اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الصيدلة

قديم 29-09-2009, 10:18 PM
Bent 3bdo Bent 3bdo غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية صيدلية عين شمس)

Bent 3bdo is on a distinguished road
Icon Music 5_ الاختلاط في الجامعه (دليل الطالب)

بسم الله الرحمن الرحيم

الموضوع الخامس

وده بتاع الناهرده

عن الاختلاط

اللى كاتبه دكتور

نجم الدين

شبكه الصيادله اليوم

هو الموضوع طويل شويه
هنزله ان شاء الله زى ما هو منزله ع كذا مرة ان شاء الله

........................

اخواتي الطلبة الجداد و الطلبة القدام .......

مبدئيا برحب بيكم جدا في منتداكم و منتدى كل الصيادلة ..................

مع بداية دخول الجامعة او قل من قبل ذلك بشوية ..... من ثانوية عامة و الدروس و خلافه يبدا بعض الشباب و البنات في ترجمة ما في العقل الباطن مما شاهدوه في الافلام و المسلسلات عن الحياة الجامعية و الشباب اللي ماشي في الجنينة مع البنات و الشلل اللي هنا و هناك ولادو بنات ضحك و انبساط على الاخر .......... يا ترى ده صح ؟ ولا غلط ؟ ولو صح صح ليه و لو غلط غلط ليه ؟؟؟؟؟

مع بداية الجامعة حتلاقي 3 فرق في موضوع الاختلاط : صنف يقول لا ما كلمش بنات وصنف يقول دول زي اخواتي عادي يعني هوا انا حعمل ايه حرام ؟؟؟ و صنف نفسه يكلم بس مكسوف !!!!

و لا اعلم لهم فريقا رابعا ........ طول حياتي الجامعية 5 سنين في صيدلة ............

انا مش حقولكم رايي دلوقتي و انا من انه فريق و لكن حسيب 3 زملاء لكم بيتحاوروا و هم في الطريق من الكلية لغاية محل الفطير ذهابا و ايابا يشتروا فطير في الاستراحة بين السكاشن و نسمع منهم .......

الحوار بين احمد و حسن و رامي

مستعدين ......يلا بينا نسمع :

احمد : يااااااااااااااا النهاردة السكشن كان طحن قوي و التايتريشن كان غتيت , بس الحمد لله ربنا ستر و لسه عندنا الساعة 4 سكشن تاني فايتو

رامي : انا يا عم كنت مظبط رانيا اللي جنبي كل سيكشن بتديني النتائج و تقول لي هيا و انا انقل منها و تمام التمام , وحتى كمان المحاضرات بتكتب كل كلمة بنت الايه صاروخ ورا الدكتور وانا بصور منها , ده حتى بتسجل كل الكلام على mp4 و تروح تفرغ المحاضرات ...... مش عاتقة

حسن : الحمد لله انا اشتغلت وكانت حتعك بس ربنا ستر

احمد : على فكرة يا رامي , موضوع انك تظبط مع رانيا ده مش تمام قوي

رامي : ليه يا عم احمد الموضوع بييييس جدا , انا بنقل منها

احمد : ايوه يا رامي ...انت شايفه بيييس ؟

رامي : طبعا يابني هوا انا بزني و لا بخرج معاها لوحدنا و لا بنركب العربية ولا بنتكلم قلة ادب ؟

أحمد: طيب يا رامي , مين قال لك انه بيس ؟

رامي :يابني انا شايفه كده

حسن يقاطعهم : يالا نعدي الشارع ..... خلي بالك يا رامي

احمد : وجهة نظرك ده تقبل الصواب و الخطا لانك كمسلم فاهم ان ربنا حيحاسبك في الاخرة على حسب اللي الدين قاله , و بعدين انت عارف ان سيدنا انس خادم الرسول بعد موت النبي خرج على التابعين وقال لهم ( انكم لتعملون اعمالا هي في اعينكم ادق من الشعر كنا نعدها على عهد النبي من الموبقات ) يعني المهلكات و دول التابعين فما بلك بينا احنا بقى يا رامي ... يبقى مش كل حاجة زي ما انت شايفها

رامي : طيب يا سي احمد , ربنا ما حرمش الاختلاط ربنا حرم الخلوة و انا مش قاعد معاها لوحدينا ولا حاجة ده كلام عادي جدا و وقفة وسط الشلة بتاعتنا , انا و اسلام و ابراهيم و محمد و سمر و اسراء و منى و نادين و بتبقى وقفة حلوة و احيانا بننزل نروح كارفور او نتغذى بره

حسن : اجيب لكم انا الفطير لحسن شكلكم مطولين ...... انا حعزم و امري لله

احمد : يا رامي مستعد تسمع ......

