اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلاج الطبيعي

قديم 12-01-2013, 01:41 PM
Dr.moamen Dr.moamen غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Dr.moamen is on a distinguished road
Impp عايز تعرف كل حاجة عن طب العلاج الطبيعى ادخل بسرعة

بسم الله الرحمن الرحيم

الاول كدة الموضوع دة هيبقى بالعامية علشان نسهل على بعض ونفهم بسرعة كدة المهم بقى احب اققول لاى حد دخل او ناوى وحابب يدخل كلية العلاج الطبيعى انت عملت الصح ودخلت كلية عريقة فريدة دخلت طب المستقبل الاول كدة احب اققول النقاط الى هتكلم فيها بعدين نكلم عن كل نقطة تخطر فى بالك عن العلاج الطبيعى وانا متأكدة بعد ربنا سبحانه وتعالى هتغير وجهة نظرك كتيييييييير اوى يلا بينا يا دكاترة .

اية العلاج الطبيعى واية وضعة فى مصر بالذات

اية التخصصات بتاعتة
طب لو انا دكتور اية المشاكل الى كانت حاصلة مع الطب الطبيعى والروماتيزم

لما بقول لحد عايز علاج طبيعى بيقولى لية

طيب اية موضوع فصل اطباء العلاج الطبيعى عن اطباء الروماتيزم

واية كمان موضوع نقابة المهن الطبية

طيب مجبتش مجموع حكومة اية الافضل جامعة 6 اكتوبر ولا جامعة مصر ولا فاروس

صحيح هتبقى شهادتى معادلة لامريكا

صحيح مصر رقم 3 على العالم فى العلاج الطبيعى

بيقولوا العلاج الطبيعى طب المستقبل واية الى يخلينى اسيب طب واسنان وصيدلة وادخلها

طيب بيقولوا فى اول سنتين بلبس لبس عملى وشورت هو انا فى تربية رياضية ولا اية

طيب بسمع انى ممكن انزل شغل وتدريب فى المستشفيات من سنة اولى دة بجد

طيب بيقولوا انت هتبقى دكتور وبسماعة وليك برستيجك اشمعنا السماعة صحيح

طيب دخلت الكلية خلاص اية الى هاخدة فى الكلية

بيقولولى على ال حاجة اسمها ال DPT وانا مش فاهم اية دى

طيب بيقولولى انى الكلية تعتبر 6 سنين مش 5 ممكن اعرف لية

طيب اتخرجت اية مستقبلى ان شاء الله لما اتخرج

هو انا ليا تكليف ولا لاء

يعنى انا اخترت صح

يمكن دى اغلب التساؤلات الى بتيجى فى بال الى عايز او بيفكر او مجموعة جبرة انة يدخل علاج طبيعى هناخد نقطة نقطة

*اية العلاج الطبيعى واية وضعة فى مصر بالذات

يا دكاترة المستقبل العلاج الطبيعى دة مهنة طبية تتبع فروع الطب بتساعد الانسان طبعا بعد ربنا سبحانة وتعالى على الحركة وعلاج العجز لو كان عندة مرض من الامراض الى هنكلم عليها وتخلية يقدر يستعيد حركتة مرة تانية ويساعد فى تطوير الصحة وتخفيف اثار المرض طيب اية وضعة فى مصر وضعة فى مصر ممتاز جدا الحمد لله اى مستشفى فيها قسم بدور كامل للعلاج الطبيعى بتقدر تفتح عيادتين او مركزين ليك نقابتك الخاصة بيك طيب علشان تبقى فاهم يقولك انت مش تبع نقابة الاطباء قلهم هو اسنان ولا صيدلة تبع الاطباء ولا بيطرى لاء كل مهنة حتى لو كلهم مهن طبية فبيكون ليها نقابة خاصة بيها وانت ليك نقابة خاصة بيك وهى النقابة العامة للعلاج الطبيعى صحيح انت بتتخرج ممارس علاج طبيعى بعدين 6 سنين او تعمل ماجستير وتبقى اخصائى وتقدر تفتح بعدها عيادة او تفتحها تحت اشراف دكتور علاج طبيعى اكبر لحد متكمل 5 سنين او تاخد ماجستير ان شاء الله .

