اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 27-03-2010, 11:55 PM
dr_mohsen dr_mohsen غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr_mohsen is on a distinguished road
افتراضي الدراسة الجامعية بالخارج فى اوكرانيا

لكل من يحلم باتمام الدراسة الجامعية فى اجمل دول شرق اوروبا ( اوكرانيا )
حيث الماضى والحاضر,,,,
جميع الجامعات الحكومية معترف بها دوليا ولدى اليونسكو
لا يشترط السن وسن الحصول على شهادة الثانوية
اسعار الدراسة منافسة جدا بالمقارنة لبافى دول العالم
المصاريف الشخصية فى الشهر يكفيك (200 - 350 دولار امريكى )
الدراسة باللغه الروسية وبعض الجامعات بالانجليزية
يمكننا ان نوفر لكم القبول الجامعى وارسال الدعوه الدراسية
ملحوظة ( بتم تاجيل الخدمة العسكرية الى 28 عام )
للاستفسار
ت / 0124966678
من داخل مصر
قديم 08-04-2010, 12:48 PM
zaytona zaytona غير متواجد حالياً
عضو جديد

zaytona is on a distinguished road
افتراضي السلام عليكم

ممكن الواحد يدرس الطب فيها علما اني لسة في الفرقة الاولى وشكرا اوي ليك
قديم 23-04-2010, 11:14 AM
يا من ذل يا من ذل غير متواجد حالياً
طالب جامعي

يا من ذل is on a distinguished road

بردك يا د. محسن اوكرانيا فيها بعض النقاط من مميزات وعيوب
مميزاتها انك لو واخد دبلوم زراعة بتروح هناك تاخد سنة تكميلية عبارة عن فصل بيكون فية 10 طلاب ومعلمة كبيرة فى السن وهاتك يا هبل فى الهبل
وب10 دولار كورس للمعلمة دى فى اخر السنة تنجح وتدخل طب او هندسة او اى كلية خلقها ربنا بغض النظر عن انك بقة واخد دبلوم زراعة او صنايع او ثانوية عامة فب10 دولار كلة بيبقة تمام
الحكومة كلها باكملها من اصغر عسكرى وغفير الى رئيس الوزراء مرتشيين وانت تعرف كدة
الجامعات هناك بنظام ( الشهادة للجميع والدولارات لنا ) ودة قالة احد الدكاترة
الجامعات مش معترفة فى الوطن العربى
يعنى بتروح ولما ترجع فبتتطر لانك تعمل معادلة
فيكفى انى اقولك فى الطب مثلا اقل من 30% من المصريين همة اللى بينجحو والباقى بيصقط وبكدة اكنة واخد المؤهل الثانوى فقططططط
لذلك بيرجعو اوكرانيا وبطريقة او اخرى بيحصلو على الجنسية اسها الجواز من اوكرانية وبكدة هينسة وطنة ودينة واهلة !!!
اوكرانيا افقر دول اوروبا فى الشوارع تلاقى السكارى بيتنطوحو على الارض من السكر
والدعارة والمخدرات اصبحت ارخص من الماء
وللاسف كل العرب اول مابيوصلو بيدورو على الدسكوهات والبنات والمخدرات ولذات الدنيا
والان مع اوكرانيا كل ذلك اصبح سهل جدا وب10 دولار يا معلم وعيش
وولا تعليم ولا حاجة وكلها مساله هبل فى الجبل اخر كل سنة ب10 دولار تنجح بامتياز

الجامعات منذ الاتحاد السوفينى لم تجدد
مين قال 300 دولار ولا 250 تكفى فى الشهر
اساسا السكن اقل شقة فى خاركوف مثلا ب150 دولار شهريا والاكل والمواصلات يتعدى ال500 دولار شهريا على اقل تقدير