رامي : معاك يا احمد , لما نشوف اخرها معاك

احمد : مين قال ان ربنا ماحرمش الاختلاط ده فيه ادلة كتيييييييييييييييييييييييير على تحريم الاختلاط في القران و السنة

رامي مقاطعا : نعممممممم , هات لي مرةواحدة الاختلاط جت في القران

احمد : طيب ..... هوا الحشيش حرام ؟

رامي : طبعا

احمد : موجود في القران ؟

رامي : لا , انت حتهيس يا ابو حميد

احمد : نفس الكلام الاختلاط

رامي يحك راسه : طيب , قول يا احمد

احمد : من القران : قال تعالى " واذا سألتموهن فاسألوهن من وراء حجاب"

* قال تعالى " وقل للمؤمنات يغضضن من أبصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها "

* قال تعالى " ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن

* قال تعالى " وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولى"

كل الالة ده يا رامي تدل على ان الرجل و الست لاوم يكونوا بعاد عن بعض و لا ينظر الرجل للمراة من الاصل مش يقف يتكلم معاها و يخرجوا و يهزروا و يظبطوا بعض محاضرات

اما السنة بقى يا عم رامي فاكتر من كده كمان .... خد عندك

* قال رسول الله " خير صفو ف الرجال أولها وشرها آخرها وخير صفوف النساء آخرها وشرها أولها " رواه مسلم.

* وكان رسول الله إذا سلم قام النساء حين يقضي تسليمه ويمكث هو في مقامه يسيرا قبل أن يقوم قال نرى والله أعلم أن ذلك كان لكي ينصرف النساء قبل أن يدركهن أحد من الرجال " رواه البخاري.

* وقال رسول الله " استأخرن فإنه ليس لكن أن تحققن الطريق عليكن بحافات الطريق " رواه أبو داود.
* وجعل النبي موضعا للنساء في مصلى العيد ثم أقبل عليهن فوعظهن " رواه البخاري.
* قالت النساء للنبي غلبنا عليك الرجال فاجعل لنا يوما من نفسك فوعدهن يوما لقيهن فيه فوعظهن وأمرهن "رواه البخاري
* ويروى أن النبي قال " لو تركنا هذا الباب للنساء " قال نافع فلم يدخل منه ابن عمر حتى مات رواه أبو داود.
* وكانت عائشة رضي الله عنها تطوف حجرة من الرجال لا تخالطهم
* وكانت رضي الله عنها تعلم الرجال من وراء حجاب.

عن أم حميد الساعدية رضي الله عنها أنها جاءت إلى رسول الله فقالت: يا رسول الله إني أحب الصلاة معك، فقال: "قد علمت أنك تحبين الصلاة معي، وصلاتكِ في بيتك خير لكِ من صلاتكِ في حجرتكِ، وصلاتكِ في حجرتكِ خير لك من صلاتكِ في داركِ، وصلاتكِ في داركِ خير لكِ من صلاتكِ في مسجد قومكِ، وصلاتكِ في مسجد قومكِ خير لكِ من صلاتكِ في مسجدي

تاخد كمان يا عم رامي ادلة من حياة الصحابة ؟

رامي : قول يا احمد لاني لسه عندي كلام حرد عليك به على كل اللي بتقوله ده

احمد : ماشي يا سيدي ... خد عندك

روي أنه دخلت على عائشة رضي الله عنها مولاة لها، فقالت لها: "يا أم المؤمنين طفتُ بالبيت سبعاً واستلمت الركن مرتين أو ثلاثاً، فقالت لها عائشة: لا آجركِ الله، لا آجركِ الله، تدافعين الرجال؟!!،

كان عمر بن الخطاب رضي الله عنه شديد الغيرة على النساء، فهو الذي أشار على النبي بحجب نسائه فوافقه القرآن، فعن أنس بن مالك رضي الله عنه أنه قال: قال عمر رضي الله عنه: قلت: يا رسول الله يدخل عليك البر والفاجر، فلو أمرت أمهات المؤمنين بالحجاب فأنزل الله آية الحجاب"(

، وكان رضي الله عنه "ينهى الرجال عن الدخول إلى المسجد من باب النساء"