*اية التخصصات بتاعتة

يا كتيييييييييييييييراوى بجد علاج طبيعى للاطفال والاعصاب والدماغ والنخاع الشوكى والنساء والتوليد والقلب والاوردة والشرايين
تأهيل الكسور.
التأهيل قبل وبعد عمليات البتر .
التأهيل ما بعد تركيب المفاصل الاصطناعية.
تأهيل الأم قيل وبعد الولادة .
دورة في تعليم وارشاد المريض في كيفية التعامل مع حالته بصفته شريكا أساسيا في العلاج.

والباطنة والعظام والمفاصل والعمود الفقرى والغضاريف والاربطة والاوتار والعضلات والمسنين والشيخوخة والعناية المركزة وعلاج الالم و علاج الحروق وامراض الصدر والجهاز التنفسى والجراحة والتأهيل والطب الرياضى.

*طب لو انا دكتور اية المشاكل الى كانت حاصلة مع الطب الطبيعى والروماتيزم

طبعا انت بتكون دكتور وانت فى المستشفى من اكبر لاصغر عامل بيقولك يا دكتور دا انت كمان معاك العرف والقانون قبل ما اققولك الدليل احب احكيلك الحكاية بالتفاصيل كان فى دكتور طب طبيعى وروماتيزم واحب اققول ان مفيش تخصص اسمة طب طبيعى اساسا برا لو حد فتح مركز طب طبيعى بيتحبس ودة دوليا
ممنوع لكن نحن نختلف عن الاخرون المهم كان فاتح جنبة دكتور علاج طبيعى المهم لاقى بتاع الروماتيزم ان الكل بيروح عند دكتور العلاج الطبيعى وهو قاعد يهش وينش راح عمنا بتاع الطب الطبيعى رفع قضية على بتاع العلاج الطبيعى انة مش من حقة يكتب دكتور اهو تلكيك المهم بقى يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين بقى معاك العرف بكلمة دكتور والقانون بالحكم دة

ودى كمان

ودى كمان

طبعا اتاكدت دلوقتى انك دكتور وطبيب اخصائى علاج طبيعى

*لما بقول لحد عايز علاج طبيعى بيقولى لية

طبعا بقى فية وعى عند الناس مش كتير اوى بقوا يقولوا كدة بس قلة علشان دة مجال رائع علشان هقدر بعد ربنا اعالج امراض محدش يعالجها عيرى لانة شئ غير تقليدى لانى هكون انسان ناجح ان شاء الله وقلة علشان انا بحب المجال ودة كفاية

*طيب اية موضوع فصل اطباء العلاج الطبيعى عن اطباء الروماتيزم

حكيتة وطلع قرار من المحكمة بفصل اطباء الروماتيزم عن العلاج الطبيعى من المحكمة

بيقلولك انت مش تبع نقابة المهن الطبية اولا هى اجرائات فى الاوراق وهتتدخل ودة مش علشان انت مش دكتور دة بسبب لوائح مالية وحاجات ملهاش علاقة بانك دكتور او مهنة طبية اتمنى تكون وضحت دى

*طيب مجبتش مجموع حكومة اية الافضل جامعة 6 اكتوبر ولا جلمعة مصر ولا فاروس

بص دة حسب رغبتك وميولك يعنى اكتوبر اقوى كشهادة وكلهم سواء مصر او اكتوبر او فاروس كويسين فانت حسب منطقة سكنك يعنى لو فى اسكندرية اققولك فاروس لية البهدلة لكن لو فى القاهرة عامة ممكن افضلك اكتوبر علشان الشهادة اقوى من مصر وفاروس وفى الاخر حسب رغبتك ورايك وفى الاخر هتطلع دكتور شاطر ان شاء الله