دا غير كييف العاصمة اللى اسعار المعيشة التامة كمتوسط 1000 دولار

دولة اترفضت الدخول للاتحاد الاوروبى لانها زى مصر تقريبا عدمانههههههههههههه

ومطار زى اوديسا او خاركوف عبارة عن غرفة استقبال عملة زى غرزة وفوقيها 3 غرف
وفى عمود طويل هناك كدة هههههههههه بس وبيقرفوك فى المطار علشان تطلع
ولكن لما بتفتح مخك وترميلة 10 دولار بيمشيك فى نفس اللحظة زى ماقلت

ياريت كنت تقول الكلام دة علشان ربنا يباركلك يا دكتور

طب دة كلام

1- الوضع الصحي في أوكرانيا غير جيد ... حسب إحصاءات منظمة الصحة العالمية ... ففيها مرض السل الذي يوجد في 680.000 ألف شخص في أوكرانيا ... أيضا الإيدز 550 ألف شخص ... وغيرها ...

2- ظاهرة SKIN HATE وهي ظاهرة الكره العنصري لغير الأصول الروسية .. وقد اخرجت قناة البي بي سي برنامجا عنها قبل أسابيع قليلة ... فقد ت*** بسبب هذا ولا باحث عنك ...

3- انتشار ما يعرف بالجريمة المنظمة ( المافيا ) بشكل علني هناك ...

4- البلاد بلاد تصدير مومسات للعالم .. ولذلك تنتشر ما يعرف بوكالات الزواج في الانترنت وعلى ارض الواقع هناك ... وهي تتخذ أساليبا متعددة في النصب ..

5- ليس في البلاد ما يجذب السائح سوى ( الجنس ) المليء بالأمراض ...

6- الأسعار غالية مقارنة بمستوى المعيشة هناك ... فمثلا حتى تجد شقة تليق بالمقام لا أقل من 70 الى 100 دولار في اليوم ...

7- مضايقات الشرطة كثيرة جدا هناك للأجنبي ولذلك ينصح بعدم الظهور كسائح قدر الإمكان ... وربما لا تخرج منهم إلا برشوة في أحيان كثيرة ...

8 - اللغة الانجليزية تكادتكون معدومة هناك فليس لك إلا لغة الإشارة ....

9- احيانا يطلبون منك مال لدخول أي منطقة ... فمثلا أنت مسافر من كييف إلى أوديسا قبل دخول أوديسا لا بد أن تدفع ...

10- ضع ميزانية مخصصة للحمام ( وانتم بكرامة ) لأنك ماراح تدخل اي حمام إلا بفلوس ...

11- لايمكن أن تسافر لوحدك ... فلابد أن تكونوا مجموعة ثلاثة فمافوق ... وكلما زاد العدد كان اكثر أمانا ..

12- مفاعل تشنوبل الذي تسربت منه الاشعاعات النووية في الكارثة المشهورة قريب من كييف ... ولذلك انتبه لاتشرب أي ماء بدون غلي إن لم يكن ماء صحيا ...

13- احمل أشيائك الثمينة معك دائما ... جوازك بطاقات البنوك ... وما إلى ذلك ...وانتبه لهها وانت تحملها فقد يسرقونك ...

14- كلاب ضالة بكثرة ... مثل رومانيا ...

هذه بعض الأشياء التي جمعتها من خبرات المسافرين الأجانب في أكثر من موقع ، ومن بعض الأصدقاء ايضا عبر النت ومن مصادر اخرى ...

لكن يبقى الأوكرانيون عموما لطفاء

كل دة من عمليات البحث

بالحب يا بلدى بالحب هنغير ونصلح ونعمر
بالحب يابلدى بالحب !!...