: نهى عمر ان أن يطوف الرجال مع النساء، قال: فرأى رجلاً معهن فضربه بالدرة

وعن ابن جريج أنه قال: أخبرني عطاء –إذ منع ابن هشام النساء الطواف مع الرجال- قال: كيف يمنعهن وقد طاف نساء النبي مع الرجال؟، قلت: أبعد الحجاب أو قبل؟ قال: أي لعمري لقد أدركته بعد الحجاب، قلت: كيف يخالطن الرجال؟ قال: لم يكن يخالطن، كانت عائشة رضي الله عنها تطوف حَجْرة (اي معتزلة )

]) من الرجال لا تخالطهم

ايه رايك بقى يا عم رامي في كل الادلة ده اللي بتقول قطعا ان الله تعالى و النبي صلى الله عليه و سلم و الصحابة كلهم نهوا عن الاختلاط و لم يحبوه في ابسط صوره فما بالك باللي بيحصل في الكلية و التظبيط في السكاشن و الهزار و الخروج ؟؟؟ اذا كان مجرد النظر بس او الكلام بس لا يجوز !!!!

رامي : بس يا احمد كان فيه اختلاط على عهد النبي صلى الله عليه و سلم ...

احمد مستغربا : اختلاط على عهد النبي صلى الله عليه و سلم !!!!!

--------------------------------------------------------------
نشوف بقية الحوار بين احمد و رامي في الحلقة التانية عشان ما نطولش عليكم اكتر من كده و نشوف اختلاط ايه اللي كان على عهد الرسول صلى الله عليه و سلم ده !!

آخر تعديل بواسطة Bent 3bdo ، 30-09-2009 الساعة 02:56 AM
قديم 30-09-2009, 01:01 AM
الصورة الرمزية dr.boody
dr.boody dr.boody غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

dr.boody is on a distinguished road

مشكوره والله يا دكتوره ع الموضوع الجيل دا....
بس يا رب كلنا نفهمه و نعمل باللى فيه...لاننا فعلا محتاجين اننا ناخد بالنا من النقاط المهمه اللى فيه دى
وشكرا مره تانيه

Don't wait until it's too late to tell someone how much you love, how much you care. Because when they're gone, no matter how loud you shout and cry, they won't hear you anymore.
قديم 30-09-2009, 01:13 AM

1_مدخل الى علم الصيدله

الموضوع التانى

2- سنة أولى جامعة - دليل الطالب

الموضوع التالث

3_ماذا تدرس ف كليه الصيدله(دليل الطالب)</STRONG>

الموضوع الرابع

4- مشكلة اللغة وكيف نتخلص منها - دليل الطالب</STRONG>

قديم 30-09-2009, 01:14 AM

Wink

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.boody مشاهدة المشاركة
مشكوره والله يا دكتوره ع الموضوع الجيل دا....
بس يا رب كلنا نفهمه و نعمل باللى فيه...لاننا فعلا محتاجين اننا ناخد بالنا من النقاط المهمه اللى فيه دى
وشكرا مره تانيه

العفو

وربنا يهيدنا جمعيا

ونخلاج م الكليه دى سلام
قديم 30-09-2009, 02:19 AM
Mr.Nino0o0 Mr.Nino0o0 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Mr.Nino0o0 is on a distinguished road

دكتورة نغم اولا الموضوع حلو وربنا يهدي الشباب

بس انتي ليه لما صنفتي صنفتي الولاد علي الرغم من انك بنت يعني دي حاجة احنا عارفينها يعني المفروض انك تصنفي البنات

عشان لما ندخل الكليه نبقي فاهمين انما انواعنا احنا كتيره مش 3 وبس انما البنات انا من رأيي ان الولد لو طلب محاضرة من بنت هو معملش اي حاجة حرام والا كان انك تكتبي التوبيك ده وحد من الولاد يشوفه يبقي حرام .... يا ريت يكون رأيي وصل
قديم 30-09-2009, 03:02 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.nino0o0 مشاهدة المشاركة
دكتورة نغم اولا الموضوع حلو وربنا يهدي الشباب

بس انتي ليه لما صنفتي صنفتي الولاد علي الرغم من انك بنت يعني دي حاجة احنا عارفينها يعني المفروض انك تصنفي البنات

عشان لما ندخل الكليه نبقي فاهمين انما انواعنا احنا كتيره مش 3 وبس انما البنات انا من رأيي ان الولد لو طلب محاضرة من بنت هو معملش اي حاجة حرام والا كان انك تكتبي التوبيك ده وحد من الولاد يشوفه يبقي حرام .... يا ريت يكون رأيي وصل
_امين يارب ربنا يهدينا جمعيا

