اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

الإستطلاع: ما اول قرار لو كنت وزير التعليم
هذا التصويت مفتوح (مرئي) للجميع: كافة الأعضاء سيشاهدون الإختيار الذي قمت بتحديده ، فيرجى الإنتباه إلى هذه النقطة .
خيارات إستطلاع
ما اول قرار لو كنت وزير التعليم

قديم 15-07-2009, 09:16 AM
الصورة الرمزية اسامه البنا
اسامه البنا اسامه البنا غير متواجد حالياً
عضو نشيط

اسامه البنا will become famous soon enough
افتراضي لو كنت وزير التربيه والتعليم ايه افكارك لتطوير التعليم

دائما ياتي وزير التربيه والتعليم من خارج الوزاره لم يدخل فصل لم يحتك مع الطلاب رجل اكاديمي يضع أفكار جميله لاكنها غير قابله للتطبيق العملي .
هذا المكان مخصص لافكار الساده المدرسين كل من عنده فكره لتطوير التعليم.
ليتم مناقشتها هنا والتعرف علي أمكانيه تطبيقها عمليا ومدا أفاده العمليه التعلميه منها.
ارجو من الساده المشرفين تثبيت الموضوع .

قديم 15-07-2009, 10:32 AM
عضو نشيط

افتراضي افكاري

انا لو وزير التربيه والتعليم هلغي مجانيه التعليم بعد الابتدائيه .
بعد الابتدائيه هيكون التعليم منحه ل50% من الطلاب فقط .
يعني لو المدرسه فيها 100 طالب هاخد 50 اصرف عليهم واعلمهم .
كلام ممكن يكون غريب علي المجتمع بتعنا الي اتعود علي كل حاجه تجيله سهله لغايه ما قيمتها بتروح .
نشوف الدوله بتصرف علي خريج التجاره والعلوم والحقوق وغيرها كام ويطلعو يعملو في غي مجالهم .
طيب احنا لما نوفر المصاريف دي مش هيستفاد الجميع .
1- الي هيكمل هيلاقي تعليم ممتاذ تخيل فصل الاعدادي بدل ميكون 40 طالب هيكون عشرين .
2-هيمنع الغش تماما لانها مسابقه داخليه لاني هاخد نصف الي في نفس المدرسه .
3-بعض من لم يتمكنو من اللحاق بالتعليم المجاني هيلجاء للتعليم الخاص وده هينعش الاقتصاد وهيوجد عدد من المدارس الخاصه وفرص عمل لخريجي التربيه .
4- هيكون فيه ألتزام في المدارس لان الي هيعمل مشكله هيتحرم من المنحه التعلميه .
5-الي هيخرج بعد المرحله الابتدائيه هتكون امامه الفرصه لتعلم حرفه واتقانها وهو صغير وليس الانتظار للتخرج من الجامعه للتعليم وطبعا في هذا السن يكون اصلا ليس هناك قابليه لتعليم الحرفه .
6- الخريجين من الجامعات سيقلون الي النصف مما يوجد فرص العمل في تخصصهم بدون وسطه .
7-وده المهم جدا اصبح التعليم في مصر الان رغم مجانيته الشكليه للقادرين فقط .
من يستطيع الصرف علي الدروس الخصوصيه يجد فرصه في كليات القمه ومن لايستطع فليكتفي بأدنا التعليم
يعني العمليه فلوس مش قدرات فرديه بين الطلاب .
8-سيظهر من تاني العمال المهره لان العمل سيتعلم المهنه من صغره من سن 13 عام مش من سن 22 عام بعد تخرجه من الجامعه بيتعلم المهنه عام وبعدين يعمل اسطي ويعمل وحده وهو امامه الكثير ليتعلمه .
اخيرا انا عايز اسمع اراء ومن يجد عيب في هذا الكلام وهذا وارد ارجو ان يطلعني عليه وسأقوم باللرد .
قديم 15-07-2009, 12:58 PM
الصورة الرمزية عاشقة الموج
عاشقة الموج عاشقة الموج غير متواجد حالياً
عضو لامع

عاشقة الموج is on a distinguished road

الادارة حاجبة لمشاركتى

دخول متقطع
أرجو الدعـــــاء بظاهـــــــــر الغيب
قديم 15-07-2009, 01:00 PM
عضو لامع

