اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 01-04-2012, 09:51 AM
الصورة الرمزية رايه الاسلام
رايه الاسلام رايه الاسلام غير متواجد حالياً
Faculty of Medicine Assiut university

رايه الاسلام is on a distinguished road
افتراضي للى عنده خبرة فى الثانوية العامة ومراجعتها ادخلوا بلييييييز

بسم الله الرحمن الرحيم
انا معاكم فى تانية ثانوى علمى علوم ونفسى اوى اجيب مجموع السنة دى وكنت عايزة استشيركم فى حاجة انا من بداية شهر 3 راجعت المواد كلها بس مش مراجعة اوى كانت مراجعة على مذاكرة ومش مرتبة المهم انى راجعتهم كاجمالى اول مرة ودلوقتى انا هبدأ من الاسبوع الجاى المراجعة اللى بجد لان الاسبوع ده لسه بخلص فى المواد اللى مش اوى فيهم انا حسبت المواد اللى عندى كل مادة بايامها لقيتهم هياخدول حوالى 20 يوم فى المراجعة الواحدة بس ده اكيد هتبقى اول مراجعة بس الطويلة فانتوا ايه رايكم اضغط المواد شويه واحاول اراجعهم 3 مرات قبل الامتحان ولا اخليهم مرتين وكده هيبقى الجدول مرتاح وهحل تمارين عليهم انا محتارة ومش عارفة وتقريبا انى اضغطهم هتبقى حاجة صعبة وممكن متبقاش باتقان بس انا خايفةاوى اقصر فى المذاكرة وبعد كده ارجع اقول يا ريتنى واستفسار تانى انا عارفة انى طولت عليكم انا فى المراجعة اللى عملتها كنت مخليه المواد مع بعضها وبالتالى مثبتوش اوى فانا فى المراجعات اللى جايه هفصل كل مادة بحيث يكون التركيز عليها اكتر هل ده صح ولا لأ ارجوكم افيدونى وجزاكم الله كل خير

قديم 01-04-2012, 05:04 PM
الصورة الرمزية Dr..Soha
Dr..Soha Dr..Soha غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Dr..Soha is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رايه الاسلام مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
انا معاكم فى تانية ثانوى علمى علوم ونفسى اوى اجيب مجموع السنة دى وكنت عايزة استشيركم فى حاجة انا من بداية شهر 3 راجعت المواد كلها بس مش مراجعة اوى كانت مراجعة على مذاكرة ومش مرتبة المهم انى راجعتهم كاجمالى اول مرة ودلوقتى انا هبدأ من الاسبوع الجاى المراجعة اللى بجد لان الاسبوع ده لسه بخلص فى المواد اللى مش اوى فيهم انا حسبت المواد اللى عندى كل مادة بايامها لقيتهم هياخدول حوالى 20 يوم فى المراجعة الواحدة بس ده اكيد هتبقى اول مراجعة بس الطويلة فانتوا ايه رايكم اضغط المواد شويه واحاول اراجعهم 3 مرات قبل الامتحان ولا اخليهم مرتين وكده هيبقى الجدول مرتاح وهحل تمارين عليهم انا محتارة ومش عارفة وتقريبا انى اضغطهم هتبقى حاجة صعبة وممكن متبقاش باتقان بس انا خايفةاوى اقصر فى المذاكرة وبعد كده ارجع اقول يا ريتنى واستفسار تانى انا عارفة انى طولت عليكم انا فى المراجعة اللى عملتها كنت مخليه المواد مع بعضها وبالتالى مثبتوش اوى فانا فى المراجعات اللى جايه هفصل كل مادة بحيث يكون التركيز عليها اكتر هل ده صح ولا لأ ارجوكم افيدونى وجزاكم الله كل خير
الاول ربنا يوفقك ثانيا انا عن تجربة سنتين اهم حاجة فى المراجعة الحل الكتير لانه بيثبت المعلومة وبيغنيكى عن مراجعة المادة كتير فانا رايى انك تراجعى المادة مرة وتحلى عليها وبعدين تبداى فى مادة تانية وتحلى عليها وهكذا.............. ولو اتبقى وقت تراجعى عليهم تانى من الاول ومش هقدر اقولك تقسمى وقتك ازاى لان قدرات المذاكرة بتختلف من واحد للتانى لكن متشتتيش نفسك بمواد كتيرة فى يوم واحد خلصى مادة بمادة وان شاء الله تبشرينا بمجموعك الحلو كمان 3 شهور ونص. بالتوفيق ياجميل.