_هو أنا مفهمتش أوي
ع حته التصنيف
بس مش أنا الى كاتبه التوبيك أصلا
دكتور هو كاتبه وأنا كاتبه كده ف الاول وكمان باين م كلامه انه مخلص كليه وانا لسه يادوب داخله أعدادى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/ نـــ غ ـــم مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

الموضوع الخامس

وده بتاع الناهرده

عن الاختلاط

اللى كاتبه دكتور

نجم الدين

شبكه الصيادله اليوم

هو الموضوع طويل شويه
هنزله ان شاء الله زى ما هو منزله ع كذا مرة ان شاء الله

........................

قديم 30-09-2009, 05:35 PM
العمييد العمييد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

العمييد is on a distinguished road

اعتقد ان موضوع الاختلاط فى الجامعه بيكون واضح فى الكليات النظريه اداب و حقوق و تجارة هما ناس فاضيه و بيضيعوا وقت فى الكليات العمليه غالبا بنلاقى شباب محترم ملتزم بالصلاة و الا مكنش ربنا وفقه و طال حاجه كويسه ممكن اخلاقه تتغير فيما بعد من الصحبه السيئه و من المنطقى ان حياء البنت يمنعها من الاختلاط الذى يتجاوز حدود المسموح به كما ان نظام تربيتها بينعكس عليها فى الكليه و فى حالة تجاوز الحدود المسموحة بيكون تبعا لاستجابات متبادلة من الطرفين الخلاصه كل انسان عليه بنفسه
يا أيها الذين آمنوا لايضلكم من ضل اذا اهتديتم انا مش ضد الاختلاط بس يكون فى حدود ضيقه و ما يخص المحاضرات بلاش تبادل المبيلات و الرنات و الاقتصار فى الحديث كلمتين و نص الاجابه على قدر السؤال و البعد عن الحديث عن العائلة و الاقارب و الامور الشخصيه لانها تخرج عن اطار الزمالة الى اطار الصداقه و الله خير حافظ و ابقى
قديم 30-09-2009, 06:11 PM
الصورة الرمزية SENDRILLA
SENDRILLA SENDRILLA غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية الطب البيطرى )

SENDRILLA has a little shameless behaviour in the past

جزاكِ الله خيرا يا دكتور
انا علي فكره 2 بيطري يعني مش صيدله بس التايتل لفت نظري ودخلت
وبجد موضوع جامد اوي
يعني هو انا الحمد لله مليش اختلاط بالولاد زياده عن المسموح
المسموح ده من وجهة نظري ومش عارفه اذا كان فعلا مسموح وللا لا
يعني مثلا زميل ييجي يطلب مني كشكول يصور محاضرات او سكاشن
شفت ورق مثلا معاه اسأله عنه جابه منين او اصوره
عرفت ان عنده معلومات عن حاجه معينه فنروح انا واصحابي نسأله
يعني حاجات من هذا القبيل
بس طبعا مش ببقي وافه معاه لوحدي
ببقي معايا اصحابي
فياريت لو عندك خلفيه عن الموضوع ده تردي عليا
وبنا يجعله في ميزان حسناتك ياجميل

Veterinario e fieri di esserlo
قديم 30-09-2009, 08:40 PM
sojoud sojoud غير متواجد حالياً
عضو جديد

sojoud is on a distinguished road

بالفعل موضوع رائع وجذاب جزاك الله خيرا
قديم 01-10-2009, 12:35 AM
الصورة الرمزية dr\wesam
dr\wesam dr\wesam غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

dr\wesam is on a distinguished road

موضوع مفيد جدا وناس كتير محتاجة تفهمه وربنا يهدي الجميع
قديم 01-10-2009, 02:29 AM

Wink الحلقه التانيه

رامي: ايوه ... مش الست كانت بتطلع تجاهد و تداوي الجرحى كمان مع الرجالة (يعني لمس كمان يا شيخ ) وكانت بتنزل السوق و تروح المسجد و سمعت في التلفزيون ان سيدنا عمر ولى واحدة ست الحسبة في السوق و مسكت الولاية كمان و تقول لي يا عم احمد ان مفيش اختلاط , الصح بقى يا احمد انه فيه اختلاط بس لازم نكون مش بنعمل حاجة غلط و ده اللي بنعمله , احنا مش بنتكلم في قلة ادب و لا بنعمل حاجة وحشة , كل كلامنا عادي و هزار و بس و بنعتبرهم زي اخواتنا

