اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 04-08-2011, 02:12 PM
الصورة الرمزية figo_ff
figo_ff figo_ff غير متواجد حالياً
طالب بهندسة عين شمس

figo_ff is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud atiya مشاهدة المشاركة
..

بعد اعدادى اكييييييييييييييييييييد

تقديرك " مقبول / جيد / جيد جدا / امتياز " هوا اللى هيحدد القسم اللى هتتخصص فيه

بس اعدادى تعدى بس يا رب على خير وةنجيب تقديرات
تمام اصلي سمعت غير كده فحبيت اتاكد

قديم 04-08-2011, 02:20 PM
mahmoud atiya mahmoud atiya غير متواجد حالياً
عضو نشيط

mahmoud atiya is on a distinguished road

صحيح ايه فيجو .. ايه موضوع درس الرسم دا ؟؟ .. سمعت ان فيه كورسات .؟؟؟

عايزين معلومات عن الرسم دا احسن كله بيقول دا عقده اعدادى
قديم 04-08-2011, 02:23 PM
الصورة الرمزية figo_ff
طالب بهندسة عين شمس

اقتباس:
صحيح ايه فيجو .. ايه موضوع درس الرسم دا ؟؟ .. سمعت ان فيه كورسات .؟؟؟

عايزين معلومات عن الرسم دا احسن كله بيقول دا عقده اعدادى
والله وش عارف والكورس ده قبل ولا اثناء السنة ابحث وانا هبحث عن الموضوع
قديم 04-08-2011, 02:45 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة figo_ff مشاهدة المشاركة
والله وش عارف والكورس ده قبل ولا اثناء السنة ابحث وانا هبحث عن الموضوع
اعتقد فى الدراسه صعب .. الوقت هنجيبه منين ؟

انا بابا احتمال يعلمهولى ( كان قسم معمارى هندسه الزقازيق ) ..

والد واحد صاحبى مدير مدرسه ثانوى صنايع .. ممكن نروح لاى مدرس رسم فى مدرسته يعلمنا انا وهوا

اان هدور اهو
قديم 04-08-2011, 03:03 PM
الصورة الرمزية figo_ff
طالب بهندسة عين شمس

اقتباس:
اعتقد فى الدراسه صعب .. الوقت هنجيبه منين ؟

انا بابا احتمال يعلمهولى ( كان قسم معمارى هندسه الزقازيق ) ..

والد واحد صاحبى مدير مدرسه ثانوى صنايع .. ممكن نروح لاى مدرس رسم فى مدرسته يعلمنا انا وهوا

اان هدور اهو
ماشي يا محمود ربنا معاك واحكيلنا ايه اللي هيحصل بقي
قديم 04-08-2011, 06:04 PM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road
Icon7

اقتباس:
عنونها محطه مترو كوبري القبه القاهره ..

ودا توبيك فيه كل الداتا اللى عيزاها

http://www.2gna.com/vb/showthread.php?t=3714 .. الكورس بحوالى 400 الى 500 جنيه .. تحديد المستوى من 50 الى 70 جنيه .. الكتاب بتاع المستوى من 40 الى 70 جنيه

اهااا اصل فى مكتبة قريبة منى جدا فى مصر الجديدة واسمها سوزان بردو .
لكن الكيت كات ده بعيد عنى خااالص .
الكورس ده يا ترى كنت حضرتك بتاخده فى كام ليفل .؟ ومدة قد ايه يا باش مهندس محمود ؟؟
اقتباس:
معهد سوزان مبارك .. واخذت كورسين فى مكتبه خالد ابن الوليد .. انا كنت بروح المكتبه قرأءه اطلاع وقلت بالمره اخد كورسيز وكمان قريبه منى .. عندك المعنهد البريطانى و الجماعه الامريكيه ( دى للمعاهم فلوس .. موش انا اكيد ) لان ممكن الكورس يعدى 7 الاف ( واصلا الكورس بيقعد 12 او 13 سيشن محاضره او لقاء ) !!

انا مرحتش السنادى علشان الوقت كان مضغوط وخلصنا متأخر .. وكنت مستنى النتيجه .. وبعدين التنسيق ..