*صحيح هتبقى شهادتى معادلة لامريكا

اة يا دكاترة ودى من الحاجات الى بتميز العلاج الطبيعى جدا ان شهادتك معادلة لامريكا ومش محتاج معادلة لو سافرت ان شاء الله

اة رقم 3 بعد امريكا وكندا يعنى حاجة جميلة وبتميز تخصصك انك بتكون طبيب مصنف عالميا

*بيقولوا العلاج الطبيعى طب المستقبل واية الى يخلينى اسيب طب واسنان وصيدلة وادخلها

مش هعد اققولك طب بشرى 7 سنين ونيابة وتكليف وماجستير ودكتوراة علشان التخصص يعنى مشوارة طويل لكن لو دة حلمك ادخلة وميهمكش واسنان انا محبش اعد 5 سنين ادرس فى فم شخص او روتينى بس برضة مجال حلو وجميل لو انت حابة وصيدلى انتشرت جدا بردة وملهاش تعامل غير فى الادوية يعنى مش هتكشف يعنى بس حلو بردة لو حابة اكتر حاجات تخليك تفضل علاج طبيعى ان عدد الخريجين لا يتعدى 1200 سنويا من جامعة القاهرة واكتوبر ومصر وفاروس يعنى كل سنة 1200 بقارنة اسنان وصيدلة وطب الى سنويا الاف الخريجين بيطلعوا منها ان شهادتك معادلة لامريكا يعنى خريج طب او اسنان او صيدلةعلشان يسافر امريكا يعد سنة ونص معادلة انت معادلة اساسا مش محتاج

*طيب بيقولوا فى اول سنتين بلبس لبس عملى وشورت هو انا فى تربية رياضية ولا اية

مع احترامى لتربية رياضية انت دكتور بس مش هينفع من اول سنة تتدرب على مريض فبيفصلوا فى السكاشن بين الولاد والبنات علشان تتدربوا على بعض بس هى دى الحكاية

*طيب بسمع انى ممكن انزل شغل وتدريب فى المستشفيات من سنة اولى دة بجد

اة والله تقدر وتتدرب من سنة اولى او تانية علشان تكون خدت خبرة اكتر

*طيب بيقولوا انت هتبقى دكتور وبسماعة وليك برستيجك اشمعنا السماعة صحيح

اة لان عندك حالات الباطنة والعناية المركزة اغلبة بالسماعة اشمعنا السماعة علشان فية امهات وابهات يقولوا عايزك دكتور بسماعة فهتمسكها وتستخدمها مع انى فى تخصصات من طب بشرى زى جلدية وعيون مفيهاش سماعة انا قلت اريحك بردة

*طيب دحلت الكلية خلاص اية الى هاخدة فى الكلية

مش هعد اوجعلك دماغك بس بتتدرس نفس مواد طب بشرى بالاضافة للعلاج الطبيعى الة هو 4 سنين وسنة امتياز

*بيقولولى على ال حاجة اسمها ال DPT وانا مش فاهم اية دى

دى هتخلى علاج طبيعى تبقى 6 سنين وسنة امتياز علشان هتاخد مواد زيادة علشان المريض يجى مباشرة ليك ودة بيحصل فى مصر علفكرة بس دة قانونى اكتر

*طيب بيقولولى انى الكلية تعتبر 6 سنين مش 5 ممكن اعرف لية

دة لان سنة 3 عندك 3 روندات او ترمات فمفيش اجازة يعنى اكنى5 سنين وسنة امتياز يعنى 6

*طيب اتخرجت اية مستقبلى ان شاء الله لما اتخرج
دة سهل ان شاء الله احب اققولك ان عقود العمل بتجيلك من كل حتة وكمان 60% من خريجى العلاج الطبيعى بيشتغلوا فى امريكا وتقدير تفتح مركزين فى مصر كمان

*هو انا ليا تكليف ولا لاء

طبعا ليك تكليف بعد متخلص

*يعنى انا اخترت صح

انت شايف اية انا شايفة اكيد صح وصح الصح كمان انت بعد كل دة هتسيب الكلية دى دة طب امستقبل ان شاء الله وافتخر بالكلية وبجد دة طب المستقبل.