لو كنت وزير سأقوم بتقليل النفقات لطبع الكتب
يتم عمل مسابقة لأفضل الطلاب سنوياً لمن حافظ على الكتاب المدرسى نظيف لأنه سيتم أخذه و استعماله مرة آخرى لطلاب جدد
تفعيل الجودة و الاعتماد حقيقى و ليس على الورق فقط
تفعيل دور المكتبة المدرسية فى المواد المختلفة التوسع فى استخدام معامل الوسائط المتعددة
ربط الطلاب بالبيئة المحيطة و الخارجية
الاهتمام بقيمة المعلم مهنياً وتربوياً و اقتصادياً
تفعيل دور رجال الاعمال من خلال المشاركة المجتمعية
إذكاء روح الألفة و الحب بين الطلاب والإدارة المدرسية و المعلمين
ربط المناهج قدر المستطاع بالبيئة ( الزراعية - الصناعية .......إلح )ليلبى التعليم فرص العمل للخريجين و لا يكون هناك عاطلين

دخول متقطع
قديم 15-07-2009, 02:05 PM
عضو لامع

لو كنت وزير سأقوم بتقليل النفقات لطبع الكتب
يتم عمل مسابقة لأفضل الطلاب سنوياً لمن حافظ على الكتاب المدرسى نظيف لأنه سيتم أخذه و استعماله مرة آخرى لطلاب جدد
تفعيل الجودة و الاعتماد حقيقى و ليس على الورق فقط
تفعيل دور المكتبة المدرسية فى المواد المختلفة التوسع فى استخدام معامل الوسائط المتعددة
ربط الطلاب بالبيئة المحيطة و الخارجية
الاهتمام بقيمة المعلم مهنياً وتربوياً و اقتصادياً
تفعيل دور رجال الاعمال من خلال المشاركة المجتمعية
إذكاء روح الألفة و الحب بين الطلاب والإدارة المدرسية و المعلمين
ربط المناهج قدر المستطاع بالبيئة ( الزراعية - الصناعية .......إلح )ليلبى التعليم فرص العمل للخريجين و لا يكون هناك عاطلين

دخول متقطع
قديم 15-07-2009, 05:31 PM
صفوت داود صفوت داود غير متواجد حالياً
عضو خبير

صفوت داود is on a distinguished road

لوكنت وزيرا للتعليم ووجدت هذا الك من الانهيار الاخلاقى بالمدارس لاصدرت قرار بوقف الدراسة لمدة عام وتفرغ جميع العاملين بالمدرسة لتقويم السلوك واكساب اللاخلاق الحميدة
وحرمان اى مدرس يصدر من لاى لب لدية سلوك غير محبوب من الحوافز
الاخلاق قبل العلم لان الاخلاق تساهم فى بناء انسان فاضل يتسلح بالعمل فيعمل العمل الصالح
اما العلم بدون اخلاق يساعد الفرد فى عمل الشر ونشر الفساد
ايهما نختار اولا ؟
قديم 16-07-2009, 10:57 PM
medo matrex medo matrex غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medo matrex is on a distinguished road

لو كنت وزيرا للتعليم
لأعدت الهيبة للمعلم الذى ضاعت هيبته
ليس بالماديات فالكادر عمل على تحسين أحوال المعلمين
ولكن معنويا بتفعيل دور النقابة فى الدفاع عن حقوق ابنائها
وأيضا عدم الإلتفات للشكاوى الكيدية من أولياء الأمور
وأيضا تجريم الدروس الخصوصية
وطبع الكتب الدراسية على نمط الكتب الخارجية حتى يقبل عليها الطلاب من التنويع فى أسئلتها
العمل على تقليل الكثافة فى الفصول وذلك بالنزول للمدارس وبناء أجنحة للمدارس التى بها كثافة
وليس ببناء مدارس فى الجبال ونقول عملنا على تقليل الكثافة يوجد مدارس كل فصل فيها به 10 تلاميذ
ومدارس أخرى بها ما بين 65 و 75 تلميذا
وكذلك الغاء الوجبة المدرسية التى تأتى فى نهاية العام

قديم 16-07-2009, 11:04 PM
الصورة الرمزية (هند)
(هند) (هند) غير متواجد حالياً
معلمة اللغة العربية

(هند) is on a distinguished road

السلام عليكم

انا اخالفك الراى ازاى نلغى المجانيه انا لو وزير هعمل زى محمد على ما عمل الهرم التعليمى هعدلة واجيب مدربين ومعلمين صح وابدا
من جديد واطورالمدارس واعدل الوظائف والوزارة كلها هتتغير هجيب جيل جديد بفكر جديد
قديم 17-07-2009, 12:15 AM
الأستاذة هدى الأستاذة هدى غير متواجد حالياً
كبير مشرفي اقسام التعليم الفنى سابقا