بس بعمل بروفيجن لنفسى اكيد فى البيت .. بحاول اطور من مستوالى فى الاجلش اكيد

طبعا كورس المعهد البريطانى ده غالى جداا وعشان كدة تحس ان الكفاءة فيه اعلى عدد قليل + ناس اجانب بيعلموك +ممنوع الكلام بالعربى طول ما حضرتك موجود فى المعهد .
بس بجد معلومات هايلة انابحاول اجمعها علشان استفيد منها علشان اول الصيف اللى جاى بأذن الله اقدم فيها وما اضيعش وقتى زى السنة دى .

اقتباس:
ما قلتلك احنا غلبانين .. نزل فى 300 و 400 احسن .. ( ونحاول نستفيد من الكورس استفاده قسوى .)
بس ايه حكاية الى 300 و400 دول دول بتع الـ auc ولا ايه ؟؟
اقتباس:
بصى البروفيحن دا مرحله تانيه ( المرحله الاولى انى كنت قوى اساسا ! .. اقصد السنه اللى فاتت كنت خلاص اعودت انى ادخل مواقع اجنبيه كتير .. انزل كورسز .. قواميس زى اوكسفورد و كامبريدج .. حفظ كلمات كتييييييييير بشكل لا يطاق .. مركزتشس فى الجرامر ولا حرف حتى ( نشيل الجرمار من دماغنا خالص لو حبينا نتعلم انجلش بشكل بروفيشنال .. خليك 50 % جرامر ) .. مفيش حاجه فىالانجلش اسمها شيل No sooner وحط had !! .. الكلام دا احنا بس اللى بنعلمه !! كلام فاشل انجلش جرامر ابس من كدا بكتير

ايوه فعلا الواحد محتاج انه يبقى قوى فى اللغة وبعدين يعمل بروفيجن .
ما شاء الله بس ده مستحيل معايا فى الدراسة فى الثانوى . ان شاء الله اظبط وقتى فى الجامعة واتعلم كلمات كل يوم على الاقل 15 كلمة مثلا .
وفعلا موضوع الاهتمام بالجرامر دونا عن الكلمات بجد حاجة غريبة شوية ؟! لان احنا كعرب بنتكلم عاميةيعنى مش متمسكين بقواعدنا النحوية اللى فى الانجلش تعنى الجرمر فى حين ان اهم حاجة اننا نعرف نعبر عن مشاعرناوخواطرنا بالكلمات مش بالجرمر وكدة " وان كان الجرامر يؤثر احيانا فى المعنى فده مش فى كل الجمل "
وياريت يكون التعليم ف السنين اللى جايه مبسط فى اللغات وكل ا لمواد يااااارب .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ
بجد الخطوات اللى حضرتك عملتها دى منطقية جداا وعملية فى نفس الوقت انا هعملها بأذن الله عاجلا وخضرتك شجعتنى جداا عليها .
فعلا فى الاغانى زى أغنية لسامى يوسف كان بيقول فيها healin ويقف وماكانش بيقول healing وكانت ناون وكنت بقول ممكن يكون انا مش سامعاها كويس او يكون هو بينطق امريكان وانا متعودة على البريتش بس انا كنت عارفة ان الامريكان بينطقوها كده لكن استغربت لما حضرتك قولت ان البريتش كمان بينطقها بدون الـ g .حتى لو كانت ناون .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ
فعلا الانجلش لذيذ جدااا
وان شاء الله اعمل الخطوات اللى حضرتك اتبعتها .
بس بجد معلومات ممتازة مش عارفه اشكر حضرتك ازاى عليها والله
ربنا يوفقك يااارب.

