعلمت فين النموذج الرسمى منزلشى ليه لحد دلوقتى محدش بيتكلم خالص معرفشى ليه انما لو حصل توزيع للدرجات فربنا يستر لان فى ناس هتتضر اكتر ما انها هتستفاد
قديم 16-06-2013, 08:40 PM
steerfortht steerfortht غير متواجد حالياً
عضو جديد

steerfortht is on a distinguished road

يا جماعة انتو لسة مفهمتوش !! ابنة فى ثانوية عامة دة قدرنا !!
قديم 16-06-2013, 08:43 PM
ميار عيسي ميار عيسي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ميار عيسي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pseudonym مشاهدة المشاركة
ايه الهبل ده ؟!
يعني ايه بعد كل امتحان يوزع درجات و يلغي , طاب انا بحل الصعب و بغلط في حاجات تافها
وبقول تتعوض , لما هو يلغي الصعب ما بتيجي على دماغي.(يعني انا مثلاً كنت عامل السبيل و المعجم صح و غلطان في حاجات هبلة كتييير , مش حرام؟)
و بعدين انا ايه ضمني ما يمكن اللي بيلغي ده لي حد في ثانوية او واخد فلوس عشان يشيل حاجات معينة (يعني في حد يلغي سمات المحافظين؟!!!)
شرح محمد السروجي، المتحدث باسم وزارة التربية والتعليم، طريقة إعادة توزيع درجات الامتحانات في الثانوية العامة، خصوصا بعدما قررت الوزارة إعادة توزيع درجات امتحان مادتي اللغة العربية والفيزياء للمرحلة الثالثة من الثانوية العامة.

وقال السروجي لـ"بوابة الأهرام": "إذا كان هناك سؤال في امتحان العربي -مثلا البلاغة- أو الفيزياء، يتكون من (أ، ب، ج، د)، وكانت كل جزئية من الجزئيات الأربعة عليها درجة واحدة، وكانت الجزئيتين (ج،د) صعبتين للغاية، وفشل 60% من الطلاب في حلهما، هنا تقوم الوزارة بعدم تصحيح الجزئيتين (ج، د) وإلغائهما تماما من الإجابة، ويتم وضع الدرجتين الخاصتين بهما على الجزئيتين (أ،ب)".

وأضاف: هنا تكون (أ، ب) بـ4 درجات، وليس 2 فقط، وبالتالي يحصل الطالب على الدرجتين الخاصتين بـ(ج، د) بمجرد أن يصدر قرار من الوزارة بإعادة توزيع الدرجات.

وتابع: "عندما تبحث وزارة التعليم، في شكاوى الطلاب من امتحاني اللغة العربية والفيزياء، وتجد أن غالبيتهم اشتكى من صعوبة جزيئة أو جزئيتين أو ثلاثة في أي سؤال، نقوم بإلغاء درجات هذه الجزئيات، ووضعها على الجزئية السهلة من السؤال، والتي قام الجميع بالإجابة عليها".

سألناه: أليس ذلك يحرم الطالب المتميز، الذي أجاب على كل الجزئيات، من أن يكون مجموعه في هذه المادة أكبر من مجموع الطالب الذي فشل في الحل؟.. فأجاب: "بالعكس.. هذا يزيد من درجاته، فمثلا إذا كان الطالب المتميز سيحصل على 3 درجات ونصف من 4 في هذا السؤال، فسيحصل على 4 من 4".
قديم 16-06-2013, 08:57 PM
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميار عيسي مشاهدة المشاركة
شرح محمد السروجي، المتحدث باسم وزارة التربية والتعليم، طريقة إعادة توزيع درجات الامتحانات في الثانوية العامة، خصوصا بعدما قررت الوزارة إعادة توزيع درجات امتحان مادتي اللغة العربية والفيزياء للمرحلة الثالثة من الثانوية العامة.