الأستاذة هدى is on a distinguished road

كرتك فى الغاء مجانية التعليم فكرة عملية جدا وتحل مشاكل الاهمال والغش لدى الطلاب

لكنها فكرة طبقية نوعا ما لأن الفقراء سيحول فقرهم دون تعلم الكثيرين منهم ربما لأن منهم المشغول بالعمل بجانب تعليمه او لأن الأغنياء سيملكون ثمن الدروس فربما التفوق بينما يمتنع التفوق عن النسبة الأكبر من الأكثر فقرا

أما بالنسبة لميزة تقليل أعداد خريجى الجامعة فهى ليست ميزة لأن مصر مطالبة بزيادة أعداد خريجى الجامعات المصرية حيث تسبقنا اسرائيل فى نسبة خريجى الجامعة بالنسبة لخريجى الجامعات المصرية

أما الوزير فعليه الإستفادة من هذه العقول النابضة التى فكرت وقدمت أفكارا فى غاية الروعة للتعليم

كل ما أطلبه مزيد من الاحترام للمعلم حتى نكون مجتمع اخلاقى فيسمو مجتمعنا ويرتقى وان الطالب الذى يتطاول على المعلم يكون جزائه الفصل النهائى من التعليم

وتوفير نفقات المستشارين التى تصل لملايين لبناء مدارس اكثر للقضاء على كثافة الفصول والقضاء على المدارس الفترتين...

لأصدرت مشروع قرار لمجلس الشعب بجعل الكادر بسنوات الخبرة لأنها أكثر عدالة وليس بربطها بالدرجة المالية

لأصدرت قرار بمنح العاملين بالتربية والتعليم حوافز المحليات لأنها حقهم وعلى وزير المالية توفير الاعتمادات اللازمة وليس عرقلة الصرف

لساويت بين العاملين جميعا فى الامتحانات بنفس النسب لا يفرق بينهم الا عدد الأيام للقضاء على الفجوة الرهيبة بين العاملين بالكنترولات وباقى المعلمين ....
قديم 17-07-2009, 01:55 AM
عضو نشيط

افتراضي منحه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هند عزت مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

انا اخالفك الراى ازاى نلغى المجانيه انا لو وزير هعمل زى محمد على ما عمل الهرم التعليمى هعدلة واجيب مدربين ومعلمين صح وابدا
من جديد واطورالمدارس واعدل الوظائف والوزارة كلها هتتغير هجيب جيل جديد بفكر جديد
طه حسين قال التعليم كالماء والهواء . لم يقل الشهدات . التعليم بالمجان حق للكل .
لاكن بعد ذالك لازم يكون هناك فروق فرديه . عندما تصرف الدوله علي التعليم يعتبر هذا استسمار .
قديم 17-07-2009, 03:24 AM
كيمو عبد الغفار كيمو عبد الغفار غير متواجد حالياً
عضو جديد

كيمو عبد الغفار is on a distinguished road

انا لو وزير التربيه والتعليم اجيب قنبله وارميها على الشعب المصرى ليموت كل من تعدى 10 سنوات ( انا اول من يموت ) وابدأ من جديد فى ارثاء وتعليم الاطفال عادات وتقاليد الشعب المصرى الاصيل لانه للاسف الموجودين حاليا ليس الشعب المصرى فهم خليط من الغرب على الشرق عالجنوب بدون هويه او عادات او اى شىء
قديم 17-07-2009, 09:02 AM
سامى الجنانى سامى الجنانى غير متواجد حالياً
عضو لامع

سامى الجنانى is on a distinguished road

شكرا للاستاذ اسامة على هذا الاثراء للمنتدى فهذه الموضوعات جديرة بالطرح والمناقشة
قديم 17-07-2009, 10:49 AM
اسوانية اسوانية غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

اسوانية is on a distinguished road

اولا فين مجانية التعليم اللي عايز تلغيه استاذ اسامة ؟
ولو لغيت المجانية المزعومة اعرف ان 50% متفوقين صحيح لكن في 50% التانية اللي محسبتهاش هيكونوا محششين وبلطجيه

