اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلاج الطبيعي

قديم 31-07-2012, 11:01 AM
رامى قشوع رامى قشوع غير متواجد حالياً
عضو جديد

رامى قشوع is on a distinguished road
Icon111 لكل اللى جايب علاج طبيعى ومكنش عايزها...

بص يا سيدى انا عارف ان مهما حد حاول يقنعك ان العلاج الطبيعى احسن من الصيدله او الاسنان مش هتقتنع (اسأل مجرب ) لانك هتلاقيهم اعلى من العلاج الطبيعى ف المجموع و حتى لو بصيت ف الجامعات الخاصه هتلاقى مصاريف صيدله مثلا اكتر من علاج طبيعى ودا طبعا بيكون ليه تأثير كبيير انك مش هتقتنع ان علاج طبيعى احسن من صيدله او اسنان لأنى ببساطه انا كمان مش مقتنع .. :P

بص انا كنت جايب السنه اللى فاتت مجموع صيدله بس دخلت علاج طبيعى رغم انى عاااارف ان علاج طبيعى ( فى نظر عامه الناس ) مش احسن من صيدله بس انا ميولى انى ابقه دكتوور , اشغل ف مستشفى , يبقى عندى عيانين , اعااالج , اتعامل مع النااس و يبقى عندى طقم الممرضات بتاعى.. ومش هضحك عليكو لو كان جالى اسنان او بشرى كنت دخلتهم طبعا :P

بس انتا دلوقتى جالك علاج طبيعى وهى مش ف دماغك ف دا قضاء الله و هى مش كليه وحشه ابدااا بالعكس دى هايله ومستقبلها جميل و خريجيها مطلوبين بس نصيحتى ليييك . حااول متبصش على اى كليه تانيه عشان تعرف تفكر كويس , و اقرا عن العلاج الطبيعى , شوف فيديوهاات عنه , انزل اى مستوصف او مستشفى وشوف قسم العلاج الطبيعى فيه وبعد كده قرر .. هل الشغل ده عجبك ؟ هل انت حابب الموضوع ده ؟

ساعتها بقى لو عجبك يبقى ارضى باللى ربنا قسمه لييك . لو حاسس انك مش هتعرف او مش حابب . ساعتها تقدر تشوف بقه اى كليه تانيه وتحول لها . سواء خاصه او حكوومه

وانا كان نفسى احطلكو كام حاجه جامده وفيديوهات و كويزات تساعدكو ف الاختيار وتبينلكو اكتر ايه هو العلاج الطبيعى ودوره بس للاسف مش عارف ليه الموقع ده مش بيبقبل اى رابط احطه ..
عموما اى استفساار انا موجود

قديم 31-07-2012, 11:05 AM
عضو جديد

ولو حد عايز الكويز و الفيديو و الحجات دى يقوول وانا هبعتهومله
قديم 31-07-2012, 11:25 AM
thanawia thanawia غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

thanawia is on a distinguished road

طيب بالنسبة لنقابة العلاج الطبيعي ؟
الكارنيه بيكون مكتوب عليه إيه ؟
أخصائي و لا دكتور ؟
و هل لما تخلص سنة الإمتياز من حقك تفتح عيادة ؟
و من حقك تاخد لقب دكتور ؟
قديم 31-07-2012, 10:10 PM
الصورة الرمزية Nada_Mohsen
Nada_Mohsen Nada_Mohsen غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Nada_Mohsen is on a distinguished road

بص بالنسبة لدكتور
أنت لقبك دكتور بالعرف زى بشرى وأسنان و صبدله و بيطرى
و أساسا مفيش حد من دول ولا أحنا طبعا قانون لينا لقب دكتور لأن الدكتور ده اللى معاه دكتوراه بس لكن فى العرف بنقول دكتور للكليات الطبية و أحنا منها
لكن موضوع كارنيه النقابة معرفش لأنى طالبة لسا لكن اللقب بيبقى حسب الدرجة العلمية بتاعتك على حد ما أنا فاهمة
قديم 31-07-2012, 10:23 PM
سمسم ك.م سمسم ك.م غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