اتمنى ان الموضوع يعجبكم

** منقول **

قديم 12-01-2013, 02:42 PM
الشفق القرمذى الشفق القرمذى غير متواجد حالياً
عضو فعال

الشفق القرمذى is on a distinguished road

طيب انا سمعت ان اخصلئى العلاج الطبيعى دخله بيبقى مش زى دخل اسنان صح؟
هى الارزاق دى بتاعت ربنا طبعا بس لو قارنا اسنان ناجح و علاج طبيعى ناجح انهى دخله المادى اكتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و كمان سمعت ان اخصائى العلاج الطبيعى لما بيكبر مبيبقاش قادر على الحركة للمريض فى الشغل عشان ساعات بتبقى حركات عنيفة
ياريت حد يجاوبنى عشان انا حابب اسنان و علاج طبيعى و مش عارف اختار بينهم
قديم 14-01-2013, 02:30 PM
pt for ever pt for ever غير متواجد حالياً
عضو جديد

pt for ever is on a distinguished road

رائع يا دكتور مومن ربنا يكتر من امثالكم يا شباب العلاج الطبيعى يارب والفكرة الجميلة دى والموضوع المبهر بتاعك دة هيخلى ناس كتير تغير وجهة مطرها عن المجال بجد تحياتى بالتوفيق يا دكتور
قديم 15-01-2013, 11:40 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pt for ever مشاهدة المشاركة
رائع يا دكتور مومن ربنا يكتر من امثالكم يا شباب العلاج الطبيعى يارب والفكرة الجميلة دى والموضوع المبهر بتاعك دة هيخلى ناس كتير تغير وجهة مطرها عن المجال بجد تحياتى بالتوفيق يا دكتور
شكرا على الرد وبالتوفيق لكل الدكاتره

قديم 15-01-2013, 11:51 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشفق القرمذى مشاهدة المشاركة
هى الارزاق دى بتاعت ربنا طبعا بس لو قارنا اسنان ناجح و علاج طبيعى ناجح انهى دخله المادى اكتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و كمان سمعت ان اخصائى العلاج الطبيعى لما بيكبر مبيبقاش قادر على الحركة للمريض فى الشغل عشان ساعات بتبقى حركات عنيفة
شكرا اولا على ردك وانا فى رأيى واعتقادى ان العلاج الطبيعى اكثر دخلا لما يكون ناجح لا حضرتك عارف انه مجال واسع جدا كما ان معظم الناس بتشكى من الام المفاصل والرجلين غير علاج الكسور والحوادث والعمليات غير شغلك فى المستشفى
اما الاسنان لا شك انه مجال لا غنى عنه بس مجاله محدود تركيب اسنان وخلع وتقويم وتبيض وحشو وعمليات بسيطه بس ومحدش بيرحله الا اذ كان عنده الم فى الاسنان وده مش كتير

بس بردو هسألك ناس اكتر منى خبره واقلك ومره تنيه شكرا على الرد

قديم 15-01-2013, 11:51 PM
Dr norhan Dr norhan غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

Dr norhan is on a distinguished road

ياريت بس يا دكتور الناس تفهم وتقدر المجال لانة مجال رائع بس اعدائة فى مصر بتوع الروماتيزم الى مبيفهموش حاجة اساسا عن المجال ربنا يهدى بس هو مجال رائع انا بعشق المجال دة وبعد ربنا سبحانة وتعالى ثم مجهودى ان شاء الله اتمنى اعمل حاجة فى المجال دة شكرا يا دكتور بالتوفيق
قديم 15-01-2013, 11:56 PM
مــٌــعلــم