حسن محضرا الفطير : الموضوع سخن , الحقوا الفطير بقى قبل ما يبرد يا جدعان , امسك يا رامي .. خد يا حمادة

احمد : بص يا رامي الموضوع مش على اطلاقه كده
رامي : مش فاهم
احمد : يعني , فيه حاجة في الفقه اسمها القياس , يعني بتقيس حاجة على حاجة , لو حاجتين نفس الموقف و الملابسات تاخد نفس الحكم

رامي : فهمنا ده , ايه علاقتها بموضوعنا بقى ؟

احمد : لانك قست المواقف ده على الاختلاط اللي بتتكلم عليه , و ده قياس مش صح

حسن معلقا : يعني ايه يا احمد الكلام الكبير ده

احمد : بص يا سيدي .... أما في المساجد والطرقات، فلم يكن فيها اختلاط بين الرجال والنساء بالصورة التي يريدها دعاة الاختلاط، لأن الرجال كانوا في زمن النبي وصحابته يُصَلُّون في مقدمة المسجد والنساء في مؤخرته مع عنايتهن بالحجاب والتحفظ من كل ما يثير الفتنة
فعن عبد الرحمن بن عابس أنه قال: سمعت ابن عباس رضي الله عنهما قيل له: "أشهدت العيد مع النبي ؟ قال: نعم، ولولا مكاني من الصغر ما شهدتُه، حتى أتى العَلَم الذي عند دار كثير ابن الصامت فصلى ثم خطب، ثم أتى النساء ومعه بلال فوعظهن وذكَّرهن وأمرهن بالصدقة"

(قال الحافظ ابن حجر: "قوله: (ثم أتى النساء) يُشعر بأن النساء كن على حدة من الرجال غير مختلطات بهم
ولم يقتصر منع الاختلاط بين الرجال والنساء على الجمع الكثير فحسب، بل تناول ذلك المرأة الواحدة إذا صلت مع الرجال، فعن أنس رضي الله عنه أنه قال: "صلى النبي في بيت أم سليم، فقمتُ ويتيم خلفه، وأم سليم خلفنا وقد خصص في مسجده باباً للنساء يدخلن ويخرجن منه لا يخالطهن فيه الرجال،
فقد ترجم أبو داود في سننه باباً بقوله (باب اعتزال النساء في المساجد عن الرجال)، ثم روى حديث عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أنه قال: قال رسول الله : "لو تركنا هذا الباب للنساء"( قال نافع تلميذ عبد الله بن عمر: فلم يدخل منه ابن عمر حتى مات".

وكان الرجال في عهده يؤمرون بالتريث في الانصراف حتى يمضي النساء ويخرجن من المسجد لئلا يختلط بهن الرجال في الطريق من المسجد إلى البيت مع ما هم عليه جميعاً رجالاً ونساءً من الإيمان والتقوى.

فعن هند بنتالحارث أن أم سلمة زوج النبي رضي الله عنها قالت: "كان رسول الله إذا سَلَّم قام النساء حين يقضي تسليمه، ويمكث هو في مقامه يسيراً قبل أن يقوم. قال الإمام الزهري رحمه الله: نَرَى –والله أعلم- أن ذلك كان لكي ينصرف النساء قبل أن يدركهن أحد من الرجال"

وفي رواية أخرى: "كان يُسَلِّم فينصرف النساء فيدخلن بيوتهن من قبل أن ينصرف رسول الله

ويقول ابن قدامة: "إذا كان مع الإمام رجال ونساء، فالمستحب أن يثبت هو والرجال بقدر ما يَرَى أنهن قد انصرفن، ويقمن هن عقب تسليمه"، ثم يتابع قائلاً –عقب الاستشهاد بالحديث المذكور آنفاً-: "لأن الإخلال بذلك من أحد الفريقين يُفضي إلى اختلاط الرجال بالنساء"( وكان يُؤْذَن للنساء في الخروج إلى المساجد في الليل لكونه أستر وأخفى وأبعد عن الفتنة.
يقول : "ائذنوا للنساء بالليل إلى المساجد"

ويُروى عن عائشة رضي الله عنها أنها قالت: "كن نساء المؤمنات يشهدن مع رسول الله صلاة الفجر متلفعات بمروطهن، ثم ينقلبن إلى بيوتهن حين يقضين الصلاة، لا يعرفهن أحد من الغلس

