اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كلية السياحة والفنادق

كلية السياحة والفنادق كليات السياحة والفنادة للجامعات المصرية

قديم 13-07-2012, 07:40 PM
الصورة الرمزية mina nemo
mina nemo mina nemo غير متواجد حالياً
طالب بالمرحلة الثانوية

mina nemo is on a distinguished road
Icon5 استفسارات سياحه وفنادق حلوان

بصوا انا مينا انشاء الله 4 ارشاد يا جماعه انا كنت زيكوا اول لما كنت عايز اقدم فى الكليه كنت محتاج اى حد يدينى اى معلومه او يرد عليا فى سؤال ومعلش انا عارف ان الموضوع دا جيه متأخر بس خلوها عليكوا بقى
فا اللى عندوا اى سؤال يكتبوا هنا وانا انشاء الله هرد عليه

قديم 13-07-2012, 07:47 PM
الصورة الرمزية هالة محمد 2
هالة محمد 2 هالة محمد 2 غير متواجد حالياً
عضو متألق

هالة محمد 2 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mina nemo مشاهدة المشاركة
بصوا انا مينا انشاء الله 4 ارشاد يا جماعه انا كنت زيكوا اول لما كنت عايز اقدم فى الكليه كنت محتاج اى حد يدينى اى معلومه او يرد عليا فى سؤال ومعلش انا عارف ان الموضوع دا جيه متأخر بس خلوها عليكوا بقى
فا اللى عندوا اى سؤال يكتبوا هنا وانا انشاء الله هرد عليه
طيب دلوقتى انا مش عارفة كلية السيااحة هتاخد من كام وانا معملتش اختبارات الانترفيو هى تقريبا هتاخد من كام السنة دى وممكن اعمل الانتر فيو بعد الانتيجة ولا اية
قديم 13-07-2012, 08:33 PM
Ahmed Asko Ahmed Asko غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Ahmed Asko is on a distinguished road

ياريت تكلمنا عن إرشاد وايه نظامها فى الدراسة ونظام اللغات فيها
قديم 13-07-2012, 10:05 PM
احمدك يارب احمدك يارب غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

احمدك يارب is on a distinguished road

ياجمااااااااااااااااعه انتوا شافين الكليه هتاخد من كام السنه دي انا هقدم بكررررره بس خايفه لاملحقهاش وياتري لما اسحب الاستماره وكده هيبقي في اسئله قبل النتيجه ولاايه
قديم 13-07-2012, 11:32 PM
ايمان هارون ايمان هارون غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ايمان هارون is on a distinguished road

[QUOTE=هالة محمد 2;4643837]طيب دلوقتى انا مش عارفة كلية السيااحة هتاخد من كام وانا معملتش اختبارات الانترفيو هى تقريبا هتاخد من كام السنة دى وممكن اعمل الانتر فيو بعد الانتيجة ولا اية[/ QUOTE]
يابنتى اسمعى الكلام وانزلى اعملى قبلها مفيش قدرات بعد النتيجة يعنى لو مجموعك جابها وانتى كاتبها ف الرغبات ومعملتيش القدرات مش هتخوشى الكلية لان موقع التنسيق بيختارك بعد ميعرف انك نجحتى ف القدرات واستوفا فيكى شرط اللغات والمجموع
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Asko مشاهدة المشاركة
ارشاد عسسسسسسسسسسل والله وفيها لغتين الانجليزى وبتاخد لغة تانية هعى لغتك ف ثانوى يعنى لو فرنساوى هتاخدة تانى وبتدرس التاريخ بالنفصيل المملل وبيبقا فى تخطيط للمتحف يعنى خريطة المتحف دة بيبقا عليك مذاكرتة واحيانا بترسم تخطيط معبد الكرنك ربنا معا بتوع ارشاد
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدك يارب مشاهدة المشاركة
ياجمااااااااااااااااعه انتوا شافين الكليه هتاخد من كام السنه دي انا هقدم بكررررره بس خايفه لاملحقهاش وياتري لما اسحب الاستماره وكده هيبقي في اسئله قبل النتيجه ولاايه
بصى ف حدود 88 من زمان بس بعد القدرات وكدة نزلت السنة الى فاتت ف فى امل انها تاخد من 80 فاعملى القدرات والةى فيه الخير يقدمه انا عملتها وكنت عارفا انها هتاخد من 90 وانا مجموعى كان هيجيب ال85 بالعافية والحمدلله دخلتها مرحلة اولى كمانعقبالك
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 14-07-2012, 02:55 PM
الصورة الرمزية mina nemo
mina nemo mina nemo غير متواجد حالياً
طالب بالمرحلة الثانوية