اقتباس:
والله الرزق دة بتاع ربنا انا مش هزيد على كلام دكتور مؤمن غير ان انت ادخل الى بتحبة لازم يكون عندك هدف واحد مش اتنين يعنى مش تقول بحدب دة ودة انا بردة بحب دة ودة وصيدلة واى مجال طبى لكن هدفى باذن الرحمن واحد بس وهو العلاج الطبيعى حط هدف ولو متردد فانا انصحك بعلاج طبيعى لان مستقبلها رائع بجد واى اسئلة تانى انا تحت امرك انا وكل الى يعرف حاجة بالتوفيق يارب
قديم 16-01-2013, 12:57 AM
الشفق القرمذى الشفق القرمذى غير متواجد حالياً
عضو فعال

الشفق القرمذى is on a distinguished road

انا سمعت ان علاج طبيعى صعبة اوى و فيها 8 مواد فى الترم
و كمان سمعت ان فيها فيزيا كتييييييييييير الكلام ده صح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 16-01-2013, 01:04 AM
مــٌــعلــم

اقتباس:
و كمان سمعت ان فيها فيزيا كتييييييييييير الكلام ده صح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مفيش صعب وسهل حضرتك السهل ممكن فى الاصل يكون صعب ومجهودك يبقى سهل والصعب ممكن فى الاصل يبقى سهل جدا وباستهتارك واهمالك يبقى اصعب شئ مين الى قالك فيزيا فيزيا اية بس دى مادة بتتاخد فى سنة3 او4 ليها علاقة باجهزة العلاج الطبيعى فيها شوية فيزيا علشان تعرف تشغل الجهاز بس مش فيزيا ثانوى يعنى وبعدين دى كلية طبية يعنى لو فيها هتبقى حاجات بسيطة جدا
قديم 16-01-2013, 11:53 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr norhan مشاهدة المشاركة
ياريت بس يا دكتور الناس تفهم وتقدر المجال لانة مجال رائع بس اعدائة فى مصر بتوع الروماتيزم الى مبيفهموش حاجة اساسا عن المجال ربنا يهدى بس هو مجال رائع انا بعشق المجال دة وبعد ربنا سبحانة وتعالى ثم مجهودى ان شاء الله اتمنى اعمل حاجة فى المجال دة شكرا يا دكتور بالتوفيق
شكرا على ردك جدا وطبعا حضرتك صحبة الموضوع طبعا

قديم 16-01-2013, 11:55 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
اخى مش فى حاجه صعبه مطلقه ولا سهله مطلقه بس لو انت بتنظر للكليه والمجال وبس اكيد هتجتاز كل الحواجز والعقبات وربنا يوفقك يارب واكيد طبعا فكر الاول قبل متاخد القرار لان زى منت عارف قرار مصييرى فى حياتك وشكرا ليك

قديم 16-01-2013, 12:13 PM
مــٌــعلــم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.moamen مشاهدة المشاركة
شكرا على ردك جدا وطبعا حضرتك صحبة الموضوع طبعا
لا يا مؤمن متقلش كدة لو انا الى عملت فكتبت بس لكن انت الى فكرت انى اعمل الموضوع ولولاك مكنش هيجى اساسا فى بالى يعنى انت صاحب الفضل فية
قديم 21-01-2013, 12:15 AM
ابونرمين ابونرمين غير متواجد حالياً
عضو متألق

ابونرمين will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.moamen مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

الاول كدة الموضوع دة هيبقى بالعامية علشان نسهل على بعض ونفهم بسرعة كدة المهم بقى احب اققول لاى حد دخل او ناوى وحابب يدخل كلية العلاج الطبيعى انت عملت الصح ودخلت كلية عريقة فريدة دخلت طب المستقبل الاول كدة احب اققول النقاط الى هتكلم فيها بعدين نكلم عن كل نقطة تخطر فى بالك عن العلاج الطبيعى وانا متأكدة بعد ربنا سبحانه وتعالى هتغير وجهة نظرك كتيييييييير اوى يلا بينا يا دكاترة .