وقال السروجي لـ"بوابة الأهرام": "إذا كان هناك سؤال في امتحان العربي -مثلا البلاغة- أو الفيزياء، يتكون من (أ، ب، ج، د)، وكانت كل جزئية من الجزئيات الأربعة عليها درجة واحدة، وكانت الجزئيتين (ج،د) صعبتين للغاية، وفشل 60% من الطلاب في حلهما، هنا تقوم الوزارة بعدم تصحيح الجزئيتين (ج، د) وإلغائهما تماما من الإجابة، ويتم وضع الدرجتين الخاصتين بهما على الجزئيتين (أ،ب)".

وأضاف: هنا تكون (أ، ب) بـ4 درجات، وليس 2 فقط، وبالتالي يحصل الطالب على الدرجتين الخاصتين بـ(ج، د) بمجرد أن يصدر قرار من الوزارة بإعادة توزيع الدرجات.

وتابع: "عندما تبحث وزارة التعليم، في شكاوى الطلاب من امتحاني اللغة العربية والفيزياء، وتجد أن غالبيتهم اشتكى من صعوبة جزيئة أو جزئيتين أو ثلاثة في أي سؤال، نقوم بإلغاء درجات هذه الجزئيات، ووضعها على الجزئية السهلة من السؤال، والتي قام الجميع بالإجابة عليها".

سألناه: أليس ذلك يحرم الطالب المتميز، الذي أجاب على كل الجزئيات، من أن يكون مجموعه في هذه المادة أكبر من مجموع الطالب الذي فشل في الحل؟.. فأجاب: "بالعكس.. هذا يزيد من درجاته، فمثلا إذا كان الطالب المتميز سيحصل على 3 درجات ونصف من 4 في هذا السؤال، فسيحصل على 4 من 4".
معلشى بس انا فهمى على قدى يعنى ايه الكلام اللى بالاحمر ده يعنى النقطتين اوب يبقوا باربعه وبعدين الطالب ازاى ياخد الادرجتين بتوع ج ود اللى اتوزعوا اصلا على ا و ب
قديم 16-06-2013, 08:58 PM
الصورة الرمزية مهند مقلد2
مهند مقلد2 مهند مقلد2 غير متواجد حالياً
عضو قدير

مهند مقلد2 is on a distinguished road

الثانوية العامة أثبتتلي إني فار تجارب

كلُّ باقهْ..
بينَ إغماءة وإفاقهْ
تتنفسُ مِثلِىَ - بالكادِ - ثانيةً.. ثانيهْ
وعلى صدرِها حمَلتْ - راضيهْ...
اسمَ قاتِلها في بطاقهْ!

قديم 16-06-2013, 09:02 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheko ghost مشاهدة المشاركة
معلشى بس انا فهمى على قدى يعنى ايه الكلام اللى بالاحمر ده يعنى النقطتين اوب يبقوا باربعه وبعدين الطالب ازاى ياخد الادرجتين بتوع ج ود اللى اتوزعوا اصلا على ا و ب
يعني لو ج و د هما اللي صعبين والطالب العادي غلط فيهم وحل مثلا ا صح و ب حل نصها غلط ياخد 3.5 من 4
بدل ما كان هياخد 2 من 4
اما الطالب المتميز اللي بيحل الصعب مثلا حل ا و ب و ج و نصف د بدل ما كان هياخد 3.5 من 4
ياخد 4من 4
قديم 16-06-2013, 09:07 PM
عضو فعال

طب لو حليت ا مثلا غلط وجبت د وج صح انقص بقى درجه ا الجديده ولا القديمه اللى هى قبل التوزيع
قديم 16-06-2013, 09:12 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
طب لو حليت ا مثلا غلط وجبت د وج صح انقص بقى درجه ا الجديده ولا القديمه اللى هى قبل التوزيع
لا حضرتك تنقص درجة يعني 3 من 4 علي اساس الدرجة القديمة خير ان شاء الله
عسي ان تكرهوا شيئا ويجعل الله فيه خيرا كثيرا
قديم 16-06-2013, 09:24 PM
الصورة الرمزية Pseudonym
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة steerfortht مشاهدة المشاركة
يا جماعة انتو لسة مفهمتوش !! ابنة فى ثانوية عامة دة قدرنا !!
انت بتهزر ولا بتتكلم جد؟
قديم 16-06-2013, 09:27 PM
الصورة الرمزية Pseudonym
عضو مجتهد