mina nemo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هالة محمد 2 مشاهدة المشاركة
طيب دلوقتى انا مش عارفة كلية السيااحة هتاخد من كام وانا معملتش اختبارات الانترفيو هى تقريبا هتاخد من كام السنة دى وممكن اعمل الانتر فيو بعد الانتيجة ولا اية
بصى يا هاله زى ما ايمان قالتلك كده انتى تروحى تعملى الانترفيو اللى هو اخر معاد ليه بكره وده مافيش خوف منه خالص و90% من الناس دا لو مكنش اكتر بتعدى فيه فانتى تعملى الانترفيو علشان لو مجموعك جابها ماتندميش بعد كده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed asko مشاهدة المشاركة
بص يا احمد ارشاد قسم كويس بتدفع حوالى 3.500 وبتدرس اثار وتاريخ وهيرو دول اهم المواد اللى هما التخصص يعنى مستمريين معاك ال 4 سنين ومن اول سنه تانيه بتاخد ماده اسمها متحف دى الدراسه والحاضرات بتاعتها بتبقى فى المتحف المصرى وبتمتحن فيها فى المتحف برضو.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدك يارب مشاهدة المشاركة
هى الكليه عموما بتاخد من 85 ل 90 ادبى وحوالى 89 لفوق علمى بس هى نزلت السنه اللى فاتت بسبب ان كان الانترفيو بقى قبل التنسيق فناس كتير فاتها الانترفيو وماتقبلتش
انت بتسحب الاستماره وبعد كده بتروحى الكليه تعملى الانترفيو وبتبقى اسئله سهله

[quote=ايمان هارون;4644403]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هالة محمد 2 مشاهدة المشاركة
طيب دلوقتى انا مش عارفة كلية السيااحة هتاخد من كام وانا معملتش اختبارات الانترفيو هى تقريبا هتاخد من كام السنة دى وممكن اعمل الانتر فيو بعد الانتيجة ولا اية[/ quote]
يابنتى اسمعى الكلام وانزلى اعملى قبلها مفيش قدرات بعد النتيجة يعنى لو مجموعك جابها وانتى كاتبها ف الرغبات ومعملتيش القدرات مش هتخوشى الكلية لان موقع التنسيق بيختارك بعد ميعرف انك نجحتى ف القدرات واستوفا فيكى شرط اللغات والمجموع

ارشاد عسسسسسسسسسسل والله وفيها لغتين الانجليزى وبتاخد لغة تانية هعى لغتك ف ثانوى يعنى لو فرنساوى هتاخدة تانى وبتدرس التاريخ بالنفصيل المملل وبيبقا فى تخطيط للمتحف يعنى خريطة المتحف دة بيبقا عليك مذاكرتة واحيانا بترسم تخطيط معبد الكرنك ربنا معا بتوع ارشاد
بصى ف حدود 88 من زمان بس بعد القدرات وكدة نزلت السنة الى فاتت ف فى امل انها تاخد من 80 فاعملى القدرات والةى فيه الخير يقدمه انا عملتها وكنت عارفا انها هتاخد من 90 وانا مجموعى كان هيجيب ال85 بالعافية والحمدلله دخلتها مرحلة اولى كمانعقبالك
ميرسى يا ايمان على ردودك

قديم 14-07-2012, 04:55 PM
عضو مجتهد

اعتقد يا جدعان انهم بيقبلوا كل الناس الى عملوا الانترفيو وهما عاملين الموضوع ده عشان 100 جنيه
قديم 15-07-2012, 04:12 AM
عضو قدوة

اقتباس:
اعتقد يا جدعان انهم بيقبلوا كل الناس الى عملوا الانترفيو وهما عاملين الموضوع ده عشان 100 جنيه
هههههههههه مين الى ضحك عليك وقالك كدة هما بيقبلو كل الناس يعنى انا كان ف اول يوم انا امتحنت فية كنا 40 واحد بس يعنى كان الاقبال على القدرات قليل اوى وتعرف رغم عددنا الصغير دة ف ناس سقطت سبعة من الاربعين الى كانو رايحين اول يوم سقطو ومعنى انك عديت تحمد ربنا على فكرة ممكن يكون ببركة دعاء الوالدين وقعت ف ايد دكتور كويس كان فى ناس بتقع ف ايد دكاترة كل كلامة انجليزي والواحد خارج من ثانوى حفظلة كلمتين بالعافية ومنش بيعرف يصد قصادهم بالاخص الى ثانوى حكومى فهمت ان المشكلة مش ف ال100 جنية وعادى لو هما بيقبلو عدد كبير معنى انهم بيبقلو عدد كبير معناه ان سياحة حلون بتقبل دة مش معناه ان كل الى اتقبل هيخوش الكلية ممكن تفرق معاك على واحد ف المية تحدفك المنيا ساعتها الكلية هتبقا اة نجحتك ف القدرات بس انتة مدخلتهاش انتة دخلت ف اخر الدنيا عشان يبقا الدكاترة والله ماقصرو معاكم نجحوكم ورفعو التنسيق وانتم اتوزعتو على كليات كتير فهمت لو هما بينجحو كتير بينجحو كتير لية علشان فيما بعد تتوزعو بس باامانة فى ناس بتسقط ف القدرات وبلاخص بيسقطو بتوع سياحة خمس سنين لانهم بيبقو كتير جدا بس عشان انتة رايح ف الروقان زى ماناكنت راحة مش اتعذبت ف الاسالة تعالة بقا كمان شوية لما تلاقى الناس اتكدست عليهم هتلاقيهم بيسقطو من المية 80 واحد
[QUOTE=mina nemo;4645867]بصى يا هاله زى ما ايمان قالتلك كده انتى تروحى تعملى الانترفيو اللى هو اخر معاد ليه بكره وده مافيش خوف منه خالص و90% من الناس دا لو مكنش اكتر بتعدى فيه فانتى تعملى الانترفيو علشان لو مجموعك جابها ماتندميش بعد كده