اية العلاج الطبيعى واية وضعة فى مصر بالذات

اية التخصصات بتاعتة
طب لو انا دكتور اية المشاكل الى كانت حاصلة مع الطب الطبيعى والروماتيزم

لما بقول لحد عايز علاج طبيعى بيقولى لية

طيب اية موضوع فصل اطباء العلاج الطبيعى عن اطباء الروماتيزم

طيب مجبتش مجموع حكومة اية الافضل جامعة 6 اكتوبر ولا جامعة مصر ولا فاروس

صحيح هتبقى شهادتى معادلة لامريكا

صحيح مصر رقم 3 على العالم فى العلاج الطبيعى

بيقولوا العلاج الطبيعى طب المستقبل واية الى يخلينى اسيب طب واسنان وصيدلة وادخلها

طيب بيقولوا فى اول سنتين بلبس لبس عملى وشورت هو انا فى تربية رياضية ولا اية

طيب بسمع انى ممكن انزل شغل وتدريب فى المستشفيات من سنة اولى دة بجد

طيب بيقولوا انت هتبقى دكتور وبسماعة وليك برستيجك اشمعنا السماعة صحيح

طيب دخلت الكلية خلاص اية الى هاخدة فى الكلية

بيقولولى على ال حاجة اسمها ال DPT وانا مش فاهم اية دى

طيب بيقولولى انى الكلية تعتبر 6 سنين مش 5 ممكن اعرف لية

طيب اتخرجت اية مستقبلى ان شاء الله لما اتخرج

هو انا ليا تكليف ولا لاء

يعنى انا اخترت صح

يمكن دى اغلب التساؤلات الى بتيجى فى بال الى عايز او بيفكر او مجموعة جبرة انة يدخل علاج طبيعى هناخد نقطة نقطة

*اية العلاج الطبيعى واية وضعة فى مصر بالذات

يا دكاترة المستقبل العلاج الطبيعى دة مهنة طبية تتبع فروع الطب بتساعد الانسان طبعا بعد ربنا سبحانة وتعالى على الحركة وعلاج العجز لو كان عندة مرض من الامراض الى هنكلم عليها وتخلية يقدر يستعيد حركتة مرة تانية ويساعد فى تطوير الصحة وتخفيف اثار المرض طيب اية وضعة فى مصر وضعة فى مصر ممتاز جدا الحمد لله اى مستشفى فيها قسم بدور كامل للعلاج الطبيعى بتقدر تفتح عيادتين او مركزين ليك نقابتك الخاصة بيك طيب علشان تبقى فاهم يقولك انت مش تبع نقابة الاطباء قلهم هو اسنان ولا صيدلة تبع الاطباء ولا بيطرى لاء كل مهنة حتى لو كلهم مهن طبية فبيكون ليها نقابة خاصة بيها وانت ليك نقابة خاصة بيك وهى النقابة العامة للعلاج الطبيعى صحيح انت بتتخرج ممارس علاج طبيعى بعدين 6 سنين او تعمل ماجستير وتبقى اخصائى وتقدر تفتح بعدها عيادة او تفتحها تحت اشراف دكتور علاج طبيعى اكبر لحد متكمل 5 سنين او تاخد ماجستير ان شاء الله .

*اية التخصصات بتاعتة

يا كتيييييييييييييييراوى بجد علاج طبيعى للاطفال والاعصاب والدماغ والنخاع الشوكى والنساء والتوليد والقلب والاوردة والشرايين
تأهيل الكسور.
التأهيل قبل وبعد عمليات البتر .
التأهيل ما بعد تركيب المفاصل الاصطناعية.
تأهيل الأم قيل وبعد الولادة .
دورة في تعليم وارشاد المريض في كيفية التعامل مع حالته بصفته شريكا أساسيا في العلاج.

والباطنة والعظام والمفاصل والعمود الفقرى والغضاريف والاربطة والاوتار والعضلات والمسنين والشيخوخة والعناية المركزة وعلاج الالم و علاج الحروق وامراض الصدر والجهاز التنفسى والجراحة والتأهيل والطب الرياضى.