قديم 04-08-2011, 07:30 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.HAGAR مشاهدة المشاركة
اهااا اصل فى مكتبة قريبة منى جدا فى مصر الجديدة واسمها سوزان بردو .
لكن الكيت كات ده بعيد عنى خااالص .
الكورس ده يا ترى كنت حضرتك بتاخده فى كام ليفل .؟ ومدة قد ايه يا باش مهندس محمود ؟؟

بصى .. انا كنت فى ليفل 9 .. وهما 13 ليفل على البروفيشنال ( الجامعه الامريكيه عامله توأمه مع مكتبه خالد بن الوليد .. وهيا اللى بتمول المشروع .. وعامله تخفيضات ) .. اما الكورسز داخل الجامعه بتكون لطلاب الجامعه فقط ( على ما اعتقد .. او الطلاب الجامعين ) .. بس المكتبه بتاخد كل الاعمار السنيه

طبعا كورس المعهد البريطانى ده غالى جداا وعشان كدة تحس ان الكفاءة فيه اعلى عدد قليل + ناس اجانب بيعلموك +ممنوع الكلام بالعربى طول ما حضرتك موجود فى المعهد .

ليسن تو مى ....

المعهد البريطانى من الف ونصف ل 7 الاف جنيه !! ( الكورس شهر ونصف .. تو سيشن فى الاسبوع )

الصراحه انا مقدرش ادفع الف ونصف فى ليفيل واحد .. يعنى 13 ليفل يبقى 20 الف !!!!!!!!!!!!1 كتير اوى على بابا علشان اتعلم انجلش ..

وعلى فكره

كنت عايز اديكى فكره عن الكورسز علشان انتى واخده فكره خطأ تماما !!

انتى فى اعتقداك انك هتطلعى من الكورس

حافظه كلمات الانجلش كلها !!! اقوى حد جرامر فى مصر !! معاكى اكسنت رهيييييييييييبه !!

بكل بساطه مفيش حاجه من دى هتحصل !!!!

بصى .. ممكن الليفل كله هتطلعى ب 10 او 20 كلمه جديده ( مفاجأه صح !! ) ،، الجرامر الليفل كله هتخدى مثلا مضارع بسيط وماضى بسيط وفيتوشر سمبل ( انتى تقدرى تشحلى جرامر للى بيرسلك فىالكورس :D ) .. يعنى مثلا : امتى نستخدم will .. promise / threat / quick decision / request / offer / and so on
هوا ممكن يقلك promise و quick decision وبس !!!!

وطبعا مفكره انك هيعلمك اكسنت ( على اساس انها بتتباع بالكيلو ) ..

بصى انتى مسؤله عن كل دا

1- الكلمات الكتيره انتى لازم اللى تدورى عليها بنفسك ، تحفظى من غي ما حد يطلب منك ، اما عن طريق تصفح المواقع والكلممات اللى هتقف ادامك تترجميها وتحفظيها او تنزلى قواميس فى ملف وود وتطبعيها وتحفظى الكمات اللى فيها ( والطريقه دى موش لذيذه لان لما تكون الكلمه شفتيها فى مقال .. هتحفظيها اسرع من انك تقرأيها لوحدها )
2- الجرامر انتى اتعلمتيه فى المدرسه .. ولسه معايا ملازم المستر ملازززززززم رهييييييييبه فى الجرامر ( وقلنا ننا موش محتاجينه اساسا اوى )
3- الاكسنت بتعبر عن شخصيتك ! .. انصحك : شوفى شخصيه تليفيزينه اجنيبيه او فنان اجنبى او مغنى .. وبدأى قلدى لهجته !! ( دا مبدئيا ) .. مع الوقت هتبقى مصبوغه بشخصيتك ( وهتبقى دى لهجتك انتى )

4- فى الفاشال اكسبريشن ، والهاند موفز !! ( ملامح الوجه .. وحركات الايد وانتى بتتكلمى انجلش ضروريه جدا .. زى ما تكونى بتناقشى موضوع مع مدرسك او زميلك .. بتستخدمى ايديكى وملامح وجهلك فى الكلام ) .. علشان يبان انك فعلا اجنبيه ( اقصد بروفيشنال زى الاجانب )

ال 4 اشياء دوول انتى اللى لازم تعمليهم بنفسك ( موش الكورس )

الكورس مهمته كبييييييييييييره طبعا !

وهيا انك تعودى على التحدث بالانجلش لفتره طويله ( تقريبا ساعتين فى قاعه مغلقه بتتكلمى انجلش بس )

بتبقى زى الطفل !! لو اول ما اتولد وهوا عربى بس بقى وسط ناس ببتكلم انجلش .. اكيد هيتكلم انجلش !!