ثانيا لو كنت وزير التعليم
1 الاهتمام بالمعلم اهتمام كامل ماديا معنويا وتوفير كافة الوسائل التعليمة وعمل دورات تدريبية لحث المعلم لتغيير اسلوب التعليم والتعلم لان المعلم هو اهم جزء في نجاح التعليم " يعني ريحوه ماديا ونفسيا"
2 بناء المدارس بشكل مكثف للحد من الكثافة داخل الفصول لان بجد بقت مشكله اكتر من 60 تلميذ لا التلميذ هيستفيد ولا المعلم هيقدر يعطي اهتمام كامل للكل
3 الاهتمام بوجبه للتلاميذ لان الفقرا الله يعين اطفالهم تركيزهم بيقف بعد الحصة التالته وده قرار سبقته لنا بريطانيا بعد ما كان هيسبب مشكله لرئيس الوزراء بلير بسبب الاهمال في فائدة الوجبه مش زينا اصلا مفيش
4 التشديد في المسائل القانونية يعني مش كل مدرس يعمل مصيبة في مصر ينقلوه لاسوان مش اعارة هي
5 التشديد على الدروس الخصوصية ومعاقبة المدرس ماديا واداريا

ويامسهل يمكن سكون في امل في يوم
قديم 17-07-2009, 11:45 AM
اشرف عرابى اشرف عرابى غير متواجد حالياً
عضو جديد

اشرف عرابى is on a distinguished road

لاشك ان الموضوع يحمل بعض الحلول من وجهة نظر السيد اسامة البنا ولكن ليس كل .... وهناك اراء مخالفة تظهر خطأ هذا الرأى فى بعض النواحى ....فلو كان الموضوع منباب الدردشة والتسلية ..فخيرا اما ان كان من باب انك وجدت الغائبة .... واتيت بالفريد فلا؟؟؟؟؟؟؟ فالوزارة بها العقول الفذة والقادرة والوطنية المصرية هذة الافكار لا تغيب عنها ولكن يأخى ...........؟؟؟؟؟؟؟؟ انت تعلم ان هذا الكلام لا مودى ولاجايب .......؟؟؟؟؟ والوزارة ودن من طين وودن من عجين وكأنك يابوزيد ما غازيت فالازمة ليست ازمة افكار ولكن ازمة دين ؟؟؟؟ ازمة ضمير؟؟؟؟ ازمة استقلالية ؟؟ظ؟ ازمة علمانية؟؟؟؟ازمة تبعية عمياء ؟؟؟؟؟
قديم 17-07-2009, 12:45 PM
الصورة الرمزية (هند)
(هند) (هند) غير متواجد حالياً
معلمة اللغة العربية

(هند) is on a distinguished road

السلام عليكم
اكيد استاذ اشرف الافكار كتيرة وموجوده بس مين الى ينفذ اكيد احنا نقدر نغير واكيد ان شاء الله لان الافكار لازم من حد ينفذها ويكون مقتنع بيها واحنا اولى بالتنفيذ ده والاقتناع لاننا مدرسين عايشين الواقع التعليمى وعايزه اقول انا اى فكرة بدات صغيرة كان بتتنفذ بايمان من حملها واقتناعه بيها وياريت يكون عندنا الايمان والرغبة فى التغير نطالب بحقوقنا ونوصل صوتنا مش نسكت على اساس ان الوزارة وطن طين وعجين وما ضاع حق وراؤة مطالب صح ولا ايه ياجماعة واى فكره دايما بيكون ليها اعداء ومضللين وساعات بيكونوا اقوى ولكن الحق دايما بينتصر بس المهم الايمان والاقتناع وعدم التخاذل والتاريخ يقول كده
مين كان يصدق ان عسكرى فلاح مصرى عرابى يطالب ويوقف امام الملك واظن انه مكنش متوافر عنده كل الامكانيات الى عندنا
و ا لثورة وجمال عبد الناصر وكل دول كانوا ناس ابسط منا لكنهم كان عندهم ايمان بالفكرة واقتناع ورغبة فى التغيروصدق واتقان فى العمل واهم حاجه مش انانين دايما بيبصوا لمصلحة غيرهم وزى ما بيقولوااول الغيث قطرة يعنى ياريت الى يشوف غلط يتكلم ويوصل صوته ويعبر ويطالب بحقه حتى لو قليل واعرف حقوقك وقبلها واجباتك
حاجه اخيرة مجانية التعليم دى مش هبه ولا فضل يتفضل احد علينا بيه ولكن ده حق لكل مواطن الدستور يكفله وبعدين دى اموالنا لازم نطالب بيها وحقنا طبعا الى احنا مش عارفينه مش معنى مجانية انها ببلاش ولا حسابهم كله من دمنا قناة السويس والاموال العامه والضرائب والخصومات عشان كده انا ضد الغاء المجانية لانها حق وبيرجع لاصحابةولو جزء منه ويكون حرم علينا لو لغيناه

العلامات المرجعية