اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 20-10-2009, 03:17 PM
الصورة الرمزية l0vely girl
l0vely girl l0vely girl غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

l0vely girl is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayakhalifa.eng مشاهدة المشاركة
مش عارفه اسمه بس كمان بتاع البحته مش فاهمه منه برضوا وكمان العيا ل الى جنبى اسمه مصطفى فهمى تعرفيه
اه طبعا اعرف مصطفى فهمى لانه كان بيدينى السنة اللى فاتت الترم الاول وفعلا مش حتفهمى منه حاجة خالص لانه مش بيعرف يوصل المعلومة للطالب غير انه بيكلم انجليزى كتير .. احب بس اعرفك معلومات عنه دكتور مصطفى فهمى ده كان عميد سابق للكلية وعمل مشاكل و نزلوه دكتور تانى و معروف عنه الشدة مع الطلبة و مفيش تهاون ف المواعيد او الهزار ف محاضرته و خلى بالك لازم تحضرى محاضرته لانه بياخد الغياب و بيراجعه و بيفضل ينادى على اسم اسم يعنى مينفعش حد يكتبلك اسمك ومتكونيش حاضرة لانه حيتمسح و هو بيهتم جدا بالحوار ده .. فى حاجة تانية بس مش لازم اقولك عليها عشان متتخضيش يمكن تعرفيها لوحدك احسن ... اسألى يا اية على دكتورة ايمان حمد الله بتدى حد من المجموعات التانية ولا لأ لانها دكتورة شاطرة وحتفهمى منها كويس ده بالنسبة للبحتة و يا رب تلاقيها بتدى وميكونش ميعاد محاضرتها ف ميعاد محاضراتك زى ما عملوا فينا السنة اللى فاتت و كنا محتارين بينها عشان نفهم وبين مصطفى فهمى عشان الغياب
ربنا معاكى ويوفقك ان شاء الله

قديم 20-10-2009, 03:20 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة travel مشاهدة المشاركة
ع فكرة يا اية
متصدقيش اى حاجة تتقالك م اصحابك او زميلاتك
بجد مع احترامى ليهم معظمهم كدابين م الطبقة الاولى كمان .. انتى ممكن متصدقينيش بس دا عن تجربة اثرت عليا
بجد علشان تعدى ف الكلية دى
لازم انتى اللى تدورى ع كل حاجة وتحاولى تفهمى
م اى حد
م الدكاترة تروحيلهم يشرحولك .. م المعيدين .. م طلبة سنة تانية
او م زمايلك
اى حد يقولك مش فاهم/ة اعرفى ان دول م طبقة اللى بيزاكروا
بس مع كلام التيار
نظام انا مش فاهمة خالص يبقى وانا كمان مش فاهمة اى حاجة ومبزاكرش
بجد مصلحتك هتلاقيها مع الدكاترة والمعيدين
ولو الكتب منزلتش لسه عندك
اطلبى الكتب من الدبلر او م طلبة سنة تانية
وخوديها منهم صوريها او زاكريها لحد م تنزل الكتب عندكوا
جايز تفهمى م الكتب اللى مش عارفة تفهميه م المحاضرة
ربنا يوفقك

فعلا يا اية .. ترافل عندها حق ف الكلام ده لانه بيحصل كتير جدا وده المنتشر و تلاقيهم هما ف الاخر فاهمين و بيذاكرو و جايبين تقديرات و عن تجربة الكلام ده
قديم 20-10-2009, 04:59 PM
الصورة الرمزية ayakhalifa.eng
ayakhalifa.eng ayakhalifa.eng غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ayakhalifa.eng is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة l0vely girl مشاهدة المشاركة
اه طبعا اعرف مصطفى فهمى لانه كان بيدينى السنة اللى فاتت الترم الاول وفعلا مش حتفهمى منه حاجة خالص لانه مش بيعرف يوصل المعلومة للطالب غير انه بيكلم انجليزى كتير .. احب بس اعرفك معلومات عنه دكتور مصطفى فهمى ده كان عميد سابق للكلية وعمل مشاكل و نزلوه دكتور تانى و معروف عنه الشدة مع الطلبة و مفيش تهاون ف المواعيد او الهزار ف محاضرته و خلى بالك لازم تحضرى محاضرته لانه بياخد الغياب و بيراجعه و بيفضل ينادى على اسم اسم يعنى مينفعش حد يكتبلك اسمك ومتكونيش حاضرة لانه حيتمسح و هو بيهتم جدا بالحوار ده .. فى حاجة تانية بس مش لازم اقولك عليها عشان متتخضيش يمكن تعرفيها لوحدك احسن ... اسألى يا اية على دكتورة ايمان حمد الله بتدى حد من المجموعات التانية ولا لأ لانها دكتورة شاطرة وحتفهمى منها كويس ده بالنسبة للبحتة و يا رب تلاقيها بتدى وميكونش ميعاد محاضرتها ف ميعاد محاضراتك زى ما عملوا فينا السنة اللى فاتت و كنا محتارين بينها عشان نفهم وبين مصطفى فهمى عشان الغياب
ربنا معاكى ويوفقك ان شاء الله
اه انا سمعت عن دكتورة ايمان 3\4من الدفعة بيحضرولها المدرج بتاعها بتبقى الناس فوق بعض مجموعتى فى ناس كتير مش بيحضروا لكدتور مصطفى وبيرحولها عشان بيكون نفس المعاد بس انا عملت خطه عشان الغياب هحضر معاه اول ساعه وهما الاتنين بيعملو بريك مع بعض فى البريك اروح عند دكتور ايمان لانها بجد سمعت انها جامده
قديم 21-10-2009, 09:37 AM
الصورة الرمزية Travel
Travel Travel غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Travel is on a distinguished road