*طب لو انا دكتور اية المشاكل الى كانت حاصلة مع الطب الطبيعى والروماتيزم

طبعا انت بتكون دكتور وانت فى المستشفى من اكبر لاصغر عامل بيقولك يا دكتور دا انت كمان معاك العرف والقانون قبل ما اققولك الدليل احب احكيلك الحكاية بالتفاصيل كان فى دكتور طب طبيعى وروماتيزم واحب اققول ان مفيش تخصص اسمة طب طبيعى اساسا برا لو حد فتح مركز طب طبيعى بيتحبس ودة دوليا
ممنوع لكن نحن نختلف عن الاخرون المهم كان فاتح جنبة دكتور علاج طبيعى المهم لاقى بتاع الروماتيزم ان الكل بيروح عند دكتور العلاج الطبيعى وهو قاعد يهش وينش راح عمنا بتاع الطب الطبيعى رفع قضية على بتاع العلاج الطبيعى انة مش من حقة يكتب دكتور اهو تلكيك المهم بقى يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين بقى معاك العرف بكلمة دكتور والقانون بالحكم دة

ودى كمان

ودى كمان

طبعا اتاكدت دلوقتى انك دكتور وطبيب اخصائى علاج طبيعى

*لما بقول لحد عايز علاج طبيعى بيقولى لية

طبعا بقى فية وعى عند الناس مش كتير اوى بقوا يقولوا كدة بس قلة علشان دة مجال رائع علشان هقدر بعد ربنا اعالج امراض محدش يعالجها عيرى لانة شئ غير تقليدى لانى هكون انسان ناجح ان شاء الله وقلة علشان انا بحب المجال ودة كفاية

*طيب اية موضوع فصل اطباء العلاج الطبيعى عن اطباء الروماتيزم

حكيتة وطلع قرار من المحكمة بفصل اطباء الروماتيزم عن العلاج الطبيعى من المحكمة

بيقلولك انت مش تبع نقابة المهن الطبية اولا هى اجرائات فى الاوراق وهتتدخل ودة مش علشان انت مش دكتور دة بسبب لوائح مالية وحاجات ملهاش علاقة بانك دكتور او مهنة طبية اتمنى تكون وضحت دى

*طيب مجبتش مجموع حكومة اية الافضل جامعة 6 اكتوبر ولا جلمعة مصر ولا فاروس

بص دة حسب رغبتك وميولك يعنى اكتوبر اقوى كشهادة وكلهم سواء مصر او اكتوبر او فاروس كويسين فانت حسب منطقة سكنك يعنى لو فى اسكندرية اققولك فاروس لية البهدلة لكن لو فى القاهرة عامة ممكن افضلك اكتوبر علشان الشهادة اقوى من مصر وفاروس وفى الاخر حسب رغبتك ورايك وفى الاخر هتطلع دكتور شاطر ان شاء الله

*صحيح هتبقى شهادتى معادلة لامريكا

اة يا دكاترة ودى من الحاجات الى بتميز العلاج الطبيعى جدا ان شهادتك معادلة لامريكا ومش محتاج معادلة لو سافرت ان شاء الله

اة رقم 3 بعد امريكا وكندا يعنى حاجة جميلة وبتميز تخصصك انك بتكون طبيب مصنف عالميا

*بيقولوا العلاج الطبيعى طب المستقبل واية الى يخلينى اسيب طب واسنان وصيدلة وادخلها

مش هعد اققولك طب بشرى 7 سنين ونيابة وتكليف وماجستير ودكتوراة علشان التخصص يعنى مشوارة طويل لكن لو دة حلمك ادخلة وميهمكش واسنان انا محبش اعد 5 سنين ادرس فى فم شخص او روتينى بس برضة مجال حلو وجميل لو انت حابة وصيدلى انتشرت جدا بردة وملهاش تعامل غير فى الادوية يعنى مش هتكشف يعنى بس حلو بردة لو حابة اكتر حاجات تخليك تفضل علاج طبيعى ان عدد الخريجين لا يتعدى 1200 سنويا من جامعة القاهرة واكتوبر ومصر وفاروس يعنى كل سنة 1200 بقارنة اسنان وصيدلة وطب الى سنويا الاف الخريجين بيطلعوا منها ان شهادتك معادلة لامريكا يعنى خريج طب او اسنان او صيدلةعلشان يسافر امريكا يعد سنة ونص معادلة انت معادلة اساسا مش محتاج