كما كان يُطلب منهن اجتناب الطيب والزينة لكونهما من دواعي الفتنة، يقول : "إذا شهدت إحداكن المسجد فلا تَمسَّ طيباً"(، ويقول: "أيما امرأة أصابت بخوراً فلا تشهد معنا العشاء الآخرة").
ولقد تنبهت أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها إلى خطر تساهل المرأة في خروجها من بيتها فقالت: "لو أن رسول الله رأى ما أحدث النساء لمنعهن المسجد كما مُنعت نساء بني إسرائيل

وكان النبي ينهى النساء أن يتوسطن الطريق ويأمرهن بلزوم حافاته حذراً من الاختلاط بالرجال والفتنة بمماسة بعضهم بعضاً أثناء السير في الطريق، فعن أبي أُسيد الأنصاري رضي الله عنه أنه سمع رسول الله يقول وهو خارج من المسجد وقد اختلط الرجال بالنساء في الطريق: "استأخرن، فإنه ليس لكن أن تحققن( الطريق، عليكن بحافات الطريق"، فكانت المرأة تلصق بالجدار، حتى إن ثوبها ليتعلق بالجدار من لصوقها به(.

وأما مجالس العلم فقد كان النساء في عهده لا يختلطن فيه بالرجال الاختلاط الذي ينهى عنه المصلحون اليوم ويُرشد القرآن والسنة علماء الأمة إلى التحذير منه حذراً من فتنته، فقد كن يجلسن –في معزل عن الرجال- في مؤخرة المسجد، فيسمعن المواعظ والخطب ويتعلمن أحكام دينهن، مع عنايتهن بالحجاب وإخفاء الزينة

وأما ساحات الجهاد خروجهن كان مع محارمهن لمصالح كثيرة لا يترتب عليه ما يُخشى عليهن من الفساد، لإيمانهن وتقواهن وإشراف محارمهن عليهن وعنايتهن بالحجاب بعد نزول آيته، بخلاف حال الكثير من نساء العصر، ومعلوم أن خروج المرأة من بيتها إلى العمل يختلف تماماً عن الحالة التي خرجن بها مع الرسول في الغزو، فقياس هذه على تلك يُعتبر قياساً مع الفارق. وأيضاً فما الذي فهمه السلف الصالح حول هذا وهم لا شك أدرى بمعاني النصوص من غيرهم وأقرب إلى التطبيق العلمي بكتاب الله وسنة رسوله ؟ فما

هو الذي نُقل عنهم على مدار الزمن؟، هل وَسَّعُوا الدائرة كما يُنادي دعاة الاختلاط فنقلوا ما ورد في ذلك إلى أن تعمل المرأة في كل ميدان من ميادين الحياة مع الرجال تزاحمهم

ويزاحمونها وتختلط معهم ويختلطون معها، أم أنهم فهموا أن تلك قضايا معينة لا تتعداها إلى غيرها؟. وإذا استعرضنا الفتوحات الإسلامية والغزوات على مدار التاريخ لم نجد هذه

الظاهرة .

و الأصل في المرأة أنها ليست من أهل الجهاد ولم يخاطبها الشارع بالقتال وقد نهى الفقهاء عن اصطحاب المرأة في ساحة القتال ،وإنما دلت السنة على جواز مشاركة

المرأة في تطبيب المجاهدين عند الحاجة الى ذلك مع الاحتشام وهذا خلاف الأصل والحاجة تقدر بقدرها كما يجوز للرجل أن يعالج المرأة ا عند الحاجة وهذا من رفق الإسلام وسماحته

تولية عمر رضي الله عنه الشفاء بنت عبد الله الحسبة على أهل السوق وتولي المرأة على الولاية العامة في الأندلس وغيرها من أمصار المسلمين ما ورد عن عمر ضعيف سندا ومنكراً متناً , فقد ذكر ابن سعد وابن حزم الخبر مرسلاً بغير إسناد فهو ضعيف لا تقوم به حجة وطعن فيه ابن العربي وجعله من دسائس المبتدعة ، كما أن هذا العمل لايليق بعمر وقد عرف بشدة غيرته على النساء وكان يكره خروج امرأته و سعى الى منعها من الذهاب الى المسجد,أما ما يروى بعد القرون المفضلة فلا حجة فيه بوجه من الوجوه لأنه ليس بسنة للخلفاء المأمورين بإتباعها ولأنه لا حجة أبداً في تصرفات الناس ولأنه ليس من مصادر التشريع الاستدلال بالوقائع التاريخية إنما الحجة في الكتاب والسنة وما أجمع عليه الأئمة.