اقتباس:
ممكن يكون صح كلامك انا بتابع دلوقت مع سكشن الرياضه معيدين ميه ميه بس ياخساره وقتهم صغير وبالنسبة للكتب انا معرفش حد اكبر منى فى الكلية بس فى ورق نزل فى المكتبة بتاع كيميا حلو مستنيه تنزل الرياضه كمان لان هى اكتر ماده مخوفانى ربنا يستر ادعيلى
بالنسبة لوقت المعيدين لو انتى محتاجاهم تقدرى تروحيلهم ف اى وقت
وهما هيشرحولك كل اللى انتى عاوزاه
وبالنسبة للورق
هاتى كل المواد عدا الرياضة
لانه ف الغالب القوانين بتتكتب غلط
ولو عاوزة الكتب م طلبة سنة تانية
المفروض يكون ف مكان للمزاكرة خاص بطلبة علوم .. مكتبة او حاجة
بتكون ملتقى طلبة علوم كلهم
تقدرى تتعرفى ع اى حد وتطلبى منهم الحاجة
عادى ع فكرة الموضوع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة l0vely girl مشاهدة المشاركة
فعلا يا اية .. ترافل عندها حق ف الكلام ده لانه بيحصل كتير جدا وده المنتشر و تلاقيهم هما ف الاخر فاهمين و بيذاكرو و جايبين تقديرات و عن تجربة الكلام ده
والله ناس كتير اوى محدش يتخيل انهم يعدوا بمادتين حتى
معديين بجيد

عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام

ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
قديم 21-10-2009, 11:21 AM
عضو مجتهد

بجد شكرا ليكم جدا وشكر خاص لtravelوlovely girlبجد اجدع بنتين هنا ربنا يوفقوا فى الكلية الى ملهاش اول من اخر بس انا بحبها وان شاء الله هجتهد وبعد نتيجه نص السنة هحط تقديراتى فى كل المواد (وخاصة الرياضة ) وجنبها شكر ليكم لانى سمعت كلمكم ودلوقتى فهمت كل الى مش كنت فاهماه بجد انا سعيده جدا انى ابتديت امشى فى الكلية واحل مسائل وكدا ونفسى اتفتحت انى اذاكر
قديم 22-10-2009, 01:33 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
اه انا سمعت عن دكتورة ايمان 3\4من الدفعة بيحضرولها المدرج بتاعها بتبقى الناس فوق بعض مجموعتى فى ناس كتير مش بيحضروا لكدتور مصطفى وبيرحولها عشان بيكون نفس المعاد بس انا عملت خطه عشان الغياب هحضر معاه اول ساعه وهما الاتنين بيعملو بريك مع بعض فى البريك اروح عند دكتور ايمان لانها بجد سمعت انها جامده

اكتر من 3/4 الدفعة كمان يا اية بيحضرولها لانها بتفهم الطلبة كويس و طبعا المدرج بيبقى مليان على اخره
و فعلا احنا كنا بنعمل كده نحضر جزء مع مصطفى فهمى و جزء معاها بس مصطفى فهمى كان ساعات بيعملنا مفاجات زى انه ياخد الغياب بعد البريك او ياخده قبليه ويراجعه بعده بحيث ان محدش يزوغ
ربنا معاكى ان شاء الله