قديم 23-04-2010, 09:14 PM
عضو جديد

اولآ: شكرآ على المشاركة :-
ثانيآ: إذا اعتقد انك قرأت الكثير من اخبار الشباب الفاشلين لان الفاشل فقط هل الذى يقول العيوب بهذة الطريقة
الطلاب اللى مخلصين دبلومات فنية لا يستطيعوا ان يدرسوا الطب اما طلاب الصنايع ممكن ان يدرسوا الهندسة واعتقد ان هذا ايضآ ممكن فى مصر وحتى اذا ارادوا ان يدرسوا الطب كمثال حينها يدرس سنة فى مدرسة ليلية بالإضاقة إلى معهد اللغه اللى بتقول علية هبل فى هبل ارجوا ان تسأل كم طالب تم فصلهم بسبب الغياب و عدم الدراسة اظن إذا كان هبل فى هبل ما كانوا فصلو هؤلاء الطلاب .
واعتقد ان بين طلاب الثانوية من هم اغبى من طلاب الدبلومات مثال انا اخى الاكبر كان دارس دبلوم تجارة وسافر ودرس ثانوى عام فى اوكرانيا وطب اسنان والان هو عضو نقابة الاطباء وافضل طبيب اسنان فى المطان اللى هو فية ولو عاوز تيجى وتسألة و تسأل الناس انا ممكن اديك العنوان .
بالنسبة لموضوع الرشوة انا وانت وكل الدنيا عرفين ان مفيش دولة او حكومة على الارض مافيش فيها الكلام دة اسأل اى طالب فى الجامعات المصرية هيقول ان إذا لم يشترى الكتاب بتاع الدكتور مش هينجح وفى دكاترة بيجبرو الطالب على انة يأخذ درس عندة علشان ينجح والكلام دة فى كل الدنيا الناس عرفاة علشان كدة الدولة عملة نظام المعادلة , المعادلة علشان مفيش حد يضحك عليك بتتعمل إذا كانت الجامعة معترف بيها وإذا كانت الجامعة مش معترف بها من الاول بيرفضوا الشهادة بتاعتة و لعلمك كل الجامعات الحكومية الاوكرانية مصر معترفة بها إذا كنت مش مصدق ممكن تسأل المجلس الاعلى للجامعات او تروح مجمع التحرير الدر السابع مكتب الاشراف العلمى وتسأل الجامعات الاوكرانية تقع تحت الاشراف العلمى و بنئآ على ذلك اى طالب مصرى بيدرس فى اوكرانيا بيأخذ تأجيل من الجيش إلى سن 28 عام ,
فى جامعات الدول العريبية مش معترفة بها لاكن فى جامعات كتير كل الدول العربية بيعترفو بها و للعلم الاوكران هم اول من عملوا زرع الكلى فى العالم و بها افضل اطباء فى اوروبا فى العيون والعظام ,
بالنسبة للسكارة طبعآ كل الشعب الاوروبى بيسكروا مش بس اوكرانيا .
موضوع 10$ وتأخذ امتياز اللى فال كدة حاجة من الاتنين يا اما عبيط يا اما بيستعبط اسأل فى السفارة الاوكرانية كم طالب اتفصلوا بسبب الرسوب و دول بتوع الدسكوهات و البارات انا واحد من الناس مادة الهيستولوجى (علم الانسجة) كنت هعيد السنة علشان المادة دى والشباب اللى بقدرو ينجحوا بالرشوة بيوصلوا سنة رابعة طب او صيدلة او اسنان وفى امتحان اسنة الكروك عبارة عن 200 سؤال تقريبآ على اللى درسة من سنة اولى إلى رابعة واللى مش فاهم مباشرةً بيتفصل من الجامعة الدتيا هناك مش سبهلله زى ما انت فاكر ,