زائد انهم بيعلموكى النطق الصحيح 100 % .. وبرده لازم تستخدمى قواميس ناطقه وماتنتظريش كل شىء انك تاخديه فى الكورس

على فكره مكتبه خالد ابن الوليد برده الكلام انجلش بس طوول الوقت .. واللى بتكلم عربى بياخدوا منه فلوس :D

( مره المستر اخذ منى جنيه .. ومره 50 قرش )

بس بجد معلومات هايلة انابحاول اجمعها علشان استفيد منها علشان اول الصيف اللى جاى بأذن الله اقدم فيها وما اضيعش وقتى زى السنة دى .

بس ايه حكاية الى 300 و400 دول دول بتع الـ auc ولا ايه ؟؟

اها تبع الجامعه الامريكيه بالقاهره ..

ايوه فعلا الواحد محتاج انه يبقى قوى فى اللغة وبعدين يعمل بروفيجن .
ما شاء الله بس ده مستحيل معايا فى الدراسة فى الثانوى . ان شاء الله اظبط وقتى فى الجامعة واتعلم كلمات كل يوم على الاقل 15 كلمة مثلا .

طيب بصى موضوع ال 15 كلمه دا عندى ليكى احل اقوى !!

انتى ايام الدراسه ( واتحدى : موش هتحفظى كلمه !! )

ناو انتى عندك وقت .. استغليه فى الانجلش .. اقرأى مقالات وجمعى اكبر عدد من الكلمات ..

وممكن ابعتلك ملزمه او ملزمتين من عندى ملفات ورد تحفظيهم .. ووفرى على نفسك ( بس هتتعقدى من الكلمات )

احفظى ناو .. وقوى نفسك ناو .. علشان موش هتضمنى وقتك وظروفك

وفعلا موضوع الاهتمام بالجرامر دونا عن الكلمات بجد حاجة غريبة شوية ؟! لان احنا كعرب بنتكلم عاميةيعنى مش متمسكين بقواعدنا النحوية اللى فى الانجلش تعنى الجرمر فى حين ان اهم حاجة اننا نعرف نعبر عن مشاعرناوخواطرنا بالكلمات مش بالجرمر وكدة " وان كان الجرامر يؤثر احيانا فى المعنى فده مش فى كل الجمل "
وياريت يكون التعليم ف السنين اللى جايه مبسط فى اللغات وكل ا لمواد يااااارب .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ
بجد الخطوات اللى حضرتك عملتها دى منطقية جداا وعملية فى نفس الوقت انا هعملها بأذن الله عاجلا وخضرتك شجعتنى جداا عليها .
فعلا فى الاغانى زى أغنية لسامى يوسف كان بيقول فيها healin ويقف وماكانش بيقول healing وكانت ناون وكنت بقول ممكن يكون انا مش سامعاها كويس او يكون هو بينطق امريكان وانا متعودة على البريتش بس انا كنت عارفة ان الامريكان بينطقوها كده لكن استغربت لما حضرتك قولت ان البريتش كمان بينطقها بدون الـ g .حتى لو كانت ناون .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ
فعلا الانجلش لذيذ جدااا
وان شاء الله اعمل الخطوات اللى حضرتك اتبعتها .
بس بجد معلومات ممتازة مش عارفه اشكر حضرتك ازاى عليها والله
ربنا يوفقك يااارب.

صحيح ليا ملحوظه اخيره برده ..

اقرأ اكثر من رد ليكى عن الكورس ودايما بقرأ فى الرد كلمه " الشهاده " !!!!!!!!!!!!!!!!!!

معلومه ليكى : لو راحبه علشان شهاده يبقى وفرى على نفسك وبلاش تتعلمى انجلش !!