سمسم ك.م is on a distinguished road

ياريت يا جماعة منبصش على كلمة دكتور او غيره يا ريت نبص على هدف المهنة دى ازاى هنقدر نفيد غيرنا او نكون سبب فى شفاء مريض
مشكلة البلد دى بقت ثقافة الشعب فياريت نقدر نغيرها ونكون احسن

قديم 01-08-2012, 09:24 PM
عبدالله العشيري عبدالله العشيري غير متواجد حالياً
عضو جديد

عبدالله العشيري is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
للي بيسأل عن كارنية النقابة بيتكتب فيه دكتور فلان ممارس أو أخصائي أو استشاري العلاج الطبيعي , وبتمضي في دفتر الأطباء في المستشفى وليك حق تفتح عيادتين لكن بعد الماجستير أو مرور 5 سنوات من التخرج والناس بتفتح باسم اي دكتور كبير للي عاوز يفتح , الشغل بيكون بدري وكان معانا ناس شغالة ي سنة 2 وكانوا بيجيبوا فلوس كويسة , وان شاء الله تتبسطوا في الكلية والل عاوز اي سؤال عن الكلية يراسلني على الفيس بوك elashiri
,hodvh Hv[, hgh kfpe ,vhx hgrhf < hglil i, ],v; td hgl[jlu ,pf; glikj;
قديم 02-08-2012, 05:09 AM
عضو جديد

افتراضي :]

اولا الفرق بين خريج العلاج الطبيعى و الطب الطبيعى :
اولا : كليه العلاج الطبيعى كليه متخصصه زى الاسنان كده . انت متخصص فى حاجه معينه يعنى انتا بتدرس العلاج الطبيعى من سنه اولى ل سنه 5 وماجيستيرك و والدكتوراه كله ف المجال ده .. اما بالنسبه للطب فهو بيدرس 7 سنين فى الكليه بعد كده بيتخرج و يعمل ماجيستير سنتين او 3 فى الطب الطبيعى ويتخصص فيه..

بس كده

بس لو انتا ليك واحد صحبك ودخل طب وانتا دخلت علا طبيعى عقبال ما هو خلص المشوار ده ويعد 10 سنين عشان يتخصص مثلا ف الطب الطبيعى و يفتح عياده تكون انتا يا راجل اتجوزت و عندك عيال :P

ثانيا من حيث العلم : اولا طبيب الطب الطبيعى بحكم دراسته فى كليه الطب فهو بيدرس حاجات كتيير وبياخد روندات جراحه - رمد - الخ حاجات ممكن متكونش مفيده اوى فى تخصصه لكن طبعا خريج العلاج الطبيعى بما انه متخصص فهو بيدرس كل حاجه متعلقه بالعلاج وبرده وبياخد راوندات عظام - باطنه - مخ واعصاب - نسا - اطفال
الحاجات اللى هتفيده فى شغله لكن طبعا عمره ما هيدرس رمد مثلا

ثالثا ناحيه هو دكتور ولا لا :
اولا يعنى ايه دكتور ؟؟
بص يا سيدى اولا فى فرق بين طبيب و دكتور .. الطبيب هو خريج كليه الطب ( الطب البشرى - طب الاسنان - الطب البيطرى )
اما الدكتوور دى حاجه بتتقال بالعرف للدكاتره اللى بيعالجو الناس وكده
يعنى لو بالانجلش اخصائى العلاج الطبيعى doctor بس مش physician ....
طبعا انت الكل هيقلك يا دكتوور فى المستشفى و فى العياده و فى الكليه لان انتا فعلا دكتوور كل الموضوع ان كانت فيه خلافات بين نقابه العلاج الطبيعى ونقابه الاطباء بسبب موضوع الطب الطبيعى ده وعشان كده مضموهاش لنقابه الاطباء .
لكن لو انتا بصيت بره مصر هتلاقى ان الكليات العلاج الطبيعى هناك نظامها مختلف عن هنا بتدرس بنظام اسمه dpt يعنى (doctor of physical therapy ) وده معناه ان انتا هتتخرج كدكتور .. والنظام ده هيطبق فى مصر ان شاء الله فى السنوات القادمه بس الكليه هتبقى 6 سنين + سنه امتياز ..
قديم 02-08-2012, 05:11 AM
عضو جديد