الجامعات هناك مش متجددة لانها فى حالة افضل من جامعات مصر كمثال .
انا كتبت المصاريف الشخصية فى الشهر يكفيك (200 - 350 دولار امريكى )
اعتقد كلمت المصاريف الشخصية تعنى الاكل و الشرب و المواصلات
أما بالنسبة للسكن الجامعى فهة سكن فاخر بالنسبة للسكن الجامعى بتاع الجامعات المصرية من السكن الجامعى من (300$ - 500$) فى السنة الدراسية اللى عاوز يستأجر شقة من (150$ -500$) فده إنسان عاوز يعيش كدة وحالتة المادية تسمح بكدة اللى عاوز يسطن فى سكن الجامعة بيسكن واللى مش عاوز هو حر ,
متوسط سعر المعيشة فى كييف العاصمة 300$ اكل وشرب و مواصلات والسكن بيفرق شئ بسيط عن باقى المدن يعنى السكن الجامعى بيبدأ من (400$ -إلى - 1000$) ودة فى السنة كلها والسكن اللى بألف دولار فى السنة بيبقى كل غرفة فيها تلاجة و بتبقى زى الفنادق 4 نجوم اللى فى شرم ولا الفردقة,
بانسبة للمواصلات انت عندك المترو فى خاركوف او كييف ب كرفن واحد ممكن تروح من اول البلد إلى اخرها وباقى المدن عندك الترام ب نصف كرفن و الاتوبيس من نصف كرفت إلى 3كرفن اظن الاسعار دى بالنسبة إلى دولة اوروبية فوق الممتازة.
هى تركيا اترفضت علشان عدمانة على فكرة متوسط دخل المواطن الاوكرانى 300$ دة الحكومى اوكرانيا دولة مصدرة للخشب والحديد و خامس دولة على مستوى العالم فى تصنيع المعدات الحربية والالات بشكل عام و مصدرة للقمح بشكل كبير , الجامعات الاوكرانية معترف بها فى اليونسكو و موفعة اتفاقية لشبونة اقتصاد اوكرانيا لا يستهان لة اعتقد دى مش الدولة اللى تقارن بمصر مع ان للأسف مصر فيها خير لو كانت عندنا حكومة بتخاف من ربنا كانت مصر تبقى اغنى دولة فى العالم بس حسبى الله ونعم الوكيل .
مطار اوديسا مش زى انت مابتقول دى كفاية ان عندهم فى كل مدينة مطار صغير او كبير المهم انة مطار بيستقبل الطائرات الدولية , انت لو نزلت مطار الفاهرة علشان تودع اللى مسافر لازم تدفع 5 جنية ههههه دى اللى بضحك ولو معاك وزن زيادة اقل من 10$ الراجل اللى على الميزان هيعديك .
الصحة فى اوكرانيا افضل من العديد من الدول الاوروبية
ظاهرة العنصرية انا بهديك اللينك دةhttp://www.alukah.net/Translations/0/8593/
http://www.aawsat.com/details.asp?se...&issueno=10193
افل دول يكمن بها العنصرية هى اوكرانيا اصل العنصورية و SKIN HATE بدأت من المانيا مع اليهود وكل العالم بعرف كدة
اوكرانيا البلد الوحيدة اللى بها جمهورة اسلامية وهى شيه جزيرة القرم وهى تحت السيادة الاوكرانية , انا متزوج من اوكرانية والحمد لله هى محجبة و الحمد لله