الانجلش هتحبيبه يبقى ظط فى مليون شهاده !! ( الشهاده هتخديها هتخديها من اى حته !! )

قولى انا عايزه اخد كورس علشان ابقى اوفر جدا قويه جدا فى الانجلش النطق والاكسنت والكمات والجرامر وعلشان ابقى دستنكتيف ادام اصحابى ( شيلى من دماغك فكره شهاده ولغه علشان الشغل .. دا هيجى بعدين متستعجليش )

اقصد من كلامى .. الانجلش خليه مزااااااااااااااااااااااااااااااااااااج ( علشان التمير بين اصحابى ) .. موش اكتر ( ولو كنت متميزه اكيد اكيد يبقى مشكله الشغل اتحلت معاها ) لكن العكس معتقدش

والله اعلم برده .. بس انا فكرى كدا وماشى على الديسيبلين دا
قديم 04-08-2011, 11:10 PM
الصورة الرمزية Eng / NOUR
Eng / NOUR Eng / NOUR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية هندسة عين شمس

Eng / NOUR is on a distinguished road

انا من اعدادى والله نفسى اخد كورس انجلش بس كان فى حاجات كتيير كانت بتعطلنى اكبرها مشكلة هروح ازاى وارجع ازاى وان احنا بنسافر كتيير وكده
والحمدلله انا بعشق الانجلش جدا (بس مش اكتر من الرياضة طبعا ) و الحمدلله جبت 48.5 وعمره ماكان عقدة بالنسبة ليا وكمان يعتبر المادة الوحيدة اللى زعلت انى مش هدرسها تانى فى الكليةهى والالمانى حبيبى (لانى هاخد رياضة وكميا وفيزيا فى اعدادى هندسة ان شاء الله)
بس ادينى بساعد فيها اخويا اللى داخل تانية ثانوى هى والالمانى يعنى مش هنساهم بسرعة

المهم ان انا ان شاء الله ناوية على موضوع الكورسات ده وانتو الصراحة شجعتونى اكتر يا باشمهندسة هاجر انتى والباش مهندس محمود

وان شاء الله تشجعينى اكتر يا باشمهندسة هاجر ونروح سوا طبعا لما نتعرف على بعض فى الكلية ان شاء الله ونكون اصحاب

معلش رغيت كتيير بس استحملونى بقى انتو اللى قبلتوا انى اكون معاكو فى الجروب ونكون اصحاب
قديم 04-08-2011, 11:29 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talebaa f thanwy مشاهدة المشاركة
انا من اعدادى والله نفسى اخد كورس انجلش بس كان فى حاجات كتيير كانت بتعطلنى اكبرها مشكلة هروح ازاى وارجع ازاى وان احنا بنسافر كتيير وكده
والحمدلله انا بعشق الانجلش جدا (بس مش اكتر من الرياضة طبعا ) و الحمدلله جبت 48.5 وعمره ماكان عقدة بالنسبة ليا وكمان يعتبر المادة الوحيدة اللى زعلت انى مش هدرسها تانى فى الكليةهى والالمانى حبيبى (لانى هاخد رياضة وكميا وفيزيا فى اعدادى هندسة ان شاء الله)
بس ادينى بساعد فيها اخويا اللى داخل تانية ثانوى هى والالمانى يعنى مش هنساهم بسرعة

المهم ان انا ان شاء الله ناوية على موضوع الكورسات ده وانتو الصراحة شجعتونى اكتر يا باشمهندسة هاجر انتى والباش مهندس محمود

وان شاء الله تشجعينى اكتر يا باشمهندسة هاجر ونروح سوا طبعا لما نتعرف على بعض فى الكلية ان شاء الله ونكون اصحاب

معلش رغيت كتيير بس استحملونى بقى انتو اللى قبلتوا انى اكون معاكو فى الجروب ونكون اصحاب
ماده اللغه الانجليزيه ليست مقياس تفوق فى اللغه الانجليزيه !!

انا كنت الافضل قى المدرسه فى اللغه الانجليزيه .. موش ماده اللغه الانجليزيه ( اللى بتتمثل فى المناهج الفاشله )

--

يا جماعه معلومه صحيح :: عيـــــــــــــــــــــــــــــــــن شمس من الالف الى الاياء بتدرس بالانجلش فقـــــــــــــــــــــط

كل الدكاتره بيستخدموا كتب ومراجع اجنبيه وبيدوها للطلاب
( ودا سبب اقنعنى ل نسب الرسوب )

" فرحمه الله على طــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالب .. مات قتيــــــــــــــــــــــــلا للامانى الطـــــــــــوال "
قديم 05-08-2011, 12:47 AM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road