حسن : ايوه يا احمد بس : المرأة الشريفة المحافظة على عرضها لايضرها الإختلاط بالرجال ولا تتأثر بذلك وظروف الحياة وحاجة العصر تستدعى الاختلاط في كل مكل مجال ؟

احمد : الشريعة لم تبن على مقاصد المكلفين ونياتهم في الأحوال العامة لأن ذلك لايمكن ضبطه وإنما بنيت على الظاهر , ونحن متعبدون بإتباع الشرع , والغالب على الناس الإفتتان بالمرأة ولا عبرة بالنادر ويجب أن يكون الشرع حاكماً على شؤون الحياة , والحاصل انه لا دليل صحيح صريح يدل على جواز الإختلاط وكل دليل تمسكوا به فهو من الأدلة المشتبهة مع إعراضهم عن الأدلة المحكمة والقواعد المرعية والمقاصد الشرعية ,وحملهم على ذلك إتباع الهوى والاستجابة لداعي الشهوات. و بعدين يا حسن , الشهوة بين الرجل و الست اقوى الشهوات و ما نحطش البنزين جنب النار و نقول لهم ما تولعوش .....

حسن : ممممم ..... كلام معقول برده و صح

رامي : انت قريت كل ده امتى ؟؟؟؟؟؟

احمد : ربك كريم يا رامي

حسن : بس يا احمد الدنيا من حوالينا زي الفل و مفيش حاجة بتحصل من الاختلاط على الاقل في بلادنا يبقى ليه نخاف

رامي : تصدق صح يا حسن , رد يا سي احمد

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

ان شاء الله الحلقة القادمة نرى رد احمد على كلام حسن و رامي !!

آخر تعديل بواسطة Bent 3bdo ، 01-10-2009 الساعة 02:41 AM
قديم 01-10-2009, 02:54 AM

Lastpost

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العمييد مشاهدة المشاركة
اعتقد ان موضوع الاختلاط فى الجامعه بيكون واضح فى الكليات النظريه اداب و حقوق و تجارة هما ناس فاضيه و بيضيعوا وقت فى الكليات العمليه غالبا بنلاقى شباب محترم ملتزم بالصلاة و الا مكنش ربنا وفقه و طال حاجه كويسه ممكن اخلاقه تتغير فيما بعد من الصحبه السيئه و من المنطقى ان حياء البنت يمنعها من الاختلاط الذى يتجاوز حدود المسموح به كما ان نظام تربيتها بينعكس عليها فى الكليه و فى حالة تجاوز الحدود المسموحة بيكون تبعا لاستجابات متبادلة من الطرفين الخلاصه كل انسان عليه بنفسه
يا أيها الذين آمنوا لايضلكم من ضل اذا اهتديتم انا مش ضد الاختلاط بس يكون فى حدود ضيقه و ما يخص المحاضرات بلاش تبادل المبيلات و الرنات و الاقتصار فى الحديث كلمتين و نص الاجابه على قدر السؤال و البعد عن الحديث عن العائلة و الاقارب و الامور الشخصيه لانها تخرج عن اطار الزمالة الى اطار الصداقه و الله خير حافظ و ابقى
كلام حلو يا دوكتور
بس ف حتتين
أول حته
اقتباس:
موضوع الاختلاط فى الجامعه بيكون واضح فى الكليات النظريه اداب و حقوق و تجارة
الشيطان موجود ف كل حته
واللى عايز يغلط هيغلط سواء ف كليه ايه
ياعنى أكيد ف الكليات النظرى بنات وولاد ماشين صح
ووبنات وولاد ف ف صيدله وطب وهندسه ماشين غلط
ملهاش علاقه بنوع الدراسه والمكان خالص

اقتباس:
فى الكليات العمليه غالبا بنلاقى شباب محترم ملتزم بالصلاة و الا مكنش ربنا وفقه و طال حاجه كويسه
بلاش نتكلم ف الحته دى لان دى حاجه بتاعه ربنا
ياعنى شوف امريكا والتقدم اللى هى فيه
هل ربنا وفقهم علشان كانواملتزمين بالصلاه
بالعكس خالص
ده ولا دين ولا حاجه
وشوف المصايب والبلاوى اللى بتعملها امريكا
او بلاش امريكا
مشوفتش حد دخل كليه صيدله او طب او هندسه وهو ميعرفش ربنا وولا بيصلى ولا حاجه
وهل معنى ان اللى ربنا موافقهوش ودخل كليه أقل انه مبيصليش وميعرفش ربنا
دى ملهاش علاقه بدى خالص