محدش اتعرضلها ولا مرة , اما باقى الدول الاوربية حتى تركيا اللى هى مفروض دولة مسلمة ممنوع الطالبات دخول الجامعة بالحجاب لكن اوكرانيا مفيش الكلام دة خالص ,
حبيبى المافيا اصلها أيطاليا وكل العالم فية مافيا الحتان اللى فى مصر هم دول المافيا بس تحت مسمى تانى ( حيتان) انا عشت 5 سنوات فى اوكرانيا و مغيش حد اتعرض لى إلا مرة كنت فيها فى الديسكو يعنى انا اللى غلطان .
البلاد مصدرات للمومسات خلينا نقول ان الكلام دة صح هما البنات دول بيروحوا فين؟ اسأل نفسك انت لو نزلت شارع الهرم هتلاقى مومسات اكتر من اوكرانيا و يارتهم حلوين دول معفنين نت ميت سنه .
ليس بها ما يجذب السائح دو كلام واحد مش فاهم حاجة تعرف اه عن جبال الكربات والبخر الاسود و بحر اوزوف و نهر الدنيبرو و شية جزيرة القرم اللى بها اعجب مزج من الحضارات السلافية والاوروبية والأسلامية والتترية تعرف اه عن المنتجعات الصحية اللى مافيش زيها فى كل اوروبا من ناحية السعر مع الامكانيات انا هحط بعض الصور وبعدين ابقى احكم.
انت بتجيب الكلام دة منين انت من شوية فلت ان افل شقة فى خاركوف 150$
الشقة اللى 100$ فى اليوم دى بتبقى للسياح اللى مش بيحبوا الفنادق !!!!!
صح مدياقات الشرطة كثيرة لان فى عندهم نظام التفتيش على الاقامة وطبعآ فى شباب بيروحوا علشان يهربوا إلى دول الاتحاد الاوروبى فمنعآ لذلك يقوموا بالتفتيش واللى معدوش إقامة اكاكة حل من الاتنين اما ان يترحل او يدفع وطبعآ هم ناس مش اعبية لو رحلوا الشخص دة مش هيستفادوا لكن لو فضل كل مرة هيطلع الشارع هيدفع فلوس لكن انت لو انسان معاك افامة اه المشكلة , دة انت لو مصرى وناسى البطاقة الشخصية اى امين شرطة ممكن يمسح بكرامت الواحد الارض لكن هناك بيحترموا اى مواطن .
موضوع دفع فلوس قبل دخول اى منطقة دى كلام فاضى انا بسافر كل اسبوع مدن مختلفة ولا مرة دفعت اى حاجة الكلام دة كلة غلط.
دخول الحمام بفلوس دى حاجة موجودة فى كل اوروبا يعنى مش مستاهل الكلام فيها .
موضوع الامان انا قولت من قبل ان اوكرانيا اامن دول اوروبا وانا مستعد على اى رهان فى المووصوع دة و ياريت تفرأ اللينك دة http://www.alukah.net/Translations/0/8593/
اظن ان مفاعل تشرنوبل اقل ضرر من اللى حصل فى هيروشيما و ماكازاكى فى اليابان والناس بتسافر اليابان و ماحصل لهم اى شئ.
السرقة موجودة فى اى مكان مثلآ الاوتوبيس العام و انت مصرى وفاهم قصدى !!
انت شفت الاول رومانيا فيها كلاب ضالة كتير او حتلا اوكرانيا؟؟؟
زى ماجمعت هذه المعلومات عن اوكرانيا ابحث عن باقى دول اوروبا (بريطانيا, المانيا, فرنسا, ايطاليا,الخ......)
فعلآ الاوكران الطف الشعوب الاوروبية .
ارجوا ان اكون شرحت كل شئ حتى اكون قد احققت الحق .
السلام عليكم
قديم 24-04-2010, 01:25 AM
عضو جديد