*طيب بيقولوا فى اول سنتين بلبس لبس عملى وشورت هو انا فى تربية رياضية ولا اية

مع احترامى لتربية رياضية انت دكتور بس مش هينفع من اول سنة تتدرب على مريض فبيفصلوا فى السكاشن بين الولاد والبنات علشان تتدربوا على بعض بس هى دى الحكاية

*طيب بسمع انى ممكن انزل شغل وتدريب فى المستشفيات من سنة اولى دة بجد

اة والله تقدر وتتدرب من سنة اولى او تانية علشان تكون خدت خبرة اكتر

*طيب بيقولوا انت هتبقى دكتور وبسماعة وليك برستيجك اشمعنا السماعة صحيح

اة لان عندك حالات الباطنة والعناية المركزة اغلبة بالسماعة اشمعنا السماعة علشان فية امهات وابهات يقولوا عايزك دكتور بسماعة فهتمسكها وتستخدمها مع انى فى تخصصات من طب بشرى زى جلدية وعيون مفيهاش سماعة انا قلت اريحك بردة

*طيب دحلت الكلية خلاص اية الى هاخدة فى الكلية

مش هعد اوجعلك دماغك بس بتتدرس نفس مواد طب بشرى بالاضافة للعلاج الطبيعى الة هو 4 سنين وسنة امتياز

*بيقولولى على ال حاجة اسمها ال DPT وانا مش فاهم اية دى

دى هتخلى علاج طبيعى تبقى 6 سنين وسنة امتياز علشان هتاخد مواد زيادة علشان المريض يجى مباشرة ليك ودة بيحصل فى مصر علفكرة بس دة قانونى اكتر

*طيب بيقولولى انى الكلية تعتبر 6 سنين مش 5 ممكن اعرف لية

دة لان سنة 3 عندك 3 روندات او ترمات فمفيش اجازة يعنى اكنى5 سنين وسنة امتياز يعنى 6

*طيب اتخرجت اية مستقبلى ان شاء الله لما اتخرج
دة سهل ان شاء الله احب اققولك ان عقود العمل بتجيلك من كل حتة وكمان 60% من خريجى العلاج الطبيعى بيشتغلوا فى امريكا وتقدير تفتح مركزين فى مصر كمان

*هو انا ليا تكليف ولا لاء

طبعا ليك تكليف بعد متخلص

*يعنى انا اخترت صح

انت شايف اية انا شايفة اكيد صح وصح الصح كمان انت بعد كل دة هتسيب الكلية دى دة طب امستقبل ان شاء الله وافتخر بالكلية وبجد دة طب المستقبل.

اتمنى ان الموضوع يعجبكم

** منقول **
ما شاء الله،شرحُ ينمُ عن فهمٍ وإلمامٍ وتفوقٍ،برافـــــــــــــــو
قديم 21-01-2013, 09:11 AM
عضو مجتهد

نورت الموضوع اخى ابونرمين ولا تحرمنا من اطلالتك

قديم 27-02-2013, 05:23 AM
Toqa Taha Toqa Taha غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Toqa Taha is on a distinguished road

طيب هى عادة بتاخد من كام عشان انا بفكر فيها تفكير جدى لكن اخاف مجموعى ميجبهاش
وممكن سؤال كمان اللى مفهزمى ع علاج طبيعى يختلف تماما ع اللى حضرتك قولته
انا كنت فاهمة ان دكتور العلاج الطبيعى هو نفسه دكتور التخسيس ياريت توضحلى؟؟؟

العلامات المرجعية