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SENDRILLA مشاهدة المشاركة
جزاكِ الله خيرا يا دكتور

انا علي فكره 2 بيطري يعني مش صيدله بس التايتل لفت نظري ودخلت
وبجد موضوع جامد اوي
يعني هو انا الحمد لله مليش اختلاط بالولاد زياده عن المسموح
المسموح ده من وجهة نظري ومش عارفه اذا كان فعلا مسموح وللا لا
يعني مثلا زميل ييجي يطلب مني كشكول يصور محاضرات او سكاشن
شفت ورق مثلا معاه اسأله عنه جابه منين او اصوره
عرفت ان عنده معلومات عن حاجه معينه فنروح انا واصحابي نسأله
يعني حاجات من هذا القبيل
بس طبعا مش ببقي وافه معاه لوحدي
ببقي معايا اصحابي
فياريت لو عندك خلفيه عن الموضوع ده تردي عليا

وبنا يجعله في ميزان حسناتك ياجميل
جزانا واياكم يا دوكتر
اهلا ببتوع بيطرى كلهم
منوره القسم
بس مش عارفه والله بقى بالنسبه للكلام اللى بتقوليه
هو الموضوع لسه ليه بقيه
و المفروض نسأل شيخ ف الموضوع ده
بس عامه المفروض نتقى مواضع الشبهات
ع قد مربنا يقدرنا مانخليش ف تعامل اوى بينا وبينهم
وربنا يهدينا جميعا ويوفقنا للطريق المستقيم
شكرا لردك يا قمر
ومنورة الموضوع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sojoud مشاهدة المشاركة
بالفعل موضوع رائع وجذاب جزاك الله خيرا
جزانا واياكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr\wesam مشاهدة المشاركة
موضوع مفيد جدا وناس كتير محتاجة تفهمه وربنا يهدي الجميع
منورة الموضوع يا وسام
امين يارب
كان نفسى انا وانتى نبقى ف جروب واحد بس يلا النصيب
ربنا معاكى يا قمر ويوفقك يارب
قديم 01-10-2009, 04:31 AM
الصورة الرمزية dr\wesam
dr\wesam dr\wesam غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

dr\wesam is on a distinguished road

معلش يا د.نغم بس ادعيلى انا حسة ان مفيش غيري في الحروف الاخيرة تقريبا الجروب خاص بيا لوحدي
قديم 01-10-2009, 10:45 AM
الصورة الرمزية * dr.sara*
* dr.sara* * dr.sara* غير متواجد حالياً
رابعة صيدلة عين شمس

* dr.sara* is an unknown quantity at this point

جزاكى الله خيرا يا نغم
المفروض الواحد يتقى الشبهات ويحاول ميكونش فيه اختلاط خااااالص الا للضرورة القصوى
وبعدين ميزة كليتنا انها معظمها بنات والاولاد عددهم مش كبير حتى الدكاترة كانوا دايما بيعلقوا على الحتة دى
يبقى مفيش حجة للبنت انها هتتعامل مع ولد لان عندها بنات كتيييييير تسالهم فى اللى هى عايزاه
واحسن حاجة بجد بتجمى البنت هى انها تكون صحبة صالحة من البنات يبقوا مع بعض على طول
وربنا يحفظنا ياااااااااا رب ويحفظ كل بنات المسلمين وشباب المسلمين ويرزقهم العفة والحياء

آخر تعديل بواسطة * dr.sara* ، 01-10-2009 الساعة 10:48 AM
قديم 01-10-2009, 11:23 AM
الصورة الرمزية asma22
asma22 asma22 غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( اعدادى صيدلة المنصورة )

asma22 is on a distinguished road

جزاكى الله كل خير
كل كلمه احمد قالها صح وهى اللى المفروض تتنفذ
وبعدين البنات كتار فى الدفعه ان ملقناش محاضرات مع دى يبقى التانية
وندعى ربنا انه يثبتنا قبل ما ندخل ع الحياه دى عشان نخرج منها واحنا معصناش ربنا
ربنا يهدى الجميع يارب ويارب كل شباب الجامعه وفتياتها اللى مفكرين الاختلاط شئ عادى يفوقوا ويتوبوا

العلامات المرجعية