وياريت تشوفو الفيديو ده عشان تعرفو طبيعه الشغل
http:/*/ww*w.youtube.com/watch?v=1Z2Ib4Meul4

و تجاوبو على الكويز ده عشان تعرفو اذا كانت علاج طبيعى كليه مناسبه ليكو ام لا
http:/*/careerplanning.about.com/library/quiz/career_quizzes/blphysicaltherapist_quiz.htm

ودا بقه مرتبات اخصائى العلاج الطبيعى بره اما تتخرجو و تسافرو ان شاء الله للى بيهتمو بالحته الماديه برده
http:/*/ww*w.indeed.com/salary/Physical-Therapist.html

بس يا جماعه متنسوش تشيلو علامه ال * اللى ف الرابط لان الموقع ده مش سامح بكتابه روابط ف اضطريت اعملهم كده ...

آخر تعديل بواسطة رامى قشوع ، 02-08-2012 الساعة 05:17 AM سبب آخر: كده
قديم 02-08-2012, 05:54 AM
حكاية الزمان حكاية الزمان غير متواجد حالياً
عضو جديد

حكاية الزمان is on a distinguished road

على فكرة انا مجموعى يحصل صيدلة بس انا مقتنعة بالعلاج الطبيعى اكتر
قديم 02-08-2012, 06:07 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامى قشوع مشاهدة المشاركة
اولا الفرق بين خريج العلاج الطبيعى و الطب الطبيعى :
اولا : كليه العلاج الطبيعى كليه متخصصه زى الاسنان كده . انت متخصص فى حاجه معينه يعنى انتا بتدرس العلاج الطبيعى من سنه اولى ل سنه 5 وماجيستيرك و والدكتوراه كله ف المجال ده .. اما بالنسبه للطب فهو بيدرس 7 سنين فى الكليه بعد كده بيتخرج و يعمل ماجيستير سنتين او 3 فى الطب الطبيعى ويتخصص فيه..

بس كده

بس لو انتا ليك واحد صحبك ودخل طب وانتا دخلت علا طبيعى عقبال ما هو خلص المشوار ده ويعد 10 سنين عشان يتخصص مثلا ف الطب الطبيعى و يفتح عياده تكون انتا يا راجل اتجوزت و عندك عيال

ثانيا من حيث العلم : اولا طبيب الطب الطبيعى بحكم دراسته فى كليه الطب فهو بيدرس حاجات كتيير وبياخد روندات جراحه - رمد - الخ حاجات ممكن متكونش مفيده اوى فى تخصصه لكن طبعا خريج العلاج الطبيعى بما انه متخصص فهو بيدرس كل حاجه متعلقه بالعلاج وبرده وبياخد راوندات عظام - باطنه - مخ واعصاب - نسا - اطفال
الحاجات اللى هتفيده فى شغله لكن طبعا عمره ما هيدرس رمد مثلا