اقتباس:
بجد شكرا ليكم جدا وشكر خاص لtravelوlovely girlبجد اجدع بنتين هنا ربنا يوفقوا فى الكلية الى ملهاش اول من اخر بس انا بحبها وان شاء الله هجتهد وبعد نتيجه نص السنة هحط تقديراتى فى كل المواد (وخاصة الرياضة ) وجنبها شكر ليكم لانى سمعت كلمكم ودلوقتى فهمت كل الى مش كنت فاهماه بجد انا سعيده جدا انى ابتديت امشى فى الكلية واحل مسائل وكدا ونفسى اتفتحت انى اذاكر
لا شكر على واجب يا اية احنا كلنا اخوات و ف خدمة بعض .. شوية وحتلاقى نفسك ماشية كويس اوى ف الكلية
و ربنا يفتح نفسك ع المذاكرة اكتر و اكتر و احنا معاكى يا رب
قديم 22-10-2009, 08:59 PM
الصورة الرمزية Travel
عضو قدوة

اقتباس:
دى اانا بعد التعديل

انتى بنوتة جميلة ومجتهدة
وربنا هيكيرمك ويوفقك
وبصراحة
ف حاجة لاحظتها انك تقريبا بتدخلى نت كتير
حاولى تقللى منه
وخليكى مثلا مرة ف الاسبوع
علشان تلحقى تنجزى كل اللى بيتشرح
احنا عندنا دوك شرح ساعة ف محاضرة اى حد حاضر هيقول كلام عادى مفيهوش اى حاجة ومش ف المنهج
يادوب مقدمة ع المنهج
روحت سالته وصلت لفين قالى دخلت ف chapter 2
يافرحتى

دا غير اللى خلصوا مواااااااد
ان الله مع الصابرين

عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام

قديم 23-10-2009, 05:28 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WiTh_0uT_hEaRt مشاهدة المشاركة
دى اانا بعد التعديل

انتى بنوتة جميلة ومجتهدة
وربنا هيكيرمك ويوفقك
وبصراحة
ف حاجة لاحظتها انك تقريبا بتدخلى نت كتير
حاولى تقللى منه
وخليكى مثلا مرة ف الاسبوع
علشان تلحقى تنجزى كل اللى بيتشرح
احنا عندنا دوك شرح ساعة ف محاضرة اى حد حاضر هيقول كلام عادى مفيهوش اى حاجة ومش ف المنهج
يادوب مقدمة ع المنهج
روحت سالته وصلت لفين قالى دخلت ف chapter 2
يافرحتى

دا غير اللى خلصوا مواااااااد
ان الله مع الصابرين

ههههههه ساعه وصل ch2لاسحر ولا شعوذه دى ناس عجيبه عارفه انا لما نويت اذاكر لقيت بيبان بتتفتحلى خالى جالى من يومين وقالى لو فى حاجه وقفه معاكى فى الكليه قوليلى فى اتنين صحابى معيدين فى علوم وهخليهم يشرحولك الى انتى عايزاه فرحت اوى وقررت انى استغلهم ابشع اسغلال ههههه بالنسبه للنت اه انا بعد كتير بس عشان لسه مافيش مذاكره ولا كتب بس لما الكتب تنزل مش هعد كتير ان شاء الله وربنا يسهل
قديم 26-10-2009, 10:10 AM
الصورة الرمزية Travel
عضو قدوة

اقتباس:
ههههههه ساعه وصل ch2لاسحر ولا شعوذه دى ناس عجيبه عارفه انا لما نويت اذاكر لقيت بيبان بتتفتحلى خالى جالى من يومين وقالى لو فى حاجه وقفه معاكى فى الكليه قوليلى فى اتنين صحابى معيدين فى علوم وهخليهم يشرحولك الى انتى عايزاه فرحت اوى وقررت انى استغلهم ابشع اسغلال ههههه بالنسبه للنت اه انا بعد كتير بس عشان لسه مافيش مذاكره ولا كتب بس لما الكتب تنزل مش هعد كتير ان شاء الله وربنا يسهل
احم
بلاش تستنى الكتب
قولتلك اطلبيها م طلبة سنة تانية او استعيريها م المكتبة الخاصة بكلية علوم
بجد لما الكتب تنزل هتحسى انك واقفة ف ع جزيرة ف وسط البحر
مش عارفة تمشى ف اى الطرق علشان تعيشى
احنا الكتب لسه منزلتش
بس لحد دلوقت
ف مناهج خلصت والله العظيم وف مناهج وصلوا لنصها ولتلتها
ولما الكتب تنزل اكيييييد محدش هيلحق يلم دا كلوا ف وقت واحد لان الميد تيرم قرب
اسالى المعيدين اصحاب بابا وخليهم يزاكرولك م دلوقت افضل
علشان تضمنى ان شاء الله درجات الميد تيرم

العلامات المرجعية