الحمد لله حمدا طيبا كثيرا مباركا فيه

قديم 01-04-2012, 07:06 PM
LOLO_ LOLO_ غير متواجد حالياً
عضو جديد

LOLO_ is on a distinguished road

بصى انا شايفه انك ممكن تراجعى مره واحده بس تكون مراجعه تمام احسن من كتر المراجعات بدون فائده انا عن نفسي بعمل كدا بالاضافه انى بحل امتحنات بتاعه الثانويه مع المراجعه علشان منساش اللى انا راجعته وبكتب اهم الاسئله والنقط اللى بتقابلنى فى كشكول منفصل علشان اما احتاج اراجع تانى ابقى اراجع منه هو بس ومتخدش المراجعه كتير منى وانقل اهم واصعب اسئله علشان امر عليها سريعا ليله الامتحان وربنا يوفقك
قديم 01-04-2012, 07:18 PM
karimadel7 karimadel7 غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الثانوى

karimadel7 is on a distinguished road

المراجعة اكتر من مرة مش هيضيف ليكي حاجة
انتي تراجعي مرة دلوقتي كويسة جدا جدا و تقفلي كل المواد و معلوماتك تبقي كامله
و بعد كده تحلي كتييييييييييير جدا و في نص خمسة كده تراجعي مرة نهائية عشان تثبتي كل المعلومات قبل الامتحان
قديم 01-04-2012, 07:20 PM
karimadel7 karimadel7 غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الثانوى

karimadel7 is on a distinguished road

بالنسبة لطريقة المراجعة ديه حرية شخصية و كل واحد و طريقته
انا مثلا بزهق لازم ادخل المواد مع بعضها
كل واحد ليه اسلوبه
قديم 01-04-2012, 08:34 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سها صقر مشاهدة المشاركة
الاول ربنا يوفقك ثانيا انا عن تجربة سنتين اهم حاجة فى المراجعة الحل الكتير لانه بيثبت المعلومة وبيغنيكى عن مراجعة المادة كتير فانا رايى انك تراجعى المادة مرة وتحلى عليها وبعدين تبداى فى مادة تانية وتحلى عليها وهكذا.............. ولو اتبقى وقت تراجعى عليهم تانى من الاول ومش هقدر اقولك تقسمى وقتك ازاى لان قدرات المذاكرة بتختلف من واحد للتانى لكن متشتتيش نفسك بمواد كتيرة فى يوم واحد خلصى مادة بمادة وان شاء الله تبشرينا بمجموعك الحلو كمان 3 شهور ونص. بالتوفيق ياجميل.
ميرسى اوى انا مش عارفة اشكرك ازاى انتى كده طمنتينى لانى كنت خايفة ملحقش اراجع المواد اكتر من مرة واكون مقصرة وانا كنت شايفة ان المراجعة اهم حاجة فيها هو الحل وبشكرك خالص وادعيلى انتى بقه وان شاء الله اجى ابشرك بمجموعى وجزاك الله كل خير
قديم 01-04-2012, 08:37 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo_ مشاهدة المشاركة
بصى انا شايفه انك ممكن تراجعى مره واحده بس تكون مراجعه تمام احسن من كتر المراجعات بدون فائده انا عن نفسي بعمل كدا بالاضافه انى بحل امتحنات بتاعه الثانويه مع المراجعه علشان منساش اللى انا راجعته وبكتب اهم الاسئله والنقط اللى بتقابلنى فى كشكول منفصل علشان اما احتاج اراجع تانى ابقى اراجع منه هو بس ومتخدش المراجعه كتير منى وانقل اهم واصعب اسئله علشان امر عليها سريعا ليله الامتحان وربنا يوفقك
متشكرة اوى على مساعدتك ليا وربنا يوفقنا كلنا يااااااارب وعايزين نشجع بعض على المراجعة وان شاء الله اخر السنة نيجى نبارك كلنا لبعض
قديم 01-04-2012, 09:13 PM
doha94 doha94 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

doha94 is on a distinguished road

انــــــــــــا دلــــــــــوقتى بــــــــــــــذاكر اللــــــى وقعتــــــــــه فى الدروس مــــــــــن اول السنــــــــــــه
وان شــــــــــاء الله من اول 4/20 همســــك كـــــــــل ماده 10 ايــــــــــام او ممكــــــــن اراجـــــــع مادتيـــــــن فى 10 ايــــــــــام على حســـــــــــــــب وهحــــــــل عليهــــــــــــم بعـــــــــد مـــــــــا اخلـــــــــص امتحــــــانات الثانويــــــه العــــــامه بـــــــــــــس والطـــــــريقه الصح ليـــــــــكى انـــــك ترااااجعــــــــــــى مـــــــــــراجعــــــــــه واحده بتركيــــــز احســــــــــن مـــــــا تراجعى 100 مـــــــــــر ه
قديم 02-04-2012, 08:34 AM
مرام احمد مرام احمد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

مرام احمد is on a distinguished road

اهم حاجة مراجعة باتقان ماتسبيش حرف واحد في اي مادة مش عارفاه ولو حتي قعدتي الشهرين دول في مراجعة واحد ة بس
قديم 02-04-2012, 11:39 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرام احمد مشاهدة المشاركة
اهم حاجة مراجعة باتقان ماتسبيش حرف واحد في اي مادة مش عارفاه ولو حتي قعدتي الشهرين دول في مراجعة واحد ة بس
متشكرة اوى وان شاء الله هحاول اعمل كده وجزاك الله كل خير

العلامات المرجعية