هذة بعض الصور لكثر الاماكن اللى بيحبوها السياح فى شية جزيرة القرم

و هذه صور مدينة اوديسا
http://images.yandex.ru/yandsearch?t...81%D1%81%D0%B0

وهذة صور مدينة خاركوف
http://images.yandex.ru/yandsearch?t...BA%D0%BE%D0%B2

هذه صور كييف العاصمة
http://images.yandex.ru/search?p=0&e...jpg&rpt=simage
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 22381133.jpg‏ (86.7 كيلوبايت, المشاهدات 13)
نوع الملف: jpg 1176879570_2.jpg‏ (83.0 كيلوبايت, المشاهدات 8)
نوع الملف: jpg المتعة من الجبل.jpg‏ (34.5 كيلوبايت, المشاهدات 10)
نوع الملف: jpg 225d1870d4ab.jpg‏ (73.6 كيلوبايت, المشاهدات 11)
قديم 26-04-2010, 01:23 AM
عضو جديد

دة موقع المجلس الاعلى للجامعات بيقول ان مصر معترفة بكل جامعات دول شرق اوروبا
http://app.scu.eun.eg:9080/final-scu/ershadat.jsp
النص هو:-( ثانيا: معادلة جميع الشهادات التي تمنحها الجامعات الأجنبية من دول أوروبا الشرقية والغربية والمملكة المتحدة والولايات المتحدة الأمريكية بالشهادات الممنوحة من الجامعات المصرية وذلك للطلاب الحاصلين علي الدرجات العلمية أو المسجلين للحصول علي الدرجة قبل تاريخ 30 ديسمبر عام 1995 ميلادي)
اعتقد الكلام دة واضح اوى...
قديم 18-06-2010, 11:51 PM
AL-ZouQ AL-ZouQ غير متواجد حالياً
عضو جديد

AL-ZouQ is on a distinguished road

السلام عليكم

حقيقة اعجبني موضوعك يا دكتور محسن
وانا مصري مقيم في الكويت وتخرجت منذ سنة 2005 بنسبة 75 علمي
وضيعت السنين اللي فاتو دول بدون دراسة حيث اني عملت صحفي رياضي في جريدة الوطن
وانا من زمان نفسي ادرس في اوكرانيا تربية بدنية وعلوم رياضة واتخصص كورة قدم حيث ان الجامعات الاوكرانية تخرج العديد من المدربين الى جميع الدول الاوربية
ارجوك اريد اقصى مساعدة منك لانو مبقاش في وقت اعتقد
وشكرا
قديم 19-06-2010, 12:11 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AL-ZouQ مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

حقيقة اعجبني موضوعك يا دكتور محسن
وانا مصري مقيم في الكويت وتخرجت منذ سنة 2005 بنسبة 75 علمي
وضيعت السنين اللي فاتو دول بدون دراسة حيث اني عملت صحفي رياضي في جريدة الوطن
وانا من زمان نفسي ادرس في اوكرانيا تربية بدنية وعلوم رياضة واتخصص كورة قدم حيث ان الجامعات الاوكرانية تخرج العديد من المدربين الى جميع الدول الاوربية
ارجوك اريد اقصى مساعدة منك لانو مبقاش في وقت اعتقد
وشكرا
انا تحت امرك .
ماتقلقش انشاء الله. السن مش مشكلة ولا سنة الحصول على الثانوى
المطلوب (شهادة الثانوية مترجمة , و صورة الجواز ) علشان اعملك القبول الجامعى وابعتلك الدعوة .
راسلنى على mohsen_201017
على الياهوو
قديم 23-07-2010, 11:31 AM
mmowafi77 mmowafi77 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mmowafi77 is on a distinguished road

Hi

My Name is: Mohamed Mowafi 31 yrs old ...Egyptian ..Mechanical engineer....has qualified from Faculty of Engineering-Alexandria University -Egypt

can i have the diploma or masters degree from an Ukraine College if it can't can i have my Bachelor degree again from there too?

please inform me what i need to have that..

and thanks for Ur help

Mohamed Mowafi
قديم 04-08-2010, 10:35 AM
mai55 mai55 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

mai55 is on a distinguished road

شكراااااااااااااااااااااااااااا
قديم 04-02-2013, 11:55 PM
hussein123 hussein123 غير متواجد حالياً
عضو جديد

hussein123 is on a distinguished road

سلام عليكم دكتور محسن ارجو منك رقم تليفونك للاستفسار عن الدراسة فى اوكرانيا لانى ناوي ادرس هندسة البترول هناك ارجو الرقم بسرررررررررررررررررررررررررررررررررررعة ضررررررروووى
قديم 08-04-2013, 03:23 AM
Cardiologist isa Cardiologist isa غير متواجد حالياً
عضو جديد

Cardiologist isa is on a distinguished road
افتراضي أريد أن أدرس بأوكرانيا يا ريت التواصل مع من يريد الدراسة هناك

أنا حودا من مصر عاوز أدرس طب بشري إن شاء الله في أوكرانيا

يا ريت أي حد مصري عاوز يدرس في أوكرانيا يتواصل معايا

دا إيميلي roba_cute***********

د. محسن أنا برن على حضرتك موبايلك غير متاح
قديم 04-06-2013, 12:25 AM
عضو جديد