اقتباس:
ان شاء الله يا نوران وانا اتشرف بكدة طبعا .
اقتباس:
ماده اللغه الانجليزيه ليست مقياس تفوق فى اللغه الانجليزيه !!
اقتباس:
الى حد كبير جدا الجملة دى مظبوطة
لكن للعلم مش معقولة تكون المادة اللى فى المدرسة مش مؤثرة فى اسلوب الطالب وتعليمه ولو الاساسيات .
اقتباس:
انا كنت الافضل قى المدرسه فى اللغه الانجليزيه .. موش ماده اللغه الانجليزيه ( اللى بتتمثل فى المناهج الفاشله )
فاشلة ليه بس !
ما احنا قولنا اهو ان مش معقول مادة علمية ما يكونش لها فايدة .. فمابال حضرتك يا باش مهندس بأن واضعيها اجانب وملتزمين بشكل معين للمناهج وان كان فى بعض الاحيان متخلف شوية " متخلف عكس متقدم مش شتيمة يعنى " .
وان شاء الله كله يتحسن بعد الثورة وتنضف مناهجنا يارب .

اقتباس:
يا جماعه معلومه صحيح :: عيـــــــــــــــــــــــــــــــــن شمس من الالف الى الاياء بتدرس بالانجلش فقـــــــــــــــــــــط

كل الدكاتره بيستخدموا كتب ومراجع اجنبيه وبيدوها للطلاب
ايوه طبعا
اللغة الانجليزية هى اللغة الرسمية لغالبية العلوم . وكمان فى معظم جامعات مصر زى حلوان بردو الدراسة فيها بردو بالانجليزى
والانجليزى اللى فى الكلية مالهوش دعوة باللغة
زى مثلا حضرتك الفيزياء بالانجلش هل دى مقياس لتفوق الواحد فى اللغة الانجليزية ولا مجرد اصطلاحات علمية بحته مالهاش دعوة بتفوق الواحد فى اللغة والا كان اوائل الدفعات كلهم من مدارس اللغات والتجريبى ومع ذلك معاهم ناس مدارس حكومى .
وعربى كمان .
اقتباس:
( ودا سبب اقنعنى ل نسب الرسوب )
ماهو مش معقولة يكون طالب متفوق فى اللغة الانجليزية وبيلعب ويتنطط بيذاكرعلى قده يتساوى بطالب مجتهد بيعرف يكتب المطلوب منه بالانجليزى !!
يعنى يا باش مهندس محمود اللى اقصدة الانجليزى اللى فى الجامعة على فكرة مش مواضيع تعبير يقدر من خلالها الدكتور يعرف مستواك فى المادة لالا . حضرتك مثلا فى الكيمياء هتقول نضع كذا ثم نسكب كذ ونعرضه لكذا خطوات مش اكتر .
اعتقد هو ده اللى بيدرس فى الكلية وكمان يا باش مهندس على فكرة فى مادة بتدرس فى اعدادى عن المصطلحات الهندسية ودى لا طالب لغات يعرفها ولا طالب العربى يعرفها ودى المطلوب اننا كلنا نعرفه يبقى المقياس ايه ؟؟؟ المذاكرة بأذن الله وبس .
وعلى لما اخويا كان بيتكلم عن الكلية ما كانش بيتكلم خاالص عن موضوع اللغة او كدة . فى حين ان اختى حاسبات وكانت صعبة بمعنى الكلمة ان الواحد يكتب كيفية عمل برامج بطريقة منظمة وكدة كله انجلش رغم انها متفوقة جداا فى اللغة .
الاختلاف فى الراى لا يفسد للاحترام قضية

اقتباس:
" فرحمه الله على طــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالب .. مات قتيــــــــــــــــــــــــلا للامانى الطـــــــــــوال "
على الاقل مات فى سبيل هدف سامى .

قديم 05-08-2011, 01:29 AM
عضو نشيط

فعلا كان هدف سامى ..