بص يا احمد ارشاد قسم كويس بتدفع حوالى 3.500 وبتدرس اثار وتاريخ وهيرو دول اهم المواد اللى هما التخصص يعنى مستمريين معاك ال 4 سنين ومن اول سنه تانيه بتاخد ماده اسمها متحف دى الدراسه والحاضرات بتاعتها بتبقى فى المتحف المصرى وبتمتحن فيها فى المتحف برضو.

هى الكليه عموما بتاخد من 85 ل 90 ادبى وحوالى 89 لفوق علمى بس هى نزلت السنه اللى فاتت بسبب ان كان الانترفيو بقى قبل التنسيق فناس كتير فاتها الانترفيو وماتقبلتش
انت بتسحب الاستماره وبعد كده بتروحى الكليه تعملى الانترفيو وبتبقى اسئله سهله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان هارون مشاهدة المشاركة
ميرسى يا ايمان على ردودك
سورى يا مينا ردت من غير استأذن منك ويارب كلهم يخوشو انا كنت عاملة زيهم السنة الى فاتت بردة كنت بتعلق ف اشاية ههههههه ربنا معانا ف النتيجة بقا
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 15-07-2012, 04:22 AM
عضو مجتهد

صحيح يا جدعان سؤال هو تافهه شوية بس جه على دماغى
هو إرشاد سياحى بس هما الى بيطلعوا رحلات للاماكن السياحية
قديم 15-07-2012, 04:29 AM
عضو قدوة

اقتباس:
نووووووو هما مش بيطلعو رحلات اصلا هما بيبقو موجودين ف المزار السياحية والناس بتوع قسم دراسات سياحية الى بيشتغلو تور ليدر هما الى بيروحو مع السياح ف كل حتى وهما الى بيودوهم للمكان الى فيه المرشد عشان يشرح ليهم المزار دة وكمان المرشد بيبقا معاه رخصة بانو يرشد ف اماكن محددة يعنى مينفعش يكون مثلا معاه للقاهرة ويروح اسوان يرشد هناك الا اذا كان هناك ف نقص ف المرشدين وبيساذنو تقريبا النقابة بس ف التور ليدر هو الى بيروح مع السياح ف كل حتى وبيبقا معاهم ف الفندق كل حاجة كل حاجة
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 15-07-2012, 05:00 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان هارون مشاهدة المشاركة
نووووووو هما مش بيطلعو رحلات اصلا هما بيبقو موجودين ف المزار السياحية والناس بتوع قسم دراسات سياحية الى بيشتغلو تور ليدر هما الى بيروحو مع السياح ف كل حتى وهما الى بيودوهم للمكان الى فيه المرشد عشان يشرح ليهم المزار دة وكمان المرشد بيبقا معاه رخصة بانو يرشد ف اماكن محددة يعنى مينفعش يكون مثلا معاه للقاهرة ويروح اسوان يرشد هناك الا اذا كان هناك ف نقص ف المرشدين وبيساذنو تقريبا النقابة بس ف التور ليدر هو الى بيروح مع السياح ف كل حتى وبيبقا معاهم ف الفندق كل حاجة كل حاجة
مفهمتيش قصدى انا اقصد الكلية لما بتطلع رحلات
قديم 16-07-2012, 02:39 AM
عضو قدوة

اقتباس:
مفهمتيش قصدى انا اقصد الكلية لما بتطلع رحلات
اها كل سنة بيبقا فى رحلة لطلاب رحلة علمية لكن بقالهم سنين الى فاتت ودى مش بيطلعو عشان الامن غير مستتب ف البلاد
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 16-07-2012, 04:19 AM
mohamed mo7md mohamed mo7md غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mohamed mo7md is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed asko مشاهدة المشاركة

يا راجل رحلات ايه هو انت هتبقى فاضى عاشان تطلع رحلات
قديم 16-07-2012, 11:12 AM
عضو مجتهد

ياريت بس يا جدعان تقولولنا أزاى اعرف نتيجة القدرات اروح الكلية ولا اتصل بيهم
قديم 16-07-2012, 01:46 PM
عضو قدوة

اقتباس:
ياريت بس يا جدعان تقولولنا أزاى اعرف نتيجة القدرات اروح الكلية ولا اتصل بيهم
لا روح الكلية بيبقو معلقين ورقة مكتوب فيها الساقطين والباقى بيبقا ناجح لان الناجحين بيبقو اكتر ربنا يوافقك ف نتيجة انهاردة
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى

العلامات المرجعية