ثالثا ناحيه هو دكتور ولا لا :
اولا يعنى ايه دكتور ؟؟
بص يا سيدى اولا فى فرق بين طبيب و دكتور .. الطبيب هو خريج كليه الطب ( الطب البشرى - طب الاسنان - الطب البيطرى )
اما الدكتوور دى حاجه بتتقال بالعرف للدكاتره اللى بيعالجو الناس وكده
يعنى لو بالانجلش اخصائى العلاج الطبيعى doctor بس مش physician ....
طبعا انت الكل هيقلك يا دكتوور فى المستشفى و فى العياده و فى الكليه لان انتا فعلا دكتوور كل الموضوع ان كانت فيه خلافات بين نقابه العلاج الطبيعى ونقابه الاطباء بسبب موضوع الطب الطبيعى ده وعشان كده مضموهاش لنقابه الاطباء .
لكن لو انتا بصيت بره مصر هتلاقى ان الكليات العلاج الطبيعى هناك نظامها مختلف عن هنا بتدرس بنظام اسمه dpt يعنى (doctor of physical therapy ) وده معناه ان انتا هتتخرج كدكتور .. والنظام ده هيطبق فى مصر ان شاء الله فى السنوات القادمه بس الكليه هتبقى 6 سنين + سنه امتياز ..
ممكن حضرتك تقولي هو نظام 6 سنين + امتياز هيطبق في مصر امتى ؟؟؟
يعني اللي داخل أولى علاج طبيعي هذا العام إن شاء الله ,,, ممكن يُطَبق عليه 6 سنين ؟؟
قديم 02-08-2012, 06:09 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله العشيري مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
للي بيسأل عن كارنية النقابة بيتكتب فيه دكتور فلان ممارس أو أخصائي أو استشاري العلاج الطبيعي , وبتمضي في دفتر الأطباء في المستشفى وليك حق تفتح عيادتين لكن بعد الماجستير أو مرور 5 سنوات من التخرج والناس بتفتح باسم اي دكتور كبير للي عاوز يفتح , الشغل بيكون بدري وكان معانا ناس شغالة ي سنة 2 وكانوا بيجيبوا فلوس كويسة , وان شاء الله تتبسطوا في الكلية والل عاوز اي سؤال عن الكلية يراسلني على الفيس بوك elashiri
,hodvh hv[, hgh kfpe ,vhx hgrhf < hglil i, ],v; td hgl[jlu ,pf; glikj;
اللي أعرفه إن خريج العلاج الطبيعي من حقه يفتح العيادة باسمه هو ,,, مش تحت اسم دكتور و لا حاجة .

لأن خريج العلاج الطبيعي دكتور .
قديم 02-08-2012, 11:57 AM
الصورة الرمزية Nada_Mohsen
Nada_Mohsen Nada_Mohsen غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Nada_Mohsen is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thanawia مشاهدة المشاركة
اللي أعرفه إن خريج العلاج الطبيعي من حقه يفتح العيادة باسمه هو ,,, مش تحت اسم دكتور و لا حاجة .

لأن خريج العلاج الطبيعي دكتور .
هو قصده تحت أسم دكتور علاج طبيعى كبير لحد ما يبقى ليه الحق فى فتح عيادة بعد الماجيستير او مرور خمس سنين على التخرج
قديم 02-08-2012, 06:14 PM
عضو جديد

افتراضي :)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thanawia مشاهدة المشاركة
ممكن حضرتك تقولي هو نظام 6 سنين + امتياز هيطبق في مصر امتى ؟؟؟
يعني اللي داخل أولى علاج طبيعي هذا العام إن شاء الله ,,, ممكن يُطَبق عليه 6 سنين ؟؟
لا مش اللى داخل اولى السنه دى .. النظام هيطبق قريب بس معرفش امتا تحديدا .. بس
بس حتى لو اتطبق اثناء ما انتا بتدرس فى الكليه بالنظام القديم او حتى بعد التخرج هيكون من حقك انك تاخده بعد كده كدراسه بعد ا لكليه ..
قديم 03-08-2012, 12:52 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nada_mohsen مشاهدة المشاركة
هو قصده تحت أسم دكتور علاج طبيعى كبير لحد ما يبقى ليه الحق فى فتح عيادة بعد الماجيستير او مرور خمس سنين على التخرج
أعرف خريجين علاج طبيعي فتحوا العيادة بدون ماجيستير و قبل مرور خمس سنوات بعد التخرج .

يعني فتحوا العيادة بعد سنة الإمتياز على طول و باسمهم , مش باسم دكتور تاني .
قديم 03-08-2012, 01:47 AM
مستر محمود عبد العاطى مستر محمود عبد العاطى غير متواجد حالياً
معلم الانجليزى بالثانوى (الأزهر الشريف)

مستر محمود عبد العاطى is on a distinguished road

التقديم فى الكليه امته
علشان الناس تروح تقدم

العلامات المرجعية