معايا القصيده كامله .. ( من ابداعى اكيد )

كتبتها والدمع يزرف :D ( كلام شعراء دمع يزرف ايه بس )

الطالب وكلية الكمال

قد حدثوا عن طالب نابغ ... مجود الدرس كثير المذكرات
لم يعشق الغيد ولكــــــــنه ... هام بكتاب وكثره المفكرات
صوره كلية صاغها لبه ... و حدها فى التنسيق حد الكمال
فصار كالطفل اذا رأى بارقا ... هاج له اطماعه فى المحال
يمد نحو هندسة القاهره كفا لها ... ويحسب هندسة القاهره قريبة المنال
فأينما سار تــــراءت له ... كما تـراءى خادعا له لمع آل
فصار يقفوا اثرها هائما ... والمهتدى بالوهم جم الضلال
وهم ان يمسكها جــاهدا ... بين ذراعـيه بأيد عــــــــجال
مازال يعدو جهده نحوها.. حتى هوى من فوق تلك القلال
فرحمه الله على طالــــب ... مات قتيلا للأمانى الطـــوال

عندكم مبدعين فى عين شمس برده ..
قديم 05-08-2011, 02:30 AM
abdomohsen abdomohsen غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

abdomohsen is on a distinguished road

السلام عليكم.انا معاكم ف عين شمس ان شاء الله.وكنت عايز اعرف اخر ميعاد للتقديم عشان مش فاضى اجهز الحاجات اللى عايزنها ف الايام دى.وعايز اسأل عن كورساتicdl advancedوالانجليش بتاع الكلية.واخيرا انا بحس انى غبى بالنسبة لباقى الطلاب وحاسس انى مش هفلح ف هندسة عين شمس مع ان كل اصحابى حتى اللى انا بحس انى اغبى منهم بيقولوا انت لا تقارن بالنسبة لينا فهل الاحساس ده عندكم ولا عندى بس انا جايب 100% بس حاسس انى غبى وان المجموع ده مش مقياس وانى هاتسوح ف الكلية ردوا بقى يا رفاق الكلية
قديم 05-08-2011, 05:09 AM
Mr...K Mr...K غير متواجد حالياً
عضو جديد

Mr...K is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdomohsen مشاهدة المشاركة
السلام عليكم.انا معاكم ف عين شمس ان شاء الله.وكنت عايز اعرف اخر ميعاد للتقديم عشان مش فاضى اجهز الحاجات اللى عايزنها ف الايام دى.وعايز اسأل عن كورساتicdl advancedوالانجليش بتاع الكلية.واخيرا انا بحس انى غبى بالنسبة لباقى الطلاب وحاسس انى مش هفلح ف هندسة عين شمس مع ان كل اصحابى حتى اللى انا بحس انى اغبى منهم بيقولوا انت لا تقارن بالنسبة لينا فهل الاحساس ده عندكم ولا عندى بس انا جايب 100% بس حاسس انى غبى وان المجموع ده مش مقياس وانى هاتسوح ف الكلية ردوا بقى يا رفاق الكلية

بص اللى انت فيه ده تواضع مش غباء ودى حاجة كويسة على فكرة انك تكون متواضع كدة واللى بيختلف فى الكلية عن الثانوية العامة هو انك فى الكلية لازم تفهم ان شاء الله عملية الحفظ لازم تكون اقل ما يمكن وخد بالك هندسة عين شمس معتمدة على الفهم بشكل كبير و مش عاوزك تحس بالغباء كدة لانك مش اقل من الناس اللى فى الكلية اللى بتنجح وتجيب امتباز كمان وان شاء الله لما تيجى الكلية هتلاقى اللى يساعدك ويقف جمبك اهم حاجة حاول تستفيد من خبرات اللى اكبر منك فى الكلية عشان متتعبش كتير ومتنساش تخش على منتدى اعدادى هينفعك كتير e3dady.com هينفعك كتير وربنا يوفقك ان شاء الله
قديم 05-08-2011, 05:10 AM
Mr...K Mr...K غير متواجد حالياً
عضو جديد

Mr...K is on a distinguished road

واى استفساار انا موجود ان شاء الله
قديم 05-08-2011, 10:45 AM
عضو نشيط

منور يا مستر كاى ..

هندسه عين شمس ان شاء الله ولا مدرس .. ( ولا جاسوس من كليه تانيه ) ?

العلامات المرجعية