اقتباس:

طب ما لو اما حليت ب - ج - د وغلط ف أ السهلة
وكان املي انها هتتعوض لأن ناس كتييييييير هينقصوا في ج او د او ال2 فيجيبوا 2/4 او 3/4 وانا 3/4
بالنظام ده هما هيجيبوا 4/4 وانا 3/4 مش حرااام؟ ولا ايه؟
قديم 16-06-2013, 09:33 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pseudonym مشاهدة المشاركة
طب ما لو اما حليت ب - ج - د وغلط ف أ السهلة
وكان املي انها هتتعوض لأن ناس كتييييييير هينقصوا في ج او د او ال2 فيجيبوا 2/4 او 3/4 وانا 3/4
بالنظام ده هما هيجيبوا 4/4 وانا 3/4 مش حرااام؟ ولا ايه؟
حضرتك عندك حق بس جايز توزيع الدرجات يكون علي حاجات حضرتك حاللها غلط
يعني محدش يعرف الخير فين ربنا مستحيل يضيع تعب عباده انا لا نضيع اجر المحسنين قدر الله وما شاء فعل
الحمد لله اختي برضه بتحل الصعب وتغلط في السهل
ثانيا يا جماعة احنا زمان لما كنا في ثانوية عامة كان الامتحان يجي صعب محدش بيعبرنا ولا يقولوا توزيع درجات ولا حاجة
لو فعلا ابن الوزير في ثانوية عامة طيب ما هو يقدر يجيب له الامتحانات بدل ما يعمل كده ويتعب المصححين وتوزيع درجات ولكن هو فعلا راعي ضميره لان فيه امتحانات كانت صعبة فعلا زي العربي وبعض اجزاء في الفيزياء
قديم 16-06-2013, 09:34 PM
Lyonenyo Lyonenyo غير متواجد حالياً
عضو خبير

Lyonenyo is on a distinguished road

Besara7a kan lazem elly 7alel elso2al elsa3b yedolo eldaraga men 3'er tafahom wa ella y**** zolm sara7a
قديم 16-06-2013, 09:40 PM
عضو فعال

اقتباس:
لا حضرتك تنقص درجة يعني 3 من 4 علي اساس الدرجة القديمة خير ان شاء الله
عسي ان تكرهوا شيئا ويجعل الله فيه خيرا كثيرا
ونعم بالله انا موقلتش حاجه بس كده ظلم ازاى واحد تانى حالل ا و ب صح يجيب 4/4 وانا اللى حالل ب و ج و د صح اجيب 3/4 ازاى يعنى النظام ده غلط خالص واللى حصل ده حرام واللى هيحصل تانى حرام برضه مجهود وفلوس سنه بتضيع بسبب واحد حاطط امتحان غلط وتانين يزودوا البله طين كده هما بيضحوا بالقليل للمصلحه العامه ودا مش غلط الطالب اللى حل الصعب صح واتلغى دا اى منطق وعقل يقبل كده حسبى الله ونعم الوكيل
قديم 16-06-2013, 09:49 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
ونعم بالله انا موقلتش حاجه بس كده ظلم ازاى واحد تانى حالل ا و ب صح يجيب 4/4 وانا اللى حالل ب و ج و د صح اجيب 3/4 ازاى يعنى النظام ده غلط خالص واللى حصل ده حرام واللى هيحصل تانى حرام برضه مجهود وفلوس سنه بتضيع بسبب واحد حاطط امتحان غلط وتانين يزودوا البله طين كده هما بيضحوا بالقليل للمصلحه العامه ودا مش غلط الطالب اللى حل الصعب صح واتلغى دا اى منطق وعقل يقبل كده حسبى الله ونعم الوكيل
فعلا انا اختي اتظلمت جداااااااا زي حضرتك بالظبط
يعني مثلا في كلمة جمع وحي هي حلتها وزعلت جدا ان كل الناس هتتساوي
نفس الحكاية في الفيزياء حلت الصعب والله وبتغلط في التافه
قدر الله وما شاء فعل وبكرة نشوف ايه الاسئلة اللي هتتوزع عليها الدرجات

العلامات المرجعية